Under den forreste bremsearm sidder en 8mm skrue, låst/fikseret med
møtrik og med sekskant hul for unbraco-nøgle. Denne er til justering af den
nederste bremsebakke.
Løsn møtriken og drej med unbraco-nøgle - jeg kan ikke huske hvilken vej,
men drej til hjulet blokerer og drej så modsat, lige netop så meget at
hjulet går frit, og spænd kontra-/låsemøtriken. Juster bremsegreb-frigang
ved bageste bremsearm.
Er der stadig huggeri? Af med hjulet -ankerplade med bakker ud, slib med
smergellærred belægning og tromle og fjern støv. Hvis der er antydning af
fedt eller olie - rens med benzin og lad tørre inden montering.
Good Luck
Palle
P.S. Og slut af med justering.
"Steen Gruby" <steen.gruby@(at)gruby.dk> wrote in message
news:qq8vcvga5or7hd6skgvb809msln9hf4br2@4ax.com...
> On Sat, 24 May 2003 18:26:48 +0200, "Ole Fisker"
> <ole@familienfisker.dk> wrote:
>
> Hej Ole
> >
> >Forbremsen på min BMW 75/5 virker som om den 'hugger' for hurtigt. Dvs.
jeg
> >mangler den der følelse af at
> >kunne dosere bremsen, er det normalt for en tromleforbremse. ?? Eller kan
> >jeg bare ikke huske hvordan det var i gamle dage.
> >
> Nu ved jeg ikke om du lige har fået lavet bremser på din BMW.
> Når man reparerer tromlebremser, lægger man normalt lidt overstørrelse
> belægninger på, og sliber så efterfølgende bakkerne på en "centerløs"
> slibemaskine således at de passer i tromlen.
> Det vil sige at de bærer på hele fladen.
> Man kan så rejfe kanterne af belægningerne mere eller mindre.
> Hvis bakkerne er skåret skarpt af, dvs. uden rejfning, vil man faktisk
> få en efekt du omtaler, idet bakken på den måde sætter sig hårdt i
> tromlen - Man bruger faktisk tricket i bremser der ikke rigtigt vil
> tage fat.
> Jeg vil tro du kan bedre på det ved at rejfe kanterne af bakkerne i
> påløbsretningen.
>
> >Når man kigger på bremsen samtidig med at den aktiveres (altså når jeg
> >holder parkeret) kan jeg se at den bageste arm aktiveres først, er
> >det forkert ??
> >
> Det kan ikke besvares entydigt.
> Det er lidt "kunst" at justere en bremse med dobbelte individuelle
> aktiveringer, så det er bare med at få føling med justeringen.
> Øvelse gør mester
>
> >Har i nogle forslag til hvad der kan være galt, eller skal det være
sådan.
> >
> Jeg har givet mit bud
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
>
www.gruby.dk