"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:bf4n3n$i6p$3@news.cybercity.dk...
>
> Thomas Hjort <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en
> news:bf3si2$2aj1$1@news.cybercity.dk...
> >
> >
> > Nu har jeg strammet kæden. Men nu er der muligvis et nyt problem. Den
står
> i
> > stativet med baghjulet frit. Når jeg skifter til første gear følger
> > baghjulet stille og roligt med, selv når jeg holder koblingen i bund.
> > Og ved dette stille og rolige træk hopper og danser kæden (som er blevet
> > behørigt strammet op til de 2-3 cm frigang) og slår sig, så man næsten
er
> > bange for at MC'en skal falde ned af stativet. Dette ophøre dog
> fuldstændigt
> > når jeg giver gas og lader hjulet køre hurtigere. Er det normalt?
>
> Du nævner ikke specifikt om du har checket opspændingen flerfoldigt, med ½
> baghjuls-omdrejning imellem hver!?
> Hvis det skulle være blot en række led der er blevet slidt og dermed
løsere
> vil de blive "holdt sammen" mens de ligger an mod bagtandhjulene men være
> slappe når de hænger frit - Derved vil der dels opstå den at mig tidligere
> nævnte "slap-stram-vice versa" -effekt under kørsel; men der vil også
opstå
> den fare at man justerer ind hvor kæden er slappest, hvorefter den spænder
> sig op ved komtakt med tandhjulet => alt for stram kæde ca 1/3 af tiden
=
Ja, jeg checkede det og fandt at slapheden synes ens over hele spektret. Jeg
har trillet en prøvetur og alt virker OK igen. Som der bliver skrevet
længere oppe i tråden er kædeslid ikke liniært, og det skal jeg lige love
for. Jeg har ikke haft nødigt at spænde kæden imens jeg har haft MC'en. Men
her hvor den synger på sidste vers skal man være meget opmærksom.
Mvh Thomas
*med tre fejl i teoriprøve til bil :)))*