/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
påsætning af hjul
Fra : Jesper Seeberg


Dato : 01-07-03 09:36

Det skete i de dage at zzr600 (93) skulle have nyt bagdæk, bestilt i
Tyskland, hjul taget af, fælg og dæk i skøn forening (hos forhandler).
Så kommer miséren: Jeg sætter hjulet på, skruer sammen, men opdager at
jeg har glemt det afstandsstykke/leje? der sidder på højre side mellem
fælgen og bagsvinger.
Af med det hele på igen. Men baghjulet kører nu meget trægt rundt, det
er kun hvis man lægger kræfter i, at det er muligt dreje det. Jeg synes
bremseskiven bliver meget varm, men ved ikke om det er normalt.
??? har jeg smadret noget eller skal jeg til at adskille bagkaliper,
kan det være fordi skiven nu slider et andet sted på klodserne.
ps. Jeg har ikke kørt på den endnu

Med venlig hilsen
Jesper, med en Haynes som ikke sætter grænserne i teknisk formåen, det
gør jeg (-:


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

 
 
Bjørn S (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 01-07-03 11:16

Jesper Seeberg wrote:


> Af med det hele på igen. Men baghjulet kører nu meget trægt rundt, det
> er kun hvis man lægger kræfter i, at det er muligt dreje det. Jeg synes
> bremseskiven bliver meget varm, men ved ikke om det er normalt.
> ??? har jeg smadret noget eller skal jeg til at adskille bagkaliper,
> kan det være fordi skiven nu slider et andet sted på klodserne.
> ps. Jeg har ikke kørt på den endnu

Mest sandsynligt har du presset klodserne ud mod en ytterkant hvor
stemplerne måske hænger lidt, fordi skiven har siddet længere imod den ene
side.
Forsøg at træde hårdt en gang på bagbremsen for at derefter se om hjulet
igen kører frit rundt. Kører det fint, er stemplerne kommet tilbage til
sit normale leje, men hold et vågent øje med om der opstår lækage fra
kaliperen.
Tjeck også om fælgen sitter rigtigt i forhold til skiven hvis dette har
været adskilt. Det kan sikkert andre her inde med erfaring i modellen
fortælle noget mere om, men på min Honda er der mærker som skal padse
overfor hinanden ved montering.
Går det stadig trægt rundt bør du starte med at afmontere kaliperen, og
forsikre dig om at det er den der laver modstanden. Kører hjulet ok, så
kig en gang på skiven, at den ikke er blevet skev. Det kan kontrolleres
ved hjælp af en blyant som du sætter imod bagsvingeren og pegende tæt på
skiven. Den skulle gierne kunne tegne en streg hele vejen med rundt. Viser
den minimale tegn på skevheder vil jeg anbefale en gang demontering, og
renovering af bremsecylinderen/kaliperen. Tit sker der det at der dannes
rust udenfor stempelets normale arbejdsområde, og kommer du der ud med
stemplerne kan de dels sætte sig fast, dels rive pakningerne... men man
har lov at være heldig !

--
/Bjørn


JOHN (01-07-2003)
Kommentar
Fra : JOHN


Dato : 01-07-03 13:53

Hej Jesper!

Er du 100% sikker på at det er bremsen der slæber på? Jeg hæfter mig ved
at det åbenbart først skete efter at du havde genmonteret det
afstandsstykke, som du havde glemt i første omgang! Det er ikke sådan at
dine hjullejer er kommet i "klemme" på grund af dette stykke??

De fleste bremser er jo i en eller anden grad "selvjusterende" da de jo
skal kunne tage højde for skliddet på klodserne! (Bremseklodserne!!)

Mvh
John
BMW R100RS 1980 (Med verdens dårligste bagbremse - punktum!)

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Armand (01-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-07-03 21:59


Jesper Seeberg <jseeberg@hotmail.com> skrev i en
news:16b01850a4ad5bd995ba1917361ef9a0.66633@mygate.mailgate.org...
> Det skete i de dage at zzr600 (93) skulle have nyt bagdæk, bestilt i
> Tyskland, hjul taget af, fælg og dæk i skøn forening (hos forhandler).
> Så kommer miséren: Jeg sætter hjulet på, skruer sammen, men opdager at
> jeg har glemt det afstandsstykke/leje? der sidder på højre side mellem
> fælgen og bagsvinger.
> Af med det hele på igen. Men baghjulet kører nu meget trægt rundt, det
> er kun hvis man lægger kræfter i, at det er muligt dreje det. Jeg synes
> bremseskiven bliver meget varm, men ved ikke om det er normalt.
> ???

Det er fornuftigt ikke at køre inden problemet er fundet!'

Jeg tror ikke helt på dén med bremsestemplerne; men klodserne kán være
monteret så de klemmer sig fast - Klodserne kan afmonteres (som når man
skifter dem), så prøv endelig at fjerne dem og se om dét fjerner problemet
:-/

En forkert (á skæv) opspænding af akslen (man kan jo forveksle stregerne på
bagsvingeren på en dårlig dag!) vil også få bremsen til at slide på!

Den klassiske fejl er at vende omtalte afstandsbøsninge forkert!
Endene har forskellige diametre(?) og den store ende skal støtte bredt ind
mod bagsvingeren, hvorimod den tynde kun skal trykke på hjullejets
inderring! Vender man bøsningen forkert støtter den store ende helt ud på
lejets yderring som jo kører rundt

--
Armand.






Jes Seeberg (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Jes Seeberg


Dato : 10-07-03 12:24

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:bdsud5$ptj$2@news.cybercity.dk

>
> Jesper Seeberg <jseeberg@hotmail.com> skrev i en
> news:16b01850a4ad5bd995ba1917361ef9a0.66633@mygate.mailgate.org...
> > Det skete i de dage at zzr600 (93) skulle have nyt bagdæk, bestilt i
> > Tyskland, hjul taget af, fælg og dæk i skøn forening (hos forhandler).
> > Så kommer miséren: Jeg sætter hjulet på, skruer sammen, men opdager at
> > jeg har glemt det afstandsstykke/leje? der sidder på højre side mellem
> > fælgen og bagsvinger.
>
Den klassiske fejl er at vende omtalte afstandsbøsninge forkert!
> Endene har forskellige diametre(?) og den store ende skal støtte bredt ind
> mod bagsvingeren, hvorimod den tynde kun skal trykke på hjullejets
> inderring! Vender man bøsningen forkert støtter den store ende helt ud på
> lejets yderring som jo kører rundt
>
> --
> Armand.

Ja, det blev så Armand der kom tættest på. Jeg prøvede at dreje hjulet
rundt at have akslen i og konstaterede at det ikke havde noget at gøre
med bremsen.Kæden drejede også normalt rundt.
Afstandsstykkerne/bøsningerne vendte også rigtigt (jeg tror ikke man kan
vende dem forkert uden brug af vold). Da jeg så for tredie gang satte
det
hele sammen og skruede aksel møtrikken på sagdedet pludselig klik fra
den venstre bøsning. Nu gled hjulet som som det skulle. hmm. Altså må
bøsningen skulle mases ind over den gummipakninglejeringting som sidder
inde i hjulet. Ergo har jeg ikke spændt møtrikken hårdt nok første gang
(eller det var fordi jeg fik brugt noget fedt til sidst), nu køber jeg
snart en momentnøgle.

Jesper, som nu kan skifte hjul på sin cykel på to minutter.


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409245
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste