/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Slingren v. højhastighed
Fra : Toft


Dato : 22-07-03 13:01

Ja hvem skulle tro det, men en GS450Skrammelbunke kan faktisk køre
halvstærkt, når altså den får lov at trække vejret ordentligt igennem ikke
helt originale rør/indsugning.

Men o ve o skræk, det viser sig at det er spildte kræfter at få motoren til
at spinde, for ved ca. 135km/t begynder tingsten at slingre, noget der tager
til efterhånden som det går hurtigere. Ved kun lidt over 140km/t er det så
voldsomt at at enhver ide om at se om det går over må opgives. Der er ikke
det mindste at mærke under ca. 130! Det føles som om det er "røven" der
vakler så jeg må sige at jeg har sidetaskerne mistænkt, uden passager sidder
de jo deromme og lejer bremsefaldskærm men jeg havde ikke lyst til at
efterlade dem på en "Rastplatz" for at efterprøve det.

Nogen der kender fænomenet og har en løsning? Det er lidt trist at vide at
der er et vist minimum af fuldstændigt ubrugte kræfter tilbage i bunken.

Toft
Og så lige en tak til dem der stoppede og sagde hej i søndags bunken har
fået pusten og forladt Stilling igen.




 
 
jesper@FJERNveloce.d~ (22-07-2003)
Kommentar
Fra : jesper@FJERNveloce.d~


Dato : 22-07-03 13:17

"Toft" <seidmann@ofir.dk> writes:

> Og så lige en tak til dem der stoppede og sagde hej i søndags bunken har
> fået pusten og forladt Stilling igen.

Var det dig der var punkteret (dvs. din model)? Og stod uden baghjul?
Det var mig på en rød/hvid CBR600. Håber ikke der gik for lang tid
inden din makker kom tilbage for at hente dig... Men vejret var jo ok


Jeg var lige kommet hjem fra en tur-retur Løkken. Vi skulle jo lige
smage på fiskene, og se om sildene var ok Ellers gode veje de har
i Løgstør-området.

Du var faktisk lige i nærheden af SkanderborgMC klub - så en anden
gang kig forbi og få en kold pils. Vi har klubaften fredag.

--
Jesper
CBR600 - ikke punkteret

Keld (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Keld


Dato : 22-07-03 14:12

Woblen kaldes fænomenet og ja, det kan meget vel skyldes dine sidetasker,
som leger bremsefaldskærme.
Kendte engang en som kørte på en Fj 1200 med tasker på, som havde samme
problem. Der fik vi at vide fra en MC mekaniker, at man kunne sænke den i
forgaflen 1-1,5 cm og derved reducerede effekten af zig zag kørslen, det
virkede faktisk
Prøv det på din, mål med en skydelære og tag kun en' side af gangen, tjek
evt. op på dine lejer i baghjul, svinggaffel, kronrør og forhjul.


--
Keld R1



Armand (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-07-03 22:29


Keld <ihjelkeld@xget2net.dk> skrev i en
news:3f1d382d$0$13158$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Woblen kaldes fænomenet og ja, det kan meget vel skyldes dine sidetasker,
> Kendte engang en som kørte på en Fj 1200 med tasker på, som havde
> samme problem.......... Der fik vi at vide at man kunne sænke den i
> forgaflen 1-1,5 cm og derved reducerede effekten... Prøv det på din, mål
med
> en skydelære og tag kun en' side af gangen,

- - - - Underforstået at man kun skal arbejde (= løsne) på én side af
gangen, og ikke at man skal forsøge med at sænke én side af gangen og så
teste

Og det ér et godt råd! For løsner man broerne i begge sider synker forenden
pludseligt sammen, så teleskoperne stikker 10-15 cm op over øverste bro,
hvorved at modellen enten vælter forud/af central-støttebenet, eller vippes
over på højre side, forårsaget af sidestøttebenet =

--
Armand.





Moller (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 22-07-03 15:22

> vakler så jeg må sige at jeg har sidetaskerne mistænkt, uden passager
sidder
> de jo deromme og lejer bremsefaldskærm men jeg havde ikke lyst til at
> efterlade dem på en "Rastplatz" for at efterprøve det.

mener der står til Givitaskerne at de er lavet til Maks 120km/t ... og
derved anbefaler ikke at køre mere med dem på, men kan ikke huske hvor jeg
har det fra.

VH
Lars Molnit



Tony Lorentzen (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 22-07-03 15:47

Moller wrote:

> mener der står til Givitaskerne at de er lavet til Maks 120km/t
> ... og derved anbefaler ikke at køre mere med dem på, men kan ikke
> huske hvor jeg har det fra.

Det svinger nok (haha funny) fra model til model, men jeg har kørt 190 med
mine 45 liters Givi tasker på Divvyen en gang. Ingen problemer dér - kun når
jeg havde topboksen på oplevede jeg en svag wobblen ml 60 og 80 km/t.

--
Tony
FZS1000



Moller (23-07-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 23-07-03 10:08

> Det svinger nok (haha funny) fra model til model, men jeg har kørt 190 med

hæhæ, ved det... på en bandit 1200 klare de snildt at side bagpå når man
pasere 220 på speedometeret :) hmmm, ja jeg var i tyskland og prøve det
selvfølgelig, det var ikke på Holbæk motorvejen eller sådan ...

> mine 45 liters Givi tasker på Divvyen en gang. Ingen problemer dér - kun
når
> jeg havde topboksen på oplevede jeg en svag wobblen ml 60 og 80 km/t.

jeg oplever det lidt for tiden, men det er mit fordæk, så det er jeg
klar over :) og skifter det snart... ellers skal jeg ha en Fork brace på, og
forstærket bagsvinger så den blir lidt mere stiv i det :) snart..

VH
Lars Molnit
P.S. Hvem helvede er det svin der har stjålet mit luftskrue til MZ... må
du dø en pinefuld død.

>
> --
> Tony
> FZS1000
>
>



Preben Mortensen (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Preben Mortensen


Dato : 22-07-03 17:24

Såvidt jeg er orienteret, skelnes der mellem tre fænomener, når det gælder
ustabilitet: Shimming, Wobling og Weef.

Shimming opstår generelt ved lavere hastigheder end weef. Shimming er, når
styret slår fra side til side. Det kan i nogle tilfælde være ret voldsomt.
Mine egne erfaringer med shimming siger, at det opstår når der er meget
vægt helt bagerst på cyklen - f.eks i en topbox. Her har jeg oplevet det
flere gange på en GSX 250 ES, men aldrig på CX500. Min egen teori er, at
motoren er betydeligt tungere på CX500, og der derfor skal meget til at
bringe den i ubalance.

Wobling er et rent dækfænomen. Det sker, når man rammer en ujævnhed i
vejen, der får dækket til at bule indad. Wobling er så, at bulen ikke når
at rette sig ud, inden hjulet har snurret en omgang. Man skal vist spasse
en del med sit dæktryk, før det opstår ved "normale" hastigheder. Jeg har
aldrig oplevet det.

Weef opstår ved højere hastigheder. Det føles som om det er hele cyklen,
der zigzagger fra side til side. Som når man kører over en spærrelinie på
en gammel blødstellet Honda. Så vidt jeg husker, er årsagen en kombination
af forkert dæktryk, affjedring mv, der får cyklen til at gå i "selvsving".

Håber, det kan hjælpe dig. Ellers må du have fat i en roadracing-mand. De
ved alt om sådan noget!


mvh
Preben
(Cykellapper)

Bjørn K Nilssen (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn K Nilssen


Dato : 22-07-03 22:30

On Tue, 22 Jul 2003 18:23:33 +0200, "Preben Mortensen" <lappefreak@cykellapper.dk> wrote:

