|
| afmontering af hjul. -howto? Fra : Aron Manner Velling |
Dato : 20-06-03 15:52 |
|
Jeg har nu indkøbt et nyt fordæk til min GPZ500 i tyskland, som jeg er
blevet tilrådet herinde. Jeg har dernæst fået en date med en dæk-fusker, der
vil montere dækket og afbalancere det, hvis jeg kommer med det afmonterede
hjul.
Men nu bliver det så spændende. Jeg har aldrig prøvet at pille sådan et hjul
af før.
Er der noget jeg skal være opmærksom på?
Er der noget jeg absolut ikke skal?
Giver det sig selv, hvad der skal løsnes og i hvilken rækkefølge?
Mvh Aron Velling
| |
Christian Knudsen (20-06-2003)
| Kommentar Fra : Christian Knudsen |
Dato : 20-06-03 17:05 |
|
"Aron Manner Velling" <manner@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3ef31f9e$0$97249$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg har nu indkøbt et nyt fordæk til min GPZ500 i tyskland, som jeg er
> blevet tilrådet herinde. Jeg har dernæst fået en date med en dæk-fusker,
der
> vil montere dækket og afbalancere det, hvis jeg kommer med det afmonterede
> hjul.
> Men nu bliver det så spændende. Jeg har aldrig prøvet at pille sådan et
hjul
> af før.
>
> Er der noget jeg skal være opmærksom på?
> Er der noget jeg absolut ikke skal?
> Giver det sig selv, hvad der skal løsnes og i hvilken rækkefølge?
>
> Mvh Aron Velling
>
Hej Aron
Det er utrolig let. Du starter med at løsne forhjulsakslen. KUN løsne.(det
er nemmere at gøre, når forhjulet er på jorden)
Smid den op på centralstøttebenet, og smid noget tungt bagpå. Derved er
forhjulet løftet fra jorden.
Skru derefter de to skruer ud der holder bremsekaliberen, og træk den "af"
skiven, så den hænger og dingler.
Du skruer skruen på forakslen helt af, og løsner den (de) skruer der sidder
i bunden af din(e) forgafler og peger fremad. De skal ikke skrues helt ud,
men løsnes 3 omgange eller noget i den stil.
Nu kan du pille forakslen ud og så er dit forhjul afmonteret.
Husk at smøre det hele med fedt igen, når du samler. Og husk dine
afstandsstykker.
mvmch
christian
| |
Jes Vestervang (20-06-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 20-06-03 17:54 |
|
Christian Knudsen wrote:
>
> "Aron Manner Velling" <manner@post.tele.dk> skrev:
>> vil montere dækket og afbalancere det, hvis jeg kommer med det
>> afmonterede hjul.
>> Men nu bliver det så spændende. Jeg har aldrig prøvet at pille sådan et
>> hjul af før.
> Det er utrolig let. Du starter med at løsne forhjulsakslen. KUN løsne.(det
> er nemmere at gøre, når forhjulet er på jorden)
Vær opmærksom på, at der på nogle mc'er, i gevindsiden, sidder en bolt, der
strammer gevindet rundt om akslen, for at låse den fast. Den skal lige
løsnes først.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R
| |
Christian Knudsen (21-06-2003)
| Kommentar Fra : Christian Knudsen |
Dato : 21-06-03 00:37 |
|
"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:gpqbs-tk2.ln1@vissen.vandhane...
> Christian Knudsen wrote:
> >
> > "Aron Manner Velling" <manner@post.tele.dk> skrev:
> >> vil montere dækket og afbalancere det, hvis jeg kommer med det
> >> afmonterede hjul.
> >> Men nu bliver det så spændende. Jeg har aldrig prøvet at pille sådan et
> >> hjul af før.
>
> > Det er utrolig let. Du starter med at løsne forhjulsakslen. KUN
løsne.(det
> > er nemmere at gøre, når forhjulet er på jorden)
>
> Vær opmærksom på, at der på nogle mc'er, i gevindsiden, sidder en bolt,
der
> strammer gevindet rundt om akslen, for at låse den fast. Den skal lige
> løsnes først.
>
> --
> mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R
Det var så det jeg mente med den bolt der sad nederst på forgaflen pegende
fremad....
Du fik det dog nok forklaret lidt bedre :))
| |
Jes Vestervang (21-06-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 21-06-03 13:35 |
|
Christian Knudsen wrote:
>
> "Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev:
>> Christian Knudsen wrote:
>> >
>> > Det er utrolig let. Du starter med at løsne forhjulsakslen. KUN
>> > løsne.(det er nemmere at gøre, når forhjulet er på jorden)
>>
>> Vær opmærksom på, at der på nogle mc'er, i gevindsiden, sidder en bolt,
>> der strammer gevindet rundt om akslen, for at låse den fast. Den skal
>> lige løsnes først.
>>
> Det var så det jeg mente med den bolt der sad nederst på forgaflen pegende
> fremad....
Argh, undskyld - jeg sov vist lidt for meget
> Du fik det dog nok forklaret lidt bedre :))
Hehe, tak. Men det var vist ikke nødvendigt...
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R
| |
Jens Blaabjerg \(rep~ (20-06-2003)
| Kommentar Fra : Jens Blaabjerg \(rep~ |
Dato : 20-06-03 19:14 |
|
Christian Knudsen wrote:
> Skru derefter de to skruer ud der holder bremsekaliberen, og træk den
> "af" skiven, så den hænger og dingler.
Her ville jeg passe lidt på. Det er ikke sikkert det er nødvendigt at skrue
kaliberne løs. Kan du slippe, så lad endelig vær.
Hvis det er nødvendigt, så sørg for de ikke hænger og dingler. Sæt dem fast
med en strip, eller noget tape, så de ikke hænger i bremseslangerne.
Lad være med at give mere end 100,- for at få skiftet dæk, det er det ikke
værd...
Ellers er det bare at klø på...
Jens
RD
| |
Christian Knudsen (21-06-2003)
| Kommentar Fra : Christian Knudsen |
Dato : 21-06-03 00:36 |
|
"Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply)" <xxx@blaabjerg.net>
skrev i en meddelelse news:X8IIa.112$QP1.78@news.get2net.dk...
> Christian Knudsen wrote:
> > Skru derefter de to skruer ud der holder bremsekaliberen, og træk den
> > "af" skiven, så den hænger og dingler.
>
> Her ville jeg passe lidt på. Det er ikke sikkert det er nødvendigt at
skrue
> kaliberne løs. Kan du slippe, så lad endelig vær.
> Hvis det er nødvendigt, så sørg for de ikke hænger og dingler. Sæt dem
fast
> med en strip, eller noget tape, så de ikke hænger i bremseslangerne.
Det er da ligemeget. Bremseslangerne er da stærke nok....
Selvfølgelig skal man lade være, hvis det ikke er nødvendigt, men ofte
letter det adgangen, og det tager max 1 min.
mvmch
christian
| |
Jens Blaabjerg \(rep~ (21-06-2003)
| Kommentar Fra : Jens Blaabjerg \(rep~ |
Dato : 21-06-03 02:45 |
|
Christian Knudsen wrote:
> Det er da ligemeget. Bremseslangerne er da stærke nok....
> Selvfølgelig skal man lade være, hvis det ikke er nødvendigt, men ofte
> letter det adgangen, og det tager max 1 min.
Hmm, de manualer jeg har haft i hænderne har alle sagt man ikke må. Det kan
godt være det ikke er noget problem, men jeg har aldrig haft lyst til at
udfordre skæbnen.
Jens
RD
| |
Christian Knudsen (21-06-2003)
| Kommentar Fra : Christian Knudsen |
Dato : 21-06-03 11:49 |
|
"Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply)" <xxx@blaabjerg.net>
skrev i en meddelelse news:IMOIa.156$XI4.133@news.get2net.dk...
> Christian Knudsen wrote:
> > Det er da ligemeget. Bremseslangerne er da stærke nok....
> > Selvfølgelig skal man lade være, hvis det ikke er nødvendigt, men ofte
> > letter det adgangen, og det tager max 1 min.
>
> Hmm, de manualer jeg har haft i hænderne har alle sagt man ikke må. Det
kan
> godt være det ikke er noget problem, men jeg har aldrig haft lyst til at
> udfordre skæbnen.
>
> Jens
> RD
Hej Jens
Det der er vigtigt er bare, at slangerne ikke lider nogle knæk, og at
kalibrene ikke flagrer rundt omkring, og de ikke smadrer noget, eller selv
bliver smadret.
På min FZRR er det f.eks nødvendigt at afmontere begge kalibrer, for at få
forhjulet af.
mvmch
christian
| |
Armand (29-06-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 29-06-03 00:51 |
|
Christian Knudsen <s001400@student.dtu.dk> skrev i en
news:3ef39938$0$97275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply)" <xxx@blaabjerg.net>
> skrev i en meddelelse news:X8IIa.112$QP1.78@news.get2net.dk...
> > Christian Knudsen wrote:
> > > Skru derefter de to skruer ud der holder bremsekaliberen, og træk den
> > > "af" skiven, så den hænger og dingler.
> > Her ville jeg passe lidt på. Det er ikke sikkert det er nødvendigt ..
> > Hvis det er nødvendigt, så sørg for de ikke hænger og dingler. Sæt dem
> >fast med en strip, eller noget tape, så de ikke hænger i bremseslangerne.
> Det er da ligemeget. Bremseslangerne er da stærke nok....
> Selvfølgelig skal man lade være, hvis det ikke er nødvendigt, men ofte
> letter det adgangen, og det tager max 1 min.
Hvad så med:
*skramle-rasle-klonke.waw*
--
Armand.
| |
Armand (29-06-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 29-06-03 01:24 |
|
Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) <xxx@blaabjerg.net>
skrev i en news:X8IIa.112$QP1.78@news.get2net.dk...
> Christian Knudsen wrote:
> > Skru derefter de to skruer ud der holder bremsekaliberen, og træk den
> > "af" skiven, så den hænger og dingler.
>
> Her ville jeg passe lidt på. Det er ikke sikkert det er nødvendigt at
skrue
> kaliberne løs. Kan du slippe, så lad endelig vær.
Jeg tror ikke på at calibere monteret på teleskop-benet vil kunne forblive
monteret!
Kik simpelt på skiven og flugt den med dæksiden: Den stikker sjældent mere
end godstykkelsen længere ud end dækket - Caliberen sidder af gode grunde
bagom skiven og vil derfor befinde sig "inde" i fælgen! :-|
En anden relevant detalje er at man vil få brug for at presse stemplet/erne
tilbage for at få slup nok imellem bremseklodserne til at kunne trække
caliberen af skiven - På GPZ'en der kun har stempel/er på ydersiden og med
en (sidelæns) bevægelig caliber, gøres dette på enkleste vis med et kraftigt
pres med et knæ på caliberen inden at denne løsnes fra teleskopet!
--
Armand.
| |
Jens Blaabjerg \(rep~ (29-06-2003)
| Kommentar Fra : Jens Blaabjerg \(rep~ |
Dato : 29-06-03 15:28 |
|
Armand wrote:
> Jeg tror ikke på at calibere monteret på teleskop-benet vil kunne
> forblive monteret!
> Kik simpelt på skiven og flugt den med dæksiden: Den stikker sjældent
> mere end godstykkelsen længere ud end dækket - Caliberen sidder af
> gode grunde bagom skiven og vil derfor befinde sig "inde" i fælgen!
> :-|
Det lyder ganske rigtigt. Når jeg nu tænker efter krævede det også at jeg
drejede lidt på teleskobenet, mere skulle der ikke til.
Der er naturligvis ikke noget man kan gøre hvis der er monteret
gaffelbro/forskærm, eller andet der gør man ikke kan dreje benene frit. For
mig var det bare nemmere at pille forskærmen af.
Jens
RD
| |
Aron Manner Velling (22-06-2003)
| Kommentar Fra : Aron Manner Velling |
Dato : 22-06-03 16:33 |
|
Det gik jo smærtefrit.
Tak for hjælpen.
Mvh Aron Velling
GPZ500s -med nyt fordæk
| |
Christian Knudsen (22-06-2003)
| Kommentar Fra : Christian Knudsen |
Dato : 22-06-03 22:06 |
|
Lææææææækkert :))
mvmch
christian
"Aron Manner Velling" <manner@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3ef5cc35$0$97262$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Det gik jo smærtefrit.
> Tak for hjælpen.
>
> Mvh Aron Velling
> GPZ500s -med nyt fordæk
>
>
| |
|
|