Hvor meget hjælper det med en indbygget ret(styr)-lås + en skivelås på
forhjulet når man bor i Horsens-Super-Bronx-Ghetto??
....jeg har også kasko - men det er jo ikke somsådan nogen "sikkerhed" mod
tyveri.
Stephan Hansen - Suzuki GS500E '99
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297
- We who are about to die salute you -
"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> wrote in message
news:XYfGa.28$tV7.7@news.get2net.dk...
> > er det dumt ikke at tyveriforsikre sin GS 500 E?
>
> Hej Boje
>
> Der er grundlæggende to typer forsikring.
> 1. Den lovpligtigt ansvarsforsikring. Den dækker al skade du påfører
andre,
> men ikke noget skade på dig selv. Hvis du er indblandet i et
færdselsuheld,
> og det er modpartens skyld, dækker modpartens ansvarsforsikring den skade
> der er påført dig.
>
> 2. Kaskoforsikring. Den dækker al skade påført din motorcykel ved
> færdselsuheld og eneulykker samt ved brand, hærværk og tyveri også selv om
> det er din egen skyld. Den lovpligtige ansvarsforsikring er indbygget i
> kaskoforsikringen.
>
> (3) Så giver nogen selskaber f.eks Fair mulighed for en ansvarsforsikring
> der også dækker i forbindelse med brand, hærværk og tyveri, men ikke
skader
> sket i trafikken. Den lidt billigere end kasko.
>
> Hvis man er nybegynder koster kasko gerne 1/3 eller ½ delen af nyprisen på
> motorcyklen. Det kan ikke betale sig at kaskoforsikre i disse tilfælde.
Hvis
> man har en GS'er uden kåbe koster det ikke mange penge reparere et mindre
> styrt. Som regel er det nok at skifte blinklys, styrknop og greb. Det
løber
> ca. op i 500kr. Selvrisikoen på kaskoforsikring er som regel minimum
3500kr,
> så man kan smadre rigtigt meget for det kan betale sig at bruge sin kasko.
> Hvis man bruger kaskoen falder man i anciennitet, og premiestigningen i
> forbindelse med anciennitetsfaldet kan pludseligt blive et langt større
> beløb end selvrisikoen. Man skal huske på at præmien stiger alle de år der
> går indtil man er elite. Ved Top DK tager det mange år at blive elite,
> derfor kan det være mange penge vi taler om. En GS 500 kan købes til
> 7-9000kr i tyskland. Derfor kan en GS'er ikke smadres for mere end
7-9000kr
> så længe stellet er intakt. Er den smadret for mere køber man en GS'er fra
> tyskland og bytter de gode dele over og sælger resten.
>
> Balladen kommer først hvis modellen stjæles. Så er den væk og en tysker
> hjælper ikke noget her. Hvad kan man så gøre for ikke at få sin MC stålet?
> Alle cykler kan stjæles. Det det gælder om er at gøre netop din MC så
> besværlig at stjæle at tyven tager "naboens".
>
> En lås er kun fed hvis du bruger den. Det lyder logisk, men praksis viser
at
> mange ikke gider montre låsen, hvis de kun "lige" skal et eller andet. Jeg
> ville kigge på Abus låse hos
www.louis.de Jeg vil fraråde Abus
billigmærke
> Buffo. Min og andres Buffo skivebremselåse er brækket over ved almindelig
> brug!
>
> Jeg vil anbefale to ting:
>
> Den hurtige "Jeg skal 10 min i Netto løsning" En god skivebremselås
> kombineret med en holder på cyklen så den er nem at komme til. Abus laver
en
> sådan lås med holder f.eks Granit Quick best nr. 10001928 til 67,5 Euro
samt
> holderen SH 37 best nr: 10001826 til 14,95 Euro. Så vil den være let at
> komme til og chancen for at du bruger den hver gang stiger betragteligt.
En
> skivebremselås kan dog omgås på en måde jeg ikke vil beskrive her, da alle
> mulige kan læse med. Dem der kender tricket, lad være med at skrive det
her!
> Det hjælper kun tyvene! Derfor må du ikke stole på en skivebremselås som
> eneste låseløsning. Monter e.v.t et eller andet som gør du husker du har
> skivebremselås på. Monter altid skivebremselåsen så de sidder så tæt på
> kaliberen som muligt, sådan så du kører så kort som muligt før du opdager
du
> har skivebremselås på.
Finten med at parkere op mod noget så du er nød
> til altid at bakke MC'en først, hvilket gør du opdager du har glemt
> skivebremselåsen før du fyrer modellen af med 11.000 rpm foran 1.G pigerne
> er også godt.
>
> Låsen du bruger hvis den skal stå f.eks natten og hjemme ved dig selv: Det
> er vigtigt cyklen er lås fast til noget! Alt andet en tåbelige
knallerttyve
> kender skivebremselåsfixet og har en varevogn med de kan smide cyklen ind
i.
> Så kan de i ro og mag skære låsen op derhjemme. Ingen låse kan modstå en
god
> vinkelsliber!
>
> Jeg ville personligt købe en kæde med en stor ring i enden (best nr.:
> 10001827 til 115Euro).Grunden til jeg synes den er fed er at normale kæder
> er for korte til man effektivt kan fastankre MC'en til noget. Bliver kæden
> lang, bliver den også så tung man ikke gider slæbe den med sig. Man lægger
> kæden rundt om noget fastankret og trækker kæden gennem den store ring.
Man
> har nu lavet en løkke rundt om f.eks lygtepælen. Enden at kæden som nu
> ligger i en streng hen mod MC'en og fastgøres til f.eks en bøjlelås som
> trækkes igennem fælgen eller stellet eller bagsvingeren. At fastgøre den
til
> en passagerfodhviler ophæng som nemt kan adskilles er ikke ønskeligt, men
> det er ikke altid man tænker på, at en tyv faktisk som regel har værktøj
> med.
>
> En god alarm er også en fin ting. De koster ca. 1000kr hos Louis.
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
>
>