"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> wrote in message
news:bgjr8t$i99$1@sunsite.dk...
> Lars T. Thomsen wrote:
> >
> > Mængde: Det anbefalede forhold mellem benzin og sprit kan ofte læses
> > på etiketten, men en "sjat" eller en squiz er da et godt sted, at
> > starte.
>
> ...1 - 40 i følge min flaske...
Nu omtales karburatorsprit jo ofte her på gruppen, så for sjovs skyld
undersøgte jeg tidligere på sommeren, hvor meget karburatorsprit der skulle
tilsættes benzin for at fjerne en given mængde vand.
Til formålet blev almindelig oktan 92 benzin hældt i et klart glas (ca 400
ml) og tilsat 5 ml demineraliseret vand. Temperaturen var ca 10 - 15 gr C.
Derefter blev der tilsat karburatorsprit (rødt) i doser af 5 ml under
omrøring. Under omrøringen blev benzinen tåget, men delte sig herefter
hurtigt i to lag: I bunden et rødligt lag af vand + sprit og øverst benzin.
Efterhånden som der blev tilsat mere og mere karburatorsprit voksede mængden
af vand + sprit i bunden af glasset ganske betragteligt. Først efter
tilsætning af 110 ml karburatorsprit forsvandt lagdelingen; vand + sprit var
nu fuldstændig optaget i benzinen.
[I runde tal svarer det til, at der i en tank med 10 liter benzin skulle
tilsættes 2,75 liter sprit for at optage 125 ml vand.]
Egentlig havde jeg forventet, at vandet gradvist ville blive optaget
efterhånden som der blev tilsat karburatorsprit, men det var altså ikke
tilfældet.
For en ordens skyld blev forsøget gentaget ifm denne tråd; denne gang med
karburatorsprit indeholdende 99,5% isopropylalkohol. Temperaturen var ca 15
gr C.
Også denne gang voksede mængden af vand + sprit i bunden af glasset
efterhånden som der blev tilsat karburatorsprit, men dog ikke i samme omfang
som i første forsøg. Efter tilsætning af 70 ml karburatorsprit var vand +
sprit optaget i benzinen.
[I runde tal svarer det til, at der i en tank med 10 liter benzin skulle
tilsættes 1,75 liter sprit for at optage 125 ml vand.]
I praksis er der grænser for, hvor meget isopropylalkohol der kan tilsættes
benzinen uden at påvirke forbrændingen - typisk ca 1 l karburatorsprit til
30 l benzin. Regner man nu 'baglæns' (hvis man kan det), får man, at der i
en tankfuld benzin af 10 l kan tilsættes 0,333 l karburatorsprit
("vandholdig") og dette vil så kunne optage 15 ml vand (5/110 * 333).
Tilsættes 0,333 l karburatorsprit (99,5% isopropylalkohol) vil dette kunne
optage 24 ml vand (5/70 * 333).
Nu kører de færreste nok rundt med 15 - 24 ml vand i tanken, men ikke desto
mindre har de simple forsøg da vist lidt om, hvordan karburatorsprit optager
vand i benzin.
* For det første kan man tilsyneladende gøre sig selv en bjørnetjeneste ved
ikke at hælde tilstrækkelig karburatorsprit i tanken. I så fald lægger
spritten sig blot i bunden af tanken (eller svømmerhuset) sammen med vandet.
Vandet bliver i så fald ikke optaget i benzinen.
* For det andet indeholder nogle typer karburatorsprit tilsyneladende en del
vand og der skal derfor tilsættes forholdsvis mere karburatorsprit for at
optage kondensvandet. Ellers forøges blot mængden af vand + sprit i bunden
af tanken (jvf første forsøg).
* For det tredje er det (IMHO) tvivlsomt om blandingen af benzin og
karburatorsprit er i stand til at optage vand i svømmerhuset når det
passerer gennem denne. I værste fald øges blot 'silikoneklatten' efterhånden
som spritten binder sig til vandet. (Det er et gæt).
* Endelig reduceres karburatorsprits evne til at optage vand når
temperaturen falder. Dette er selvfølgelig uheldigt, da det især er i de
kolde/fugtige måneder, der er problemer med kondensvand.
Alt i alt var det en hel del sværere at fjerne vand fra benzinen end
forventet, så i tilfælde af kondensvand i benzintanken, er det nok en god
ide at fylde tanken op med benzin og derefter tilsætte så meget
karburatorsprit som muligt - helst af typen bestående af ren
isopropylalkohol (vandfri). Er der vand i svømmerhusene gør man nok bedst i
at tømme dem.
Andre med lignende erfaringer?
--
TA