/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
afmontering af hjul. -howto?
Fra : Aron Manner Velling


Dato : 20-06-03 15:52

Jeg har nu indkøbt et nyt fordæk til min GPZ500 i tyskland, som jeg er
blevet tilrådet herinde. Jeg har dernæst fået en date med en dæk-fusker, der
vil montere dækket og afbalancere det, hvis jeg kommer med det afmonterede
hjul.
Men nu bliver det så spændende. Jeg har aldrig prøvet at pille sådan et hjul
af før.

Er der noget jeg skal være opmærksom på?
Er der noget jeg absolut ikke skal?
Giver det sig selv, hvad der skal løsnes og i hvilken rækkefølge?

Mvh Aron Velling





 
 
Christian Knudsen (20-06-2003)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 20-06-03 17:05


"Aron Manner Velling" <manner@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3ef31f9e$0$97249$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg har nu indkøbt et nyt fordæk til min GPZ500 i tyskland, som jeg er
> blevet tilrådet herinde. Jeg har dernæst fået en date med en dæk-fusker,
der
> vil montere dækket og afbalancere det, hvis jeg kommer med det afmonterede
> hjul.
> Men nu bliver det så spændende. Jeg har aldrig prøvet at pille sådan et
hjul
> af før.
>
> Er der noget jeg skal være opmærksom på?
> Er der noget jeg absolut ikke skal?
> Giver det sig selv, hvad der skal løsnes og i hvilken rækkefølge?
>
> Mvh Aron Velling
>

Hej Aron

Det er utrolig let. Du starter med at løsne forhjulsakslen. KUN løsne.(det
er nemmere at gøre, når forhjulet er på jorden)
Smid den op på centralstøttebenet, og smid noget tungt bagpå. Derved er
forhjulet løftet fra jorden.
Skru derefter de to skruer ud der holder bremsekaliberen, og træk den "af"
skiven, så den hænger og dingler.
Du skruer skruen på forakslen helt af, og løsner den (de) skruer der sidder
i bunden af din(e) forgafler og peger fremad. De skal ikke skrues helt ud,
men løsnes 3 omgange eller noget i den stil.
Nu kan du pille forakslen ud og så er dit forhjul afmonteret.

Husk at smøre det hele med fedt igen, når du samler. Og husk dine
afstandsstykker.

mvmch
christian



Jes Vestervang (20-06-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 20-06-03 17:54

Christian Knudsen wrote:
>
> "Aron Manner Velling" <manner@post.tele.dk> skrev:
>> vil montere dækket og afbalancere det, hvis jeg kommer med det
>> afmonterede hjul.
>> Men nu bliver det så spændende. Jeg har aldrig prøvet at pille sådan et
>> hjul af før.

> Det er utrolig let. Du starter med at løsne forhjulsakslen. KUN løsne.(det
> er nemmere at gøre, når forhjulet er på jorden)

Vær opmærksom på, at der på nogle mc'er, i gevindsiden, sidder en bolt, der
strammer gevindet rundt om akslen, for at låse den fast. Den skal lige
løsnes først.

--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Christian Knudsen (21-06-2003)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 21-06-03 00:37


"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:gpqbs-tk2.ln1@vissen.vandhane...
> Christian Knudsen wrote:
> >
> > "Aron Manner Velling" <manner@post.tele.dk> skrev:
> >> vil montere dækket og afbalancere det, hvis jeg kommer med det
> >> afmonterede hjul.
> >> Men nu bliver det så spændende. Jeg har aldrig prøvet at pille sådan et
> >> hjul af før.
>
> > Det er utrolig let. Du starter med at løsne forhjulsakslen. KUN
løsne.(det
> > er nemmere at gøre, når forhjulet er på jorden)
>
> Vær opmærksom på, at der på nogle mc'er, i gevindsiden, sidder en bolt,
der
> strammer gevindet rundt om akslen, for at låse den fast. Den skal lige
> løsnes først.
>
> --
> mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Det var så det jeg mente med den bolt der sad nederst på forgaflen pegende
fremad....
Du fik det dog nok forklaret lidt bedre :))



Jes Vestervang (21-06-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 21-06-03 13:35

Christian Knudsen wrote:
>
> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev:
>> Christian Knudsen wrote:
>> >
>> > Det er utrolig let. Du starter med at løsne forhjulsakslen. KUN
>> > løsne.(det er nemmere at gøre, når forhjulet er på jorden)
>>
>> Vær opmærksom på, at der på nogle mc'er, i gevindsiden, sidder en bolt,
>> der strammer gevindet rundt om akslen, for at låse den fast. Den skal
>> lige løsnes først.
>>
> Det var så det jeg mente med den bolt der sad nederst på forgaflen pegende
> fremad....

Argh, undskyld - jeg sov vist lidt for meget

> Du fik det dog nok forklaret lidt bedre :))

Hehe, tak. Men det var vist ikke nødvendigt...
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Jens Blaabjerg \(rep~ (20-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg \(rep~


Dato : 20-06-03 19:14

Christian Knudsen wrote:
> Skru derefter de to skruer ud der holder bremsekaliberen, og træk den
> "af" skiven, så den hænger og dingler.

Her ville jeg passe lidt på. Det er ikke sikkert det er nødvendigt at skrue
kaliberne løs. Kan du slippe, så lad endelig vær.
Hvis det er nødvendigt, så sørg for de ikke hænger og dingler. Sæt dem fast
med en strip, eller noget tape, så de ikke hænger i bremseslangerne.
Lad være med at give mere end 100,- for at få skiftet dæk, det er det ikke
værd...
Ellers er det bare at klø på...

Jens
RD



Christian Knudsen (21-06-2003)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 21-06-03 00:36


"Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply)" <xxx@blaabjerg.net>
skrev i en meddelelse news:X8IIa.112$QP1.78@news.get2net.dk...
> Christian Knudsen wrote:
> > Skru derefter de to skruer ud der holder bremsekaliberen, og træk den
> > "af" skiven, så den hænger og dingler.
>
> Her ville jeg passe lidt på. Det er ikke sikkert det er nødvendigt at
skrue
> kaliberne løs. Kan du slippe, så lad endelig vær.
> Hvis det er nødvendigt, så sørg for de ikke hænger og dingler. Sæt dem
fast
> med en strip, eller noget tape, så de ikke hænger i bremseslangerne.

Det er da ligemeget. Bremseslangerne er da stærke nok....
Selvfølgelig skal man lade være, hvis det ikke er nødvendigt, men ofte
letter det adgangen, og det tager max 1 min.

mvmch
christian



Jens Blaabjerg \(rep~ (21-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg \(rep~


Dato : 21-06-03 02:45

Christian Knudsen wrote:
> Det er da ligemeget. Bremseslangerne er da stærke nok....
> Selvfølgelig skal man lade være, hvis det ikke er nødvendigt, men ofte
> letter det adgangen, og det tager max 1 min.

Hmm, de manualer jeg har haft i hænderne har alle sagt man ikke må. Det kan
godt være det ikke er noget problem, men jeg har aldrig haft lyst til at
udfordre skæbnen.

Jens
RD



Christian Knudsen (21-06-2003)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 21-06-03 11:49


"Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply)" <xxx@blaabjerg.net>
skrev i en meddelelse news:IMOIa.156$XI4.133@news.get2net.dk...
> Christian Knudsen wrote:
> > Det er da ligemeget. Bremseslangerne er da stærke nok....
> > Selvfølgelig skal man lade være, hvis det ikke er nødvendigt, men ofte
> > letter det adgangen, og det tager max 1 min.
>
> Hmm, de manualer jeg har haft i hænderne har alle sagt man ikke må. Det
kan
> godt være det ikke er noget problem, men jeg har aldrig haft lyst til at
> udfordre skæbnen.
>
> Jens
> RD

Hej Jens

Det der er vigtigt er bare, at slangerne ikke lider nogle knæk, og at
kalibrene ikke flagrer rundt omkring, og de ikke smadrer noget, eller selv
bliver smadret.
På min FZRR er det f.eks nødvendigt at afmontere begge kalibrer, for at få
forhjulet af.

mvmch
christian



Armand (29-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-06-03 00:51


Christian Knudsen <s001400@student.dtu.dk> skrev i en
news:3ef39938$0$97275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply)" <xxx@blaabjerg.net>
> skrev i en meddelelse news:X8IIa.112$QP1.78@news.get2net.dk...
> > Christian Knudsen wrote:
> > > Skru derefter de to skruer ud der holder bremsekaliberen, og træk den
> > > "af" skiven, så den hænger og dingler.
> > Her ville jeg passe lidt på. Det er ikke sikkert det er nødvendigt ..
> > Hvis det er nødvendigt, så sørg for de ikke hænger og dingler. Sæt dem
> >fast med en strip, eller noget tape, så de ikke hænger i bremseslangerne.
> Det er da ligemeget. Bremseslangerne er da stærke nok....
> Selvfølgelig skal man lade være, hvis det ikke er nødvendigt, men ofte
> letter det adgangen, og det tager max 1 min.

Hvad så med:
*skramle-rasle-klonke.waw*

--
Armand.




Armand (29-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-06-03 01:24


Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) <xxx@blaabjerg.net>
skrev i en news:X8IIa.112$QP1.78@news.get2net.dk...
> Christian Knudsen wrote:
> > Skru derefter de to skruer ud der holder bremsekaliberen, og træk den
> > "af" skiven, så den hænger og dingler.
>
> Her ville jeg passe lidt på. Det er ikke sikkert det er nødvendigt at
skrue
> kaliberne løs. Kan du slippe, så lad endelig vær.

Jeg tror ikke på at calibere monteret på teleskop-benet vil kunne forblive
monteret!
Kik simpelt på skiven og flugt den med dæksiden: Den stikker sjældent mere
end godstykkelsen længere ud end dækket - Caliberen sidder af gode grunde
bagom skiven og vil derfor befinde sig "inde" i fælgen! :-|

En anden relevant detalje er at man vil få brug for at presse stemplet/erne
tilbage for at få slup nok imellem bremseklodserne til at kunne trække
caliberen af skiven - På GPZ'en der kun har stempel/er på ydersiden og med
en (sidelæns) bevægelig caliber, gøres dette på enkleste vis med et kraftigt
pres med et knæ på caliberen inden at denne løsnes fra teleskopet!

--
Armand.





Jens Blaabjerg \(rep~ (29-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg \(rep~


Dato : 29-06-03 15:28

Armand wrote:
> Jeg tror ikke på at calibere monteret på teleskop-benet vil kunne
> forblive monteret!
> Kik simpelt på skiven og flugt den med dæksiden: Den stikker sjældent
> mere end godstykkelsen længere ud end dækket - Caliberen sidder af
> gode grunde bagom skiven og vil derfor befinde sig "inde" i fælgen!
> :-|

Det lyder ganske rigtigt. Når jeg nu tænker efter krævede det også at jeg
drejede lidt på teleskobenet, mere skulle der ikke til.
Der er naturligvis ikke noget man kan gøre hvis der er monteret
gaffelbro/forskærm, eller andet der gør man ikke kan dreje benene frit. For
mig var det bare nemmere at pille forskærmen af.

Jens
RD



Aron Manner Velling (22-06-2003)
Kommentar
Fra : Aron Manner Velling


Dato : 22-06-03 16:33

Det gik jo smærtefrit.
Tak for hjælpen.

Mvh Aron Velling
GPZ500s -med nyt fordæk



Christian Knudsen (22-06-2003)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 22-06-03 22:06

Lææææææækkert :))

mvmch
christian


"Aron Manner Velling" <manner@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3ef5cc35$0$97262$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Det gik jo smærtefrit.
> Tak for hjælpen.
>
> Mvh Aron Velling
> GPZ500s -med nyt fordæk
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409246
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste