/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
det bliver jo slidt det skidt
Fra : Aron Manner Velling


Dato : 15-06-03 09:29

Hej.

Så er tiden ved at nærme sig, hvor det på ingen måder længere er forsvarligt
at udskyde udskiftning af forhjul og kæde på min GPZ500s er. Man kan jo
altid lige tage een månede til, når man er på SU.
Jeg mangler et par råd. Jeg påtænker at kaste mig ud i det og skifte kæden
selv. Jeg har været inde på www.polomotorrad.de hvor de sælger nogle DID
kæder med tilhørende tandhjul.

1. Kan det betale sig at købe x-ring fremfor o-ring kæder. Sådan en GPZ500
er jo ikke verdens vildeste mc, så mon ikke kæden holder. Det er mere et
spørgsmål om en x-ring kæde holder længere for så er de sidste 150kr vel
godt givet ud.
De to varenumre på www.polomotorrad.de jeg har set på er
50260002560
50260002670

2. Kan jeg montere sådan noget selv? Jeg har aldrig prøvet det før, men en
gang skal vel være den første. Kræver det noget specielt værktøj.

3. dæk... Der orker jeg ikke en helt masse med at bestille hjem og
efterfølgende finde frem til en forhandler der ikke stejler, når man ikke
køber dækkene hos dem. Nogle ideer til, hvad det er rimeligt at give for et
fordæk + montering til en gpz500s. Det er den gamle 93 model med 16" fordæk.

Venlige hilsner fra Aron Velling
-Der håber på lidt hjælp her







 
 
Jens Jacob Bager Jen~ (15-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 15-06-03 11:12

> Kawasaki GPZ 500 S fra '93
> Jeg mangler et par råd i det at skifte kæden
> 1. Kan det betale sig at købe x-ring fremfor o-ring kæder.
> 2. Kan jeg montere sådan noget selv?
> 3. dæk. Nogle ideer til, hvad det er rimeligt at give for et
> fordæk + montering til en gpz500s. Det er den gamle 93 model med 16"
fordæk.

Hej Aron

Jeg ville gøre følgende:
Jeg ville købe en 520 O-rings kæde og et nitteled hos Arne Nielsen i
Roskilde, tlf. 46 36 16 92. Han sælger udmærkede 520 O-ringskæder til
omkring 360kr inkl. moms. Så ville jeg købe et nyt fortandhjul til 94kr hos
en forhandler der sælger ting fra MC nøglen. Jeg ville kigge meget grundigt
på dig bagtandhjul. Hvis der ikke er antydningen af slid at se på dit
bagtandhjul, så ville jeg spare de 170kr et bagtandhjul koster.

Hvis dit bagtandhjul er slidt, så vil jeg købe et helt sæt hos www.louis.de
De er på tilbud til 69,95 Euro plus 6,5 Euro i porto bestell nr 10041145 .
Kæden du får her er endeløs. D.v.s. at du skal pille bagsvingeren af for at
montere kæden. Det smart, da man så har en god lejlighed til at smøre sine
bagsvingerlejer og links. De skal rense med lugtfrit petroleum og indfedtes
grundigt i fedt (ikke kobberfedt) ved samling igen. Til gengæld er kæden
uden svage led, og du skal ikke bruge specialværktøj (kædenitter) for at
skifte kæde.

Bagtandhjul har ca. 3 gange så mange tænder som et fortandhjul, og bliver
derfor ikke slidt så hurtigt. Hvis du kan se bagtandhjulet er slidt skal de
skiftes. Jeg har flere gange ved skift af kædekit kunne lægge det nye og det
gamle bagtandhjul op mod hinanden og ikke kunne se det mindste slid på det
tandhjul der har kørt f.eks 18.000km. Hvis man kører til kæden er helt
færdig, trækker man dog bagkædehjulet i stykker også, da kæden bliver slidt
så lang, at kæden kun trækker i en tand af gangen, og ikke i ca. halvdelen
af tænderne på en gang. Armand argumenter altid for at man skal skifte
bagtandhjulet hver gang, da det ikke koster meget i forhold til kæden. Det
er også rigtigt hvis vi taler om kæder til de mere kraftige modeller, her
kan kæden alene nemt koste en tudse eller mere. Så er prisen på 250kr for et
bagtandhjul pludselig ikke så vigtig hvis den kan mindske kædesliddet selv
minimalt.

Man kan godt skifte kæden selv. Det første man gør er at løsne
fortandhjulet. Grunden til man skal det er at man kan holden kædehjulet ved
at trykke på bagbremsen. Hvis man piller baghjulet af først kan man ikke
løse tandhjulet, da motoren så måske bare trække rundt. Det andet tips man
skal vide er at skruer til for og bagtandhjul skal sikres med blå locktite
eller tilsvarende. Det er en slags gevind lim der gør at gevindet ikke
løsner sig af sig selv. Louis sælger den dobbelte mængde af hvad der normalt
er i en locktite beholder til 5 Euro bestell nr. 10004261. Køber du en kæde
hos Arne, og skal du nitte den selv skal du bruge et nitteværktøj. Louis
sælger et udmærket et til 50 Euro Bestell nr 10003136.

X-ringskæder er lidt bedre end O-ringskæder. De giver teoretisk lidt mindre
krafttab end O-ringskæder og giver lidt længere holdbarhed. De er i mine
øjne 5-10% mere værd end o-ringskøder, men de priser jeg har givet dig oven
over kan ingen X-ringskæder komme i nærheden af, og derfor er de ikke
interessante for dig.

Dæk. Tja. Jeg vil anbefale følgende dæk til en ældre GPZ'er med 16 tommer
hjul. Skal det være hverdags kørsel med list sport i blandet, eller med
flere reserver i vådt vejr vi jeg anbefale Bridgestone BT45 eller Metzeler
ME330 - ME550 kombinationen. De er begge ny designede dæk og meget
velkørende. Da jeg selv kørte XJ 600 var jeg meget glad for BT45. Skal der
være lidt flere kilometer i vil jeg anbefale Michelin Macadam 50. Det er et
udmærket dæk med god holdbarhed, men i vådt vejr er de ikke på højde med de
førnævnte.

Der er kun et problem. Alle de nævnte dæk kun fås i 130/90 størrelse på
bagdækket, så du er tvunget til at sætte et lidt for bredt bagdæk på hvis du
vil køre med de nydesignede dæk.

Her er hjemmesiderne:
http://www.motorcycle-karttires.com/
http://www.metzelermoto.com/
http://www.michelin.co.uk/moto/

Hvis du køber et Bridgestone BT45 100/90-16 hos www.reifenversand.com koster
det dig ca. 670 inkl. porto. Så skal du som regel give 100kr pr fælg for at
få det monteret og afbalanceret hos en ikke alt grisk forhandler. I alt ca.
800kr. Det kan du sætte op mod de priser en dansk forhandler giver dig hvis
du kører lidt rundt og spørger. Hvor i landet befinder du dig?
Her er en guide til hvordan man handler hos Reifenversand :
http://www.pmc.dk/daekguide.htm

Hmm. Det blev vidst en længere smøre.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)




Martin Sørensen (15-06-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 15-06-03 12:05

>> Jeg mangler et par råd i det at skifte kæden
>> 1. Kan det betale sig at købe x-ring fremfor o-ring kæder.
>> 2. Kan jeg montere sådan noget selv?
> Jeg ville købe en 520 O-rings kæde og et nitteled hos Arne Nielsen i
> Roskilde, tlf. 46 36 16 92. Han sælger udmærkede 520 O-ringskæder til
> omkring 360kr inkl. moms. Så ville jeg købe et nyt fortandhjul til
> 94kr hos en forhandler der sælger ting fra MC nøglen.
> Hvis dit bagtandhjul er slidt, så vil jeg købe et helt sæt hos
> www.louis.de De er på tilbud til 69,95 Euro plus 6,5 Euro i porto

Er der nogen grund til at købe den ved Arne Nielsen når man ved Louis får et
komplet DID kædekit for næsten samme pris?

Portoen kan man jo altid dele op. Man skal alligevel altid have andre ting
med i pakken.

Nu skriver du at kæden fra Louis er endeløs, er de altid det? Hvis jeg køber
et kædekit til min XS400 Seca, så kan jeg ikke bruge en endeløs kæde til
noget. Så skal den alligevel adskilles og samles med et samleled. Men det
tager de måske ikke højde for i pakkerne til de enkelte cykler?

signing off.. Martin Sørensen



Jens Jacob Bager Jen~ (15-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 15-06-03 12:25

> Er der nogen grund til at købe den ved Arne Nielsen når man ved Louis får
et
> komplet DID kædekit for næsten samme pris?

Hej Martin

Pris hos Arne 465Kr
Pris hos Louis 573Kr

Er bagtandhjulet perfekt kan man spare 100kr. Er bagkædehjulet slidt vælger
man Louis løsningen. Var DID kittet ikke på tilbud ved Louis er Arne et godt
bud.

> Portoen kan man jo altid dele op. Man skal alligevel altid have andre ting
> med i pakken.

Sikkert, men det spurgte Aron ikke om. Nu fik han mulighed for selv at
vælge. Jeg havde da også selv valgt Louis løsningen, men jeg får også 6%
rabat ved Louis.

> Nu skriver du at kæden fra Louis er endeløs, er de altid det? Hvis jeg
køber
> et kædekit til min XS400 Seca, så kan jeg ikke bruge en endeløs kæde til
> noget. Så skal den alligevel adskilles og samles med et samleled. Men det
> tager de måske ikke højde for i pakkerne til de enkelte cykler?

Man kan købe løse nitteled hos Louis. Hvis man ikke kan bruge en endeløs
kæde som på XS400 og en Aprilia Mille så leverer louis en kæde der er delt
"ab verk". Om det er et nitteled eller et clipsled der følger med, det ved
jeg ikke.

Hvor tit bliver en XS400 og en Aprilia RSV Mille nævnt i samme sætning ?

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)




Kåre Nejmann (23-06-2003)
Kommentar
Fra : Kåre Nejmann


Dato : 23-06-03 22:05

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> wrote:

>Jeg havde da også selv valgt Louis løsningen, men jeg får også 6%
>rabat ved Louis.
Det lyder interessant. Hvorledes er det gået til?

--
Kåre

Jens Jacob Bager Jen~ (24-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 24-06-03 08:21

> >Jeg havde da også selv valgt Louis løsningen, men jeg får også 6%
> >rabat ved Louis.
> Det lyder interessant. Hvorledes er det gået til?

Hej Kåre

Du skal bare skaffe dig en Louis Fun Card. Det kan man taste sig frem til på
hjemmesiden. Så får man 3% rabat. Køber man så vildt ind bliver det
opgraderet (op til 8% rabat)

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Hans Joergensen (24-06-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 24-06-03 10:45

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Du skal bare skaffe dig en Louis Fun Card. Det kan man taste sig frem til på
> hjemmesiden. Så får man 3% rabat. Køber man så vildt ind bliver det
> opgraderet (op til 8% rabat)

Det burde jeg gøre, før jeg ta'r mig sammen og køber en bunke af det
her Delo halvsyntetiske 2taktsolie .. så kan jeg jo spare en formue


// Hans, der vil bestille når han kommer hjem, det er sgu for dyrt
// at køre på det fra tanken...
--
Support the Demo Scene: http://se2k.dk
Scene Event 2003 - Dude you're getting a demo

Jens Blaabjerg \(rep~ (24-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg \(rep~


Dato : 24-06-03 11:06

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> Du skal bare skaffe dig en Louis Fun Card. Det kan man taste sig frem
> til på hjemmesiden. Så får man 3% rabat. Køber man så vildt ind
> bliver det opgraderet (op til 8% rabat)

Jaa, nu blev jeg jo lidt nysgerrig, da jeg ofte handler hos min Tyske Onkel
Louis...
Jeg kom hertil:
http://makeashorterlink.com/?J24A12705

Der skal man så vælge Tyskland eller Østrig!! Hvad gjorde du?
Når det så endelig er lykkedes at skaffe kortet, skal man så gøre noget for
at brænde rabatten af, eller sker det helt automatisk?

Jens
RD



Aron Manner Velling (15-06-2003)
Kommentar
Fra : Aron Manner Velling


Dato : 15-06-03 12:59

Jeg prøver skq at springe ud i det og bestiller sådan en endeløs kæde fra
louis. Så er jeg jo ligeson trunget til at finde ud af at få den bagsvinger
af.


> Dæk. Tja. Jeg vil anbefale følgende dæk til en ældre GPZ'er med 16 tommer
> hjul. Skal det være hverdags kørsel med list sport i blandet, eller med
> flere reserver i vådt vejr vi jeg anbefale Bridgestone BT45 eller Metzeler
> ME330 - ME550 kombinationen. De er begge ny designede dæk og meget
> velkørende. Da jeg selv kørte XJ 600 var jeg meget glad for BT45. Skal der
> være lidt flere kilometer i vil jeg anbefale Michelin Macadam 50. Det er
et
> udmærket dæk med god holdbarhed, men i vådt vejr er de ikke på højde med
de
> førnævnte.
>
> Der er kun et problem. Alle de nævnte dæk kun fås i 130/90 størrelse på
> bagdækket, så du er tvunget til at sætte et lidt for bredt bagdæk på hvis
du
> vil køre med de nydesignede dæk.

Jeg har nu været inden at se på ReifenVersand.com. Jeg påtænker at købe
Michelin's Macadam 50, da jeg kører ganske lidt når det ikke er tørt.
Tilgengæld betyder det en held del for mig, hvis jeg kan få nogle ekstra
1000km ud af dækkene. MEN:

Stemmer det at jeg så skal op og have 110/90 på forhjulet? Er det godt?
Lige nu er der 130/90 på baghjulet, men den "rigtige" 100/90 foran.

Jeg bor i århus. Nogle ideer til hvor jeg kan få monteret sådan et dæk, -til
en fornuftig pris, vel at mærke.

Mvh Aron



Armand (15-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-06-03 19:32


Jens Jacob Bager Jensen <news@abl1926.dk> skrev i en
news:uDXGa.32$cT.29@news.get2net.dk...
> >
> Hvis der ikke er antydningen af slid at se på dit bagtandhjul, så ville
jeg spare de
> 170kr et bagtandhjul koster.

Neeej !!

Uanset hvor lidt at et tandhjul formodes (oftest er det først med det friske
tandhjul i hånden at man kan se hvor slidt at det gamle faktisk er!) at være
slidt, holder det sandsynligvis alligevel ikke den næste kæde ud, hvorfor du
kommer ud for at skulle skifte tandhjul undervejs i kædens levetid, og
derefter atter står
i samme situation ved næste kædeskifte.
Selvom pengene er små nu, vil de sikkert ikke være større når du om mindre
end 10.000 km's skal tage en fornyet beslutning omkring udskiftning af
tandhjulet da, og at stræække beslutningen omkring udskiftningen af det
relativt billige tandhjul, vil medføre betragtelig slitage-risiko for kæden,
som er den langt dyreste af den bageste transmission :-|
Så skift ubetinget til nyt!

> Jeg har flere gange ved skift af kædekit kunne lægge det nye og det
> gamle bagtandhjul op mod hinanden og ikke kunne se det mindste slid på det
> tandhjul der har kørt f.eks 18.000km
> ................... Armand argumenter altid for at man skal skifte
> bagtandhjulet hver gang, da det ikke koster meget i forhold til kæden. Det
> er også rigtigt hvis vi taler om kæder til de mere kraftige modeller, her
> kan kæden alene nemt koste en tudse eller mere. Så er prisen på 250kr for
> et bagtandhjul pludselig ikke så vigtig hvis den kan mindske kædesliddet
selv
> minimalt.

Jeg står fast!
Den eneste afvigelse jeg vil give, er at kun hvis man vitterligt står med de
friske og nye sager i hånden og vurderer sliddet som værende behersket, bør
man spare; men da er det nye jo købt og så er det et åbent spørgsmål om det
skal være det nye eller ½-brugte at man gemmer som "reserve" på hylden :-/

> X-ringskæder er lidt bedre end O-ringskæder. De giver teoretisk lidt
> mindre krafttab end O-ringskæder og giver lidt længere holdbarhed. De er i
mine
> øjne 5-10% mere værd end o-ringskøder, men de priser jeg har givet dig
> oven over kan ingen X-ringskæder komme i nærheden af, og derfor er de ikke
> interessante for dig.

Følger X-ringene ikke også kun top-produkterne (á trækstyrke), hvorved at de
uanset hvad vil være udenfor rækkevidde når man taler om en alm.
mellemklasse-motorcykel, der ikke beøver denne kædekvalitet :-/


> Hvis du køber et Bridgestone BT45 100/90-16 hos www.reifenversand.com
> koster det dig ca. 670 inkl. porto. Så skal du som regel give 100kr pr
fælg for
> at få det monteret og afbalanceret hos en ikke alt grisk forhandler. I alt
> ca. 800kr. Det kan du sætte op mod de priser en dansk forhandler giver dig
> hvis du kører lidt rundt og spørger. Hvor i landet befinder du dig?

Hvis man er landfast med Europa og ikke bor for langt mod nord, er det et
alternativ at køre til Wilhelmsen i Oeversee (.de) og få skiftet dæk dér.
Måske at priserne på kædekit tillige er af en størrelse så det kan svare sig
at købe sådant med hjem derfra (måske kan man endda ligefrem få et passende
tilbud på kæde og dæk -skifte dernede :-/ )
Link:
www.motorradtechnik.de

Men det kræver jo at sagerne tåler turen derned eller at man har anden
kørelejlighed derned (med hjulet)

--
Armand.









Niels Porsbøl Jacobs~ (15-06-2003)
Kommentar
Fra : Niels Porsbøl Jacobs~


Dato : 15-06-03 11:24


Aron Manner Velling <manner@post.tele.dk> skrev ...
<snip>
> 3. dæk... Der orker jeg ikke en helt masse med at bestille hjem og
> efterfølgende finde frem til en forhandler der ikke stejler, når man ikke
> køber dækkene hos dem. Nogle ideer til, hvad det er rimeligt at give for
et
> fordæk + montering til en gpz500s. Det er den gamle 93 model med 16"
fordæk.
>
<snip>

Jeg var ude og hjælpe en veninde med at finde nyt dæk til hendes mc
forleden.

Et spritnyt Avon bagdæk ca 1300 - 1400 kr + montering á 150 kr - det er vist
ikke helt slemt...

De er lavet med bløde sider og lidt hårdere midte sådan at holdbarheden
skulle være helt god sammen med nogle OK køreegenskaber - det er da ret
SU-venligt!

Det skal lige siges at jeg ikke har prøvet dem selv endnu - SUen tvinger mig
til at slide mit træls flade hårde kolde bagdæk ned før jeg skifter...

M.v.h.

Niels
GSX600F
(der også er på SU!)





Moller (15-06-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 15-06-03 11:29

> Et spritnyt Avon bagdæk ca 1300 - 1400 kr + montering á 150 kr - det er
vist
> ikke helt slemt...

hmmmm, den pris kræver da en del kløver vaseline at sluge helt.... men
det er nok mig som vil ha råd til en del mere på mine surt modtaget SU penge
:)

> De er lavet med bløde sider og lidt hårdere midte sådan at holdbarheden
> skulle være helt god sammen med nogle OK køreegenskaber - det er da ret
> SU-venligt!

Lige som BT-45 :) har lige købt hjem, og fik lige 1 helt sæt hjem fra
tyskland til 1200Kr. :) så det er det halve næsten...

>
> Det skal lige siges at jeg ikke har prøvet dem selv endnu - SUen tvinger
mig
> til at slide mit træls flade hårde kolde bagdæk ned før jeg skifter...

hmmmm, jeg har ellers må høre fra min brors kone at os på SU er nogen
rige svin *GGG*

Husk nu at i kan spare enorme penge ved at bruge lidt af den enorme
fritid vi studerende nu engang har :) til at lave den bedste handel :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi ... nu med BT-45 dæk :)
Suzuki GSF 1200 S ... Fucking lorte bunke....

>
> M.v.h.
>
> Niels
> GSX600F
> (der også er på SU!)
>
>
>
>



Christian Knudsen (15-06-2003)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 15-06-03 14:39


"Niels Porsbøl Jacobsen" <mail@porsboel.com> skrev i en meddelelse
news:bchh41$j5b$1@sunsite.dk...

> Jeg var ude og hjælpe en veninde med at finde nyt dæk til hendes mc
> forleden.
>
> Et spritnyt Avon bagdæk ca 1300 - 1400 kr + montering á 150 kr - det er
vist
> ikke helt slemt...

Jeg har lige bestilt et sæt (!!!) Dunlop D207 fra M&P i England til <1500kr
(har ikke regnet den endelige pris ud endnu).
Og da jeg monterer selv, så synes jeg da at det lyder dyrt det køb du har
foretaget dig (eller din veninde har)

mvmch
christian, snart med D207'ere



Armand (15-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-06-03 19:32


Aron Manner Velling <manner@post.tele.dk> skrev i en
news:3eec2e50$0$97184$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> 1. Kan det betale sig at købe x-ring fremfor o-ring kæder. Sådan en GPZ500
> er jo ikke verdens vildeste mc, så mon ikke kæden holder. Det er mere et
> spørgsmål om en x-ring kæde holder længere for så er de sidste 150kr vel
> godt givet ud.
> De to varenumre på www.polomotorrad.de jeg har set på er
> 50260002560
> 50260002670

Jeg "surfede efter" for en sjælden gangs skyld, og forskellen på dé to
kædekit er at de hører til hhv de Tyske droslede modeller af 500'eren hhv.
de originalt ydende - Læs: "bis 25KW" hhv: "ab 25KW", der betyder "til 25KW"
hhv. "Fra 25KW"!
Ergo: der er ingen valg imellem de to priser for dit vedkommende: Din
originalt-ydende skal bruge det dyre kædekit :-|

--
Armand.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409246
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste