> I forlængelse af emnelinien, så er koldstartsproblemer ikke relaterede til
> for fed blanding! Man bruger jo netop chokeren ved kold motor for at give
> ultra fed startblanding !!
Men den vil netop ikke starte med choker, ikke uden at jeg har trønet den en
tid. Den starte hver gang. bare ikke særligt fedt at stå 15-20sek med
tørneren på hver morgen. og så kommer den kun lige igang.
Den har jo også en tomgangskrue, beregnet til at man kan slå chokeren fra
tideligt.
>
> Det er rigtigt nok at for stramme ventiler vil kunne genere opstarten
p.g.a.
> kompressionstab; men ved koldstart skulle der ikke forekomme nogen
manglende
> ventiltolerence (den opstår først ved varm motor => varme-forlængede
> ventiler), så lad ikke noya'en løbe af med dig, det er givetvis et ganske
> anderledes enkelt problem. Og skulle jeg byde på en decideret teknisk
fejl,
> vil jeg pege på at dine tændrør måske er blevet svækkede af en tilfældig
enkelt
> "drukne-prut" (lorte NGK'ere) :-/
Det med ventilerne er jeg glad for (man er jo heller ikke milionær ;)
NGKérne er standard på R6 og købte bare nogle som var magen til.
hvordan finder man udaf hvilke tændrør der passer overens med hinanden.? Har
set en liste engang i et marine center.
> Fra mit mandagsjob med de lokale racer-unger kender jeg den typiske
> situation der opstår når man stresser (de andre har allerede fået lov at
> køre): Chokerbrug og (stress-)gasgivning går overhovedet ikke i spænd
> sammen!
> I går eftermiddags øjnede jeg en mand og en knægt bakse rundt med en
> motorcykel på Vejle havn, og kørte lige forbi for høre om min fysik kunne
> gøre mere hjælp end knægtens omkring skubberiet - Da vi efterfølgende
> spunsede afsted med den næsten strømløse motorcykel reagerede jeg
> mandags-vanen tro ved at punke manden for at give (stress-)gas, og ganske
> som jeg oplever det med ungerne begyndte denne motorcykel ligeledes at
hoste
> sig igang fra det øjeblik hvor gassen blev fjernet
> Vi snakkede efterfølgende lige kort om motorcykler og situationen som
såden,
> og ka'len grinte godt af sagen, for som han sagde: "det vidste jeg jo
godt -
> Men jeg stressede over "hva' nu hvis ikke at knægten magter at skubbe mere
> end et par meter"!!
> Der hvor jeg vil hen: Prøv at starte op mens du er uhyre bevidst om ikke
at
> bruge gas endsige choker, og ifald at den starter allerede dérved(*), så
> fang den med chokeren så den kan holde sig igang v.h.a. den.
> Går den ikke igang uden choker, så gi' den ½ choker og forsøg så igen at
> starte - Stadig uden gasgivning. Endelig kan du i negativt fald forsøge
dig
> med fuld choker og ingen gasgivning!
> Ér motoren ganske uvillig i samtlige situationer, er jeg sikker på at den
> slår igang med det samme, hvis du giver den fire nye ("alt andet en NGK"-)
> tændrør!
Øv har lige skiftet dem! (men ja til et sæt nye NGKér)
tager bare tid når man skal skille hele skidet ad :(
Alt det kåbe pjat blive hurtigt trist i sådan en situation.
> Skulle det ikke være dér at problemet lå alligevel har ikke spildt
indkøbet
> af fire nye rør, men blot "købt dem i god tid" da de jo skal skiftes på et
> tidspunkt!!
> (*):
> Lillefrøen har faktisk lettest ved at starte helt uden hjælp; men skal
> efterfølgende holdes igang med choker!
Tror jeg prøver dette!
Tænkte på om det måske kunne ha noget at gøre med benzin tilførslen. For
lidt, for meget? Benzin hanen er jo ikke nogen man lukker for, på den. kunne
jo være relevandt hvis at den godt gad starte når den kun lige var blevet
kold. dvs feks her når jeg køre fra arbejde i eftermiddag. Og ikke bare om
morgenen.
mvh Jess Benzon M.
alias: benz R6
;)