|
| Maling fjerner til fælgene Fra : SVW |
Dato : 18-07-03 10:30 |
|
Kan nogle anbefale et produkt (paint stripper) til at fjerne maling fra
fælgene.??.... og hvor skal jeg købe det ??
De engelske sider anbefaler produkter baseret på methylen chlorid, men i
disse miljø-hysteriske tider kan man knap nok købe en spand brun sæbe uden
at skulle have en seddel med fra miljøministeren....
p.f.t.
Steffen
| |
Brian Luckow (18-07-2003)
| Kommentar Fra : Brian Luckow |
Dato : 18-07-03 11:17 |
|
"SVW" <svjepsen@image.dk> wrote in message
news:y2PRa.21863$Kb2.1135672@news010.worldonline.dk...
> Kan nogle anbefale et produkt (paint stripper) til at fjerne maling fra
> fælgene.??.... og hvor skal jeg købe det ??
Smut i Silvan og køb en dunk Nitromors, det er effektivt, men husk go'
udluftning når du bruger det.
Skal du da bare have strippet dine kanter?
Mvh., Brian Luckow
| |
SVW (18-07-2003)
| Kommentar Fra : SVW |
Dato : 18-07-03 13:34 |
|
Yep.. jeg har en arbejdsbeskrivelse som involverer at man afdækker og bruger
paint stripper på kanterne.
Først bagefter skal der slibes.
Jeg er stødt på Nitromors i min søgen... den skulle virke anderledes end "de
skrappe midler".
Men du mener altså at det dur ?
Steffen.
"Brian Luckow" <luckowb@grafisk.dk> skrev i en meddelelse
news:bf8hem$2qoc$1@news.cybercity.dk...
> "SVW" <svjepsen@image.dk> wrote in message
> news:y2PRa.21863$Kb2.1135672@news010.worldonline.dk...
> > Kan nogle anbefale et produkt (paint stripper) til at fjerne maling fra
> > fælgene.??.... og hvor skal jeg købe det ??
>
> Smut i Silvan og køb en dunk Nitromors, det er effektivt, men husk go'
> udluftning når du bruger det.
>
> Skal du da bare have strippet dine kanter?
>
>
> Mvh., Brian Luckow
>
>
| |
Henrik H. Jensen (18-07-2003)
| Kommentar Fra : Henrik H. Jensen |
Dato : 18-07-03 13:48 |
|
SVW wrote:
> Yep.. jeg har en arbejdsbeskrivelse som involverer at man afdækker og
> bruger paint stripper på kanterne.
> Først bagefter skal der slibes.
Kan du poste denne "arbejdsbeskrivelse" ? har selv tænkt på en "kant
slibning" som vinterprojekt.
--
En glad Henrik Jensen på en spindende ThunderCat
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=74
| |
SVW (18-07-2003)
| Kommentar Fra : SVW |
Dato : 18-07-03 15:16 |
| | |
Hans L. Baldrian (18-07-2003)
| Kommentar Fra : Hans L. Baldrian |
Dato : 18-07-03 13:49 |
|
Jeg har prøbet Nitromors, men synes at aluminium bliver grimt efter - hvad
med at prøve bremsevæske?
mvh
Hans
"SVW" <svjepsen@image.dk> skrev i en meddelelse
news:2LRRa.21924$Kb2.1145582@news010.worldonline.dk...
> Yep.. jeg har en arbejdsbeskrivelse som involverer at man afdækker og
bruger
> paint stripper på kanterne.
> Først bagefter skal der slibes.
>
> Jeg er stødt på Nitromors i min søgen... den skulle virke anderledes end
"de
> skrappe midler".
> Men du mener altså at det dur ?
>
> Steffen.
>
> "Brian Luckow" <luckowb@grafisk.dk> skrev i en meddelelse
> news:bf8hem$2qoc$1@news.cybercity.dk...
> > "SVW" <svjepsen@image.dk> wrote in message
> > news:y2PRa.21863$Kb2.1135672@news010.worldonline.dk...
> > > Kan nogle anbefale et produkt (paint stripper) til at fjerne maling
fra
> > > fælgene.??.... og hvor skal jeg købe det ??
> >
> > Smut i Silvan og køb en dunk Nitromors, det er effektivt, men husk go'
> > udluftning når du bruger det.
> >
> > Skal du da bare have strippet dine kanter?
> >
> >
> > Mvh., Brian Luckow
> >
> >
>
>
| |
Brian Luckow (18-07-2003)
| Kommentar Fra : Brian Luckow |
Dato : 18-07-03 14:38 |
|
> Jeg har prøbet Nitromors, men synes at aluminium bliver grimt efter - hvad
> med at prøve bremsevæske?
Jeg tror ikke det betyder noget i de fleste tilfælde, da grunden til at man
stripper malingen med kemikalier vel oftest er, at alu'en skal
højglanspoleres.
Mvh., Brian Luckow
| |
SVW (18-07-2003)
| Kommentar Fra : SVW |
Dato : 18-07-03 15:15 |
|
Og nu er det vel også stålfælge som er monteret på 99% af alle cykler
Steffen
"Brian Luckow" <luckowb@grafisk.dk> skrev i en meddelelse
news:bf8t6u$8n0$1@news.cybercity.dk...
> > Jeg har prøbet Nitromors, men synes at aluminium bliver grimt efter -
hvad
> > med at prøve bremsevæske?
>
> Jeg tror ikke det betyder noget i de fleste tilfælde, da grunden til at
man
> stripper malingen med kemikalier vel oftest er, at alu'en skal
> højglanspoleres.
>
>
> Mvh., Brian Luckow
>
>
| |
Martin Sørensen (18-07-2003)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 18-07-03 15:45 |
|
>> Jeg tror ikke det betyder noget i de fleste tilfælde, da grunden til
>> at man stripper malingen med kemikalier vel oftest er, at alu'en skal
>> højglanspoleres.
> Og nu er det vel også stålfælge som er monteret på 99% af alle cykler
De fleste cykler jeg kender med støbte fælge, bl.a. min egen XS400, der er
fælgen/hele hjulet lavet af aluminium.
signing off.. Martin Sørensen
| |
Armand (19-07-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-07-03 00:47 |
|
Martin Sørensen <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en
news:bf915q$epd$1@news.cybercity.dk...
> >> Jeg tror ikke det betyder noget i de fleste tilfælde, da grunden til
> >> at man stripper malingen med kemikalier vel oftest er, at alu'en skal
> >> højglanspoleres.
> > Og nu er det vel også stålfælge som er monteret på 99% af alle cykler
>
> De fleste cykler jeg kender med støbte fælge, bl.a. min egen XS400, der er
> fælgen/hele hjulet lavet af aluminium.
Jup!
Steffen burde vågne op af rusen - Det ér allerede et par år inde i det andet
millenium!
--
Armand.
(Hvis eneste model med egerhjul: En 77'er, også havde alufælg)
| |
SVW (19-07-2003)
| Kommentar Fra : SVW |
Dato : 19-07-03 10:24 |
|
Nu skal man jo altid passe på med at gøre sig klog på andres bekostning -
især når man kun er klog på husmandsniveau. Det gælder jo nok også for
undertegnede i dette tilfælde som blot har eget 3 motorcykler....
hvoriblandt ikke er en XS400 og modeller fra '77.... (da jeg var 6 år (i
'77) havde jeg en rød S.C.O. - tæller der med ?)
"Visdommen" baserer sig udelukkende på at have løftet rundt på nu fælge fra
både en Thundercat, Falco og SV650 og det umiddelbare indtryk af vægten og
overfladen efterlod den tanke at de måtte da være lavet af stål.
Det kan godt bero på et fejlskøn og misforståelse... så beklager jeg dybt
.... kan jeg så blot få afklaret een gang for alle om jeg har taget fejl
med de tre ovennævnte cykler ??!!
Ydmydigst
Steffen
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:bfa15l$1pdi$7@news.cybercity.dk...
>
> Martin Sørensen <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en
> news:bf915q$epd$1@news.cybercity.dk...
> > >> Jeg tror ikke det betyder noget i de fleste tilfælde, da grunden til
> > >> at man stripper malingen med kemikalier vel oftest er, at alu'en skal
> > >> højglanspoleres.
> > > Og nu er det vel også stålfælge som er monteret på 99% af alle cykler
> >
> > De fleste cykler jeg kender med støbte fælge, bl.a. min egen XS400, der
er
> > fælgen/hele hjulet lavet af aluminium.
>
> Jup!
> Steffen burde vågne op af rusen - Det ér allerede et par år inde i det
andet
> millenium!
>
> --
> Armand.
> (Hvis eneste model med egerhjul: En 77'er, også havde alufælg)
>
>
>
>
| |
Armand (19-07-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-07-03 11:00 |
|
SVW <svjepsen@image.dk> skrev i en
news:t28Sa.22195$Kb2.1206832@news010.worldonline.dk...
>
>....baserer sig udelukkende på at have løftet rundt på nu fælge fra
> både en Thundercat, Falco og SV650 og det umiddelbare indtryk af vægten og
> overfladen efterlod den tanke at de måtte da være lavet af stål.
> Det kan godt bero på et fejlskøn og misforståelse... kan jeg så blot få
afklaret
> een gang for alle om jeg har taget fejl med de tre ovennævnte cykler ??!!
>
Dét har du så absolut!
--
Armand.
| |
Ukendt (19-07-2003)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-07-03 12:12 |
|
> SVW <svjepsen@image.dk> skrev i en
> news:t28Sa.22195$Kb2.1206832@news010.worldonline.dk...
> >
> >....baserer sig udelukkende på at have løftet rundt på nu fælge fra
> > både en Thundercat, Falco og SV650 og det umiddelbare indtryk af vægten
og
> > overfladen efterlod den tanke at de måtte da være lavet af stål.
> > Det kan godt bero på et fejlskøn og misforståelse... kan jeg så blot få
> afklaret
> > een gang for alle om jeg har taget fejl med de tre ovennævnte cykler
??!!
vægt ilusionen hænger nok sammen med at brug af aluminium i f.eks stel ikke
nedbringer vægten særlig meget da man er nød til at bruge mere aluminium for
at opnå samme styrke som hvis det var lavet i stå...mon ikek det samme
gælder for fælgene ?
på millen kan man få 2 slags fælge oz fælge som er forged aluminium....de
vejer ca 1 kg mindre end de normale fælge som er støbte....det der forgeg
aluminium må være en meget dyr process for Oz skal have næsten 20kkr for et
par fælge....jeg forstå ikek deres pris når man til samme penge kan få et
par carbon magnesium fælge som er meget lettere....men det er måske
holdbarheden de har tænkt på ???
Lasse
Mille (de billige fælge) & Karin & Neelix
| |
Brian Luckow (19-07-2003)
| Kommentar Fra : Brian Luckow |
Dato : 19-07-03 15:22 |
|
> > een gang for alle om jeg har taget fejl med de tre ovennævnte cykler
??!!
> Dét har du så absolut!
Så blev det sat på plads! :)
Steffen, nu ser jeg i dine arbejdsbeskrivelser, at der bliver brugt ståluld
til slibningen. Jeg syntes at have fået fortalt engang, at ståluld og alu er
en dårlig kombination. Noget med at stålulden kan efterlade små
stålpartikler i alu'en, så der ligefrem kan opstå rustpletter på alu'en.
Eller er jeg helt gal på den?? I hvert fald, så var den procedure ved
slibningen af mine alufælge (efter stripningen) jeg brugte, en helt anden.
Er i egentlig helt klar over hvad det er for et stort projekt i kaster jer
ud i? :) Hvis fælgene ikke er af stål, men af alu, så kræves der løbende
MEGET arbejde for at holde dem pæne. Især har jeg problemer med min forfælg.
Den bliver nemlig hurtig meget sort af bremsestøv, og nogle gang skal der
virkelig bruges meget knofedt til at få det af, især hvis jeg har været ude
i regnvejr. Kan man ikke få nogle bremseklodser der ikke sviner så meget(?)
:)
Næste gang jeg skal have poleret fælge, så betaler jeg en prof. til at gøre
det, der kræves alt for meget arbejde til at jeg gider gøre det én gang til.
Resultat ville også blive pænere at lade en prof med det rigtige udstyr gøre
det, det er umuligt for en amatør at få poleret de sidste meget små ridser,
der ses i kraftigt sollys, helt væk.
Mvh., Brian Luckow
| |
Brian Luckow (18-07-2003)
| Kommentar Fra : Brian Luckow |
Dato : 18-07-03 14:34 |
|
> Yep.. jeg har en arbejdsbeskrivelse som involverer at man afdækker og
bruger
> paint stripper på kanterne.
> Først bagefter skal der slibes.
> Jeg er stødt på Nitromors i min søgen... den skulle virke anderledes end
"de
> skrappe midler".
> Men du mener altså at det dur ?
Ja ja, det virker perfekt. Har selv brugt det på bl.a. mine fælgekanter.
Mallingen bliver blød og bobler op efter kort tid, så det kan skrabes af med
en plastikspartel. Plejer at gi' dem to gange med Nitromors'en. Jeg synes
ellers det er "giftigt" nok, har én gang brugt det med for dårlig
udluftning, jeg havde kvalme i 2 to dage.
Som du selv skriver, så husk at afdække _inden_ Nitromors'en smøres på.
Går ud fra du så polerer dem bagefter?
Mvh., Brian Luckow
| |
TA (22-07-2003)
| Kommentar Fra : TA |
Dato : 22-07-03 01:08 |
|
"SVW" <svjepsen@image.dk> wrote in message
news:y2PRa.21863$Kb2.1135672@news010.worldonline.dk...
> Kan nogle anbefale et produkt (paint stripper) til at fjerne maling fra
> fælgene.??.... og hvor skal jeg købe det ??
>
> De engelske sider anbefaler produkter baseret på methylen chlorid, men i
> disse miljø-hysteriske tider kan man knap nok købe en spand brun sæbe uden
> at skulle have en seddel med fra miljøministeren....
Du kan købe methylen-chlorid på apoteket. Apoteket bestiller det hjem og du
kan formentlig have det efter nogle dage.
En anden mulighed var at forhøre sig hos et auto-lakeri - har de ikke
methylen-chlorid har de sikkert en anden egnet paint-stripper.
Nitromors, som andre nævner, indeholder (svjh) netop methylen-chlorid samt
et fortykningsmiddel, så produktet kan anvendes på lodrette flader.
--
TA
| |
|
|