|
| Slidte kronrørslejer? Fra : Thomas Hvalsø Sørens~ |
Dato : 23-06-03 14:14 |
|
For en måneds tid siden havde jeg min XJ600S til service hos Lydmuren.
Mekanikeren oplyste at der burde skiftes kronrørslejer snarest muligt og han
syntes ligefrem at det var ubehageligt at køre med mc'en i den tilstand den
var. Jeg er ikke i tvivl om at det er rigtigt hvad han sagde, men jeg undrer
mig bare over at jeg ikke selv har bemærket det. Jeg aner ikke hvad jeg skal
lægge mærke til, for at få den samme dårlige fornemmelse af køreegenskaberne
som han åbenbart havde.
Mine spørgsmål er nu:
Er det normalt at kronrørslejer skal skiftes efter 36.000 km?
Hvorfor bliver de slidte?
Hvordan kan man mærke om de er slidte?
På forhånd tak
Thomas Hvalsø Sørensen
mr-whalesea@anarki.dk
| |
Tommy Fer (23-06-2003)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 23-06-03 14:32 |
|
>
> Mine spørgsmål er nu:
>
> Er det normalt at kronrørslejer skal skiftes efter 36.000 km?
Ja, især hvis de ikke er blevet adskildt og smurt. De er nemlig meget ringe
smurt fra fabriken .
> Hvorfor bliver de slidte?
Alle bremsekrafter fra forbremsen skal overføres via dem..
> Hvordan kan man mærke om de er slidte?
Prøv f.eks. at kør 80 kmt slip styret og motorbrems. Så kan den finde på at
slå med styret det er et tegn, Ellers løft forenden af cyklen, drej fra side
til side, så kan man tit mærker et "hak" midt for, dette er fordi lejet har
lavet mærker i lejeskålen.
mvh Tommy Fer
| |
Claus Rittig (23-06-2003)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 23-06-03 17:47 |
|
"Tommy Fer" <Tommy@fernet.ELLERNOGETDERSKALVÆKdk> skrev i en meddelelse
news:7jDJa.28447$Jp3.1281633@news010.worldonline.dk...
> > Er det normalt at kronrørslejer skal skiftes efter 36.000 km?
>
> Ja, især hvis de ikke er blevet adskildt og smurt. De er nemlig meget
ringe
> smurt fra fabriken .
Ja, fra de japanske fabrikker. Flere andre fabrikater kan godt finde ud af
at smøre lejerne ordentligt.
> > Hvorfor bliver de slidte?
>
> Alle bremsekrafter fra forbremsen skal overføres via dem..
Og de bærer en god del af motorcyklens vægt under kørsel.
> > Hvordan kan man mærke om de er slidte?
>
> Prøv f.eks. at kør 80 kmt slip styret og motorbrems. Så kan den finde på
at
> slå med styret det er et tegn
Det kan nu også skyldes så meget andet, men...
> Ellers løft forenden af cyklen, drej fra side
> til side, så kan man tit mærker et "hak" midt for, dette er fordi lejet
har
> lavet mærker i lejeskålen.
DEN metode er sikker! Og er der så meget hak at det kan mærkes uden at
afmontere forhjul og forgaffel, så er de HELT kaput.
Man mærker ikke at sliddet opstår, for det kommer jo ligeså langsomt. Men
prøv en tur på en cykel med gode lejer, og hop så over på din egen (med
slidte lejer) igen, så er forskellen lige pludselig stor.
Rittig
| |
GERT BO THORGERSEN (24-06-2003)
| Kommentar Fra : GERT BO THORGERSEN |
Dato : 24-06-03 01:29 |
|
Thomas Hvalsø Sørensen <mr-whalesea@anarki.dk> skrev i en
news:bd6udl$tup$1@news.cybercity.dk...
> For en måneds tid siden havde jeg min XJ600S til service hos Lydmuren.
