/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Harley - Tænding - endnu et problem
Fra : Torben


Dato : 25-07-03 20:27

Nu er det tændingen det er galt med

Jeg har en EVO motor med platintænding ! Min karbutator er en Qwik-silver !

Når jeg tager choken fra, begynder den ene cylinder at skyde HELT vildt !!
Mine naboer begyndte at kravle i skyttegravene
Det er kun den ene cylinder, og det undrer mig meget, da der jo kun er en
karburator og et sæt platiner !
Er der nogen, der har et bud på hvad der kan være galt ? Jeg tænker selv på
tændingstidspunkt.

Er der nogen, der er så heldig at være i besiddelse af en Haynes
værksetdshåndbog og en god scanner ?
Jeg har bestilt bogen, men der er desværre leveringstid på, så jeg syntes
ikke der er noget lusket ved at "tage lidt forskud på glæderne" med min
kommende værkstedshåndbog !
Et eventuelt link til en værkstedshåndbog ville også være guld værd ! Har
ikke ro i kroppen til at vente på leveringen af bogen Jeg vil køre NU


Torben
http://www.geocities.com/torben_stenbakken/



 
 
Thomas Lund (25-07-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Lund


Dato : 25-07-03 21:40


> Jeg har en EVO motor med platintænding ! Min karbutator er en Qwik-silver
!
>

>

Hej Torben,

Jeg tror ikke du får ret meget ud af din Haynes manual med hensyn til din
tænding hvis den er med platiner.
Alle Big Twins fra omkring ´80 er født med elektronisk tænding.
Har du prøvet tændrøret? Evt. byttet rundt på forreste og bagerste?
Skyder den også når den får noget gas?

MvH Thomas Lund
XLH 883 - Boret til 1200 ccm



Torben (25-07-2003)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 25-07-03 22:29

Jeg har godtnok ikke prøvet at bytte rundt på de to tændrør. Vil prøve det.
Det er kun ved meget lave omdrejninger/ tomgang den skyder ! Har lige sat en
ny kondensator på. Måske det er der problemet ligger ?!?!?!

Torben

"Thomas Lund" <el.diablo@(nospam)lund.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f219592$0$13248$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> > Jeg har en EVO motor med platintænding ! Min karbutator er en
Qwik-silver
> !
> >
>
> >
>
> Hej Torben,
>
> Jeg tror ikke du får ret meget ud af din Haynes manual med hensyn til din
> tænding hvis den er med platiner.
> Alle Big Twins fra omkring ´80 er født med elektronisk tænding.
> Har du prøvet tændrøret? Evt. byttet rundt på forreste og bagerste?
> Skyder den også når den får noget gas?
>
> MvH Thomas Lund
> XLH 883 - Boret til 1200 ccm
>
>



Thomas Lund (25-07-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Lund


Dato : 25-07-03 23:00


> Jeg har godtnok ikke prøvet at bytte rundt på de to tændrør. Vil prøve
det.
> Det er kun ved meget lave omdrejninger/ tomgang den skyder ! Har lige sat
en
> ny kondensator på. Måske det er der problemet ligger ?!?!?!

Check evt. også dine fjedre ved svingklodserne, har prøvet det på min gamle
jern-sportster.
Den ene var knækket så den stod helt forkert ved lave omdr. men fint nok ved
fuld gas, sikke nogle brag den kunne give.
Hvor i landet bor du, vil da godt kigge lidt på den hvis det er omkring
Århus!

MvH Thomas Lund
XLH 883 - Boret til 1200 ccm



Torben (26-07-2003)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 26-07-03 00:21

Meget sjovt du nævner fjedrene til svingklodserne ! Du er nr 2 der henviser
til dem !!!
Hvordan kommer jeg ind og checker dem ? Jeg skal vel have hele platin-pladen
af ? Og genjusetret tændingen ?
Aner ikke hvordan tændingen skal stå !
Har desværre stadig ingen værkstedshåndbog, men kigger langt efter posten
hver dag

Torben


"Thomas Lund" <el.diablo@(nospam)lund.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f21a859$0$13257$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> > Jeg har godtnok ikke prøvet at bytte rundt på de to tændrør. Vil prøve
> det.
> > Det er kun ved meget lave omdrejninger/ tomgang den skyder ! Har lige
sat
> en
> > ny kondensator på. Måske det er der problemet ligger ?!?!?!
>
> Check evt. også dine fjedre ved svingklodserne, har prøvet det på min
gamle
> jern-sportster.
> Den ene var knækket så den stod helt forkert ved lave omdr. men fint nok
ved
> fuld gas, sikke nogle brag den kunne give.
> Hvor i landet bor du, vil da godt kigge lidt på den hvis det er omkring
> Århus!
>
> MvH Thomas Lund
> XLH 883 - Boret til 1200 ccm
>
>



Thomas Lund (26-07-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Lund


Dato : 26-07-03 08:51


> Meget sjovt du nævner fjedrene til svingklodserne ! Du er nr 2 der
henviser
> til dem !!!
> Hvordan kommer jeg ind og checker dem ? Jeg skal vel have hele
platin-pladen
> af ? Og genjusetret tændingen ?

Yep, af med pladen til platinerne, så sidder klodserne inde bag ved.
Lav evt. et mærke/ridse på pladen og inde i trynen inden du løsner den, så
har du da en ide om hvor den skal sidde igen. Så kan du nøjes med at justere
afstanden på platinerne bagefter, skal vist stå 0.4 mm.
Som sagt tror jeg ikke din Hayens kan hjælpe dig, alle EVO motorer har
elektronisk tænding, så du skal nærmere finde en manual til en Shovelhead
istedet til tændingen.
Er det en org. HD motor eller noget aftermarket ala S&S eller Revtech du
har?

Hilsen Thomas



Torben (26-07-2003)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 26-07-03 09:26

Det er en S&S !
Irriterer mig lidt at jeg ikke har den værksstedhåndbog ! Den er en
værkstedshåndbog, der omhandler cykler 1970 - 1999. Håber der er
indstillinger for platin-tænding i den
Lader ikke til jeg kommer ud at køre før jeg har modtaget den bog

Torben


"Thomas Lund" <el.diablo@(nospam)lund.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3f2232e2$0$13225$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> > Meget sjovt du nævner fjedrene til svingklodserne ! Du er nr 2 der
> henviser
> > til dem !!!
> > Hvordan kommer jeg ind og checker dem ? Jeg skal vel have hele
> platin-pladen
> > af ? Og genjusetret tændingen ?
>
> Yep, af med pladen til platinerne, så sidder klodserne inde bag ved.
> Lav evt. et mærke/ridse på pladen og inde i trynen inden du løsner den, så
> har du da en ide om hvor den skal sidde igen. Så kan du nøjes med at
justere
> afstanden på platinerne bagefter, skal vist stå 0.4 mm.
> Som sagt tror jeg ikke din Hayens kan hjælpe dig, alle EVO motorer har
> elektronisk tænding, så du skal nærmere finde en manual til en Shovelhead
> istedet til tændingen.
> Er det en org. HD motor eller noget aftermarket ala S&S eller Revtech du
> har?
>
> Hilsen Thomas
>
>



Armand (26-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-07-03 11:00


Thomas Lund <el.diablo@(nospam)lund.mail.dk> skrev i en
news:3f21a859$0$13257$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> > Jeg har godtnok ikke prøvet at bytte rundt på de to tændrør. Vil prøve
> det.
> > Det er kun ved meget lave omdrejninger/ tomgang den skyder ! Har lige
sat
> en
> > ny kondensator på. Måske det er der problemet ligger ?!?!?!
>
> Check evt. også dine fjedre ved svingklodserne, har prøvet det på min
gamle
> jern-sportster.
> Den ene var knækket så den stod helt forkert ved lave omdr. men fint nok
ved
> fuld gas, sikke nogle brag den kunne give.
> Hvor i landet bor du, vil da godt kigge lidt på den hvis det er omkring
> Århus!

Jup!
Men dét vil indvirke på begge kontaktsæt, og her drejer sagen sig om én
cylinder (=> kontaktsæt)!

--
Armand.





Torben (26-07-2003)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 26-07-03 11:48

Damn, jeg tror sgu Armand har hjernen med sig
Jeg tænkte da ikke lige på at det burde have indflydelse på begge cylindre

På et tidspunkt har jeg fået fortalt at der er forskel på
tændingstidspunktet på de to cylindre !
Fortællingen gik på at den ene cylinder skulle tænde 33 grader før top og
den anden cylinder skulle tænde 35 grader før top ! Ved ikke hvorfor det
hænger sådan sammen, men der er garanteret en forklaring !!!
Måske er det derfor at det lige nu kun er den ene cylinder der skyder ! (Den
forreste)

Ved ikek om der er forskel på kondensatorer ! Måske den ny, jeg har monteret
er hurtigere til at afgive strømme og derfor vil betyde at den ene cylinder
kan skyde !

Alt det her er rene gætterier ! Men det er fanme spændende

Torben


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:bftjv4$1g46$6@news.cybercity.dk...
>
> Thomas Lund <el.diablo@(nospam)lund.mail.dk> skrev i en
> news:3f21a859$0$13257$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> >
> > > Jeg har godtnok ikke prøvet at bytte rundt på de to tændrør. Vil prøve
> > det.
> > > Det er kun ved meget lave omdrejninger/ tomgang den skyder ! Har lige
> sat
> > en
> > > ny kondensator på. Måske det er der problemet ligger ?!?!?!
> >
> > Check evt. også dine fjedre ved svingklodserne, har prøvet det på min
> gamle
> > jern-sportster.
> > Den ene var knækket så den stod helt forkert ved lave omdr. men fint nok
> ved
> > fuld gas, sikke nogle brag den kunne give.
> > Hvor i landet bor du, vil da godt kigge lidt på den hvis det er omkring
> > Århus!
>
> Jup!
> Men dét vil indvirke på begge kontaktsæt, og her drejer sagen sig om én
> cylinder (=> kontaktsæt)!
>
> --
> Armand.
>
>
>
>



Ib Jakobsen (26-07-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 26-07-03 12:13

Torben wrote:

> Damn, jeg tror sgu Armand har hjernen med sig
> Jeg tænkte da ikke lige på at det burde have indflydelse på begge cylindre
>
> På et tidspunkt har jeg fået fortalt at der er forskel på
> tændingstidspunktet på de to cylindre !
> Fortællingen gik på at den ene cylinder skulle tænde 33 grader før top og
> den anden cylinder skulle tænde 35 grader før top ! Ved ikke hvorfor det
> hænger sådan sammen, men der er garanteret en forklaring !!!
> Måske er det derfor at det lige nu kun er den ene cylinder der skyder ! (Den
> forreste)

Er der to sæt platiner på en sådan?.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Torben (26-07-2003)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 26-07-03 13:05

Der er kun et sæt platiner !!!

Torben


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3F226250.445D8200@post.tele.dk...
> Torben wrote:
>
> > Damn, jeg tror sgu Armand har hjernen med sig
> > Jeg tænkte da ikke lige på at det burde have indflydelse på begge
cylindre
> >
> > På et tidspunkt har jeg fået fortalt at der er forskel på
> > tændingstidspunktet på de to cylindre !
> > Fortællingen gik på at den ene cylinder skulle tænde 33 grader før top
og
> > den anden cylinder skulle tænde 35 grader før top ! Ved ikke hvorfor det
> > hænger sådan sammen, men der er garanteret en forklaring !!!
> > Måske er det derfor at det lige nu kun er den ene cylinder der skyder !
(Den
> > forreste)
>
> Er der to sæt platiner på en sådan?.
>
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ib Jakobsen
>
>



Ib Jakobsen (26-07-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 26-07-03 16:46

Torben wrote:

> Der er kun et sæt platiner !!!

Det mente jeg nok. Blev bare lige lidt forvirret af Armand nævnte _begge_
kontaktsæt. Altså et kontaktsæt, en kondensator og en spole med to tændkabler.
Med andre ord, den tænder på begge cylindre samtidig. Der er så to knaster der
løfter platinerne. Med samme vinkel imellem som cylindrerne. Forkert
platinafstand kan så have indflydelse på de to cylindres tændingstidspunkt
indbyrdes, da kondensatoren ikke får den fornødne tid til opladning/afladning.
Der var forresten et parti dårlige kondensatorer for år tilbage. Slør i den
aksel platinernes knast sidder på kan også være en fejlkilde. Skæv aksel lige
så. Så vidt jeg husker er der kun et tændingdmærke, som du har når du skruer
proppen ud i venstre side af krumtapshuset. Og det er til foreste cylinder. _Så_
skal cylinder 2 bare passe. Men bare ikke hvis der er ovennævnte fejlkilder. Alt
dette sammenholdt med for stramme ventiler kan få den til at knalde.

Men du kan også være heldig at en tidligere ejer har lavet et tændingsmærke til
bageste cylinder.

--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Ib Jakobsen (25-07-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 25-07-03 22:10

Torben wrote:

> Nu er det tændingen det er galt med
>
> Jeg har en EVO motor med platintænding ! Min karbutator er en Qwik-silver !
>
> Når jeg tager choken fra, begynder den ene cylinder at skyde HELT vildt !!
> Mine naboer begyndte at kravle i skyttegravene
> Det er kun den ene cylinder, og det undrer mig meget, da der jo kun er en
> karburator og et sæt platiner !
> Er der nogen, der har et bud på hvad der kan være galt ? Jeg tænker selv på
> tændingstidspunkt.

En kammerat har kæmpet hele foråret/sommeren med samme problem på en WLC.
Adskellige tændingsystemer har været prøvet. Tre-fire forskellige karburatorer
ligeså. Der har været dyset og justeret. Alle var vi enige om at
ventiljustering nok ikke ville have indflydelse på knalderiet. Men det havde
det. Godnat og sov godt.

Den har ikke slået et knald siden.

--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Torben (26-07-2003)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 26-07-03 11:50

Damn, at den skulle begynde med at skyde lige nu ! Det er jo nu det gode
vejr kommer og skal jeg rykke en hel weekend ud for at justere ventiler, går
min verden i grus

Havde regnet med at få målt og justeret hele cyklen gennem vinteren, men det
lader til at min vinter kommer tidlig i år

Torben


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3F219CAC.6959C2B8@post.tele.dk...
> Torben wrote:
>
> > Nu er det tændingen det er galt med
> >
> > Jeg har en EVO motor med platintænding ! Min karbutator er en
Qwik-silver !
> >
> > Når jeg tager choken fra, begynder den ene cylinder at skyde HELT vildt
!!
> > Mine naboer begyndte at kravle i skyttegravene
> > Det er kun den ene cylinder, og det undrer mig meget, da der jo kun er
en
> > karburator og et sæt platiner !
> > Er der nogen, der har et bud på hvad der kan være galt ? Jeg tænker selv

> > tændingstidspunkt.
>
> En kammerat har kæmpet hele foråret/sommeren med samme problem på en WLC.
> Adskellige tændingsystemer har været prøvet. Tre-fire forskellige
karburatorer
> ligeså. Der har været dyset og justeret. Alle var vi enige om at
> ventiljustering nok ikke ville have indflydelse på knalderiet. Men det
havde
> det. Godnat og sov godt.
>
> Den har ikke slået et knald siden.
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ib Jakobsen
>
>



Jens Jacob Bager Jen~ (26-07-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 26-07-03 08:22

> Når jeg tager choken fra, begynder den ene cylinder at skyde HELT
> vildt !!

Hej Torben

Det er ikke et eller andet plat så som falsk luft, eller en utæthed ved
udstødningsmanifolden.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Torben (26-07-2003)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 26-07-03 09:29

Hej Jens
Jeg har siddet og rusket i det hele som en sindssyg for at finde ud af om
der var noget, der sad løst og det er der ikke !
På udstødningssiden er der ikke umiddelbart noget, der er sort som tegn på
utæt udstødning !
Indsugningssiden kan måske snyde, men jeg tvivler ! Et godt bud på at cheche
for falsk luft ?

Torben


"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse
news:c1qUa.9$1d6.6@news.get2net.dk...
> > Når jeg tager choken fra, begynder den ene cylinder at skyde HELT
> > vildt !!
>
> Hej Torben
>
> Det er ikke et eller andet plat så som falsk luft, eller en utæthed ved
> udstødningsmanifolden.
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
>
>



Ib Jakobsen (26-07-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 26-07-03 12:17

Torben wrote:

> Hej Jens
> Jeg har siddet og rusket i det hele som en sindssyg for at finde ud af om
> der var noget, der sad løst og det er der ikke !
> På udstødningssiden er der ikke umiddelbart noget, der er sort som tegn på
> utæt udstødning !
> Indsugningssiden kan måske snyde, men jeg tvivler ! Et godt bud på at cheche
> for falsk luft ?

På den ikke for varme motor: ET pift med dieselstart rund om indsugningssiden.
På den varme motor kan du give den en tur med oliekanden rundt sammesteds. Utæt
høres på ændret motorgang og hvid røg.


--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



TA (26-07-2003)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 26-07-03 13:02


"Torben" <FJERN_stenbak@hotmail.com> wrote in message
news:3f218474$0$22604$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Nu er det tændingen det er galt med
>
> Jeg har en EVO motor med platintænding ! Min karbutator er en Qwik-silver
!
>
> Når jeg tager choken fra, begynder den ene cylinder at skyde HELT vildt !!
> Mine naboer begyndte at kravle i skyttegravene
> Det er kun den ene cylinder, og det undrer mig meget, da der jo kun er en
> karburator og et sæt platiner !
> Er der nogen, der har et bud på hvad der kan være galt ? Jeg tænker selv

> tændingstidspunkt.


Da der er fælles karburator og skyderiet (på den ENE cylinder) opstår når
chokeren fjernes, kunne det tyde på, at een af cylindrene får for mager
blanding - formentlig pga falsk luft. I så fald kan den evt skyde "baglæns"
gennem karburatoren ligesom det pågældende forrør kan blive meget varmt -
måske endda svagt rødglødende.

Prøv evt at sprøjte Startgas/Dieselstart ind omkring indsugningsstudsen og
hør om RPM derved ændres. Check for revner i indsugningsgummi og manglende
afblænding af huller til karburatorsynkronisering mm.

--
TA




Torben (26-07-2003)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 26-07-03 14:33

Prøvede at rode lidt med indstillingen af tændingen ! Det hjalp en smule !!
Men har lige opdaget at den KLAPHAT, der sidst har rodet med tænding, har
monteret et kobberkabel til den ene cylinder og et kulkabel til den anden
cylinder
Har bestilt nye kabler !!!!!!!
Håber det måske kan hjælpe lidt !!!

Torben



"Torben" <FJERN_stenbak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3f218474$0$22604$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Nu er det tændingen det er galt med
>
> Jeg har en EVO motor med platintænding ! Min karbutator er en Qwik-silver
!
>
> Når jeg tager choken fra, begynder den ene cylinder at skyde HELT vildt !!
> Mine naboer begyndte at kravle i skyttegravene
> Det er kun den ene cylinder, og det undrer mig meget, da der jo kun er en
> karburator og et sæt platiner !
> Er der nogen, der har et bud på hvad der kan være galt ? Jeg tænker selv

> tændingstidspunkt.
>
> Er der nogen, der er så heldig at være i besiddelse af en Haynes
> værksetdshåndbog og en god scanner ?
> Jeg har bestilt bogen, men der er desværre leveringstid på, så jeg syntes
> ikke der er noget lusket ved at "tage lidt forskud på glæderne" med min
> kommende værkstedshåndbog !
> Et eventuelt link til en værkstedshåndbog ville også være guld værd ! Har
> ikke ro i kroppen til at vente på leveringen af bogen Jeg vil køre NU
>
>
> Torben
> http://www.geocities.com/torben_stenbakken/
>
>



Torben (26-07-2003)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 26-07-03 23:21

Æv, den skyder stadig lige så meget


"Torben" <FJERN_stenbak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3f228303$0$1640$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Prøvede at rode lidt med indstillingen af tændingen ! Det hjalp en smule
!!
> Men har lige opdaget at den KLAPHAT, der sidst har rodet med tænding, har
> monteret et kobberkabel til den ene cylinder og et kulkabel til den anden
> cylinder
> Har bestilt nye kabler !!!!!!!
> Håber det måske kan hjælpe lidt !!!
>
> Torben
>
>
>
> "Torben" <FJERN_stenbak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3f218474$0$22604$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> > Nu er det tændingen det er galt med
> >
> > Jeg har en EVO motor med platintænding ! Min karbutator er en
Qwik-silver
> !
> >
> > Når jeg tager choken fra, begynder den ene cylinder at skyde HELT vildt
!!
> > Mine naboer begyndte at kravle i skyttegravene
> > Det er kun den ene cylinder, og det undrer mig meget, da der jo kun er
en
> > karburator og et sæt platiner !
> > Er der nogen, der har et bud på hvad der kan være galt ? Jeg tænker selv
> på
> > tændingstidspunkt.
> >
> > Er der nogen, der er så heldig at være i besiddelse af en Haynes
> > værksetdshåndbog og en god scanner ?
> > Jeg har bestilt bogen, men der er desværre leveringstid på, så jeg
syntes
> > ikke der er noget lusket ved at "tage lidt forskud på glæderne" med min
> > kommende værkstedshåndbog !
> > Et eventuelt link til en værkstedshåndbog ville også være guld værd !
Har
> > ikke ro i kroppen til at vente på leveringen af bogen Jeg vil køre
NU
> >
> >
> > Torben
> > http://www.geocities.com/torben_stenbakken/
> >
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409244
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste