/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
olieforvirret ???
Fra : Finn Poulsen


Dato : 11-06-03 20:59

Dav
Jeg skal skifte motorolie på min kærestes lille lækre Honda Dylan 125
scooter, og det er jo let nok. Lige indtil jeg begynder at læse lidt på
nettet om MC og motorolier,-I ved sikkert hvad jeg mener.
Nå, manualen siger det skal være en "API Service Classification SE, SF
or SG" men intet om viscositet. Dyret har kun kørt 700 km og jeg har
læst mig til at det er en god ide at skifte olie tidligt, samt tilkøre
på mineralsk olie.
Jeg aner ikke hvilken Olie Honda har påfyldt på fabrikken, eller er det
forhandleren der klarer det ?

Jeg har en dunk Castrol GTX (mineralsk) til bil stående, men den siger
API SJ/CF, MB229.1 ACEA A2/B2 ,VW 505 00....Hmmm er det OK ?
Den bruger kun omkring 1L olie, så prisen er ikke så afgørende.

Gode råd modtages med kyshånd.
Det er en fed lille scooter og så lyder den faktisk som en lille MC når
man lukker øjnene
På forhånd tak.
vh
Finn

 
 
Claus Rittig (11-06-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 11-06-03 21:47

"Finn Poulsen" <finnpoulsen@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:1fwes6j.1x7aqrd1bu5w6yN%finnpoulsen@nospam.dk...

> Jeg skal skifte motorolie på min kærestes lille lækre Honda Dylan 125
> scooter, og det er jo let nok. Lige indtil jeg begynder at læse lidt på
> nettet om MC og motorolier,-I ved sikkert hvad jeg mener.
> Nå, manualen siger det skal være en "API Service Classification SE, SF
> or SG" men intet om viscositet.

> Jeg har en dunk Castrol GTX (mineralsk) til bil stående, men den siger
> API SJ....Hmmm er det OK ?

Ja. SG er lidt bedre end SF, som igen er lidt bedre end SE... Så SJ er langt
bedre end det anbefalede til din motor. S betyder bensinmotor, og det næste
bogstav er kvalitetsklassen, jo længere ude i alfabetet, jo bedre
oliekvalitet.
Men ideen med at tilkøre på minderalsk olie er, at olien skal være
halvringe, så delene slides godt til mod hinanden, så jeg ville finde en
lidt ringere olie til tilkøring, og bruge GTX'en efter tilkørsel.

> Dyret har kun kørt 700 km og jeg har
> læst mig til at det er en god ide at skifte olie tidligt, samt tilkøre
> på mineralsk olie.

Kør på mineralsk i tilkøringsperioden (2000km?) og derefter på en god (fx.
SJ) olie som godt kan være delsyntetisk (som jeg mener GTX'en er?).

> Jeg aner ikke hvilken Olie Honda har påfyldt på fabrikken, eller er det
> forhandleren der klarer det ?

Det er forhandleren der klarer det. Du kan jo spørge ham hvad han har fyldt
på?

Rittig



Anders Majland \(Rep~ (11-06-2003)
Kommentar
Fra : Anders Majland \(Rep~


Dato : 11-06-03 23:18

> > Jeg skal skifte motorolie på min kærestes lille lækre Honda Dylan
125
> > scooter, og det er jo let nok. Lige indtil jeg begynder at læse lidt


I forhold til scooteren skal du ikke tænke mc olier da den har seperat
olie til motoren og gearet (der sidder ved bagnavet og sikkert er en
SAE70 eller lign.)

> > Jeg har en dunk Castrol GTX (mineralsk) til bil stående, men den
siger
> > API SJ....Hmmm er det OK ?

Hvis viskociteten passer, er olien sikkert god nok. Underligt at det
ikke står i manualen. Men en 10w40 er det "normale"


/A



Armand (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-06-03 15:36


Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en news:bc8a9k$hjm$1@sunsite.dk...
> > > Jeg skal skifte motorolie på min kærestes lille lækre Honda Dylan
> 125
> > > scooter, og det er jo let nok. Lige indtil jeg begynder at læse lidt
> på
>
> I forhold til scooteren skal du ikke tænke mc olier da den har seperat
> olie til motoren og gearet (der sidder ved bagnavet og sikkert er en
> SAE70 eller lign.)
>
> Hvis viskociteten passer, er olien sikkert god nok. Underligt at det
> ikke står i manualen. Men en 10w40 er det "normale"

Det er ikke så længe siden at det her på gruppen var fremme at
automatik-gearkasse olie, såkaldt ATF (Aut. Transm. Fluid), var optimalt på
totaktere der jo kun får smurt gearkasse og kobling med motorolien.
Mon ikke at Scooter-gearet kaperer ATF på samme måde som en alm. kobling
gør!

--
Armand.





...Thomas... (12-06-2003)
Kommentar
Fra : ...Thomas...


Dato : 12-06-03 20:58

På en to-taks scooter er der ingen smøring af kobling... Det er et primitivt
system som på en gammel Puch Maxi...

Gearingen fungere med et variator system, som absolut ikke må få olie...

De eneste steder en 2-takts scooter har olie, er i Olietanken(til blanding
med benzin) og i bagtøjet...(olien i bagtøjet kan stortset være alt, da
belastningen er begrænset)


Desuden er Honda Dylan 125 en 4-takter...

Hvilket jo ændre en del på tingene...

Men hvis maskinene er bygget op med gearing som på en 2-takts scooter, så er
motorolien kun til smøring af Stempel, cylinder, krumptap og
plejlstangslejer...



Thomas


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:bca2vb$be9$4@news.cybercity.dk...
>
> Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email)
> <AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en news:bc8a9k$hjm$1@sunsite.dk...
> > > > Jeg skal skifte motorolie på min kærestes lille lækre Honda Dylan
> > 125
> > > > scooter, og det er jo let nok. Lige indtil jeg begynder at læse lidt
> > på
> >
> > I forhold til scooteren skal du ikke tænke mc olier da den har seperat
> > olie til motoren og gearet (der sidder ved bagnavet og sikkert er en
> > SAE70 eller lign.)
> >
> > Hvis viskociteten passer, er olien sikkert god nok. Underligt at det
> > ikke står i manualen. Men en 10w40 er det "normale"
>
> Det er ikke så længe siden at det her på gruppen var fremme at
> automatik-gearkasse olie, såkaldt ATF (Aut. Transm. Fluid), var optimalt

> totaktere der jo kun får smurt gearkasse og kobling med motorolien.
> Mon ikke at Scooter-gearet kaperer ATF på samme måde som en alm. kobling
> gør!
>
> --
> Armand.
>
>
>
>



Martin Sørensen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 12-06-03 21:38

> På en to-taks scooter er der ingen smøring af kobling... Det er et
> primitivt system som på en gammel Puch Maxi...
> Gearingen fungere med et variator system, som absolut ikke må få
> olie...

Så vidt jeg husker, så har en Puch Maxi sin gearing liggende i oliebad og
centrifugalkoblingen ligeledes.. Jeg har dog aldrig rørt en Puch Maxi, så
jeg er ikke sikker.

signing off.. Martin Sørensen



Armand (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-06-03 23:22


....Thomas... <Thomas@Holm2.dk> skrev i en
news:3ee8db46$0$15308$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> På en to-taks scooter er der ingen smøring af kobling... Det er et
primitivt
> system som på en gammel Puch Maxi...
>
> De eneste steder en 2-takts scooter har olie, er i Olietanken(til blanding
> med benzin) og i bagtøjet...(olien i bagtøjet kan stortset være alt, da
> belastningen er begrænset)

Slyngkoblingen (á Maxi) kører vel ikke tørt?
>
> Desuden er Honda Dylan 125 en 4-takter...
>> Hvilket jo ændre en del på tingene...

Jup!
I rest my case!

> Men hvis maskinene er bygget op med gearing som på en 2-takts scooter, så
er
> motorolien kun til smøring af Stempel, cylinder, krumptap og
> plejlstangslejer...

Igen:
Alle lejringer og tandhjul i kobling og udgangsaksler kører vel ikke tørt
:-/

--
Armand.






...Thomas... (13-06-2003)
Kommentar
Fra : ...Thomas...


Dato : 13-06-03 21:32

Så vidt jeg husker er den tør i en maxi... Det er dog mange år siden jeg har
pillet ved sådan en...

Men arbejder på et Cykel/Scooter værksted...

Thomas



"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:bcaudo$1ais$8@news.cybercity.dk...
>
> ...Thomas... <Thomas@Holm2.dk> skrev i en
> news:3ee8db46$0$15308$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> > På en to-taks scooter er der ingen smøring af kobling... Det er et
> primitivt
> > system som på en gammel Puch Maxi...
> >
> > De eneste steder en 2-takts scooter har olie, er i Olietanken(til
blanding
> > med benzin) og i bagtøjet...(olien i bagtøjet kan stortset være alt, da
> > belastningen er begrænset)
>
> Slyngkoblingen (á Maxi) kører vel ikke tørt?
> >
> > Desuden er Honda Dylan 125 en 4-takter...
> >> Hvilket jo ændre en del på tingene...
>
> Jup!
> I rest my case!
>
> > Men hvis maskinene er bygget op med gearing som på en 2-takts scooter,

> er
> > motorolien kun til smøring af Stempel, cylinder, krumptap og
> > plejlstangslejer...
>
> Igen:
> Alle lejringer og tandhjul i kobling og udgangsaksler kører vel ikke tørt
> :-/
>
> --
> Armand.
>
>
>
>
>



Armand (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-06-03 22:46


....Thomas... <Thomas@Holm2.dk> skrev i en
news:3eea34bb$0$7050$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Så vidt jeg husker er den tør i en maxi... Det er dog mange år siden jeg
har
> pillet ved sådan en...

Nix!
Ganske våd!

--
Armand.



Richard (11-06-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 11-06-03 22:44

Finn Poulsen wrote:
> Nå, manualen siger det skal være en "API Service Classification SE, SF
> or SG" men intet om viscositet. Dyret har kun kørt 700 km og jeg har
> læst mig til at det er en god ide at skifte olie tidligt, samt tilkøre
> på mineralsk olie.

Kleinjung opgiver 10W-40 API SE-SG for 2002-modellen:
http://kleinjung.de/techdata/ses1252.htm

> Jeg har en dunk Castrol GTX (mineralsk) til bil stående, men den siger
> API SJ/CF, MB229.1 ACEA A2/B2 ,VW 505 00....Hmmm er det OK ?

I gamle dage var GTX en 20W-50 og dermed for tyk/svær...


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade


Finn Poulsen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Finn Poulsen


Dato : 12-06-03 20:00


> Kleinjung opgiver 10W-40 API SE-SG for 2002-modellen:
> http://kleinjung.de/techdata/ses1252.htm
>

Det var et fint link,-tak for det. Min olie er 10W-40, så den skulle
være god nok. Et nyt problem ..manualen siger at bundproppen skal
spændes med 20 N/m (2 kgf/m). Er det lidt, mellem eller stramt ?- Jeg
har en momentnøgle fra Harald nyborg, men jeg stoller ikke rigtigt på
den. Jeg lavede en prøvespænding på en 10mm bolt ved 20N/m og den knak
før klikket. Nu er bundproppen 17 mm, men alligevel. Måske skulle jeg
bruge min vacumpumpe i stedet, og suge olien ud Scooteren har vist ikke
noget oliefilter, kun en rist ved bundproppen.
vh

Richard (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 12-06-03 21:35

Finn Poulsen wrote:
>>Kleinjung opgiver 10W-40 API SE-SG for 2002-modellen:
>>http://kleinjung.de/techdata/ses1252.htm
>
> Det var et fint link,-tak for det.

> Ja, den site burde stå i alle europæiske Honda-brugermanualer

> Et nyt problem ..manualen siger at bundproppen skal
> spændes med 20 N/m (2 kgf/m). Er det lidt, mellem eller stramt ?

Ja og nej, hvor hårdt tager du i nøglen ?-) Spøg til side, det er ca som
et tændrør, men virkelig ikke noget nogen spænder med moment (mere end
en gang i hvertfald).
Det vigtigste er, at du bruger en ny aluminium-pakring under bolten.
Spænd den derefter, så du fornemmer, at bolten "bider lidt i" pakringen.
Så er den hjemme, +/- 10 pct

> Jeg
> har en momentnøgle fra Harald nyborg, men jeg stoller ikke rigtigt på
> den. Jeg lavede en prøvespænding på en 10mm bolt ved 20N/m og den knak
> før klikket.

Nu fås bolte jo i ret forskellige hårdheder; din kan have været en af de
bløde...

> Nu er bundproppen 17 mm, men alligevel.

Nå, er det sådan en tyk pløk, det er vel ca. som tændrøret - afh. af,
hvilken tykkelse du har i scooteren, naturligvis. Til en 17 mm-bolt vil
jeg betegne 20 Nm som "ikke (særlig) hårdt" hvis ikke "jævnt blødt".

> Måske skulle jeg
> bruge min vacumpumpe i stedet, og suge olien ud Scooteren har vist ikke
> noget oliefilter, kun en rist ved bundproppen.

Erh, laver du fis med os nu? Mht filteret angiver kleinjung det som en
oliesi - sådan en har det med at skulle renses indimellem; du må hellere
se efter i håndbogen en gang til eller spørge din forhandler for en
sikkerheds skyld. Hvis den sidder inde bag bundproppen skal du lægge
mærke til, hvilken vej den vender og om der evt. sidder en indvendig
pakring og/eller en fjeder bag den.

Øj, det var nemmere med Tomos, Puch og alle de andre i gamle dage

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade


Allan Bojesen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 12-06-03 21:56

Richard wrote:
> Ja og nej, hvor hårdt tager du i nøglen ?-) Spøg til side, det er ca
> som et tændrør, men virkelig ikke noget nogen spænder med moment
> (mere end en gang i hvertfald).

Hvorfor skulle man ikke spænde tændrør med moment??

Allan Bojesen



Richard (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 12-06-03 22:35

Allan Bojesen wrote:
>>Ja og nej, hvor hårdt tager du i nøglen ?-) Spøg til side, det er ca
>>som et tændrør, men virkelig ikke noget nogen spænder med moment
>>(mere end en gang i hvertfald).
>
> Hvorfor skulle man ikke spænde tændrør med moment??

Ligger det ikke i hånden - ihvertfald anden gang og fremefter?
Selvfølgelig skal man det, hvis man er i tvivl, men jeg vil nu tro, at
de fleste hurtigt får det rigtige moment i fingrene.

Og især fordi pakringen jo blot skal spændes sammen, så det mærkes, at
bolten bider i den - det er endnu lettere at fornemme end det rigtige
moment til en flad- eller fjederskive IMHO



--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade


Allan Bojesen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 12-06-03 22:56

Richard wrote:
>> Hvorfor skulle man ikke spænde tændrør med moment??
>
> Ligger det ikke i hånden - ihvertfald anden gang og fremefter?
> Selvfølgelig skal man det, hvis man er i tvivl, men jeg vil nu tro, at
> de fleste hurtigt får det rigtige moment i fingrene.
>
> Og især fordi pakringen jo blot skal spændes sammen, så det mærkes, at
> bolten bider i den - det er endnu lettere at fornemme end det rigtige
> moment til en flad- eller fjederskive IMHO

Vi er enige. Jeg troede der måske var en mere dybsindig forklaring

Allan Bojesen



Richard (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 12-06-03 22:54

Allan Bojesen wrote:
>>Og især fordi pakringen jo blot skal spændes sammen, så det mærkes, at
>>bolten bider i den - det er endnu lettere at fornemme end det rigtige
>>moment til en flad- eller fjederskive IMHO
>
> Vi er enige. Jeg troede der måske var en mere dybsindig forklaring

Ja, lyder den da ikke sådan ?-)


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade


Allan Bojesen (12-06-2003)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 12-06-03 23:10

Richard wrote:
> Allan Bojesen wrote:
>>> Og især fordi pakringen jo blot skal spændes sammen, så det mærkes,
>>> at bolten bider i den - det er endnu lettere at fornemme end det
>>> rigtige moment til en flad- eller fjederskive IMHO
>>
>> Vi er enige. Jeg troede der måske var en mere dybsindig forklaring
>>
>
> Ja, lyder den da ikke sådan ?-)

Jo jo - jeg ville bare være helt sikker, at du havde forstået det rigtigt
)

Allan Bojesen



Finn Poulsen (13-06-2003)
Kommentar
Fra : Finn Poulsen


Dato : 13-06-03 06:42


> Erh, laver du fis med os nu? Mht filteret angiver kleinjung det som en
> oliesi -
Jeg mente naturligvis en si "oil strainer". som rigtig nok sad i
forbindelse med en fjeder.
Tak for infoen.
vh

...Thomas... (12-06-2003)
Kommentar
Fra : ...Thomas...


Dato : 12-06-03 20:48

Mit råd er at ringe til Vilh. Nellemann A/S tlf. 87435435 Og spørge efter
værkstedet...

Det er impotøren... Det må være dem der har mest forstand på maskinen...

Thomas






"Finn Poulsen" <finnpoulsen@nospam.dk> wrote in message
news:1fwes6j.1x7aqrd1bu5w6yN%finnpoulsen@nospam.dk...
> Dav
> Jeg skal skifte motorolie på min kærestes lille lækre Honda Dylan 125
> scooter, og det er jo let nok. Lige indtil jeg begynder at læse lidt på
> nettet om MC og motorolier,-I ved sikkert hvad jeg mener.
> Nå, manualen siger det skal være en "API Service Classification SE, SF
> or SG" men intet om viscositet. Dyret har kun kørt 700 km og jeg har
> læst mig til at det er en god ide at skifte olie tidligt, samt tilkøre
> på mineralsk olie.
> Jeg aner ikke hvilken Olie Honda har påfyldt på fabrikken, eller er det
> forhandleren der klarer det ?
>
> Jeg har en dunk Castrol GTX (mineralsk) til bil stående, men den siger
> API SJ/CF, MB229.1 ACEA A2/B2 ,VW 505 00....Hmmm er det OK ?
> Den bruger kun omkring 1L olie, så prisen er ikke så afgørende.
>
> Gode råd modtages med kyshånd.
> Det er en fed lille scooter og så lyder den faktisk som en lille MC når
> man lukker øjnene
> På forhånd tak.
> vh
> Finn



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409246
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste