> Kawasaki GPZ 500 S fra '93
> Jeg mangler et par råd i det at skifte kæden
> 1. Kan det betale sig at købe x-ring fremfor o-ring kæder.
> 2. Kan jeg montere sådan noget selv?
> 3. dæk. Nogle ideer til, hvad det er rimeligt at give for et
> fordæk + montering til en gpz500s. Det er den gamle 93 model med 16"
fordæk.
Hej Aron
Jeg ville gøre følgende:
Jeg ville købe en 520 O-rings kæde og et nitteled hos Arne Nielsen i
Roskilde, tlf. 46 36 16 92. Han sælger udmærkede 520 O-ringskæder til
omkring 360kr inkl. moms. Så ville jeg købe et nyt fortandhjul til 94kr hos
en forhandler der sælger ting fra MC nøglen. Jeg ville kigge meget grundigt
på dig bagtandhjul. Hvis der ikke er antydningen af slid at se på dit
bagtandhjul, så ville jeg spare de 170kr et bagtandhjul koster.
Hvis dit bagtandhjul er slidt, så vil jeg købe et helt sæt hos
www.louis.de
De er på tilbud til 69,95 Euro plus 6,5 Euro i porto bestell nr 10041145 .
Kæden du får her er endeløs. D.v.s. at du skal pille bagsvingeren af for at
montere kæden. Det smart, da man så har en god lejlighed til at smøre sine
bagsvingerlejer og links. De skal rense med lugtfrit petroleum og indfedtes
grundigt i fedt (ikke kobberfedt) ved samling igen. Til gengæld er kæden
uden svage led, og du skal ikke bruge specialværktøj (kædenitter) for at
skifte kæde.
Bagtandhjul har ca. 3 gange så mange tænder som et fortandhjul, og bliver
derfor ikke slidt så hurtigt. Hvis du kan se bagtandhjulet er slidt skal de
skiftes. Jeg har flere gange ved skift af kædekit kunne lægge det nye og det
gamle bagtandhjul op mod hinanden og ikke kunne se det mindste slid på det
tandhjul der har kørt f.eks 18.000km. Hvis man kører til kæden er helt
færdig, trækker man dog bagkædehjulet i stykker også, da kæden bliver slidt
så lang, at kæden kun trækker i en tand af gangen, og ikke i ca. halvdelen
af tænderne på en gang. Armand argumenter altid for at man skal skifte
bagtandhjulet hver gang, da det ikke koster meget i forhold til kæden. Det
er også rigtigt hvis vi taler om kæder til de mere kraftige modeller, her
kan kæden alene nemt koste en tudse eller mere. Så er prisen på 250kr for et
bagtandhjul pludselig ikke så vigtig hvis den kan mindske kædesliddet selv
minimalt.
Man kan godt skifte kæden selv. Det første man gør er at løsne
fortandhjulet. Grunden til man skal det er at man kan holden kædehjulet ved
at trykke på bagbremsen. Hvis man piller baghjulet af først kan man ikke
løse tandhjulet, da motoren så måske bare trække rundt. Det andet tips man
skal vide er at skruer til for og bagtandhjul skal sikres med blå locktite
eller tilsvarende. Det er en slags gevind lim der gør at gevindet ikke
løsner sig af sig selv. Louis sælger den dobbelte mængde af hvad der normalt
er i en locktite beholder til 5 Euro bestell nr. 10004261. Køber du en kæde
hos Arne, og skal du nitte den selv skal du bruge et nitteværktøj. Louis
sælger et udmærket et til 50 Euro Bestell nr 10003136.
X-ringskæder er lidt bedre end O-ringskæder. De giver teoretisk lidt mindre
krafttab end O-ringskæder og giver lidt længere holdbarhed. De er i mine
øjne 5-10% mere værd end o-ringskøder, men de priser jeg har givet dig oven
over kan ingen X-ringskæder komme i nærheden af, og derfor er de ikke
interessante for dig.
Dæk. Tja. Jeg vil anbefale følgende dæk til en ældre GPZ'er med 16 tommer
hjul. Skal det være hverdags kørsel med list sport i blandet, eller med
flere reserver i vådt vejr vi jeg anbefale Bridgestone BT45 eller Metzeler
ME330 - ME550 kombinationen. De er begge ny designede dæk og meget
velkørende. Da jeg selv kørte XJ 600 var jeg meget glad for BT45. Skal der
være lidt flere kilometer i vil jeg anbefale Michelin Macadam 50. Det er et
udmærket dæk med god holdbarhed, men i vådt vejr er de ikke på højde med de
førnævnte.
Der er kun et problem. Alle de nævnte dæk kun fås i 130/90 størrelse på
bagdækket, så du er tvunget til at sætte et lidt for bredt bagdæk på hvis du
vil køre med de nydesignede dæk.
Her er hjemmesiderne:
http://www.motorcycle-karttires.com/
http://www.metzelermoto.com/
http://www.michelin.co.uk/moto/
Hvis du køber et Bridgestone BT45 100/90-16 hos
www.reifenversand.com koster
det dig ca. 670 inkl. porto. Så skal du som regel give 100kr pr fælg for at
få det monteret og afbalanceret hos en ikke alt grisk forhandler. I alt ca.
800kr. Det kan du sætte op mod de priser en dansk forhandler giver dig hvis
du kører lidt rundt og spørger. Hvor i landet befinder du dig?
Her er en guide til hvordan man handler hos Reifenversand :
http://www.pmc.dk/daekguide.htm
Hmm. Det blev vidst en længere smøre.
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)