Hej Brian
Jeg har fulgt lidt med i dine fortrædeligheder med den gamleHonda og der er
absolut ikke noget nyt under solen, men det jælper dig ikke så meget.
Så her er et lille skrift om bremser på forhjulet.
Systemet er ret enkelt og justering ligeså. Gør følgende:
1. Du skal sikre at den arm der bærer selve kaliberen kan dreje helt frit.
Det sker ofte at den lille aksel der sidder med tre bolte i det underste af
gaflen sidder helt fast i mellempladen. Derved opstår dine problemer. Hvis
du ikke har gjort det, så skil det ad og smør med kobberfedt.
2. Når mellempladen kan rotere frit, så saml det igen og husk de to
gummiringe der skal sidde i top og bund, inden du skubber den øverste
tværbjælke på og monterer det på gaffelbenet.
3. Så monterer du kaliber og bagstykke på mellempladen, husk den lille
plastikrnig der skal sidde mellem bremseklods og stempel. Smør godt med
kobberfedt bag begge bremseklodser, ellers skriger bremsen af helvede til
når du bremser.
4. Fjederen på den tværgående bolt eller maskinskrue skal sikre at der
opstår et spillerum mellem bremseklodser og bremseskive, når bremsen ikke er
aktiveret. Justeringen foretages ved at montere det hele og så sørge for at
selve stemplet er godt inde i kaliberen. Derpå skal du sætte hånden ind bag
holderen for den faste klods og trykke hele systemet ind mod skiven. Gør det
som en tryk slip/bevægelse sådu kan høre at det klikker eller klapper. Drej
på den tværgående bolt indtil at der er ca 1/2 mm slup mellem skive og den
bagerste klods. Så er systemet indjusteret korrekt.
Og husk at du skal justere løbende og holde sluppet mellem 1/2 til 1 mm.
Før du kører test tur, så tryk lige bremsen i bund et par gange. Og husk at
rustfrie skiver uden huller er noget forfærdeligt lort i slemt regnvejr. Jeg
gentager, det er noget lort. Jeg har prøvet at køre stærkt på motorvej og
så trykker man på bremserne for at opdage at først efter 100 m virker de
ordentligt.
Ellers god fornøjelse med dyret. Det er faktisk en ret robust maskine.
Med allervenligst hilsen
Poul
PS! Husk at der skal oceaner af silicone på tændspoler, kabler og
tændrørshætter før den kan køre i regnvejr. Overdriv, og overdriv igen. Så
skal behandlingen kun foretages hvert andet år. Typisk tegn på at det er på
tide er at den sætter ud på to cylindre i alm. regnvejr.
"Brian" <Brian@haarh.net> skrev i en meddelelse
news:3f19bd86$0$13262$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Nu kommer du vist snart til at lave en gruppe der hedder
> dk.fritid.hondapigen
> > Se posetivt på det, du lærer sgu noget om din mc undervejs :)
> *LOL*
> Ja... det må jeg nok hellere. :)
> OG, ja: Jeg er helt stolt. Tænk at man kan komme til at fixe(og ufixe) så
> meget via internet, en Hayes og lidt venlighed fra mange RARE mennesker.
> Til næste år åbner jeg sgu et MC værksted. *GG*
> Nej, nok ikke. Men... det er nu rart at når den har en mislyd, så har man
en
> ide om hvad der er los, og ikke bare smider den på værksted. Min kære
fader
> på 62 sagde til mig, sidst vi var sammen. Da den var helt adskilt sidste
år,
> troede jeg aldrig du fik den til at køre igen. Men... det gjorde du: Det
er
> da flot!
>
> "Og så var jeg stolt som kun en søn kan blive det"
> Brian
>
>