Osx-bøvl m. browser
Fra : Nik

Dato : 14-07-03 19:27

Kære Venner!

Nu er jaguaren installeret!!!

....og straks er problemerne begyndt at hobe sig op (

Jeg har jo altså Stofanet, og kører programmet Stofanet Signon X...og min
Tcp/ip-indstillinger MÅ være rigtige, for når jeg klikker på den, signer den
on, og begynder at "tælle"...

Men men men...når jeg så starter Explorer op fra docken...så siger den at
den ikke kan finde serveren??? ...og så fatter jeg MINUS!!!

Kan nogen mon hjælpe en stakkels øøøh...stakkel?

Mvh
Nik

Galestreger.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-07-03 19:59

Nik <nik@galestreger.dk> wrote:

> [...]
> den ikke kan finde serveren??? ...og så fatter jeg MINUS!!!
>
> Kan nogen mon hjælpe en stakkels øøøh...stakkel?

Prøv at starte terminalen og skriv:

ping 212.242.40.3

Hvis der er noget der svarer, så prøv:

ping www.apple.com

Hvis det ikke virker, så er der noget med din DNS der ikke virker. Hvis
den første ikke virker, så har du slet ikke forbindelse til nettet.

Jeg ved desværre ikke noget om StofaNet og de måde man kobler på nettet
med det, men det ved jeg der er andre her i gruppen der gør.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Nik

Dato : 14-07-03 22:12

> Prøv at starte terminalen og skriv:
>
> ping 212.242.40.3
Mener du i "http://"-linien? Der sker intet, når jeg gør det.
Bare det evindelige "The specified server could not be found (

> Hvis der er noget der svarer, så prøv:
>
> ping www.apple.com
>
> Hvis det ikke virker, så er der noget med din DNS der ikke virker. Hvis
> den første ikke virker, så har du slet ikke forbindelse til nettet.

Jeg ved desværre heller ikke hvad DNS er for noget (

> Jeg ved desværre ikke noget om StofaNet og de måde man kobler på nettet
> med det, men det ved jeg der er andre her i gruppen der gør.

Jeg forstår det ikke: Når jeg vælger min go'e gamle OS 9.2 som startdisk,
fungerer alting fint!!!? -jeg sidder jo på nettet fra den nu. Men i OsX...

Er der ikke nogen der har Stofanet, der kan hjælpe? Som sagt fungerer Signon
OsX fint nok; den starter og "tæller"...men browseren giver øjeblikkeligt
besked om at "The specified server could not be found" (
*hulk*

Nik

galestreger.dk

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-07-03 22:19

> Mener du i "http://"-linien? Der sker intet, når jeg gør det.
> Bare det evindelige "The specified server could not be found (

Nej i dit terminal program, som ligger i /Programmer/Hjælpeprogrammer.

> Jeg ved desværre heller ikke hvad DNS er for noget (

Det er det system der sørger for at oversætte de lette net-navne som
www.apple.com til serverens rigtige adresse, nemlig dens IP-adresse. Det
er en IP-adresse i første eksempel.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-07-03 22:21

> [...]

> OsX fint nok; den starter og "tæller"...men browseren giver øjeblikkeligt
> besked om at "The specified server could not be found" (

Prøv at se i kontrolpanelet "Netværk" på fanen "TCP/IP". Står den på det
samme som kontrolpanelet "TCP/IP" under OS 9? Det er der, man stiller
IP-adresserne, og det er sikkert der, den er gal, som René Frej Nielsen
antyder. Mange steder skal man bruge DHCP. Det betyder, at man får
tildelt et IP-nummer af serveren, når man logger på. Men i nogle
tilfælde har man fast IP-nummer. Dette skal være indstillet i de nævnte
kontrolpaneler.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Nik

Dato : 14-07-03 23:06

> [...]
> tildelt et IP-nummer af serveren, når man logger på. Men i nogle
> tilfælde har man fast IP-nummer. Dette skal være indstillet i de nævnte

*SuuK*
Nu fandt jeg Stofas vejledning til Tcp/ip-opsætning. De siger netop at man
bare skal smække DHCP ind...men så ville Stofanet signon ikke engang
starte!!!
Jeg var inde på terminalen...jeg tror nok at der skete noget da jeg skrev
ping 212...ect., men ved www.app -så nåede jeg ikke mere før den sendte en
strøm af beskeder med: "Host is down" + nogle tal igen og igen...

Jeg har virkelig brug for én der kender til Stofanet, tror jeg
(og jo, naturligvis har jeg prøvet forskellige start-sider

....det er altid et BØVL når man skal skifte styrersystem, syntes jeg *snøft*

Nik

www.galestreger.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 15-07-03 00:21

Nik <nik@galestreger.dk> wrote:

> ...det er altid et BØVL når man skal skifte styrersystem, syntes jeg *snøft*

Det er nu ikke _altid_ der er bøvl... Jeg vil gerne prøve at hjælpe. Har
selv Stofanet og det fungere upåklageligt med Jaguaren... Faktisk synes
jeg det bliver nemmere og nemmere... Men ikke for at gnide for meget
salt i såret... Har du ikke altid haft en fast ip adresse? Det er først
for nylig at Stofanet gik over til DHCP styring af deres ip adresser. Så
hvis du er gammelt medlem så skal du bruge fast ip adresse.

Indstillingerne finder du i systempreferences under network. Øverst er
der location hvor man kan vælge foskellige indstilinger, som
udgangspunkt er den sat til "Automatic" hvilket er lidt misvisende da
man ikke bare automatisk er på nettet. Nedenunder er der
netværksportene. Alt efter hvor mange muligheder lige netop _din_
maskine har for at forbinde til internettet. Sæt den til ethernetporten
så det er den port du laver indstillinger for.
Så kommer der fire fane blade. Den eneste der er interesssant er den
allerførste der hedder tcp/ip. Øverst er der comfigure. Sæt den til
manually. Under ip adress skriver du din ip adresse. Den har du fået
opgivet fra stofanet. Subnet mask sættes til 255.255.255.0 og router
adressen sættes til det samme som din ip adresse bortset fra at der til
allersidst skal stå 254 altså xxx.xxx.xxx.254 Til sidst er der DNS
servers der skal der stå tre forskellige den første hedder 212.10.10.4
nummer to hedder 212.10.10.3 og den sidste hedder 212.10.10.5 De står
alle under hinanden. Når du er færdig med alle dine indstillinger
trykker du på apply now og quiter systempreferences. Nu kan du så åbne
exploren og i http feltet skrive http://signon.stofanet.dk/ og se om
ikke der sker noget... Hvis ikke så skriv igen så må der være noget
andet i vejen.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Nik

Dato : 15-07-03 05:57

> http://signon.stofanet.dk/
Tak, Nicolai...jeg prøver

Mvh
Nik

Fra : Nik

Dato : 15-07-03 07:45

> Tak, Nicolai...jeg prøver
>
> Mvh
> Nik

Så!!! Nu virker det!

Jeg takker igen, Nicolaj.
....jeg vender sikkert tilbage om føje tid med flere problemer! *GGG*

Nik
galestreger.dk

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 16-07-03 00:39

> Så!!! Nu virker det!

Tillykke
Altid rart når det endelig lykkes.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-07-03 20:05

Nik <nik@galestreger.dk> wrote:

> Men men men...når jeg så starter Explorer op fra docken...så siger den at
> den ikke kan finde serveren??? ...og så fatter jeg MINUS!!!

Åbner Explorer slet ikke? Hvis den gør, så prøv at skrive en anden
adresse ind. Måske er den sat til at starte på en hjemmeside, der ikke
svarer.
--
Henrik Münster
Esbjerg