Thomas Hjort wrote:
> "Toft" <seidmann@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f13b6b4$0$24625$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>> "Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>> news:bf0aa5$lpi$1@news.cybercity.dk...
>>> Jeg kan godt lide de små brede custom Harley'er der efter hånden
>>> køre mange af rundt i København, hvilken motor er de typisk bygget
>>> op over? Og hvor kan man købe dem?
>>
>> Det er som regel en Big Twin Evo, produceret fra midt i firserne og
>> erstattet af "næste generation" her for nylig. Men hvis det kun er
>> motoren du er interesseret i bør der nu ikke stå Harley på den, som
>> oftest er det i virkeligheden en Harley -klon, (ofte på licens fra
>> harley fabrikken) da de ligner til forveksling men har flere kræfter
>> og lavere pris. Mærker du kan kigge efter er S&S, RevTech og
>> lignende. Køb dig et europæisk Harly blad i din nærmeste
>> blad/banegårds kiosk, et svensk ville være en god ide, da det er der
>> jeg vil foreslå du kigger efter en motor.
>
> Jeg var slet ikke klar over at der fandtes disse klonmotore, men det
> lyder interessant at man kan få dem billigere og bedre.
>
>
>> Lige en ting, hvis du har tænkt dig at bygge noget der skal på
>> danske plader så forbered dig på at selve det at bygge motorcyklen
>> bliver både det billigste og letteste. For når først du skal have
>> dyret godkendt hos etaten, så begynder kasseapperatet at ringe - for
>> ikke at nævne at de får dig til at løbe i cirkler for at bevise at
>> køretøjet er lovligt. Så, gem ALLE papire i forbindelse med
>> anskaffelse af dele, hav som minimum TÜV godkendelse på dele som
>> stel, forgaffel, bagsvinger (hvis den skal have en), BREMSER.
>>
>> Ellers kan du jo skaffe en gammel stivstellet Panhead fra
>> halvtredserne, den har ca. den type stel som bliver brugt på de lave
>> brede og der findes moderne evo-agtige motore som passer i de stel
>> (bl.a. fra S&S) og lave ændringnerne efter syn, men jeg tror ikke
>> det er en god ide. Det lader til at harleyer bliver kigget grundigt
>> efter i sømmene, også når de ikke skal til syn.
>
> Jeg har ikke ambitioner om at kaste mig ud i et sådant projekt med at
> bygge selv. Det har jeg ikke talent til. Hvis jeg skulle have en
> skulle det være en der var færdig og godkendt. Jeg har set dem der
> står nede i kælderen hos CAPS i Valby, men der har de ikke nogen
> særligt fede modeller, i øjeblikket. Det kan være man kan finde en
> hos mobile.de, men så er det jo spørgsmålet om de kan klare et dansk
> syn. Der vil ihvertfald normalt være et udstødningsproblem vil jeg
> tro.
>
>
>
> Mvh Thomas
Steder der lige er værd at besøge hvis du skal på kig efter harleyer: Frank
hos MC Parts på sydmarken i gladsaxe (eventuelt henrik eller kenni neden
under... jaja dennis - skal nok også nævne dig
) og Hans-Henrik Ehlers
Performance motorcycles ude på stulausgade på islands brygge. Sidst nævnte
laver nok de mest særprægede maskiner i dk.
Mikkel
http://nitten.dk/bike <--- stivstels anno 1942 efter ehlers renovering.