On Mon, 04 Aug 2003 19:22:25 +0200, Ped <pedmail@tdcadsl.dk> wrote:
Hej
>
>Da jeg købte min gsx750esd i 1997 var der et bredt fordæk på. Jeg husker
>hverken mærke eller størrelse, men det var så bredt, at man måtte pille
>forskærmen af for at få hjulet af - dækket var simpelthen for bredt til
>at det kunne passere boltene på indersiden af skærmen. Det må have været
>lidt skævt, for cyklen "hoppede" en del ved ca. 60 km/t, og det var
>hovedårsagen til at jeg skiftede det inden det var slidt helt ned. Det
>nye dæk var et Pirelli (af en eller anden slags) i den rigtige
>størrelse, og jeg fik væsentligt bedre køreegenskaber ud af det. Jeg
>husker ikke i detaljer hvordan forskellen var, men med Pirelli dækket
>turde jeg i hvert fald køre betydeligt hurtigere i svingene end før. Jeg
>ville ikke vælge et bredere fordæk hvis det var min.
>
Jeg har samme erfaring med min XN85, som vist har nogenlunde samme
hjulkonfiguration som GSX750ESD
Først fik den et bredere bagdæk - Det var en positiv oplevelse, så i
overmod fik den også et (endnu) bredere fordæk - 120/80-16 som afløser
for et 110/90-16
Det var ikke en forbedring - tvædrimod.
Det originale fordæk er 100/90-16 og springet til 110/90-16 var en
klar forbedring, hvor det sidste spring altså ikke er nogen success.
Så ved næste dækskifte går jeg tilbage til 110/90-16 foran igen.
Dækkene er for i øvrigt Michelin Macadam 50 hvilket jeg er glimrende
tilfreds med.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk