|
| ? om retning på bageste kædehjul Fra : Allan Bojesen |
Dato : 05-06-03 23:04 |
|
Jeg har i længere tid observeret at det bageste kædekjul altid kører i
kædens højre side, og selv om jeg presser kæden til den anden side futter
den tilbage igen ved en 1/4 omdrejning af hjulet. Der er ikke mere slid at
se på den ene side af kædehjulet i forhold til den anden, hjulet er linet op
med en retskinne på kæden og alt fungerer fint.
Mit spørgsmål går på om man kan bruge ovennævnte "skævhed" som indikation af
at hjulet lige skal have en lille justering mere, eller sådan er det bare.
Det må være små marginaler, da det som tidligere nævnt kører fint det hele.
Kædekittet har kørt 5-6.000 km, og er altid smurt.
Allan Bojesen
CBR1K
| |
Armand (06-06-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-06-03 10:02 |
|
Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> skrev i en
news:3edfbcf8$0$48899$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg har i længere tid observeret at det bageste kædekjul altid kører i
> kædens højre side, og selv om jeg presser kæden til den anden side futter
> den tilbage igen ved en 1/4 omdrejning af hjulet. Der er ikke mere slid at
> se på den ene side af kædehjulet i forhold til den anden, hjulet er linet
op
> med en retskinne på kæden og alt fungerer fint.
>
> Mit spørgsmål går på om man kan bruge ovennævnte "skævhed" som indikation
af
> at hjulet lige skal have en lille justering mere ....... Det må være små
marginaler,
> da det som tidligere nævnt kører fint det hele.
Det er godtnok over i feinschmeckerei-afdelingen; men hvis du er sikker på
hjulets flugtning med kæden (prøv evt. i forlængelse af dét job, at flugte
for og bag .hjul med hinanden!), så drejer det sig om baghjulets placering
sideværts i svingeren, og dér sidder der jo nogle originale
afstandsbøsninger, som man kan ændre længden af i den grad at bagsvingeren
giver plads til dækkanten!
Det man gør ved det job er at forskyde hjulet til siden, hvorefter at man
fornødent må justere flugtningen med fordækket ind igen => vride hjulet,
hvorved at kæden vil kunne komme til at løbe ret ind på tandhjulet!
--
Armand.
| |
GERT BO THORGERSEN (07-06-2003)
| Kommentar Fra : GERT BO THORGERSEN |
Dato : 07-06-03 01:24 |
|
Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> skrev i en
news:3edfbcf8$0$48899$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg har i længere tid observeret at det bageste kædekjul altid kører i
> kædens højre side, og selv om jeg presser kæden til den anden side futter
> den tilbage igen ved en 1/4 omdrejning af hjulet. Der er ikke mere slid at
> se på den ene side af kædehjulet i forhold til den anden, hjulet er linet
op
> med en retskinne på kæden og alt fungerer fint.
>
> Mit spørgsmål går på om man kan bruge ovennævnte "skævhed" som indikation
af
> at hjulet lige skal have en lille justering mere, eller sådan er det bare.
> Det må være små marginaler, da det som tidligere nævnt kører fint det
hele.
> Kædekittet har kørt 5-6.000 km, og er altid smurt.
>
> Allan Bojesen
> CBR1K
>
Jeg skrev jo om dette for vel 2 - 3 uger siden, vedr. problemet jeg havde
haft med min Honda CB 750 da der på den blev skift til en uoriginalt
bagsvinggaffel. Her blev forklaringen på voblingen opdaget da jeg om
vinteren afmonterede det forreste kædehjul, dette var nemlig med et lige
antal tænder - 18 tænder - og på det så på indersiden slitage visende at
kædesideleddene havde gået skræt på tandhjulet. Bagtandhjulet sad altså
"længere ude", og sigtende skråt på fortandhjulet. Jeg har stadig nærbillede
af dette for det varkollosalt.
Men vedr. problemet på din - hvis der er noget - vær sikker på at for- og
baghjulet sidder i deres korrekte placeringer, altså at der ikke mangler en
skive/afstandsstykke eller er en for meget, og at de 2 kædetandhjuls
placeringer de respektive steder også er korrekt. Derefter spor først
hjulene og derefter - altså uden bagkæde - spor kædetandhjulene. Hvis begge
sporinger viser alt ok er der jo intet galt.
På min Honda bemærkede jeg også det med at kæden løb på den ene side af
bagtandhjulet både før og efter at der var noget galt. Det kan vel skyldes
at efter en kædestramning via flytning at baghjulet bagud, at der har været
en brøkdels ikke total korrekt sporing som jo så har resulteret i en anelse
skævt træk på kæden og en anelse "skæv" slitage i kæden.
På min BMW - som jo ikke kører med kæde - kom jeg ud for en anelse ikke
korrekt sporing fordi der i et købt brugt forhjul ikke sad det korrekte
afstandsstykker mellem lejerne - for kort - resulterede i ødelagte lejer.
Jeg så for mange år siden et mc værksted ødelægge et NEP nylon tandhjul jeg
havde hjemkøbt til værkstedet. Der var fejl i værskstedejerens sporing af
baghjulet, hvilket resulterede i at NEP tandhjulet blev hult, og måtte
kasseres.
Gert Thorgersen
| |
|
|