> Så hvad er de faste service intervaller for sådan en ?
> Farven er også lidt falmet på forskærmen. Kan det poleres op,
> Andre gode råd til hvordan jeg holder den bedst muligt i kosmetisk
Hej Dennis
Service intervaller på en GSF 400 Bandit
Kilometer-tallet er vejledende.
Hver køretur.
Kontroller kæden er smurt (olierede sorte ruller)
Hvis der er store temperatursvingninger så kontroller dæktryk (husk altid at
kontrollere med kolde dæk!)
Hver 1000Km eller før en lang tur
Kontroller dæktryk
Kontroller olie
Kontroller kølevæske
Kontroller kæde justering
Kontroller bremseklodser
Hver 6000km:
Skift olie og filter
Smør bagbremse og gear pedaler.
Smør fodhvilere.
Smør forbremsegreb og koblingsgreb.
Smør sidestøtteben og centralstøtteben.
Smør tændingslås, tanklås og hjelmlås.
Smør koblingskabel, speedometerkabel, chokerkabel og gaskabel.
Kontroller batteri skal kunne holde minimum 12,5V efter en times stilstand.
Kontroller kæden er smurt (olierede sorte ruller) og korrekt spændt op.
Kontroller dæktryk.
Kontroller dæk for slid, sten o.l.
Kontroller bremseklodser. Skift dem hvis de slidt op.
Kontroller kølevæske. Fyld efter med samme farve 50/50.
Kontroller bremsevæskestand og farve. Skift den hvis den er kaffefarvet.
Kontroller kronrørslejer. Juster hvis påkrævet.
Rens luftfilter. Kun ved papir og skumfiltere
Tøm svømmehuse
Voks undersiden af tanken. Den er mangelfuldt lakeret fra fabrikken.
Rens tændrør og kontroller gabet.
12000Km eller en gang om året. 6000km servicepunkter plus følgende:
Synkroniser karburatorer.
Kontroller regulator-omformer. Max 14,5V over batteriet ved 50% rpm.
Stil ventiler
Skift tændrør.
24000Km eller hvert andet år, 6000 og 12.000km servicepunkter plus følgende:
Skift luftfilter, hvis det er et parpirluftfilter.
Rens luftfilter. Kun ved KN filtre.
Smør bagsvinger og links.
Smør og juster kronrørslejer.
Smør motorbolte.
Skift bremsevæske.
Skift forgaffelolie.
Skift kølervæske, hvis den er grumset eller påfyldt med andet end samme
farve, samme opløsning (50/50)
Rens alle stik med kontaktrens og fyld stikkene op med vaseline.
Adskil kaliberne, rens dem og smør dem indvendigt med bremsepasta.
Du kan sikkert ikke finde en service manual til den, men hvis du finder en
service manual til en anden model er mange af tipsne lige til at overføre
til din model. Hvis du leder på nettet skulle det ikke være noget problem at
finde en servicemanual til model der ikke er så forskellig fra din. Prøv
e.v.t en manual til den bandit 600?
Med hensyn til din lak, så rens den med lakrens, eller slipoline og voks den
med rød voks. Den røde voks, giver ikke så meget farve igen, men man kan
tillade sig at sjuske meget mere, da voksen der sætter sig i revner og
sprækker er rød og derfor "usynlig" i forhold til hvid voks der lave en
øjebæ hver gang. Lakrens bruges højest en gang om året, da du ellers polerer
din lak af. Det virker fint, men bruge det med mådehold, da det næsten er
for effektivt. Til dine udstødninger kan du bruge autosol. Det virker fint
og kan ikke bruges for tit. Din aluminium på f.eks dine bagerste fodhvilere
er mærket fordi den lak de er lakeret med at skallet af. Hvis du skal have
dem pæne igen skal de glasblæses (endelig ikke sandblæses) og lakeres. Det
er en større omgang, men måske kan du alliere dig med et par kammerater og
gøre det billigt?
Den bedst mulige kosmetisk stand får du ved at vske og vokse tit samt bruge
bumperblack. Se e.v.t. resultatet i tråden "vedligeholdelse af givitasker".
Sådan kan alt din sorte plastik komme til at se ud på bagskærn, kædeskærm,
dæksider, styrkonsoller o.s.v. Lad være med at pudse sædet. Been there -
dont that. Det bliver "røv-glat" *fnis*
Der er mange steder på dit stel hvor lakken er skallet af. Det kan du rette
med noget hammerite i den rigtige farve. Vælg den glatte udgave, og ikke den
med hammereffekt (bølget overflade". Hvis ikke du kan finde en hammermaling
i den rigtige nyance, så prøv en lakstift fra en bilydstyrsforretning. De
plejer at have noget der macher.
Spørg løs! Vi ved "alt" herinde
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)