In article <3f1fca0f$0$5190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, ebo@tdc.dk
says...
> Jeg sidder og forsøger at læse nogen om en RD 350 på de gamle indlæg i
> google.
> Bare en ting undre mig!
> Hvad faen er det lige YPVS er.
> Har funden ud af at de er fedest med men øhmmm,,... Hvad er det..
>
> MVH Esben Bøll
> Som sikkert bliver flov når svaret kommer en han burde vide det
>
>
>
YPVS = Yamaha Power valve System
KIPS på Kavasaki og noget helt 3. på Suzuki.
En 2-takter fungerer optimalt ved et ganske bestemt omdrejningstal,
fordi den i realiteten fungerer som en orgelpibe, når indsugning,
porte og udstødning m.m. går i 'resonans. Så har man et temmelig
voldsomt; men også meget snævert område hvor der både er moment og
masser af 'hypper'.
Når nu man ikke vil sidde og gøre selve potten kortere og længere,
hele tiden, så må man finde på noget andet! Een af de faktorer der har
stor indflydelse er arealet af udstødningsporten. Det kan så varieres
ved at gøre det højere (YPVS) eller dels gøre det højere, dels større
(KIPS)
YPVS er en specielt udformet aluminiumscylinder, der når den drejes,
åbner mere eller mindre for udstødningsporten, i højden.
En lille servomotor får signaler fra CDI'en om omdrejningstallet, og
ved 6.000 og 7.800 omdr. (så vidt jeg husker) åbner den først noget,
og derefter helt.
Kører man i et gear med jævn acelleration, kan man tydeligt mærke
disse 'punkter'.
KIPS åbner kun een gang ved 8.000 omdr. Det er et noget mere avanceret
system med ekstra udstødningsporte højere oppe mod toppen, og et
resonanskammer der lukkes; men hooooold da op, når dét åbner ....!!!
Rødmer du nu????? ;0)
--
/Hekto
Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about
www.mc-
portalen.com ?