I tråden: bc1omh$10rv$5@news.cybercity.dk,
Skrev Armand :
> lars <l.s.a@mail.dk> skrev i en
> news:3ee3647a$0$32475$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
>> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
>> news:bbfrfs$2t6u$1@news.cybercity.dk...
>>>
>>> lars <l.s.a@mail.dk> skrev i en
>>> news:3eda4f42$0$32452$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>>>
>>>> er der nogen der har erfaring med bredre bagfælg på en kawa
>>>> gpz 600r årg 87??????
>>>
>>> Bredere dæk hhv. fælge er kun porno og pop, og gavner på ingen
>>> måde kørslen, snarere tværtimod!
>>
>> hmmmm.
>> Forstår jeg ikke vil det sige at alle mc`er af nyere dato med
>> et bredre bagfælg har det for at være pop smarte?????.
>
> De har det for at matche dét sportslige image de er bygget efter!
> Racer-motorcykler har afgjort brug for fladere og bredere
> dækprofiler for at have mere gummi at hænge i med rundt om
> hjørnerne; men der er næppe ikke én motorcykel der er skredet ud
> "på gaden" uden at der har været en decideret årsag (á vand,
> grus, olie, markeringsflader, bremsning, gasgivning el. lign) til
> det som et ekstremt bredt dæk ville have kunnet redde alligevel!
> Er de ikke til nytte alligevel, er det kun pop :-|
>
> Selv til racingbrug kan dæk være for brede: I den længst
> hedengangne RD (350) cup i dansk road racing, var der flere der
> desperat forsøgte at montere bredere dæk, da 350'eren ikke
> virkede særligt sportslig hvad dækstørrelse angik. Men der er
> endnu ingen der har fået bedre egenskaber ud af at sætte bredere
> dæk på en RD350 :-|
>
> Kig engang på bagdækkene af en af de sportsmaskine som du
> tilsyneladende misunder sine brede dæk, og se hvor få (om nogen)
> der udnytter hele de brede dæks bredde - Hvis man ikke bruger dem
> i hele bredden, er det så ikke kun "all show, no go"?!
> Hvordan ser dine egne "smalle" dæk forøvrigt ud på siderne? Hvis
> ikke de er slidt helt til grænsen, så ér det jo kun et poppet
> ønske fra din side!
>
> Udover den til racingbrug nødvendige vedhæftningsflade medfører
> de bredere bagdæk en helt anden styregeometri og derfor opførsel
> i sving. - Under racingbrug køres der vedvarende med maksimalt
> hang-out, hvorved man som racingpilot er ufølsom overfor de
> detaljer; men på gaden vil man hurtigt opdage at motorcyklen
> bliver langt mere stiv at kante omkring gadehjørnerne i indre by,
> samt at tvinge fra én
> nedlægning til en anden (ved S-kurver). For slet ikke a tale om
> hvorledes modellen håndterer at passere midterstriber og andre
> langsgående forekomster når det brede dæk er ved at være blot
> halvt nedslidt!!
> Man hár været oppe at runde 200 mm's bredde på originaltmonterde
> bagdæk på gade-sportsmaskiner; men det var tilsyneladende mest
> for at være først fremme med dén detalje, for sidenhen er
> profilen faldet til 190' - Og dét af hensyn til køre-egenskaberne
> i det daglige
>
> Hvis man læser tidlige sammenligningstests af 600'er-klassen, så
> klarer FZR 600 sig generelt rimeligt til trods for manglende
> ydelse, og nærlæser man de specifikke målinger/vurderinger, så
> viser det sig at meget af det den taber på de ydelses-betingede
> målinger, henter den på sine køreegenskaber - Og
> omkring dét emne skiller FZR sig ud fra mængden ved at have
> temmeligt smalle dæk!
>
> Det ér altså et stort DON'T, med mindre man erkender at man selv
> er noget af en poppedreng!!
WaYYYYYY jeg elsker den (Ar)mand når han folder sig ud - fat det så
*lol*
--
Dun@nt
XJ600 51J
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=223