>Såvidt jeg er orienteret, skelnes der mellem tre fænomener, når det gælder
>ustabilitet: Shimming, Wobling og Weef.
>
>Shimming opstår generelt ved lavere hastigheder end weef. Shimming er, når
>styret slår fra side til side. Det kan i nogle tilfælde være ret voldsomt.
>Mine egne erfaringer med shimming siger, at det opstår når der er meget
>vægt helt bagerst på cyklen - f.eks i en topbox. Her har jeg oplevet det
>flere gange på en GSX 250 ES, men aldrig på CX500. Min egen teori er, at
>motoren er betydeligt tungere på CX500, og der derfor skal meget til at
>bringe den i ubalance.
>
>Wobling er et rent dækfænomen. Det sker, når man rammer en ujævnhed i
>vejen, der får dækket til at bule indad. Wobling er så, at bulen ikke når
>at rette sig ud, inden hjulet har snurret en omgang. Man skal vist spasse
>en del med sit dæktryk, før det opstår ved "normale" hastigheder. Jeg har
>aldrig oplevet det.
>
>Weef opstår ved højere hastigheder. Det føles som om det er hele cyklen,
>der zigzagger fra side til side. Som når man kører over en spærrelinie på
>en gammel blødstellet Honda. Så vidt jeg husker, er årsagen en kombination
>af forkert dæktryk, affjedring mv, der får cyklen til at gå i "selvsving".

Jeg hadde samme problem med min GSX1100F når den kom opp i 130-150km/t, både med og uten
sidekofferter og topbox, og med og uten passager. Det forsvant da jeg skiftet bakdekket,
som var godt flatslitt. Jeg mistenker forrige eier for å ha brent av en del gummi
frivillig...


-- Bjørn K. Nilssen -- GSX1100F

Peter J (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Peter J


Dato : 22-07-03 19:37

Prøv engang at kontrollere dæktrykket, det lyder som om du mangler luft i
bagdækket. (husk at kontrollere på kolde dæk!! )

Mvh
Peter
CBR 1000 K



Toft <seidmann@ofir.dk> skrev i en
news:3f1d2762$0$24612$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Ja hvem skulle tro det, men en GS450Skrammelbunke kan faktisk køre
> halvstærkt, når altså den får lov at trække vejret ordentligt igennem ikke
> helt originale rør/indsugning.
>
> Men o ve o skræk, det viser sig at det er spildte kræfter at få motoren
til
> at spinde, for ved ca. 135km/t begynder tingsten at slingre, noget der
tager
> til efterhånden som det går hurtigere. Ved kun lidt over 140km/t er det så
> voldsomt at at enhver ide om at se om det går over må opgives. Der er ikke
> det mindste at mærke under ca. 130! Det føles som om det er "røven" der
> vakler så jeg må sige at jeg har sidetaskerne mistænkt, uden passager
sidder
> de jo deromme og lejer bremsefaldskærm men jeg havde ikke lyst til at
> efterlade dem på en "Rastplatz" for at efterprøve det.
>
> Nogen der kender fænomenet og har en løsning? Det er lidt trist at vide at
> der er et vist minimum af fuldstændigt ubrugte kræfter tilbage i bunken.
>
> Toft
> Og så lige en tak til dem der stoppede og sagde hej i søndags bunken
har
> fået pusten og forladt Stilling igen.
>
>
>



Armand (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-07-03 22:29


Peter J <Peter_Laila@@Get2net.dk> skrev i en
news:4wfTa.182$lH.15@news.get2net.dk...
> Prøv engang at kontrollere dæktrykket, det lyder som om du mangler luft i
> bagdækket. (husk at kontrollere på kolde dæk!! )

Hvis ikke at det er bagdækket der er slidt helt fladt, eller fordækkets
profil der er blevet slidt spidst (p.g.a. for lavt dæktryk under
nedslidningen!) :-/

--
Armand.





Kåre Nejmann (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Kåre Nejmann


Dato : 22-07-03 19:40

"Toft" <seidmann@ofir.dk> wrote:

>ved ca. 135km/t begynder tingsten at slingre, noget der tager
>til efterhånden som det går hurtigere

Har du checket
- dæktryk
- om fordækket er slidt skævt
- om der er slør i kronrørslejer, hjullejer, bagsvingerlejer osv.?

--
Kåre

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409244
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste