|
| Mangler tændning på en cylender Fra : Brian Lænø |
Dato : 26-05-03 20:28 |
|
Hej
Min Cagiva driller, den tænder ikke på bagerste cylender.
Den kørte fint hjem fra arbejde, men da jeg skulle ud og køre igen, ville
den ikke tænde på bagerste cylender.
Jeg har tjekket ledningsnettet, og jeg kan ikke umiddelbart ikke finde fejl.
Jeg har prøvet at afmontere tændrørshætte, og afkorte kablet lidt.
Den kan ikke trække en knist fra kablet til stel.
Hvad er det næste jeg skal prøve?
I morgen vil jeg prøve at bytte om på de 2 tændspoler, for at se om det er
der fejlen er.
For dem der ikke kender modellen, så er motoren en gammel Ducati Pantah 748.
--
Brian
Cagiva Elefant 750
| |
Marco (27-05-2003)
| Kommentar Fra : Marco |
Dato : 27-05-03 00:12 |
|
Hey.
Prøv at skifte tændrør og se om det hjælper.
eller evt ta lidt benz på en klud og tørre platiner af måske de er lidt
snavsede husk at tage tændrør af og prøv at starte ikke ret meget bare lige
lade den køre rundt. og sæt tændrør på igen og start dyret.
Hilsen.
Morten...
"Brian Lænø" <brian-la@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:3ed26aa0$0$83058$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
> Min Cagiva driller, den tænder ikke på bagerste cylender.
> Den kørte fint hjem fra arbejde, men da jeg skulle ud og køre igen, ville
> den ikke tænde på bagerste cylender.
> Jeg har tjekket ledningsnettet, og jeg kan ikke umiddelbart ikke finde
fejl.
> Jeg har prøvet at afmontere tændrørshætte, og afkorte kablet lidt.
> Den kan ikke trække en knist fra kablet til stel.
> Hvad er det næste jeg skal prøve?
> I morgen vil jeg prøve at bytte om på de 2 tændspoler, for at se om det er
> der fejlen er.
> For dem der ikke kender modellen, så er motoren en gammel Ducati Pantah
748.
>
> --
> Brian
> Cagiva Elefant 750
>
>
| |
Brian Lænø (27-05-2003)
| Kommentar Fra : Brian Lænø |
Dato : 27-05-03 04:36 |
|
"Marco" skrev
> Hey.
> Prøv at skifte tændrør og se om det hjælper.
> eller evt ta lidt benz på en klud og tørre platiner af måske de er lidt
> snavsede husk at tage tændrør af og prøv at starte ikke ret meget bare
lige
> lade den køre rundt. og sæt tændrør på igen og start dyret.
>
> Hilsen.
> Morten...
Jeg havde allerede prøvet om den kunne trække en knist imellem
tændrørs-kablet (uden tændrørs-hætte) og stel uden held.
Så det er ikke ved tændrøret fejlen er.
Når jeg kikker i reservedels kataloget, så ser det ud til at den har
elektron tændning (ingen platiner, kun 2 pick-up).
--
Brian
Cagiva Elefant 750
| |
Marco (27-05-2003)
| Kommentar Fra : Marco |
Dato : 27-05-03 14:41 |
|
Hey Brian.
hmm ok så tror jeg at måske armand kan svare på dit spørgsmål.han ved sq
meget den mand hehe.
Hilsen.
Morten...
"Brian Lænø" <brian-la@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:3ed2dcfa$0$83048$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Marco" skrev
> > Hey.
> > Prøv at skifte tændrør og se om det hjælper.
> > eller evt ta lidt benz på en klud og tørre platiner af måske de er lidt
> > snavsede husk at tage tændrør af og prøv at starte ikke ret meget bare
> lige
> > lade den køre rundt. og sæt tændrør på igen og start dyret.
> >
> > Hilsen.
> > Morten...
>
> Jeg havde allerede prøvet om den kunne trække en knist imellem
> tændrørs-kablet (uden tændrørs-hætte) og stel uden held.
> Så det er ikke ved tændrøret fejlen er.
> Når jeg kikker i reservedels kataloget, så ser det ud til at den har
> elektron tændning (ingen platiner, kun 2 pick-up).
>
> --
> Brian
> Cagiva Elefant 750
>
>
| |
Armand (27-05-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-05-03 16:43 |
|
Marco <pac-man@adslhome.dk> skrev i en
news:3ed36af9$0$13168$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hey Brian.
> hmm ok så tror jeg at måske armand kan svare på dit spørgsmål.han ved sq
> meget den mand hehe.
Det kan jeg også:
Der mangler punch på det bageste tændkredsløb!
Brian ér alerede igang med en elementær fejlsøgning (á gnist-test), nu skal
han blot forfølge ledningerne til pågældende tændspole med et voltmeter,
eller prøvelampe for at se hvorhenne at det kikser med strømmen!
Er der ingen strøm-mangel at spore skal spolen testes med et Ohm-meter for
at se om den skulle være brændt af. Alternativt kán det tænkes at være
pick-up'en, Og den testes bedst ved at bytte rundt på de to forekommende og
se om fejlen følger med (= solid fejlsøgnings-metode) men dét er der jo også
gang i, såvidt jeg husker fra tråden!
--
Armand.
| |
Brian Lænø (27-05-2003)
| Kommentar Fra : Brian Lænø |
Dato : 27-05-03 20:30 |
|
"Armand" skrev
> > Hey Brian.
> > hmm ok så tror jeg at måske armand kan svare på dit spørgsmål.han ved sq
> > meget den mand hehe.
>
> Det kan jeg også:
> Der mangler punch på det bageste tændkredsløb!
>
> Brian ér alerede igang med en elementær fejlsøgning (á gnist-test), nu
skal
> han blot forfølge ledningerne til pågældende tændspole med et voltmeter,
> eller prøvelampe for at se hvorhenne at det kikser med strømmen!
>
> Er der ingen strøm-mangel at spore skal spolen testes med et Ohm-meter for
> at se om den skulle være brændt af. Alternativt kán det tænkes at være
> pick-up'en, Og den testes bedst ved at bytte rundt på de to forekommende
og
> se om fejlen følger med (= solid fejlsøgnings-metode) men dét er der jo
også
> gang i, såvidt jeg husker fra tråden!
>
Du havde ret, den manglede punch
Det var et stik på elektronik boksen, hvor kobberet var irret over.
Det lykkes mig at skære noget plastik væk, så jeg kunne lodde nogle
ledninger på.
Sådan en boks er sikkert ikke billig.
Jeg har lagt et billede på news:dk.binaer.motor
Det er sikkert hævn fra motorcyklen, fordi den ikke fik nogen fødselsgave i
sidste uge, da den fyldte 15 år.
Så jeg må hellere købe noget fedt til el-stikkene, som en forsinket
fødselsdagsgave.
--
Brian
Cagiva Elefant 750
| |
Armand (27-05-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-05-03 22:41 |
|
Brian Lænø <brian-la@adslhome.dk> skrev i en
news:3ed3bcb6$0$83045$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Armand" skrev
> > >
> > > hmm ok så tror jeg at måske armand kan svare på dit spørgsmål.
> >
> > Brian ér allerede igang med en elementær fejlsøgning (á gnist-test), nu
> > skal han blot forfølge ledningerne til pågældende tændspole med et
> > voltmeter, eller prøvelampe for at se hvorhenne at det kikser med
> > strømmen!........
> >
> Du havde ret, den manglede punch
> Det var et stik på elektronik boksen, hvor kobberet var irret over.
> Det lykkes mig at skære noget plastik væk, så jeg kunne lodde nogle
> ledninger på.
> Sådan en boks er sikkert ikke billig.
Se bare! Du kan jo godt selv!
Og så er der tillige en opfindsom reparatør (til forskel for
reservedelsudskifter) gemt i dig!!!
--
Armand.
| |
Brian Lænø (28-05-2003)
| Kommentar Fra : Brian Lænø |
Dato : 28-05-03 16:01 |
|
"Armand" skrev
> Se bare! Du kan jo godt selv!
> Og så er der tillige en opfindsom reparatør (til forskel for
> reservedelsudskifter) gemt i dig!!!
>
Ja, det er rart når det lykkes .
Hvad laver sådan en elektronik boks egentlig?
Jeg går ud fra, at den sammen med pick-up virker som et relæ.
Er boksen bare et elektronisk relæ, jeg går ud fra at man ikke trækker hele
strømmen igennem pick-up.
Eller gemmer der sig også noget tændings avancering?
--
Brian
Cagiva Elefant 750
| |
Armand (28-05-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 28-05-03 19:26 |
|
Brian Lænø <brian-la@adslhome.dk> skrev i en
news:3ed4cf40$0$83065$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Hvad laver sådan en elektronik boks egentlig?
> ........ Eller gemmer der sig også noget tændings avancering?
Lige præcist!
Men også noget signal-forstærkning!
--
Armand.
| |
Steen Gruby (27-05-2003)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 27-05-03 23:14 |
|
On Tue, 27 May 2003 21:30:09 +0200, "Brian Lænø"
<brian-la@adslhome.dk> wrote:
Hej Brian.
>>
>Du havde ret, den manglede punch
>Det var et stik på elektronik boksen, hvor kobberet var irret over.
>Det lykkes mig at skære noget plastik væk, så jeg kunne lodde nogle
>ledninger på.
>Sådan en boks er sikkert ikke billig.
>Jeg har lagt et billede på news:dk.binaer.motor
>Det er sikkert hævn fra motorcyklen, fordi den ikke fik nogen fødselsgave i
>sidste uge, da den fyldte 15 år.
>Så jeg må hellere købe noget fedt til el-stikkene, som en forsinket
>fødselsdagsgave.
Godt gået.
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Steen Gruby (27-05-2003)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 27-05-03 23:11 |
|
On Tue, 27 May 2003 17:42:43 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
Hej Armand.
>
>Er der ingen strøm-mangel at spore skal spolen testes med et Ohm-meter for
>at se om den skulle være brændt af. Alternativt kán det tænkes at være
>pick-up'en, Og den testes bedst ved at bytte rundt på de to forekommende og
>se om fejlen følger med (= solid fejlsøgnings-metode) men dét er der jo også
>gang i, såvidt jeg husker fra tråden!
Systematisk fejlfinding
Det var en almindelig diciplin i EDB alderens barndom da en Maniframe
computer var lige så stor som et paracelhus.
Byt rundt på stumperne og se om fejlen følger med
Specielt mine tyske kolleger var skrappe til den fremgangsmåde.
Det affødte følgende tese fra en af mine kolleger:
Hvad er forskellen på en tysk og en dansk teknikker der punkterer?
Jow, tyskeren bytter resolut om på for og baghjul for at se om fejlen
følger med.
Danskeren bytter hjulet med naboen og håber at fejlen følger med
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
|
|