> Mekanikeren oplyste at der burde skiftes kronrørslejer snarest muligt og
han
> syntes ligefrem at det var ubehageligt at køre med mc'en i den tilstand
den
> var. Jeg er ikke i tvivl om at det er rigtigt hvad han sagde, men jeg
undrer
> mig bare over at jeg ikke selv har bemærket det. Jeg aner ikke hvad jeg
skal
> lægge mærke til, for at få den samme dårlige fornemmelse af
køreegenskaberne
> som han åbenbart havde.
>
> Mine spørgsmål er nu:
>
> Er det normalt at kronrørslejer skal skiftes efter 36.000 km?
> Hvorfor bliver de slidte?
> Hvordan kan man mærke om de er slidte?
>
>
> På forhånd tak
>
> Thomas Hvalsø Sørensen
> mr-whalesea@anarki.dk
>
Nu skriver Tommy jo nogle af de ting du kan kigge efter, men jeg plejer at
kontrollere
kronrørslejerne ved at sidde på motorcyklen og med fødderne skubbe den frem
medens
jeg med højre hånd aktiver bremsen og holderen finger på kanten mellem
topdelen der holder forgaffelbenene og så stellet; altså ved "kanten" på
topkronrørslejet. Derved kan
man opdage om lejet er spændt for løst. Jeg har altid brugt denne metode
både efter
samling af motorcykeldelene eller som kontrol hvis jeg senere ville finde ud
af om der dér
var noget galt. Under samling og delene, spænder jeg først bolten på toppen
af kronrøret
så forgaflen drejes uden at gå for stramt; med nulstilling eller afkobling
af styrdæmper og
motorcyklens forende løftet så forhjulet ikke hviler på gulvet.
Da jeg i 70érne havde en Honda CB750, med kuglelejer i kronrøret, løb jeg/vi
ind i problemer med at der kom fejl i kuglerne som blev solgt i
forretningerne. Der var pludselig
2 størrelse med 1/10 mm´s forskel i diametre, så da skulle man kontrollere
med skydelære
om dem man monterede i hver lejeskål indbyrdes var ens, ellers kunne man jo
f.eks. få en
der var større end de andre og derved tilspænde/indstille til et mål som
hurtigt ville resultere
i stort slup plus et nedbanket dødpunkt. Jeg fik året efter, hos Ingana,
neddrejet 2 forskellige koniske rullelejer til Hondaen, hvilket jeg derefter
kørte med; neddrejet fordi Honda jo ikke brugte standard lejemål.
Lidt fedt i kronrørslejerne så de ikke ruster.
Gert Thorgersen
| |
Thomas Hvalsø Sørens~ (24-06-2003)
| Kommentar Fra : Thomas Hvalsø Sørens~ |
Dato : 24-06-03 11:42 |
|
Jeg takker for responsen
--
Med venlig hilsen
Thomas Hvalsø Sørensen
mr-whalesea@anarki.dk
"Thomas Hvalsø Sørensen" <mr-whalesea@anarki.dk> skrev i en meddelelse
news:bd6udl$tup$1@news.cybercity.dk...
> For en måneds tid siden havde jeg min XJ600S til service hos Lydmuren.
> Mekanikeren oplyste at der burde skiftes kronrørslejer snarest muligt og
han
> syntes ligefrem at det var ubehageligt at køre med mc'en i den tilstand
den
> var. Jeg er ikke i tvivl om at det er rigtigt hvad han sagde, men jeg
undrer
> mig bare over at jeg ikke selv har bemærket det. Jeg aner ikke hvad jeg
skal
> lægge mærke til, for at få den samme dårlige fornemmelse af
køreegenskaberne
> som han åbenbart havde.
>
> Mine spørgsmål er nu:
>
> Er det normalt at kronrørslejer skal skiftes efter 36.000 km?
> Hvorfor bliver de slidte?
> Hvordan kan man mærke om de er slidte?
>
>
> På forhånd tak
>
> Thomas Hvalsø Sørensen
> mr-whalesea@anarki.dk
>
>
| |
|
|