/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Dæk bredde?
Fra : Anders Nielsen (RF 9~


Dato : 21-07-03 08:58

Hvilken dæk bredde skal man vælge???

Det er min fornemmelse at de fleste vælger det breddest mulige til for
en hver pris. Jeg har f.eks. været ude for at Enghave Motor lagde et 180
bagdæk på selvom jeg udtrykkeligt havde sagt 170. Og da jeg påtalte det
blev de meget fornærmede, som om de faktisk havde gjort mig en tjeneste.
Iøvrigt undskyldte de sig med at man ikke kunne mærke forskel på 170 og
80, såå... hvorfor så vælge 180? (det er selvfølgelig lidt dyrere)

En gang i tidernes morgen havde jeg en CB-400F '75 model, hvor den
tidligere ejer havde krænget et bildæk eller noget andet crap på
bagfælgen. Og da cyklen fik sit korrekte 110/120 bagdæk, kunne den
pludselig kører i kurver. Den oplevelse gør at jeg ikke længere stræber
efter brede dæk!

SÅ nu har jeg den teori at hvis cyklen er designet til en bestemt
størelse dæk, så har den også de bedste køreegenskaber netop med disse
størelser. Er det mig der har misforstået noget eller hvordan?


 
 
MKS - 74 (21-07-2003)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 21-07-03 09:15

On Mon, 21 Jul 2003 09:57:43 +0200, "Anders Nielsen (RF 900)"
<nanders@eudoramail.com> wrote:

> Er det mig der har misforstået noget eller hvordan?

Næh - det er de andre der har misforstået og dig der har ret.......er
det meget korte svar,men i virkeligheden kompliceres tingene af en
række faktorer, for lige at tage et par stykker,hvilke egenskaber
forventer man af sine dæk (hvad skal de bruges til),hvilke dæk er der
tale om osv.

For "Joe public" der ikke har mulighed for at prøve en masse
forskellige dæk eller få input andetsteds fra og måske heller ikke
altid har forudsætninger for at bedømme forskelle står man sig næsten
altid bedst ved at vælge std. monteringen,enkelte kan så gå +10 eller
-10 - yderst sjældent mere end det.....

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:
http://62.79.120.117/
(opdateret med nye dele:24-06-2003)

Mikkel Christensen (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 21-07-03 09:47

MKS - 74 <Priller@tiscali.dk> writes:

> On Mon, 21 Jul 2003 09:57:43 +0200, "Anders Nielsen (RF 900)"
> <nanders@eudoramail.com> wrote:
>
> > Er det mig der har misforstået noget eller hvordan?
>
> Næh - det er de andre der har misforstået og dig der har ret.......

Ja. Kawaen fik nye sko i går - i std størrelse vel at mærke.
Hmm, nå jeg vil jo egentlig bare sige at nye dæk er dejligt. Sikke den
vil svinge lige pludselig.

--
Mikkel
motortosse.dk | For de føøørst time you traai de
| fajvhooondred.... Faaaaack!
| <Doctor Rossi - Faster>

Armand (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-07-03 15:18


Anders Nielsen (RF 900) <nanders@eudoramail.com> skrev i en
news:Y1NSa.23167$Kb2.1302861@news010.worldonline.dk...
> Hvilken dæk bredde skal man vælge???
> Det er min fornemmelse at de fleste vælger det breddest mulige til for
> en hver pris.
> En gang i tidernes morgen havde jeg en CB-400F '75 model, hvor den
> tidligere ejer havde krænget et bildæk eller noget andet crap på
> bagfælgen. Og da cyklen fik sit korrekte 110/120 bagdæk, kunne den
> pludselig kører i kurver. Den oplevelse gør at jeg ikke længere stræber
> efter brede dæk!
> SÅ nu har jeg den teori at hvis cyklen er designet til en bestemt
> størelse dæk, så har den også de bedste køreegenskaber netop med disse
> størelser. Er det mig der har misforstået noget eller hvordan?

Og endda et skridt længere:
F.eks GSX1400 er blevet anbefalet at gå ét trin ned i bagdæks-bredde (/180
=> /170) netop af hensyn til køreegenskaberne

--
Armand.






Rune \(Bandit600R\) (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Rune \(Bandit600R\)


Dato : 21-07-03 15:43

> Og endda et skridt længere:
> F.eks GSX1400 er blevet anbefalet at gå ét trin ned i bagdæks-bredde
> (/180 => /170) netop af hensyn til køreegenskaberne

Det er også en stor tung cykel, og det er jo det, det kommer an på, når der
skal vælges dæk, hvordan styrer cyklen, og hvordan ville man gerne have at
den styrede?
Der findes jo også dæk som er mere "V-formede" en andre i samme størrelse...
Det giver også hurtigere styre egenskaber, det er dog som regl de bløde
sportsdæk, så hvis man gerne vil køre langt på et dæk såeh... bla. bla. bla.
--
Venlig hilsen Rune
http://bandit600.netfirms.com
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=7



---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.502 / Virus Database: 300 - Release Date: 18-07-2003



Freddy Lang (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Freddy Lang


Dato : 21-07-03 21:37

Rune (Bandit600R) wrote:
>> Og endda et skridt længere:
>> F.eks GSX1400 er blevet anbefalet at gå ét trin ned i bagdæks-bredde
>> (/180 => /170) netop af hensyn til køreegenskaberne
>
> Det er også en stor tung cykel, og det er jo det, det kommer an på,
[SNIP]

Njarh, ikke helt.... eksempelvis har jeg hørt adskillige fortælle, at på
specielt de SV'er der bruges til banekørsel, går man også gerne en tand ned
i bredden på det bageste dæk (fra 160 til 150) for netop at give den bedre
svingegenskaber. Og en SV'er er da bestemt hverken stor eller tung...


Mvh
Freddy



Rune \(Bandit600R\) (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Rune \(Bandit600R\)


Dato : 22-07-03 15:12

Freddy Lang wrote:
> Rune (Bandit600R) wrote:
>>> Og endda et skridt længere:
>>> F.eks GSX1400 er blevet anbefalet at gå ét trin ned i bagdæks-bredde
>>> (/180 => /170) netop af hensyn til køreegenskaberne
>>
>> Det er også en stor tung cykel, og det er jo det, det kommer an på,
>> [SNIP]
>
> Njarh, ikke helt.... eksempelvis har jeg hørt adskillige fortælle, at
> på specielt de SV'er der bruges til banekørsel, går man også gerne en
> tand ned i bredden på det bageste dæk (fra 160 til 150) for netop at
> give den bedre svingegenskaber. Og en SV'er er da bestemt hverken
> stor eller tung...
Det var nu også hvordan cyklen styrede i forhold til hvad man gerne ville
have den til jeg mente: "og det er jo det, det kommer an på, når der
skal vælges dæk, hvordan styrer cyklen, og hvordan ville man gerne have at
den styrede?"


--
Venlig hilsen Rune
http://bandit600.netfirms.com
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=7



---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.502 / Virus Database: 300 - Release Date: 18-07-2003



Rune \(Bandit600R\) (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Rune \(Bandit600R\)


Dato : 22-07-03 15:15

He... Så vi er rørende enige
--
Venlig hilsen Rune
http://bandit600.netfirms.com
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=7




---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.502 / Virus Database: 300 - Release Date: 18-07-2003



Brian Luckow (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Brian Luckow


Dato : 22-07-03 22:45

> Der findes jo også dæk som er mere "V-formede" en andre i samme
størrelse...
> Det giver også hurtigere styre egenskaber, det er dog som regl de bløde
> sportsdæk, så hvis man gerne vil køre langt på et dæk såeh... bla. bla.
bla.

Præcist, derfor er det også vigtigt at kigge på fælgens bredde når man
vælger dæk, men det virker som om mange glemmer det. Dækket skal passe til
fælgens bredde, ellers ødelægger man jo helt dækkets profil.


Mvh., Brian Luckow



Richard (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 21-07-03 22:36

Anders Nielsen (RF 900) wrote:

> Hvilken dæk bredde skal man vælge???

Du skal som udgangspunkt vælge dæk, der passer til dine fælge og i en
vægtklasse (load index) der som minimum svare til dem, der er specificeret
til cyklen. På den måde sikrer du dig, at dækket kører med den profil, det
er designet til, og at du har dæk med den fornødne bæreevne.
Avon og Dunlop US er flinke til at angive den anbefalede fælgbredde til de
enkelte dæk på hver deres web-sites.
Der, hvor de fleste forsynder sig, er ved at gå op i bredde og ned i
profilhøjde på samme tild - begge kræver typisk en fælgstørrelse bredere
(normalt + 1/4"). Derved bliver profilen meget anderledes end tiltænkt -
med mindre cyklen er født med en overbred fælg

> Det er min fornemmelse at de fleste vælger det breddest mulige til for
> en hver pris. Jeg har f.eks. været ude for at Enghave Motor lagde et 180
> bagdæk på selvom jeg udtrykkeligt havde sagt 170. Og da jeg påtalte det
> blev de meget fornærmede, som om de faktisk havde gjort mig en tjeneste.

Det kunne lige så godt have været omvendt; med større sandsynlighed kunne
du have fået bedre egenskaber med et smallere dæk end med et bredere; det
gælder mange cykler. Hvis de mener det, bør de kunne begrunde/dokumentere
det; ellers er det om igen og det rigtige dæk på IMHO.

> SÅ nu har jeg den teori at hvis cyklen er designet til en bestemt
> størelse dæk, så har den også de bedste køreegenskaber netop med disse
> størelser. Er det mig der har misforstået noget eller hvordan?

Nej, du har ret. I visse tilfælde hjælper det på svingegenskaberne at gå
ned i dæk, men så skal man huske at tage højde for den lavere vægtklasse.
Men en svingcykel er sjældent hårdt læsset - i modsætning til en
langturcykel


Anders Nielsen (RF 9~ (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Anders Nielsen (RF 9~


Dato : 22-07-03 09:58

> Nej, du har ret. I visse tilfælde hjælper det på svingegenskaberne at gå
> ned i dæk, men så skal man huske at tage højde for den lavere vægtklasse.
> Men en svingcykel er sjældent hårdt læsset - i modsætning til en
> langturcykel

Aha... det med vægtklasser var jeg ikke opmærksom på. Min cykel (RF 900)
er tung, og jeg er tung (for mange burgerer og bajere) og ind imellem er
den også læsset tungt. Så det vil jeg lige checke op på.


Richard (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 22-07-03 21:08

Anders Nielsen (RF 900) wrote:

> > Nej, du har ret. I visse tilfælde hjælper det på svingegenskaberne at gå
> > ned i dæk, men så skal man huske at tage højde for den lavere vægtklasse.

> Aha... det med vægtklasser var jeg ikke opmærksom på. Min cykel (RF 900)
> er tung, og jeg er tung (for mange burgerer og bajere) og ind imellem er
> den også læsset tungt. Så det vil jeg lige checke op på.

Ja, i din situation lyder det som en god idé. Du skal dog være opmærksom
på, at de to dæks samlede vægtklasse som regel er en del større en den
tilladte totalvægt. Og værre: Der er stor forskel på, hvor meget større -
på nogle cykler 25pct andre 40 pct. Så det kan være svært at vurdere, hvor
godt dine dæk ligger til; men hvis de ikke ligger ret meget over, så prøv
at sammenligne med tilsvarende cykler af andre mærker.

Og for en god ordens skyld, er det reelt ulovligt at køre med dæk af
lavere vægtklasse/load index, end dem cyklen er typegodkendt med. Men jeg
tvivler på, om nogen nogensinde er blevet taget for det herhjemme. I D går
de derimod meget op i det.


Brian Luckow (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Brian Luckow


Dato : 22-07-03 22:55

> Det er min fornemmelse at de fleste vælger det breddest mulige til for
> en hver pris. Jeg har f.eks. været ude for at Enghave Motor lagde et 180
> bagdæk på selvom jeg udtrykkeligt havde sagt 170. Og da jeg påtalte det
> blev de meget fornærmede, som om de faktisk havde gjort mig en tjeneste.
> Iøvrigt undskyldte de sig med at man ikke kunne mærke forskel på 170 og
> 80, såå... hvorfor så vælge 180? (det er selvfølgelig lidt dyrere)

Det kan godt være jeg tager fejl, men så vidt jeg husker, så har RF900 en
5.5" bred bagfælg, og et 180 dæk bruges da som regel på netop en 5.5" fælg.
5" til et 170 dæk, og 6" til et 190 dæk.

Men lige meget det, så er det helt klart for frækt af Enghave, at gi' dig
den behandling!


Mvh., Brian Luckow




Anders Nielsen (RF 9~ (23-07-2003)
Kommentar
Fra : Anders Nielsen (RF 9~


Dato : 23-07-03 08:31

> Men lige meget det, så er det helt klart for frækt af Enghave, at gi' dig
> den behandling!

Ja ikke? Men ikke så meget at de sætter en forkert størelse på... en hver kan begå en fejl, men nærmere at de først påstår at de har gjort mig en tjeneste og derefter siger at forskellen i størelsen er så lille at man ikke kan mærke det.

Jeg har været ude for noget lignende i Enghave. Jeg sagde at jeg skulle have olie til en RF900 hvorefter han diskede op med en 15W50. Så spurgte jeg høfligt om ikke det skulle være 10W40 (hvilket jeg mente der stod i instruktionsbogen). Så blev jeg overfuset med ting som... "det er sku da lige meget" og "Er du kemiker eller hvad?". Bare fordi man forsøger at følge de anvisninger der fulgte med cyklen.

Iøvrigt står der 170 dæk i instruktionsbogen, men om det er en 5.5" fælg aner jeg ikke. Men i så fald kan der måske være noget om at et 180 passer bedre?

Skidt med det. Det seneste dækskifte bestilte jeg selv 2 Michelin Pilot fra Tyskland og fik de størelser jeg bad om. Og iøvrigt til en herlig pris. Så er der råd til at skifte begge dæk samtidig, og man har i det mindste en lille periode hvor dækkene er perfekte... SKØNT


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409244
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste