Hej Martin
FZR 600 (uden R) blev lavet i slutningen af 80'erne. Den har stålstel, 18"
hjul og 91 heste. Det er en god cykel, hvor du kan få rigtig meget
motorcykel for få penge. De kan fås for under 50K, selv i pæn stand.
FZR 600 blev produceret fra mener det var 88 til og med 93. I 1992 fik den
et facelift, så den kom til at se lidt smartere ud. Den største ændring var
kåben, der fik et federe design og én lygte i forhold til de gamle to runde.
FZR 600 havde i mange år været godt med, i tests, men den begyndte at vise
alderen en smule. Specielt da Honda's CBR 600 F2 blev lanceret i 1992.
Yamaha følte derfor det var nødvendig at lave noget nyt.
I 1994 kom så FZR 600 R (den fede model). Den havde også stålstel, men 17"
hjul og 100 hk. Og i modsætning til hvad mange tror ligner den ikke særlig
meget "den gamle" FZR, når man går under kåben. Stålstelet er helt nyt
(dengang) og motoren, der også var helt ny, var med som medbærende element.
Der blev lavet mange ændringer til den "nye" FZR som jo så kom til at hedde
FZR 600 R.
Når du sidder på motorcykel virker den større. Den virker måske knap så
racer-agtig som den gamle FZR (grundet en anden kørestilling), men er den
overlegen på alle punkter.
I USA blev den nye FZR 600 R også solgt under navnet YZF 600 R. Da Yamaha
tog den af programmet i 1996, forsatte productionen af den helt gamle FZR
med de runde lygter på det amerikanske marked som FZR 600 US. Den er
selvfølgelig blevet opdateret igennem årene, men det er meget lidt. Jeg
forestiller mig det er nogenlunde i samme stil som en GS500 - mere eller
mindre samme cykel, som for 15 år siden.
I 1996 tog Thundercatten over, hvor FZR 600 R slap. Det er en cykel, der er
bygget op om den samme motor, og det samme stel. Yamaha hævder dog at have
lavet en del ændringer, men i bund og grund er det den samme cykel.
Selvom FZR 600 og FZR 600 US er "gamle" motorcykler, er de stadig meget
hurtige, og kan køre fra utrolig mange MC'er.
Det er en af de billigste veje til mange heste på en cykel, der stadig kan
følge med moderne mc'er et langt stykke af vejen.
Det eneste minus er at den kører på 18" dæk, hvilket betyder at den kan være
svær at finde dæk til. BT010 findes dog i den størrelse, og det er
udemærkede dæk, selv til den krævne kører.
mvmch
christian
hvor har du fundet alle de data om FZR 600 R - jeg synes selv det er nemmere
at finde data om FZR 600 (evt US)
"Martin Lausen" <lausen@aragon.dk> skrev i en meddelelse
news:bbfhpg$o08$1@news.net.uni-c.dk...
> Hej
>
> Jeg har været igang med at kigge på et par FZR, og har set at der findes 2
> "forskelige". Hvad er der i store træk forskel på dem, og er der nogen der
> ligger inde med specs på nogen af de 2 modeller. Har været på nettet, men
> har kun fundet på FZR 600 R modellen.
>
> --
> Lausen
> Der også skal til Humle i weekenden
>
>