/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
2 takts olie, og for store mængder ???
Fra : Moller


Dato : 31-05-03 17:25

Heysa,
Jeg har lidt problemer med min tophastighed, som om den ik for nok
benzin i toppen....

Det jeg så har ladet mig høre er at hvis jeg har skruet min selvblander
lidt op, vil den dosere for meget olie i toppen, og derved vil der kommer så
meget olie i benzinen at det virker som om den slet ikke for benzin nok, kan
det virkelig passe ??? jeg mener for meget olie har jeg altid trodet betød
støre olieforbrug og ekstra røg, men ikke at det directe ødelagde kørslen
som sådan ???

VH
Lars Molnit



 
 
Armand (31-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-05-03 21:22


Moller <news@molnit.com> skrev i en
news:3ed8d760$0$246$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Heysa,
> Jeg har lidt problemer med min tophastighed, som om den ik for nok
> benzin i toppen....
>
> Det jeg så har ladet mig høre er at hvis jeg har skruet min
selvblander
> lidt op, vil den dosere for meget olie i toppen, og derved vil der kommer

> meget olie i benzinen at det virker som om den slet ikke for benzin nok,
kan
> det virkelig passe ??? jeg mener for meget olie har jeg altid trodet betød
> støre olieforbrug og ekstra røg, men ikke at det directe ødelagde kørslen
> som sådan ???

Jup!
Jo større andel af brændstoffet der er olie, desto mindre andel vil være
regulært brændstof!
Dette gælder især ved pre-mix; men alt efter hvor at olien tilsættes v.h.a.
selvblanding vil det også gælde dér!
Nu er det sådan med så'en en totagger, at hvis man kører for magert med max
udnyttelse, vil det straffes temmeligt hurtigt i kraft af et brændt stempel,
så mon at din blanding er så mager endda :-/
Måske at den større oliemængde istedet er i færd med at få kokset hele
maskineriet til = ingen hul igennem => faldende topeffekt :-/

--
Armand.





Moller (31-05-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 31-05-03 21:56

> Jup!
> Jo større andel af brændstoffet der er olie, desto mindre andel vil være
> regulært brændstof!

hmmm, det vil sige jo mere rulle, jo hurtigere køre oliepumpen, og mere
olie smides i...

> Nu er det sådan med så'en en totagger, at hvis man kører for magert med
max
> udnyttelse, vil det straffes temmeligt hurtigt i kraft af et brændt
stempel,
> så mon at din blanding er så mager endda :-/

Nej det vil jeg nu ikke mene, men nu blander den jo selv, og symptomet
viser sig kun ved fuld rulle i kortere tid af gangen, så er det lige som om
der ikke kommer benzin i systemet, og den blir underlig... men det kunne
også passe med at den blir så indsmurt i olie, at den har svært ved at
tænde... hmmm, vil stille oliepumpen til det fabriks opgivende så.

> Måske at den større oliemængde istedet er i færd med at få kokset hele
> maskineriet til = ingen hul igennem => faldende topeffekt :-/

Havde potten af i går, og jeg kan se på hullet i forrøret at der er ca.
½-1mm koksdannesle rundt, så det er nok på tide at lave en kautisk soda vask
:)

VH
Lars Molnit

>
> --
> Armand.
>
>
>
>



Armand (31-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 31-05-03 22:53


Moller <news@molnit.com> skrev i en
news:3ed916ec$0$245$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Jup!
> > Jo større andel af brændstoffet der er olie, desto mindre andel vil være
> > regulært brændstof!
>
> hmmm, det vil sige jo mere rulle, jo hurtigere køre oliepumpen, og
mere
> olie smides i...

Ja!
Men dét er fidusen ved selvblanderen: Motoren har stort set ikke brug for
olei ved tomgang, og den foreskrevne oliemængde for pre-mix er det maksimale
behov ved fuld rulle og høje omdrejninger. Ved en selvblandende oliepumpe
reguleres olien så at sige ned(!) ved lavere omdrejninger hhv. lav
gasstilling!!

> > Nu er det sådan med så'en en totagger, at hvis man kører for magert med
> > max udnyttelse, vil det straffes temmeligt hurtigt i kraft af et brændt
> > stempel, så mon at din blanding er så mager endda :-/
>
> Nej det vil jeg nu ikke mene, men nu blander den jo selv, og symptomet
> viser sig kun ved fuld rulle i kortere tid af gangen, så er det lige som
> om der ikke kommer benzin i systemet, og den blir underlig... men det
kunne
> også passe med at den blir så indsmurt i olie, at den har svært ved at
> tænde... hmmm, vil stille oliepumpen til det fabriks opgivende så.

Den må da også være tilkørt nu :-/

> > Måske at den større oliemængde istedet er i færd med at få kokset hele
> > maskineriet til = ingen hul igennem => faldende topeffekt :-/
>
> Havde potten af i går, og jeg kan se på hullet i forrøret at der er
> ca. ½-1mm koksdannesle rundt, så det er nok på tide at lave en kautisk
soda
> vask

Jup!
Totaggere vil have lidt omdrejninger at leve af, så det er alligevel
nytteløst at sej-trække med bundgas, og i betragtning af oliepumpens
funktion vil det modarbejde den senere tilkoksning at undlade at køre med
fuld
rulle ved lave omdrejninger!

Generelt sagt bør totaggere i alle situationer køres ét gear lavere end en
firetakter; men tilgengæld med mindre gasgivning!

--
Armand.







Moller (02-06-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 02-06-03 07:42

Problem løst...

Tog benzinhanen af, og der lå en rød hinde af flydene pakningen rundt om
filteret.... da det havde blevet opløst af benzinen.

Men den skal ha lidt mindre olie, ka man tydeligt se / lugte :)

VH
Lars Molnit



Flemming Rubini (01-06-2003)
Kommentar
Fra : Flemming Rubini


Dato : 01-06-03 00:40

Moller <news@molnit.com> wrote:

> viser sig kun ved fuld rulle i kortere tid af gangen, så er det lige som om
> der ikke kommer benzin i systemet,

Prøv med fuld tank, mange ekvipager yder bedre ved det større tryk fra
en fuld tank.

vh Flemming Rubini

Hekto (01-06-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 01-06-03 22:26

In article <3ed916ec$0$245$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Moller says...
> > Jup!
> > Jo større andel af brændstoffet der er olie, desto mindre andel vil være
> > regulært brændstof!
>
> hmmm, det vil sige jo mere rulle, jo hurtigere køre oliepumpen, og mere
> olie smides i...
>
> > Nu er det sådan med så'en en totagger, at hvis man kører for magert med
> max
> > udnyttelse, vil det straffes temmeligt hurtigt i kraft af et brændt
> stempel,
> > så mon at din blanding er så mager endda :-/
>
> Nej det vil jeg nu ikke mene, men nu blander den jo selv, og symptomet
> viser sig kun ved fuld rulle i kortere tid af gangen, så er det lige som om
> der ikke kommer benzin i systemet, og den blir underlig... men det kunne
> også passe med at den blir så indsmurt i olie, at den har svært ved at
> tænde... hmmm, vil stille oliepumpen til det fabriks opgivende så.
>
> > Måske at den større oliemængde istedet er i færd med at få kokset hele
> > maskineriet til = ingen hul igennem => faldende topeffekt :-/
>
> Havde potten af i går, og jeg kan se på hullet i forrøret at der er ca.
> ½-1mm koksdannesle rundt, så det er nok på tide at lave en kautisk soda vask
> :)
>

Armand har ret.
Situationen er direkte farlig på en højt-hylende 2T'er; men måske ikke
på en MZ.
For meget olie medfører for mager blanding, højere temperatur, mindre
køling - og i modsætning til hvad man skulle tro, dør motoren en
voldsom død p.gr.a. for megen 'smøring'.

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto


.... What about www.mc-portalen.com ?

Hekto (02-06-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 02-06-03 08:35

In article <3ed916ec$0$245$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Moller says...
> > Jup!
> > Jo større andel af brændstoffet der er olie, desto mindre andel vil være
> > regulært brændstof!
>
> hmmm, det vil sige jo mere rulle, jo hurtigere køre oliepumpen, og mere
> olie smides i...
>
> > Nu er det sådan med så'en en totagger, at hvis man kører for magert med
> max
> > udnyttelse, vil det straffes temmeligt hurtigt i kraft af et brændt
> stempel,
> > så mon at din blanding er så mager endda :-/
>
> Nej det vil jeg nu ikke mene, men nu blander den jo selv, og symptomet
> viser sig kun ved fuld rulle i kortere tid af gangen, så er det lige som om
> der ikke kommer benzin i systemet, og den blir underlig... men det kunne
> også passe med at den blir så indsmurt i olie, at den har svært ved at
> tænde... hmmm, vil stille oliepumpen til det fabriks opgivende så.
>
> > Måske at den større oliemængde istedet er i færd med at få kokset hele
> > maskineriet til = ingen hul igennem => faldende topeffekt :-/
>
> Havde potten af i går, og jeg kan se på hullet i forrøret at der er ca.
> ½-1mm koksdannesle rundt, så det er nok på tide at lave en kautisk soda vask
> :)
>

Armand har ret.
Situationen er direkte farlig på en højt-hylende 2T'er; men måske ikke
på en MZ.
For meget olie medfører for mager blanding, højere temperatur, mindre
køling - og i modsætning til hvad man skulle tro, dør motoren en
voldsom død p.gr.a. for megen 'smøring'.

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto


.... What about www.mc-portalen.com ?

John Jensen (02-06-2003)
Kommentar
Fra : John Jensen


Dato : 02-06-03 09:07


"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.19451ca1b8dd3088989707@news.tele.dk...
> In article <3ed916ec$0$245$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Moller says...
> > > Jup!
> > > Jo større andel af brændstoffet der er olie, desto mindre andel vil
være
> > > regulært brændstof!
> >
> > hmmm, det vil sige jo mere rulle, jo hurtigere køre oliepumpen, og
mere
> > olie smides i...
> >
> > > Nu er det sådan med så'en en totagger, at hvis man kører for magert
med
> > max
> > > udnyttelse, vil det straffes temmeligt hurtigt i kraft af et brændt
> > stempel,
> > > så mon at din blanding er så mager endda :-/
> >
> > Nej det vil jeg nu ikke mene, men nu blander den jo selv, og
symptomet
> > viser sig kun ved fuld rulle i kortere tid af gangen, så er det lige som
om
> > der ikke kommer benzin i systemet, og den blir underlig... men det kunne
> > også passe med at den blir så indsmurt i olie, at den har svært ved at
> > tænde... hmmm, vil stille oliepumpen til det fabriks opgivende så.
> >
> > > Måske at den større oliemængde istedet er i færd med at få kokset hele
> > > maskineriet til = ingen hul igennem => faldende topeffekt :-/
> >
> > Havde potten af i går, og jeg kan se på hullet i forrøret at der er
ca.
> > ½-1mm koksdannesle rundt, så det er nok på tide at lave en kautisk soda
vask
> > :)
> >
>
> Armand har ret.
> Situationen er direkte farlig på en højt-hylende 2T'er; men måske ikke
> på en MZ.
> For meget olie medfører for mager blanding, højere temperatur, mindre
> køling - og i modsætning til hvad man skulle tro, dør motoren en
> voldsom død p.gr.a. for megen 'smøring'.
>
> --
> /Hekto
>
Problemet er større / mere farligt hvis der køres med premix (olie i
benzinen) da man her
via sin hoveddyse skal tage højde for den større oliemængde der er i
benzinen.

Da den pågældende mc formodentligt via oliepumpen tilfører olien efter
karburatoren vil
jeg ikke mene at for meget olie resulterer i for mager blanding, men
simpelthen i "tilsølning"
med uforbrændt olie.

/ John



Armand (02-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-06-03 16:41


John Jensen <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> skrev i en
news:3edb0495$0$76089$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> >
> Problemet er større / mere farligt hvis der køres med premix (olie i
> benzinen) da man her via sin hoveddyse skal tage højde for den større
> oliemængde der er i benzinen.
>
> Da den pågældende mc formodentligt via oliepumpen tilfører olien efter
> karburatoren vil jeg ikke mene at for meget olie resulterer i for mager
blanding..

Og så er det liiige:
Tilsætte alle selvsmøre-systemer olien efter karburator/nåledyse?
Hælder der mest primitive ikke olien i svømmerhuset?

--
Armand.




Moller (02-06-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 02-06-03 17:37

> > Da den pågældende mc formodentligt via oliepumpen tilfører olien efter
> > karburatoren vil jeg ikke mene at for meget olie resulterer i for mager
> blanding..
>
> Og så er det liiige:
> Tilsætte alle selvsmøre-systemer olien efter karburator/nåledyse?
> Hælder der mest primitive ikke olien i svømmerhuset?

Et underligt sted at indføre olien, jeg ville være bange for den så ikke
doseret olie hurtigt nok når man drejer på rullen.

Men på MZ'en smides olien directe ind i krumtaphuset :) og efter
benzinhanen blev renset har den kørt upåklageligt.... pånær at jeg ikke kan
stole på hverken omdr. tæller eller speedometer.... speedo viser 10-15km/t
for lidt, måtte jeg sande da de andre på hyggeturen i lørdags nævnte jeg
kørte mere end de 100-110 som jeg trode nu da nålen viste det :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi ... Jo jo, det var den der stod nede på malerklemmen op
af et træ :)
Suzuki GSF 1200 S

>
> --
> Armand.
>
>
>



Hekto (02-06-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 02-06-03 20:35

In article <bbfrgp$2t6u$7@news.cybercity.dk>, Armand says...
>
> John Jensen <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> skrev i en
> news:3edb0495$0$76089$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > >
> > Problemet er større / mere farligt hvis der køres med premix (olie i
> > benzinen) da man her via sin hoveddyse skal tage højde for den større
> > oliemængde der er i benzinen.
> >
> > Da den pågældende mc formodentligt via oliepumpen tilfører olien efter
> > karburatoren vil jeg ikke mene at for meget olie resulterer i for mager
> blanding..
>
> Og så er det liiige:
> Tilsætte alle selvsmøre-systemer olien efter karburator/nåledyse?
> Hælder der mest primitive ikke olien i svømmerhuset?
>
Oftest tilføres olien efter kaburatoren. Enkelte systemer smører også
lejerne direkte, med en del af olien.
Problemet er hele tiden smøringen af krydspinden, da den dels bliver
ret varm, dels sidder et sted hvor der ikke lige kommer benzin/olie
forbi, med mindre konstruktionen tager højde for dette ved f.eks. at
der er et vindue til en skyllekanal i stemplet. Derfor skal man have
olien ind i luftstrømmen, så den kan transporteres, og samtidig uden at
den varierende mængde ødelægger blandingsforholdet luft/benzin.
Krumtap og søle har en smule bedre arbejdsbetingelser.

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto


.... What about www.mc-portalen.com ?

Armand (03-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-06-03 22:19


Hekto <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en
news:MPG.1945c5416dd6529989708@news.tele.dk...
>
> Problemet er hele tiden smøringen af krydspinden, da den dels bliver
> ret varm, dels sidder et sted hvor der ikke lige kommer benzin/olie
> forbi, med mindre konstruktionen tager højde for dette ved f.eks. at
> der er et vindue til en skyllekanal i stemplet.

Er dét den faktiske årsag til brugen af vinduer i stempel-skørter?
Jeg husker billeder deraf fra min knallerttid, og blander dem sammen med
brugen af boost-kanaler (eller hvad?).

De gamle principper er efterhånden helt gået tabt i brug, såvel som
hukommelsen, efter at Yamaha for snart en menneskealder siden introducerede
brugen af indsugning med reed-ventiler i skyllekanalen

--
Armand.






Hekto (03-06-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 03-06-03 23:01

In article <bbj3g1$135f$10@news.cybercity.dk>, Armand says...
> Er dét den faktiske årsag til brugen af vinduer i stempel-skørter?
> Jeg husker billeder deraf fra min knallerttid, og blander dem sammen med
> brugen af boost-kanaler (eller hvad?).
>
Vinduerne blev ofte valgt som løsning for at skabe smøring og køling af
den underste del af stemplet. Til gengæld går det ud over
varmeafledningen til cylindervægen. Frem og tilbage er lige langt!
Til gengæld gav det forbedret smøring og køling af krydspinden.
Yamaha's reed i skyllekanalen, kombineret med et vindue, må give
optimal smøring og køling, da der passerer luft/benzin/olie forbi
krydspinden to gange pr. arbejdsslag.


--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto


.... What about www.mc-portalen.com ?

Rune Larsen (03-06-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 03-06-03 18:33

Hekto wrote:

> Armand har ret.
> Situationen er direkte farlig på en højt-hylende 2T'er; men måske ikke
> på en MZ.
> For meget olie medfører for mager blanding, højere temperatur, mindre
> køling - og i modsætning til hvad man skulle tro, dør motoren en
> voldsom død p.gr.a. for megen 'smøring'.

Det er klart når der kommer mere olie ind i motoren bliver blandingen mere
mager end hvis der ikke gjorde, men afvigelsen er altså ikke ret stor.

Min TZR kører med noget alá 2% olie sådan i gennemsnit, så hvis jeg nu
antager jeg fordobler det til 4%, så svarer det til en dyseændring på 2%
osse. Standard på min er 230, så dvs. jeg går ned til en 230 * 0.98 = 225.4

Det er så lidt det ingen forskel har i praksis, man kan ikke engang købe
dyser med så lille et spring imellem til mine karburatorer.

Et andet aspekt er at når der er mere olie i motoren har stemplet osse
mindre termisk modstand når det skal lede varme ud i cylindervæggen.

I bogen "two stroke performance tuning" er en 125cc cross-maskine testet på
rullefelt med forskellige olie-blandingsforhold, og den test med _mest_
olie gav højest effekt. Forekellen på de to ekstremer var hhv. 6,25% olie i
benzinen og 3,7% olie i benzinen, og forskellen i effekten var 6% !!!!
Forfatteren tilskriver dette til den bedre varmeafledning.

/Rune

Hekto (03-06-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 03-06-03 20:54

In article <bY4Da.2909$Jp3.98649@news010.worldonline.dk>, Rune Larsen
says...
> Det er klart når der kommer mere olie ind i motoren bliver blandingen mere
> mager end hvis der ikke gjorde, men afvigelsen er altså ikke ret stor.
>
> Min TZR kører med noget alá 2% olie sådan i gennemsnit, så hvis jeg nu
> antager jeg fordobler det til 4%, så svarer det til en dyseændring på 2%
> osse. Standard på min er 230, så dvs. jeg går ned til en 230 * 0.98 = 225.4
>
"Snip!"

Jeg er ikke helt sikker på at det holder vand, at regne den ud efter
forholdstal!

Så er spørgsmålet om der er målt på en jernforing eller en Nicasil?

Skidt, jeg ville nu lade være med at eksperimentere så meget, og give
den det der er opgivet. Hvis ikke man har udstyr til at klarlægge
virkningen og dermed konsekvenserne, er det nok det sikreste.


--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto


.... What about www.mc-portalen.com ?

Rune Larsen (03-06-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 03-06-03 21:55

Hekto wrote:

> Jeg er ikke helt sikker på at det holder vand, at regne den ud efter
> forholdstal!

Når man regner med procenter?
Hvordan ville du regne det ud?

> Så er spørgsmålet om der er målt på en jernforing eller en Nicasil?

Okay, det er målt med en jernforing, men gyldigheden og vigtigheden af at få
transporteret varme væk fra stemplet skal ikke undervurderes.

> Skidt, jeg ville nu lade være med at eksperimentere så meget, og give
> den det der er opgivet. Hvis ikke man har udstyr til at klarlægge
> virkningen og dermed konsekvenserne, er det nok det sikreste.

Absolut. Min oliepumpe står som fabrikken foreskriver den skal stå.
På raceren kører jeg med premix på 3% fuldsyntetisk olie, og den har der
aldrig været problemer med.

/Rune

Hekto (03-06-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 03-06-03 22:13

In article <GV7Da.3196$Jp3.118864@news010.worldonline.dk>, Rune Larsen
says...
> Hekto wrote:
>
> > Jeg er ikke helt sikker på at det holder vand, at regne den ud efter
> > forholdstal!
>
> Når man regner med procenter?
> Hvordan ville du regne det ud?

Aner det faktisk ikke! Det eneste jeg ved er at man skal være varsom
med at regne med forholdstal ved arealr og trykdifferencer hen over
sådanne. Det er nok nærmere en logaritmisk funktion.
>
> > Så er spørgsmålet om der er målt på en jernforing eller en Nicasil?
>
> Okay, det er målt med en jernforing, men gyldigheden og vigtigheden af at få
> transporteret varme væk fra stemplet skal ikke undervurderes.

Det er rigtigt; men der er meget stor forskel på spillerummet de to
imellem, da Nicasil-laget er meget tyndt og cylinder og stempel er af
samme material = varmeudvidelseskoeficient.
>
> > Skidt, jeg ville nu lade være med at eksperimentere så meget, og give
> > den det der er opgivet. Hvis ikke man har udstyr til at klarlægge
> > virkningen og dermed konsekvenserne, er det nok det sikreste.
>
> Absolut. Min oliepumpe står som fabrikken foreskriver den skal stå.
> På raceren kører jeg med premix på 3% fuldsyntetisk olie, og den har der
> aldrig været problemer med.

Egentlig er problemet størst på landevejen, når man kører belastet i
højt gear, og blandingen bliver for mager, og den får for meget olie
p.gr.a. gassens stilling.
Derfor skal en 2T'er altid snurre lidt lystigere end man egentlig synes
at situationen berettiger til.

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto


.... What about www.mc-portalen.com ?

Rune Larsen (04-06-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 04-06-03 17:38

Hekto wrote:

> Egentlig er problemet størst på landevejen, når man kører belastet i
> højt gear, og blandingen bliver for mager, og den får for meget olie
> p.gr.a. gassens stilling.
> Derfor skal en 2T'er altid snurre lidt lystigere end man egentlig synes
> at situationen berettiger til.

På TZRen åbner oliepumpen til fuldt tryk ligeså snart motoren passerer over
6.000 rpm. Uanset hvor meget gas man så kører med.
Derfor får den maks fed olieblanding og burde således køre for magert hele
tiden?

/Rune

Hekto (04-06-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 04-06-03 20:38

In article <XepDa.5200$Jp3.166958@news010.worldonline.dk>, Rune Larsen
says...
> På TZRen åbner oliepumpen til fuldt tryk ligeså snart motoren passerer over
> 6.000 rpm. Uanset hvor meget gas man så kører med.
> Derfor får den maks fed olieblanding og burde således køre for magert hele
> tiden?
>
HVis du kører i et højt gear, f.eks. i kraftig modvind, kan du uagtet
give den mere håndtag uden at den kører hurtigere. Derved får du større
areal = mere åbent spjæld; mens trykdifferencen over spjældet bliver
mindre = mindre 'sug' i dysen. Resultatet kan være en alt for mager
blanding.
Fænomenet forekommer derfor oftest hvis motoren nærmest sejtrækker; men
hvis der er lidt omdrejninger på, er der den fornødne trækkraft, og
derfor tilpasses omdrejningerne og gasspjældets stilling til
hastigheden/belsatningen
Oliedoseringen har i denne sammenhæng ingen betydning.

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto


.... What about www.mc-portalen.com ?

Rune Larsen (04-06-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 04-06-03 21:21

Hekto wrote:

> HVis du kører i et højt gear, f.eks. i kraftig modvind, kan du uagtet
> give den mere håndtag uden at den kører hurtigere. Derved får du større
> areal = mere åbent spjæld; mens trykdifferencen over spjældet bliver
> mindre = mindre 'sug' i dysen. Resultatet kan være en alt for mager
> blanding.

Hoveddyser er vel (bør være) sat så dette ikke er et problem. Men ellers kan
jeg sagtens følge tankegangen.

Og i samme mundfuld er det så lige gået op for mig hvorfor et
bremserullefelt giver radikalt andre målinger end et
accelerations-rullefelt

> Oliedoseringen har i denne sammenhæng ingen betydning.

Det var ellers det vi snakkede om før...

/Rune

Hekto (04-06-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 04-06-03 21:30

In article <nvsDa.5446$Jp3.187672@news010.worldonline.dk>, Rune Larsen
says...
> Hoveddyser er vel (bør være) sat så dette ikke er et problem. Men ellers kan
> jeg sagtens følge tankegangen.
>
> Og i samme mundfuld er det så lige gået op for mig hvorfor et
> bremserullefelt giver radikalt andre målinger end et
> accelerations-rullefelt
>
> > Oliedoseringen har i denne sammenhæng ingen betydning.
>
> Det var ellers det vi snakkede om før...
>
Jeg tror det er et generelt problem med 2T'ere, som det er svært at
dyse sig ud af.
Du kan jo også på en 2T'er spare væsentligt på benzinen, ved at gasse
en hel del ned, når du har nået den ønskede hastighed.
I den sammenhæng har jeg også gjort en interessant iagtagelse på min
Punto. Hvis jeg holder den over 3.000 omdr. i 4. gear, kører jeg 2 km
længere på litteren i snit, end hvis jeg ved de samme lejligheder
skiftede op i 5. - der ellers skulle være der for at spare benzin!
Speederfod af beton! ;0)

Ja, det er to forskellige former for belastning.

Det er snart ikke til at holde rede på om det er premix, separat
smøring via indsugning, svømmerhus eller ?



--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto


.... What about www.mc-portalen.com ?

Rune Larsen (05-06-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 05-06-03 15:34

Hekto wrote:

> I den sammenhæng har jeg også gjort en interessant iagtagelse på min
> Punto. Hvis jeg holder den over 3.000 omdr. i 4. gear, kører jeg 2 km
> længere på litteren i snit, end hvis jeg ved de samme lejligheder
> skiftede op i 5. - der ellers skulle være der for at spare benzin!
> Speederfod af beton! ;0)

Jeg har længe tænkt på det samme mht. bilkørsel. Det er mit intuitive
indtryk motoren udnytter benzinen bedst der hvor momentet er maksimalt, men
hvis det er ved dobbelt (eller mere) så mange omdrejninger som den fart man
ønsker at holde i højeste gear, får man nok ikke nogen besparende fordel ud
af det.
Den gængse anbefaling er jo ellers at accelerere op til ænskede fart ved
brug af de lavest mulige omdrejninger. Gasgivning op til 3/4 af fuld gas
skulle give bedste økonomi.
DTI har lavet en undersøgelse af det som er tilgængelig på nettet som PDF.
Prøv at google den.

/Rune

Hekto (05-06-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 05-06-03 16:04

In article <CwIDa.6008$Jp3.246555@news010.worldonline.dk>, Rune Larsen
says...
> Jeg har længe tænkt på det samme mht. bilkørsel. Det er mit intuitive
> indtryk motoren udnytter benzinen bedst der hvor momentet er maksimalt, men
> hvis det er ved dobbelt (eller mere) så mange omdrejninger som den fart man
> ønsker at holde i højeste gear, får man nok ikke nogen besparende fordel ud
> af det.
> Den gængse anbefaling er jo ellers at accelerere op til ænskede fart ved
> brug af de lavest mulige omdrejninger. Gasgivning op til 3/4 af fuld gas
> skulle give bedste økonomi.
> DTI har lavet en undersøgelse af det som er tilgængelig på nettet som PDF.
> Prøv at google den.
>
>
Ja; men det overraskende er at det er 2-2,5 km mere, i gennemsnit, med
det samme kørselsmønster! =:-0
Det har sikkert noget at gøre med at man hele tiden giver en smule for
meget gas.

Denne? :
http://www.emraad.dk/publikationer_nedlagt/Rapporter_nedlagt/bil98.htm

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto


.... What about www.mc-portalen.com ?

Armand (05-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-06-03 17:22


Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en
news:CwIDa.6008$Jp3.246555@news010.worldonline.dk...
> Hekto wrote:
>
> > I den sammenhæng har jeg også gjort en interessant iagtagelse på min
> > Punto. Hvis jeg holder den over 3.000 omdr. i 4. gear, kører jeg 2 km
> > længere på litteren i snit, end hvis jeg ved de samme lejligheder
> > skiftede op i 5. - der ellers skulle være der for at spare benzin!
>
> Jeg har længe tænkt på det samme mht. bilkørsel. Det er mit intuitive
> indtryk motoren udnytter benzinen bedst der hvor momentet er maksimalt,

Økonomien i det maksimale drejningsmoment vil være i forhold til tid á
L/timen, hvor en højere gearing vil kunne transformere dette forbrug over i
en længere distance - Og det er jo i forhold til distancen at vi normalt
anskuer økonomien!
Men gearingen kan hurtigt blive for høj således at der opstår en ugunstig
"køre op af bakke -virkning" (og netop Fiat's motorkarakteristikker plejer
vist
ikke at lægge op til en vild høj gearing :-/ )

--
Armand.





Rune Larsen (05-06-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 05-06-03 18:41

Armand wrote:

> Økonomien i det maksimale drejningsmoment vil være i forhold til tid á
> L/timen, hvor en højere gearing vil kunne transformere dette forbrug over
> i en længere distance - Og det er jo i forhold til distancen at vi normalt
> anskuer økonomien!

Så din pointe er, at man skal geare motoren til at ha maks moment ved den
fart der nu er oftest forekommende, f.eks. 110 km/t?

> Men gearingen kan hurtigt blive for høj således at der opstår en ugunstig
> "køre op af bakke -virkning" (og netop Fiat's motorkarakteristikker plejer
> vist
> ikke at lægge op til en vild høj gearing :-/ )

Måske mere fordi fiat'er normalt har en forholdsvist lille motor. Hvis
Hektos er en 1200cc 16v'er skal den jo ha lidt snoninger førend den laver
noget.

/Rune

Moller (05-06-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 05-06-03 18:49

> Måske mere fordi fiat'er normalt har en forholdsvist lille motor. Hvis
> Hektos er en 1200cc 16v'er skal den jo ha lidt snoninger førend den laver
> noget.

ahva ???? skal en 1200cc 16v ha snoringer ???? hmmm, min trækker nu fint
fra tomgang af :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

>
> /Rune



Rune Larsen (05-06-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 05-06-03 22:51

Moller wrote:

> ahva ???? skal en 1200cc 16v ha snoringer ???? hmmm, min trækker nu
> fint
> fra tomgang af :)

Ikke hvis den har over et ton at slæbe på. Jeg foreslår du sætter en stor
trailer på og laver nogen 0-100 tider

/Rune

Moller (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 06-06-03 07:47


"Rune Larsen" <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:PVODa.6725$Jp3.270404@news010.worldonline.dk...
> Moller wrote:
>
> > ahva ???? skal en 1200cc 16v ha snoringer ???? hmmm, min trækker nu
> > fint
> > fra tomgang af :)
>
> Ikke hvis den har over et ton at slæbe på. Jeg foreslår du sætter en stor
> trailer på og laver nogen 0-100 tider

åh :) vi snakker om en kummefryserttransporter, og ikke en MC :) ja, så
er snakken jo en del anden :)

VH
Lars Molnit

>
> /Rune



Armand (05-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-06-03 22:32


Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en
news:4gLDa.6140$Jp3.256018@news010.worldonline.dk...
> Armand wrote:
>
> > Økonomien i det maksimale drejningsmoment vil være i forhold til tid á
> > L/timen, hvor en højere gearing vil kunne transformere dette forbrug
over
> > i en længere distance - Og det er jo i forhold til distancen at vi
normalt
> > anskuer økonomien!
>
> Så din pointe er, at man skal geare motoren til at ha maks moment ved den
> fart der nu er oftest forekommende, f.eks. 110 km/t?

Nix!
Gearingen bør sættes efter hvad køretøjet kan trække, førend at forbruget
knækker p.g.a. at momentet ikke længere kan magte "op ad bakke"-virkningen!
> > og netop Fiat's motorkarakteristikker plejer vist ikke at lægge op til
> > en vild høj gearing :-/ )
>
> Måske mere fordi fiat'er normalt har en forholdsvist lille motor. Hvis
> Hektos er en 1200cc 16v'er skal den jo ha lidt snoninger førend den laver
> noget.

På modsatte vis mangler ingen motorcykel fra mellemklassen og opefter moment
til at kunne slæbe sig imod vinden og/eller op af Storebælts-broen hhv.
Ejerbavnehøjs-motorvejen, så de burde kunne klare endog en særdeles høj
gearing :-/
Lillefrøen, der ellers hører til blandt kyllingebrysterne hvad bundtræk
angår, er fra før mit ejerskabs side gearet højere end svarende til et 7.
gear, og dét klarer den dels fint under daglig trafik og dels er den til
trods derfor rimelig økonomisk (á rundt regnet 20 km/l)!

--
Armand.






Hekto (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 06-06-03 05:55

In article <bbnqg2$rc9$3@news.cybercity.dk>, Armand says...
>
> Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en
> news:CwIDa.6008$Jp3.246555@news010.worldonline.dk...
> > Hekto wrote:
> >
> > > I den sammenhæng har jeg også gjort en interessant iagtagelse på min
> > > Punto. Hvis jeg holder den over 3.000 omdr. i 4. gear, kører jeg 2 km
> > > længere på litteren i snit, end hvis jeg ved de samme lejligheder
> > > skiftede op i 5. - der ellers skulle være der for at spare benzin!
> >
> > Jeg har længe tænkt på det samme mht. bilkørsel. Det er mit intuitive
> > indtryk motoren udnytter benzinen bedst der hvor momentet er maksimalt,
>
> Økonomien i det maksimale drejningsmoment vil være i forhold til tid á
> L/timen, hvor en højere gearing vil kunne transformere dette forbrug over i
> en længere distance - Og det er jo i forhold til distancen at vi normalt
> anskuer økonomien!
> Men gearingen kan hurtigt blive for høj således at der opstår en ugunstig
> "køre op af bakke -virkning" (og netop Fiat's motorkarakteristikker plejer
> vist
> ikke at lægge op til en vild høj gearing :-/ )
>
Som jeg tidligere skrev, er det overraskende, da det er en voldsom
forbedring ved alm. kørsel til arbejde, med stop og start.
Havde det været ved jævn hastighed, og over en længere strækning, kunne
det give mening; men besparelsen nås ved simpelthen ikke at bruge 5.
gear, på en 8km-strækning i Ballerup!!!

Det tyder på at det 5. er mere reklamegas og støjbegrænsning, end
relateret til benzinøkonomi.

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto


.... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Joergensen (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 06-06-03 08:37

Hekto wrote:
> Det tyder på at det 5. er mere reklamegas og støjbegrænsning, end
> relateret til benzinøkonomi.

Lidt ligesom 6. på RD'en altså ?

Ifølge mine 'tests', kan det ikke bruges brændstof'økonomisk' med
mindre man kører over 120kmt ....

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk
"Vejen til en professionel løsning"

Hekto (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 06-06-03 09:37

In article <slrnbe0h4c.see.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen
says...
> Lidt ligesom 6. på RD'en altså ?
>
> Ifølge mine 'tests', kan det ikke bruges brændstof'økonomisk' med
> mindre man kører over 120kmt ....
>
Nej, nej! ... 6. gear er kun hvis man skal på posthuset, til købmanden
og så'en!!! ;0)
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto


.... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Joergensen (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 06-06-03 17:43

Hekto wrote:
>> Lidt ligesom 6. på RD'en altså ?
>> Ifølge mine 'tests', kan det ikke bruges brændstof'økonomisk' med
>> mindre man kører over 120kmt ....
> Nej, nej! ... 6. gear er kun hvis man skal på posthuset, til købmanden
> og så'en!!! ;0)

Eller skal køre et stykke på motorvejen .... så er det faktisk
glimrende. Men ude på landet kommer man godt nok ikke ret tit over
5.

Jeg kan stadig ikke helt finde ud af om jeg bør smide 15t forrest
når kæden skal skiftes på et tidspunkt.

Hvis jeg ikke husker helt forkert var den jo gearet ned til 16t ik?

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Moller (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 06-06-03 20:42

> Eller skal køre et stykke på motorvejen .... så er det faktisk
> glimrende. Men ude på landet kommer man godt nok ikke ret tit over
> 5.

generalt har en 2 takter ikke så vildt godt med motorvej, for man ender
typisk med højeste gear og for lave omdr... som så sejtrækker :(

> Jeg kan stadig ikke helt finde ud af om jeg bør smide 15t forrest
> når kæden skal skiftes på et tidspunkt.

Hvis du vil ha bedre acc. og dårligere benz økonomi, og du har ret i der
sider et på 16 nu, så er det en go ide :) så kan du måske bruge 6 gear til
noget fornuftigt også :)

>
> Hvis jeg ikke husker helt forkert var den jo gearet ned til 16t ik?

dam, det vil sige der var et 17t på før ???

VH
Lars Molnit

>
> // Hans
> --
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen



Hans Joergensen (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 06-06-03 21:07

Moller wrote:
> generalt har en 2 takter ikke så vildt godt med motorvej, for man ender
> typisk med højeste gear og for lave omdr... som så sejtrækker :(

Det er jo derfor jeg altid kører mindst 130 på motorvejen ....

> Hvis du vil ha bedre acc. og dårligere benz økonomi, og du har ret i der
> sider et på 16 nu, så er det en go ide :) så kan du måske bruge 6 gear til
> noget fornuftigt også :)

Den mest økonomiske tankfuld jeg har kørt på RD'en var en dag der
forgik med 80km/t og ikke højere end 4. gear, der gik den svjh ca.
15km/l .. Typisk går den omkring 12.

Fordelen ved at geare ned vil være at jeg måske kan bruge 6.
allerede fra ca. 110

>> Hvis jeg ikke husker helt forkert var den jo gearet ned til 16t ik?
> dam, det vil sige der var et 17t på før ???

Ja, det er jo standart..

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Hekto (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 06-06-03 23:00

In article <slrnbe1t3g.see.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen
says...
> >> Hvis jeg ikke husker helt forkert var den jo gearet ned til 16t ik?
> > dam, det vil sige der var et 17t på før ???
>
> Ja, det er jo standart..
>
Jep! Jeg satte den en tand ned!
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto


.... What about www.mc-portalen.com ?

Hans Joergensen (08-06-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 08-06-03 08:48

Hekto wrote:
>> Ja, det er jo standart..
> Jep! Jeg satte den en tand ned!

Så gi'r jeg den sgu en tand til ... når den tid kommer..

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Armand (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-06-03 10:35


Hekto <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en
news:MPG.194a3d0ce8f57cda989720@news.tele.dk...
>
> .................................Det tyder på at det 5. er mere
> reklamegas og støjbegrænsning, end relateret til benzinøkonomi.

Eller et kundekrav (opstået ud fra branchens reklamegas), som visse motorer
ikke er værdigt!

På modsat vis kan det som sådan sammenlignes med det kundekrav der har
medført designet af de mest fantastiske sportsmotorcykler nogensinde, uden
andet end et fåtal af køberne udnytter potentialet (á siderne af dækkene?)
!?

Kunder er tilsyneladende nogle får der ikke ved hvad de har brug for :-/

--
Armand.






Hekto (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 06-06-03 10:43

In article <bbpnev$2uqa$6@news.cybercity.dk>, Armand says...
>
> Hekto <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en
> news:MPG.194a3d0ce8f57cda989720@news.tele.dk...
> >
> > .................................Det tyder på at det 5. er mere
> > reklamegas og støjbegrænsning, end relateret til benzinøkonomi.
>
> Eller et kundekrav (opstået ud fra branchens reklamegas), som visse motorer
> ikke er værdigt!
>
> På modsat vis kan det som sådan sammenlignes med det kundekrav der har
> medført designet af de mest fantastiske sportsmotorcykler nogensinde, uden
> andet end et fåtal af køberne udnytter potentialet (á siderne af dækkene?)
> !?
>
> Kunder er tilsyneladende nogle får der ikke ved hvad de har brug for :-/
>

Ja!

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto


.... What about www.mc-portalen.com ?

Moller (05-06-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 05-06-03 16:33

> Du kan jo også på en 2T'er spare væsentligt på benzinen, ved at gasse
> en hel del ned, når du har nået den ønskede hastighed.

Du har nu lige opdaget betydningen af Armands vise ord, han har himlet
op omkring 2 taktere hele tiden :)

> I den sammenhæng har jeg også gjort en interessant iagtagelse på min
> Punto. Hvis jeg holder den over 3.000 omdr. i 4. gear, kører jeg 2 km
> længere på litteren i snit, end hvis jeg ved de samme lejligheder
> skiftede op i 5. - der ellers skulle være der for at spare benzin!
> Speederfod af beton! ;0)

En 2 takter har bedst benzin forbrug der hvor den har den bedste
forbrædning... derved vil du kunne køre længere på Literen, ved at vælge 1
gear lavere, og derved kunne nøjes med langt mindre gasgivning, da den íkke
skal bruge så meget benzin når den rammer området den er optimeret til, end
hva den skal bruge for at komme derop... noget som er stik modsat 4 taktere,
hvor man mere kommer ud for at hvis man holder den 1 gear højere, og derved
lavere omdr. så køre den længere på Literen (forudsat du ikke holder gassen
i bund for sygelig sejtræks skyld).

VH
Lars Molnit
Som glæder sig som et lille barn til at få Graham Bells. 2 takts tunings
bog i morgen :) whiiiiiiiii



Kai Harrekilde-Peter~ (05-06-2003)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 05-06-03 17:31

"Moller" <news@molnit.com> writes:

> Lars Molnit
> Som glæder sig som et lille barn til at få Graham Bells. 2 takts tunings
> bog i morgen :) whiiiiiiiii

Jeg har hentet dem, og siddet og smuglæst lidt. En 2T'er er godt nok
meget forskellig fra en 4T'er skal jeg love for.


--Kai
"bogpusher"


Hekto (06-06-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 06-06-03 05:50

In article <3edf628a$0$248$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, Moller says...
> Du har nu lige opdaget betydningen af Armands vise ord, han har himlet
> op omkring 2 taktere hele tiden :)

Lige og lige, er nu så meget sagt. ;0)
>
> En 2 takter har bedst benzin forbrug der hvor den har den bedste
> forbrædning... derved vil du kunne køre længere på Literen, ved at vælge 1
> gear lavere, og derved kunne nøjes med langt mindre gasgivning, da den íkke
> skal bruge så meget benzin når den rammer området den er optimeret til, end
> hva den skal bruge for at komme derop... noget som er stik modsat 4 taktere,
> hvor man mere kommer ud for at hvis man holder den 1 gear højere, og derved
> lavere omdr. så køre den længere på Literen (forudsat du ikke holder gassen
> i bund for sygelig sejtræks skyld).
>
>
Nej, det er klart! Når indsugnings-'pumpen' og
udstødnings-'orgelpiben' Svinger sammen og gerne i ressonans, kører det
hele mest effektivt. Diverse ventilarrangementer er dog med til at
sænke dette omdrejningstal til noget brugbart, samtidig med at toppen
bevares.

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto


.... What about www.mc-portalen.com ?

Armand (03-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-06-03 23:45


Hekto <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en
news:MPG.19471b349405890698970b@news.tele.dk...
> In article <bY4Da.2909$Jp3.98649@news010.worldonline.dk>, Rune Larsen
> says...
> > Det er klart når der kommer mere olie ind i motoren bliver blandingen
mere
> > mager end hvis der ikke gjorde, men afvigelsen er altså ikke ret stor.
> >
> > Min TZR kører med noget alá 2% olie sådan i gennemsnit, så hvis jeg nu
> > antager jeg fordobler det til 4%, så svarer det til en dyseændring på 2%
> > osse. Standard på min er 230, så dvs. jeg går ned til en 230 * 0.98 =
225.4
>
> Jeg er ikke helt sikker på at det holder vand, at regne den ud efter
> forholdstal!

Joeh - Blot ud fra tværsnit og ikke diameter, og dét burde medføre en
væsentlig forskel da 41% mer-diameter = fordobling af tværsnittet

I ovennævnte eksempel regner jeg mig dog hurtig til at -2% tværsnit = 227.6
:-/

--
Armand.





Rune Larsen (04-06-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 04-06-03 17:36

Armand wrote:

> Joeh - Blot ud fra tværsnit og ikke diameter, og dét burde medføre en
> væsentlig forskel da 41% mer-diameter = fordobling af tværsnittet
>
> I ovennævnte eksempel regner jeg mig dog hurtig til at -2% tværsnit =
> 227.6
> :-/

Nu er det så heldigt at mikuni-dyser er rated efter flow og ikke diameter,
så derfor flow'er en 220 dobbelt så meget som en 110'er.
Hvis man erstatter 2% af flowet med noget andet, er der kun 98% tilbage af
det oprindelige.

/Rune

Armand (04-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-06-03 19:50


Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en
news:McpDa.5199$Jp3.166809@news010.worldonline.dk...
> Armand wrote:
>
> > Joeh - Blot ud fra tværsnit og ikke diameter, og dét burde medføre en
> > væsentlig forskel da 41% mer-diameter = fordobling af tværsnittet
> >
> > I ovennævnte eksempel regner jeg mig dog hurtig til at -2% tværsnit =
> > 227.6
>
> Nu er det så heldigt at mikuni-dyser er rated efter flow og ikke diameter,
> så derfor flow'er en 220 dobbelt så meget som en 110'er.
> Hvis man erstatter 2% af flowet med noget andet, er der kun 98% tilbage af
> det oprindelige.

OK så!

--
Armand.



Armand (03-06-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-06-03 20:56


Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en
news:bY4Da.2909$Jp3.98649@news010.worldonline.dk...
> Hekto wrote:
>
> > Armand har ret.
> > Situationen er direkte farlig på en højt-hylende 2T'er; men måske ikke
> > på en MZ.
> > For meget olie medfører for mager blanding, højere temperatur, mindre
> > køling - og i modsætning til hvad man skulle tro, dør motoren en
> > voldsom død p.gr.a. for megen 'smøring'.
>
> Det er klart når der kommer mere olie ind i motoren bliver blandingen mere
> mager end hvis der ikke gjorde, men afvigelsen er altså ikke ret stor.

Jamen:
Hvis olien først injekteres efter karbunaden, kan den da ikke have
indflydelse på bensinblandingen :-/

Dét med primi-lube'n i svømmerhuset, er det blot noget det svæver frit i min
fantasi??

--
Armand
(med et hul omkring totaggere)



Hekto (03-06-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 03-06-03 22:55

In article <bbj3fi$135f$5@news.cybercity.dk>, Armand says...
> Jamen:
> Hvis olien først injekteres efter karbunaden, kan den da ikke have
> indflydelse på bensinblandingen :-/
>
> Dét med primi-lube'n i svømmerhuset, er det blot noget det svæver frit i min
> fantasi??
>
Du har ret i at ved separat smøring, har olien ingen indflydelse på
blandingen.

Jeg har aldrig set andet med olie i svømmerhuset, end premix!?
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto


.... What about www.mc-portalen.com ?

Jens Blaabjerg \(rep~ (03-06-2003)
Kommentar
Fra : Jens Blaabjerg \(rep~


Dato : 03-06-03 23:31

Rune Larsen wrote:
> Det er klart når der kommer mere olie ind i motoren bliver blandingen
> mere mager end hvis der ikke gjorde, men afvigelsen er altså ikke ret
> stor.
>
> Det er så lidt det ingen forskel har i praksis, man kan ikke engang
> købe dyser med så lille et spring imellem til mine karburatorer.
>
> I bogen "two stroke performance tuning" er en 125cc cross-maskine
> testet på rullefelt med forskellige olie-blandingsforhold,

I samme bog skriver Mr. Bell at ved skift til premix skal der dyses om,
netop fordi blandingen ellers bliver for mager.

Jens
RD



KubikH (04-06-2003)
Kommentar
Fra : KubikH


Dato : 04-06-03 17:24


"Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply)" <xxx@blaabjerg.net>
skrev i en meddelelse news:ck9Da.2196$Hh6.1053@news.get2net.dk...
> Rune Larsen wrote:
> > Det er klart når der kommer mere olie ind i motoren bliver blandingen
> > mere mager end hvis der ikke gjorde, men afvigelsen er altså ikke ret
> > stor.
> >
> > Det er så lidt det ingen forskel har i praksis, man kan ikke engang
> > købe dyser med så lille et spring imellem til mine karburatorer.
> >
> > I bogen "two stroke performance tuning" er en 125cc cross-maskine
> > testet på rullefelt med forskellige olie-blandingsforhold,
>
> I samme bog skriver Mr. Bell at ved skift til premix skal der dyses om,
> netop fordi blandingen ellers bliver for mager.
>
> Jens
> RD

Jeps, ved premix skal der dyses om, fordi hele skidtet skal igennem dysen,
og her tager olien "plads op for" benzinen.
En anden ting er (både ved premix, og ved tilsætning af olie direkte i
"krummekassen") at olien jo altså brænder af.
Forudsat at den har den rigtige kvalitet!!!!(Helt anden diskussion)
Der skal luft og energi til at brænde olie, og det når jo ikke at brænde af
inden udstødsporten åbner.
Dvs. skidtet brænder videre i udstødskanalen = skidt/ dårligt, kald det
mange navne!!.
Olien "stjæler" altså lidt energi til at blive brændt af, og hæver
udstødstemperaturen.
Samtidig "fylder" oliens forbrændingsprodukter i udstødssystemet
Det er en balance mellem smørekrav, og hvor meget man kan "overfodre" med
benzin/luft der skal afvejes.
I en 12000 rpm´s crosser, med en masse overskud af luft og benzindampe i
udstødningen, kan man brænde en masse mere unødig olie af end i Mollers
langt mere besindige transportjern.
Han har en alt for lille udstødsport, med et for stort modtryk i.
Så han mærker det straks.
Ellers er det rigtigt (som tidligere nævnt i tråden) at krydspindslejet
sætter en begrænsning.
MZ med broncebøsning = 2½% olie, med nåleleje = 2%.
Jeg piner min til 1½ - 13/4 %, og den går som en drøm, og ryger ikke ret
meget.
Niels
MZ ETS 150 /ETZ 150 / TS 250 og ETZ 250 "Trike"



Rune Larsen (04-06-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 04-06-03 17:35

KubikH wrote:

> Der skal luft og energi til at brænde olie, og det når jo ikke at brænde
> af inden udstødsporten åbner.

Samme problem for benzinen, vel?

> Han har en alt for lille udstødsport, med et for stort modtryk i.
> Så han mærker det straks.

Ahva?

/Rune

Rune Larsen (04-06-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 04-06-03 17:31

Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) wrote:

> I samme bog skriver Mr. Bell at ved skift til premix skal der dyses om,
> netop fordi blandingen ellers bliver for mager.

Ved premix - den oprindelige tråd gik på autolube.

/Rune

kreidlerhansen (05-06-2003)
Kommentar
Fra : kreidlerhansen


Dato : 05-06-03 22:49

"Moller" skrev d. 31-05-03 17:25 dette indlæg :
> Heysa,
> Jeg har lidt problemer med min tophastighed, som om den ik for nok
> benzin i toppen....
>
> Det jeg så har ladet mig høre er at hvis jeg har skruet min
selvblander
> lidt op, vil den dosere for meget olie i toppen, og derved vil der
kommer så
> meget olie i benzinen at det virker som om den slet ikke for benzin
nok, kan
> det virkelig passe ??? jeg mener for meget olie har jeg altid trodet
betød
> støre olieforbrug og ekstra røg, men ikke at det directe ødelagde
kørslen
> som sådan ???
>
> VH
> Lars Molnit
>
>

Mere olie nedsætter forbrændingstemperaturen = knap så kraftig
eksplosion = færre omdrejninger og evt. halvdød på toppen, hvis jeg ikke
husker meget galt :)

Olie skal have en ret høj temperatur for at antændes og forbrænde
ordentligt; af samme årsag kører dieselmotorer med et sygeligt højt
kompressionsforhold for at udvikle nok varme til at forbrænde
dieselbrændstoffet. Fik jeg bare lige lyst til at sige :)

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409246
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste