/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Inddysning!
Fra : Christian Andreasen


Dato : 04-07-03 14:35

Hej

Jeg har monteret en ny og flot Jardine 4i1 på min gsx-r750w '92 og nu skal
jeg have den dyset ordentligt ind.
Jeg tog først en prøvetur med standard-dysning og der kørte den egentligt
OK, men jeg har ladet mig fortælle at med ny udst. med større flow kan køre
varm hvis der ikke monteres større dyser eller nålene løftes.
Derfor monterede jeg 117,5 dyser på alle fire cyl. (standard 112,5 på cyl.
1/4 og 115 på 2/3) men nu kørte den dårligt i bund- og mellemområdet, jeg
prøvede at hæve nålene hvilket kun hjalp lidt i ml.området og ikke i bunden.
Så monterede jeg 115 dyser på alle fire cyl. hvilket hjalp på toppen og lidt
i ml. området, men den kan stort set ikke køre under 3-4.000 omdr.

Er der nogen der har gode råd?

Skal jeg ved omdysning stadig have støøre dyser på cyl. 2 og 3?

Mvh
Christian



 
 
Martin Sørensen (04-07-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 04-07-03 14:47

> Jeg har monteret en ny og flot Jardine 4i1 på min gsx-r750w '92 og nu
> skal jeg have den dyset ordentligt ind.
> Derfor monterede jeg 117,5 dyser på alle fire cyl. (standard 112,5 på
> cyl. 1/4 og 115 på 2/3) men nu kørte den dårligt i bund- og
> mellemområdet, jeg prøvede at hæve nålene hvilket kun hjalp lidt i
> ml.området og ikke i bunden. Så monterede jeg 115 dyser på alle fire
> cyl. hvilket hjalp på toppen og lidt i ml. området, men den kan stort
> set ikke køre under 3-4.000 omdr.
> Er der nogen der har gode råd?

Ja, smid den til et værksted der har udstyr til at inddyse den ordentligt.

signing off.. Martin Sørensen



Christian Andreasen (04-07-2003)
Kommentar
Fra : Christian Andreasen


Dato : 04-07-03 15:04


"Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en meddelelse
news:3f058535$0$2674$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > Jeg har monteret en ny og flot Jardine 4i1 på min gsx-r750w '92 og nu
> > skal jeg have den dyset ordentligt ind.
> > Derfor monterede jeg 117,5 dyser på alle fire cyl. (standard 112,5 på
> > cyl. 1/4 og 115 på 2/3) men nu kørte den dårligt i bund- og
> > mellemområdet, jeg prøvede at hæve nålene hvilket kun hjalp lidt i
> > ml.området og ikke i bunden. Så monterede jeg 115 dyser på alle fire
> > cyl. hvilket hjalp på toppen og lidt i ml. området, men den kan stort
> > set ikke køre under 3-4.000 omdr.
> > Er der nogen der har gode råd?
>
> Ja, smid den til et værksted der har udstyr til at inddyse den ordentligt.
>
> signing off.. Martin Sørensen
>

Ja og så give 2.000 kr. for det. Jeg prøver først selv!
Jeg har dyset et par andre MC'er med held, så må det jo også kunne lade sig
gøre med den her...



Carsten (04-07-2003)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 04-07-03 15:43

Christian Andreasen wrote:

> "Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f058535$0$2674$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > > Jeg har monteret en ny og flot Jardine 4i1 på min gsx-r750w '92 og nu
> > > skal jeg have den dyset ordentligt ind.
> >
> > Ja, smid den til et værksted der har udstyr til at inddyse den ordentligt.
> >
> Ja og så give 2.000 kr. for det. Jeg prøver først selv!
> Jeg har dyset et par andre MC'er med held, så må det jo også kunne lade sig
> gøre med den her...

Gå ind på <http://groups.google.com/groups?q=dk.fritid.motorcykel>

Søg på "+dysning +bager" og brug så de ca. en tusse det koster at få dyset
korrekt

Carsten




Psycho Cowboy (04-07-2003)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 04-07-03 15:45

Christian Andreasen wrote:

> Ja og så give 2.000 kr. for det. Jeg prøver først selv!
> Jeg har dyset et par andre MC'er med held, så må det jo også kunne
> lade sig gøre med den her...
______________________________

Regner du med, at der er en, der lige kan fortælle dig, hvilken dysse du
skal sætte i? :o/
Det koster nu engang lidt at få det lavet ordentligt... Som du tidligere
selv skrev, kan det have stor indflydelse på motorens levetid, hvis ikke den
er dysset ordentligt! :o/
Man kan ikke lave faste regler, der siger "sådan inddysser du din Suzuki
osv." da selv helt identiske motorcykler af samme mærke opfører sig vildt
forskelligt mht. dysser og motorgang osv, så se at få smidt maskinen på et
rullefelt og betalt det, det koster. Det betaler sig helt sikkert, for man
skal vist være mere end alimindelig heldig for at klare det bare på gefühl!

--
Psycho Cowboy
Babygixxer
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234



Tommy Fer (04-07-2003)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 04-07-03 16:35


----- Original Message -----
From: "Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com>
Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
Sent: Friday, July 04, 2003 4:44 PM
Subject: Re: Inddysning!


> Christian Andreasen wrote:
>
> > Ja og så give 2.000 kr. for det. Jeg prøver først selv!
> > Jeg har dyset et par andre MC'er med held, så må det jo også kunne
> > lade sig gøre med den her...
> ______________________________
>
> Regner du med, at der er en, der lige kan fortælle dig, hvilken dysse du
> skal sætte i? :o/
> Det koster nu engang lidt at få det lavet ordentligt... Som du tidligere
> selv skrev, kan det have stor indflydelse på motorens levetid, hvis ikke
den
> er dysset ordentligt! :o/
> Man kan ikke lave faste regler, der siger "sådan inddysser du din Suzuki
> osv." da selv helt identiske motorcykler af samme mærke opfører sig vildt
> forskelligt mht. dysser og motorgang osv, så se at få smidt maskinen på et
> rullefelt og betalt det, det koster. Det betaler sig helt sikkert, for man
> skal vist være mere end alimindelig heldig for at klare det bare på
gefühl!

Nu må i fandme snart spænde hjelmen.

At det ikke er let at dyse en cykel ind, det kan vi blive enige om.... Men
umuligt er det absolut ikke. Hvorfor skal alle folk tage modet fra manden og
få ham til at bruge penge han måske ikke har på en ind dysning. Det kræver
sit at dyse ind, især tålmodighed, jeg brugte lang tid på at få min GSXR250
til at gå godt, men det lykkedes da til sidst. uden at bruge penge på en
forhandler, ok jeg fik brugt nogen hundrede på dysser.

Hvormange forhandlere havde rullefelter i 1980??? Dysede man ikke cykler ind
den gang?

Her er et længere udklip fra bagers beretning om hans inddysning.:


****************************************************************************
******


Som begynder skal man vide hvad man roligt ka gå i gang med og hvad der ikke
bare lige kan fixes i et snuptag. At finjustere CO skruerne kan da godt
ladesig gøre, men det er ikke begynder skruning! Jeg ville klart lade
professionelle om det. Det er noget der kræver megen erfaring og fingerspids
følelse at klare uden fint, dyrt værktøj. Kig nu på den liste jeg
sendte dig en anden tråd. Der er "100 ting" at gå i geng med hvor du ikke
kan brænde nallerne så slemt.

For lige at afskrække dig lidt kommer min erfaring med CO justering og
inddysning. Jeg fik aldrig CO skruerne ordenligt justeret på min XJ 600 og
den ene der er på min DR 600 kan også drille lidt. Først kommer der lige et
par links om emnet.

http://members.accesstoledo.com/fastlarry/banditcarbtunning.html

http://www.factorypro.com//tech/carbtun.html

http://204.71.0.3/motoprof/moto/mcycle/mototech.html Se de nederste links

Herunder er den komplette karburator beretning, ucensureret og uncut

Min komplette Motad N-Eta udstødning på min XJ 600 knækkede over her sidste
dag. Den gik over i en svejsning p.g.a. metaltræthed ikke p.g.a. rust -
møgpotte. Jeg kunne derefter med et snuptag vride potten af. Da jeg så stod
med lydpotten i hånden raslede der et rør ud på 40cm plus diverse stykker
metal på ca. 4X4cm. Jeg følte mig lidt presset på det tidspunkt, men stor
var min glæde da jeg så at den var knækket et heldigt sted. Jeg har
tidligere på året været på stumpemarked i Herning og en af de ting jeg fik
med hjem var en Lenhardt og Wagner racing slip-on potte til en FZR 600 R.
Det viste sig at L&W potten passede på med få modifikationer. Jeg var dog
lidt betænkelig på larmen og mit gode rygte over for naboerne, da der er hul
direkte igennem den. Derfor pakkede jeg den hårdt om med ny dæmperuld og
svejsede den på. Efter nogle gange sort kakkelovnsmaling er det faktisk
blevet ret pænt. Lyden er dyb og lidt markant, men det er til at leve med.
Jeg ønsker mig en potte hvor jeg kan tøffe gennem byen med 3-4000rpm uden at
gøre mig bemærket, men ved 7-8000rpm må den gerne larme. Lidt Johnny er man
vel altid . Problemet er at motoren har mistet en masse kræfter og jeg er
bange for den kører alt for magert. Så er mit spørgsmål: Kan man dyse sine
karburatorer selv?

Jeg kan godt lide at skrue i min MC, og jeg er stolt af at jeg selv kan
ordne den. Jeg har læst i min værkstedsmanual, men der står bare hvordan man
skiller karburatorerne ad og samler dem igen. Jeg har læst på denne side
hvordan man justerer sine karburatorer selv:
http://204.71.0.3/motoprof/moto/mcycle/carb101/carb101.html
http://www.factorypro.com//tech/carbtun.html
http://members.accesstoledo.com/fastlarry/banditcarbtunning.html

Mit ønske er ikke at hive de sidste 2-3hk ud af maskinen, men at den bliver
velkørende og at jeg ikke behøver at være bange for at brænde
udstødningsventilerne af p.g.a. for mager blanding. Som jeg ser det kan jeg
prøve lidt selv, og hvis det mislykkedes så kan jeg altid få den dysset på
rullefelt.

Den mister virkelig pusten ved fuld hane.


---------------------------------------------------------------------

Her er en update. Jeg har besluttet at prøve at dyse mine karburatorer selv.

Jeg har været ud ved Aagesen og købe to sæt hoveddysser. Et sæt 107,5 og et
sæt 110, standart er 102,5. pris i alt 160Kr

At få karburatorerne ud af MC'en var temmelig nemt, men så begyndte mine
problemer. Rigtig mange at skruerne i karburatorerne sad fast. Selv med
masser af WD40 og en slagskruetrækker var det ikke nemt. Jeg har ødelagt en
masse skruer, og været ned og købe nye rustfrie bolte med unbacho hoved for
88kr. Da jeg fik pillet mine karburatorer fra hinanden viste det sig at alle
mine membraner var revnede eller næsten revnede. Jeg havde dog et andet sæt
karburatorer fra en skadet cykel, og her var alle membranerne ok. To af
pilot skruerne flækkede toppen af kærven da jeg skulle skrue dem ud. Her
skulle jeg nok have bruge mere WD40 og meget mere tålmodighed. Cylinder 1 og
to havde 102,5 dyser i, men 3 og 4 havde 105??? Hvorfor det? Hvis en
tidligere ejer har dysset den om, skifter man så ikke alle dyserne
samtidigt?

Jeg har nu fået totalt adskilt 4 karburatorer der alle er ok. I morgen
bliver de renset grundigt og samlet igen. Jeg hæver nålene et trin, sætter
107,5 hoveddysserne i og giver pilotskruen en ekstra halv omgang som udgangs
punkt. Så ser jeg hvordan det går derfra.

----------------------------------------------------------------------------
-------

Update 2:

I dag samlede jeg karburatorerne. Det tog lang tid, og bøvlede lidt. Jeg
havde hævet nålene en tak og sat 4 dyser størrelse 107 i. Jeg fik monteret
skidtet, og den kørte forfærdeligt, og kun på tre cyl. Damn!! Jeg skilte det
hele ad igen fandt nogle fejl, og satte alt til standart. Så tog jeg mig en
prøvetur. Med de nye membraner er den meget hurtigere til at tage gassen, og
det initiale træk når jeg giver en lille smule gas er voldsomt forbedret.
Jeg tog mig en hurtig tur på motorvejen, men tophastigheden er lavere end
normalt, og det tager den længere tid at komme derop.

I morgen leger jeg med større dyser og måske en hævning af nålene. Jeg synes
egentligt at fra 0 til 1/3 gas går fint, så jeg vil ikke lege med
pilotskruen lige nu. Desuden har jeg knust hovedet på en pilotskrue. Den er
lille (4mm), har fingevind og sidder nede i et 1 cm dybt hul. Hvordan
helvede får man sådan en ud? Jeg har en ny dyse, så hvis jeg bare får den
uden at kværne gevindet er alt ok. Hjælp!

Jeg har nu dobbelt checket med værkstedsmanualen og de der forskelligt
størrelse dyser.
1 og 2 har 105
3 og 4 har 102,5

1 og 4 har en størrelse nåle
2 og 3 har en anden størrelse nåle
Det synes jeg er mærkeligt! Som jeg ser det får alle fire cylindere
forskellig blanding?

I morgen lægger jeg ud med at montere 105 105 107,5 107,5 Kører ud på
motorvejen. Giver fuld rulle i 30 sek. tager koblingen og dødemandsknappen
og ruller ind i nødsporet. Så kigger jeg på tændrørene og kører hjem og
monterer 107,5 107,5 110 110 og laver samme procedure igen. Jeg tror ikke
jeg skal op i 112,5 men vi får se. Når jeg har fundet den rigtigt dyse, vil
jeg se om nålene et sat rigtigt ved at lave tændrørstricket igen men ved 1/2
gas

----------------------------------------------

Update 3

I dag har jeg rodet med dyser og bøvlet med at få en fastgroet
blandingsskrue løs og kørt "Frøen". Jeg har først kørt med 105 105 107,5
107,5 som er et nummer større en standart. Det gik egentlig ok, men der var
ikke forskel i acc. fra 2/3 til fuld gas. Jeppe Degnbol påstod at der skulle
være forskel i acc. på den sidste drejning. Jeg tævede den en del i 3 og 4
gear på motorvejen det gjorde at jeg ikke kørte så stærkt, og den ikke acc.
jævnt hurtig så jeg kunne mærke om der var forskel i den måde den tog gassen
på. Farven på Tændrørene var lysegrå, men egentlig ikke for hvid. Derefter
fik den 107,5 107,5 110 110. Det hjalp på 2/3 til fuld rulle acc, men
tophastigheden og tændrørsfarven var næsten ens, dog en anelse mere mørkegrå
gående mod brun. Faktisk kørte den rigtigt godt med disse dyser, men jeg
ville gerne have mine tændrør mørkere, så jeg var sikker på at den ikke gik
for magert. Jeg havde ikke dyser større og min MC var skilt ad. Jeppe
spurgte om jeg ikke ville låne frøen (ZX6R fra 98), det siger man jo ikke
nej til og jeg tog en tur fra DTU til Aagesen. Frøen er ny-serviceret og
hold da op hvor gik den godt. Jeg nød turen i fulde drag. På vej tilbage løb
den tør for benzin på hovedtanken, og jeg måtte trække over i nødsporet for
at finde benzinhanen. Jeg sagde tak for lån til Jeppe og gav et Dobbelt
Whopper Cheese meal som tak. Det var en oplevelse. Jeg har prøvet 39
forskellige cykler og denne står som en af de aller mest velkørende. Her
efter gik der en del tid med at få den fastgroede pilotskrue ud. Den blev
varmet, fik WD 40, blev banket på, fik mere varme, mere WD40, flere bank.
Der blev boret en ornepik i den, og efter mange forsøg kom den op og
karburatoren er nu i perfekt stand. Hurra! Med 110 110 112,5 112,5 gik den
ikke så godt. Først tævede jeg til den og kiggede på tændrørene. De var
lyse?? På vej tilbage løb jeg tør for benzin, så det var ikke så mærkeligt
Det var dog kun 50M fra Statoil, så skaden var til at overleve. Der kan
være 18,92 L i min tank kan jeg nu fastslå. Jeg prøvede igen og denne gang
gik den meget mere fedt og ikke så godt. Jeg kunne ikke se det så tydeligt
på tændrørene, ud over de var mørkebrune, men den tog ikke fuld gas så godt,
så jeg skiftede over til 107,5 107,5 110 110 som er to numre over standart.
I morgen roder jeg med en karburator synkronisering (igen) Jeg hæver nok
nålene og jeg ser om jeg når at stille på blandingsskruerne som alle kan
justeres nu.

------------------------------------------------------------------------

Update 4

Cyklen kører rigtigt godt fra 3000 RPM og op. Jeg har ikke hævet eller
sænket nålene, da jeg synes den trækker rigtigt godt i mellem området.
Desværre trækker den dårligt under 3000. I dag synkroniserede jeg
karburatorerne og fik dem til at stå rigtigt godt. Jeg skruede også på
pilot/blandningskruen. Standart er 2 drejninger ud. Ved 1 drejning gik den
om muligt endnu værre! Ved 2½ drejning blev det tåleligt, men ikke helt som
før. Kan man justere mere end 2½ drejninger ud? Skal jeg så have en større
tomgangsdysse, og derfor formindske hoveddyssen? Den tager ikke gassen helt
rent fra tomgang og den trækker først ordentligt ved 2000 RPM i 2-3 gear når
den får over 1/6 gas, hvis i forstå hvad jeg mener.

Indtil videre er jeg rigtigt godt tilfreds. At få tætte membraner i
karburatorerne har Virkelig hjulpet på gas responsen. Derudover har de
større dyser gjort at den kører bedre end før over 3000 rpm. Jeg vil påstå
at den har fået flere heste ved 4000- 6000 rpm, men det bliver jo en
påstand. Det føles ikke som om der er nogen huller i momentområdet. Desværre
er momentet under 3000 forværret, men det havde jeg egentlig også forventet
ved påmontering af en racing potte. Jeg har nu ingen skrupler ved at følge
Snorre på en YZF1000 og Hylle på en CBR600F3 til Skagen træf i næste uge.
Hvis jeg er heldig bliver det så sjov kørsel at der skal en hel liter olie
med i topboxen - man er vel Yamaha kører (Indskudt note 7/11 2002) ->
Den liter holdt kun til Skagen. Jeg måtte hælde det sidste på før den skulle
bænkes, og købe en ny dunk til hjemturen.

-------------------------------------------------------------

Update 5

Nu kører den bare godt ! (Indskudt note 7/11 2002) -> Helt godt kørte min XJ
600 dog aldrig.
Dette er en kort historie denne gang. Jeg havde problemer med at få cyklen
til at tage gassen fra tomgang. Jo varmere cyklen blev, jo værre blev
problemet. Til sidst blev jeg nød til at holde omdrejningerne på 3000 rpm
for at den ikke gik i stå. I dag holdt jeg for rødt lige foran er politivogn
med racing potten brølende lige i hovedet på dem. De stoppede mig ikke......
jeg vil have mine skattepenge igen

Der var tre grunde til jeg forventede den gik for fedt: Den tog gassen bedre
kold end varm. Her taler vi om at tage gassen fra tomgang til 3000rpm. Ved
koldstart lugtede der en lille smule af benzin. Hvis jeg lige gassede lidt
op fra tomgang fald omdrejningerne lavere end tomgang, eller den gik i stå.
Jeg skruede blandingsskruen en omgang! ind, og nu kører den markant bedre.
Den skal nok justeres 1/4 omgang, men et er jo hurtigt gjort.

Opsummering:
Penge sparet:
1000-1300 for justering + timer for at få alle skruerne ud af
karburatorerne.
Der var mange der sad fast.

Min pris:
dyser: 160kr
timer: 40, men der er indbefattet generel klub hygge og burgerspisning

Prøv det. Jeg har lært en masse og har alligevel ferie. Jeg er 100% sikker
på jeg har fået flere HK ved 7000 rpm, men er jeg utilfreds dyser jeg den
bare om

-----------------------------------------------------------------

Update 6
Grunden til den dårlige tomgang var at man skal justere blandingsskruerne i
mindre spring en ½ omgang. ved 1 3/4 omgang gik den bedst. Jeg fik senere
rullet den gamle XJ og den smed 54,6Hk samt havde en pæn moment kurve.



Mvh. Tommy Fer
VFR400R
Der bliver dysset af sin ejermand når den tid kommer



Carsten (04-07-2003)
Kommentar
Fra : Carsten


Dato : 04-07-03 17:33

Tommy Fer wrote:

> Nu må i fandme snart spænde hjelmen.
> At det ikke er let at dyse en cykel ind, det kan vi blive enige om.... Men
> umuligt er det absolut ikke.
> [SNIP]
> Her er et længere udklip fra bagers beretning om hans inddysning.:

Korrekt, men selvsamme bager skriver i en senere tråd, at...

[CITAT ON]
Jeg har selv dyset min XJ 600 ind. Den kom til at gå acceptabelt, men
aldrig
perfekt. Den kunne startes uden choker altid og gik generelt for fedt (ikke
på den gode måde ). Du skal få det gjort et sted de har et rullefelt.
Det koster 2-3 timers arbejde og en rulning. I alt 1200- 1800kr. Jeg ville
ikke spare de penge, og prøve at gøre det selv. Jeg har prøvet og indset
det
kræver erfaring, know how og dyrt udstyr.
[CITAT OFF]

Vi råder ikke for at genere manden, blot for at spare ham fra at tro, at
det er noget man "bare lige" kan klare.

Carsten



Steen Gruby (04-07-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 04-07-03 23:57

On Fri, 4 Jul 2003 17:34:55 +0200, "Tommy Fer"
<Tommy@fernet.ELLERNOGETDERSKALVÆKdk> wrote:

Hej Tommy.
>
>Nu må i fandme snart spænde hjelmen.
>
Den er altid spændt - Sæt hjernen skulle falde ud

>At det ikke er let at dyse en cykel ind, det kan vi blive enige om.... Men
>umuligt er det absolut ikke. Hvorfor skal alle folk tage modet fra manden og
>få ham til at bruge penge han måske ikke har på en ind dysning. Det kræver
>sit at dyse ind, især tålmodighed, jeg brugte lang tid på at få min GSXR250
>til at gå godt, men det lykkedes da til sidst. uden at bruge penge på en
>forhandler, ok jeg fik brugt nogen hundrede på dysser.
>
Hvis man skal "hjemmedysse" en motor, er der ikke mange hjælpemidler
til rådighed.
Jeg siger ikke det er umuligt, men det tager lang tid og mange
eksperimenter at nå målet.
Det mest almindelige er at man propper en CO2 tester i udblæsningen og
stiller tomgangen efter den.
Så er det ud på landevejen og give gas - Efter en køretur på den måde,
ud med tændrørene - pæne chokoladebrune = Ingen problemer.
Hvide = For mager blanding = større hoveddysse,
Sorte = for fed blanding = mindre hoveddysse.
Det er for så vidt nemt nok
Mellemområdet er mere en følelsessag, og her er det nålene der
bestemmer - Et hak op eller ned ?
Det tager en helvedes tid.

>Hvormange forhandlere havde rullefelter i 1980??? Dysede man ikke cykler ind
>den gang?
>
Det havde vi heller ikke i 60'erne, og dengang brugte vi den metode
jeg har beskrevet ovenfor.
Og det jeg mindes fra dengang, så var det ikke noget man foretog
"lørdag eftermiddag" - Det tog en helvedes tid selv om der kun var en
karburator at skrue i ,-)
Ringvejen fra Glostrup til Herlev var en yndet strækning til den slags
arbejde (Husk det var i en tid med "fri hastighed").
Nu har mange værksteder fået et rullefelt, og det er jo ikke forbudt
at lave det grove arbejde selv og få checket ressultatet på et
værksted - Hvis det ikke er helt perfekt kan man jo tage en tur til.
MEN - Det jeg har set indtil nu er at det relativt billigt at få et
værksted til at at foretage den operation i forhold til at bakse rundt
ude på landevejen med det.
Og alting lige: Hvis man selv skal købe forskellige dysser, vente til
de kommer hjem, købe evt. måleinstrumenter o.l. er det ikke dyrt at få
et værksted til at foretage en inddysning.

Jeg har for et par år siden været på den med min Paso efter at den har
fået monteret lydpotter med et bedre flow.
Der er monteret med en dobbelt Weber karburator, sådan nogenlunde den
type der tidligere anvendtes på mindre biler så som Morris Mascot når
de skulle have forøget motoreffekten .
Hvis jeg ikke havde haft den på rullefelt for at finde
dyssestørrelserne var det aldrig lykkedes at nå det ressultat jeg har
i dag.

Min konklussion er: Hvis man skal gøre tid op i penge er det billigt
at få en professionel til at foretage operationen, hvis det er for at
lære det selv, og tid ikke er en option er det dyrt at få det lavet på
et værksted.
Men - hvis man skal indkøbe stumper til det og gøre sin arbejdsindsata
op i penge, kan det hurtigt blive dyrere at være hjemmefusker end
doven.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Tommy Fer (05-07-2003)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 05-07-03 07:23


----- Original Message -----
From: "Steen Gruby" <steen.gruby@(at)gruby.dk>
Newsgroups: dk.fritid.motorcykel
Sent: Saturday, July 05, 2003 12:56 AM
Subject: Re: Inddysning!


> On Fri, 4 Jul 2003 17:34:55 +0200, "Tommy Fer"
> <Tommy@fernet.ELLERNOGETDERSKALVÆKdk> wrote:
>
> Hej Tommy.
> >
> >Nu må i fandme snart spænde hjelmen.
> >
> Den er altid spændt - Sæt hjernen skulle falde ud

*GG*
>
<SNIP>

Hej Steen

Giver dig evigt ret!

Et eller andet sted var det også esensen af mit indlæg, men jeg blev sq bare
lidt sur over 4 indlæg der sagde manden skulle droppe ideen og bare køre på
værksted.

Jeg har selv dysset min GSXR250 ind, det gav fra 27hk til 36,8 på
baghjulet.....

Om det økonomisk kunne svare sig.. .sikkert ikke... men jeg havde en del
gode skrue timer i klubben, plus jeg er blevet meget bedre til at vudere om
cykler går for fedt eller magert.... erfaring, det kan man sq ikke betale
sig fra!!!

mvh Tommy Fer
VFR400R

PS. Nu er min på plader så vi ses vel snart til et arrangement et sted ?



Steen Gruby (05-07-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 05-07-03 18:10

On Sat, 5 Jul 2003 08:22:55 +0200, "Tommy Fer"
<Tommy@fernet.ELLERNOGETDERSKALVÆKdk> wrote:

>
Hej Tommy.
>> >
>> Den er altid spændt - Sæt hjernen skulle falde ud
>
En ært er jo ikke nem at finde vel
Og sæt nu fuglene kommer først
>
>Et eller andet sted var det også esensen af mit indlæg, men jeg blev sq bare
>lidt sur over 4 indlæg der sagde manden skulle droppe ideen og bare køre på
>værksted.
>
Det har du ret i.
Hvis man har gå på mod til selv at binde an med opgaven vil det være
synd at dræbe et initiativ.

>Jeg har selv dysset min GSXR250 ind, det gav fra 27hk til 36,8 på
>baghjulet.....
>
Så har du også fået checket dit arbejde - Just my point.

>Om det økonomisk kunne svare sig.. .sikkert ikke... men jeg havde en del
>gode skrue timer i klubben, plus jeg er blevet meget bedre til at vudere om
>cykler går for fedt eller magert.... erfaring, det kan man sq ikke betale
>sig fra!!!
>
NIX! Og der er kun en måde at få erfaring på - den hårde.
>
>PS. Nu er min på plader så vi ses vel snart til et arrangement et sted ?
>
Jeg har lunet lidt op under min nabo til at køre til Klemmen i morgen.
Hvis han vil med bliver det "Turbo træf"

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (05-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-07-03 19:23


Steen Gruby <steen.gruby@(at)gruby.dk> skrev i en
news:ma1egvou0lamvm27k2918vh86t29ra41c8@4ax.com...
> On Sat, 5 Jul 2003 08:22:55 +0200, "Tommy Fer"
> <Tommy@fernet.ELLERNOGETDERSKALVÆKdk> wrote:
>
> >
> >
> >Et eller andet sted var det også esensen af mit indlæg, men jeg blev sq
bare
> >lidt sur over 4 indlæg der sagde manden skulle droppe ideen og bare køre

> >værksted.
> Hvis man har gå på mod til selv at binde an med opgaven vil det være
> synd at dræbe et initiativ.
> >... erfaring, det kan man sq ikke betale sig fra!!!]
> NIX! Og der er kun en måde at få erfaring på - den hårde.


Jup!
Jeg er sikker på at der igennem tiden er blevet langet adskillige
(RD350'er)stempler over disken på baggrund af foks skråsikkerhed omkring
hvor let det er og hvor optimalt sagerne kan stå :-/

--
Armand.




Christian Andreasen (04-07-2003)
Kommentar
Fra : Christian Andreasen


Dato : 04-07-03 18:36


"Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3f0592ab$0$1669$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Christian Andreasen wrote:
>
> > Ja og så give 2.000 kr. for det. Jeg prøver først selv!
> > Jeg har dyset et par andre MC'er med held, så må det jo også kunne
> > lade sig gøre med den her...
> ______________________________
>
> Regner du med, at der er en, der lige kan fortælle dig, hvilken dysse du
> skal sætte i? :o/
> Det koster nu engang lidt at få det lavet ordentligt... Som du tidligere
> selv skrev, kan det have stor indflydelse på motorens levetid, hvis ikke
den
> er dysset ordentligt! :o/
> Man kan ikke lave faste regler, der siger "sådan inddysser du din Suzuki
> osv." da selv helt identiske motorcykler af samme mærke opfører sig vildt
> forskelligt mht. dysser og motorgang osv, så se at få smidt maskinen på et
> rullefelt og betalt det, det koster. Det betaler sig helt sikkert, for man
> skal vist være mere end alimindelig heldig for at klare det bare på
gefühl!
>
> --
> Psycho Cowboy
> Babygixxer
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=234
>

Nej jeg havde IKKE regnet med at der var en der lige kunne fortælle hvilken
dyse der skal sættes i, helt dum er jeg ikke. Jeg bad om gode råd mht.
dysning - som jeg også skrev nederst i mit indlæg og jeg havde håbet at der
måske var en der kunne give lidt retningslinier, som eks: prøv at start med
1 størrelse større dyser og op af, eller prøv at hæve nålene et hak opad
eller nedad osv.

Jeg kunne jo bare sætte den på værksted, men der er sgu da en vis
tilfredsstillelse i selv at lave arbejdet - hvis det er muligt.

Jeg har nu tænkt mig at prøve selv inden den skal på rullefelt.



Ninja Rider (04-07-2003)
Kommentar
Fra : Ninja Rider


Dato : 04-07-03 20:40

Hejsa



Christian Andreasen wrote:

> Er der nogen der har gode råd?
> Skal jeg ved omdysning stadig have støøre dyser på cyl. 2 og 3?

Jeg fik omdysset og justeret min gamle Mc, hos Rydberg. Den blev også
rullet, hvilket kostede 300 ekstra (mener jeg).
De tog en CO tester på den i mens den var på feltet, og det viste sig
heltig vis at den kørte for fed.
Det tog ikke mange timer at få det hele lavet, justeret, renset, og nye
Bremseklodser mm. Det kostede mig hvist omkring 3000,-

Men hvis de bare indstiller den med CO testeren og ikke rullerden, og
tjecker ventiler, koster det nok omkring en tusse...

Mvh Emil
--
http://Kawasaki.ZX-6R.636.Ninja.dk
Scream if you wanna go faster....
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=26
Nu med Kitcover, og anden bagskærm!


S.G (06-07-2003)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 06-07-03 20:22

bor vacumhullerne op i spjældene til 3,5mm. Kort cirka 1/4 af fjedrene.. og
Vupti, du har bundtræk og gasrespons som aldrig før


"Christian Andreasen" <chrand@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3f058284$0$902$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej
>
> Jeg har monteret en ny og flot Jardine 4i1 på min gsx-r750w '92 og nu skal
> jeg have den dyset ordentligt ind.
> Jeg tog først en prøvetur med standard-dysning og der kørte den egentligt
> OK, men jeg har ladet mig fortælle at med ny udst. med større flow kan
køre
> varm hvis der ikke monteres større dyser eller nålene løftes.
> Derfor monterede jeg 117,5 dyser på alle fire cyl. (standard 112,5 på cyl.
> 1/4 og 115 på 2/3) men nu kørte den dårligt i bund- og mellemområdet, jeg
> prøvede at hæve nålene hvilket kun hjalp lidt i ml.området og ikke i
bunden.
> Så monterede jeg 115 dyser på alle fire cyl. hvilket hjalp på toppen og
lidt
> i ml. området, men den kan stort set ikke køre under 3-4.000 omdr.
>
> Er der nogen der har gode råd?
>
> Skal jeg ved omdysning stadig have støøre dyser på cyl. 2 og 3?
>
> Mvh
> Christian
>
>



Martin Sørensen (06-07-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 06-07-03 21:08

> bor vacumhullerne op i spjældene til 3,5mm. Kort cirka 1/4 af
> fjedrene.. og Vupti, du har bundtræk og gasrespons som aldrig før

Sådan noget skal man nok lige passe på med.. Hvis det virkeligt var så
fænomenalt, hvorfor har fabrikanten så ikke gjort det originalt?

Umiddelbart synes jeg det lyder som om det får membranerne til at løfte
spjældet lidt højere end originalt ved samme flow, og det vil højst
sandsynligt give dårligere benzinøkonomi.

signing off.. Martin Sørensen



S.G (06-07-2003)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 06-07-03 22:44

> Umiddelbart synes jeg det lyder som om det får >membranerne til at løfte
> spjældet lidt højere end originalt ved samme flow, og >det vil højst
> sandsynligt give dårligere benzinøkonomi.


De 3 cykler jeg har fået det lavt på, har alle kørt 1-3 km mere på literen.
Vi kørte 4 RF900 i samlet flok til Assen her for en uges tid siden.
En med jetkit + Kn samt omdysning, alt lavet ved en forhandler (kørte 12km
literen)
2 med opborede spjæld og korte fjedre + omdysning (den ene kørte 18 km
literen, den anden 17km literen)
Den sidste i original tilstand kørte 16km literen.

Vi lå med omkring 130km/t det meste af tiden (pga trafik) ellers omkring
150 - 200 km/t (som jo er relativt lave omdrejninger for RF900´eren)

Nu er min beskrivelse osse ret grov, da fjedrernes længde og vacumhullet kan
variere meget fra cykel til cykel, samt afhængig af hvilket
udstødningssystem du sætter på, men overall så giver større vacumhuller og
kortere fjedre bedre gasrespons og bedre bundtræk. Alt i alt flere heste ved
et givent omdrejningstal. Det har jeg ihvertfald oplevet på 3 cykler.
Derudover har stort set har alle i min familie der har mc og alle mine
bekendte fået det lavet, og de deler samme mening.
Omvendt har jeg osse oplevet det modsatte pga for korte fjedre og for tore
huller. enkeltvis eller samlet giver det MEGET store ujævnheder, huller og
er man meget uheldig ligefrem STOPS i kurven. Så det er en ren balancegang
fra cykel til cykel

Fx en RF900 med en bolton potte. Den skal have 3 numre større dyser, 1 hak
op i nålen, 25 "vindinger" klippet af fjedrene, blandskruer 11/2 ud og
spjæld opbores til 3,5mm
Det er 1. justering. Derefter finjusterer man helt afhængig af potten og den
enkelte cykel. Og det er her man skal have gefühl med det, da man ellers kan
indstille og indstille i laaaaang tid uden man kommer nogen vegne.
Min (der var den originale på vej til Assen) fik lavet overstående i
foregårs. Fra 3.000 omdrejninger og helt op til begrænningen trækker den
helt forrygende i forhold til original, derunder skal den lige fintrimmes.
Så prøver først med et hak mere op, hvirker det ikke, så blandskruerne,
virker det ikke, så tomgangsdyser, virker det ikke, så svømmerhøjden
Jeg mærker det især når jeg drejer kraftigt eller let på håndtaget. Den
tager fat med det samme med maser af kraft, hvor den førhen lig skulle have
lidt tid inden den begyndte at rykke før. Det virker meget som om den smider
hestekræfterne noget før og hurtigere.


> Sådan noget skal man nok lige passe på med.. Hvis det >virkeligt var så
> fænomenalt, hvorfor har fabrikanten så ikke gjort det >originalt?

Mht hvorfor fabrikanten ikke gør det originalt, så skyldes det nok alle de
krav der er til mc´er mht CO2, larm osv osv. Se fx på mange nye mc´er, deres
kurver ligner en bumpvej. Når man så får dem "ordentlig" dyset ind ser det
straks bedre ud.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409245
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste