> Davs.
>
> En oplevelse i sidste weekend gav mig lidt dårlig samvittighed, så jeg vil
> lige benytte dette af relevante personer meget frekventerede forum til at
> opridse reglerne omkring kørsel på De Danske Statsbaners vejnet.
>
> Normalt plejer jeg at holde en lille tale med instruktion til nytilkomne
> inden jeg fører an på en køretur, for det kan være svært for nye at kende
> alle de indforståede regler vi "erfarne" har indstiftet over de sidste
> hundrede års udøvelse af tohjulet motoriseret friluftsliv - denne fredag
> glemte jeg det dog, og jeg kunne se på et par af deltagerne, at
> informationsstrømmen havde været underdimensioneret.
>
> På dette fremragende vejnet, så smukt indrammet af to symmetriske
> jernstænger af særdeles slidstærk beskaffenhed, gælder de samme regler for
> fællestur-kørsel som på alle andre vejnet, privatejede såvel som offentlig
> ejendom. Forreste mand formodes at kende vejen, og fører derfor an. Alle
> andre følger ham. På ture med få deltagere (som i fredags) er det praktisk
> med en fast "bageste mand" til at opsamle eventuelle tilskadekomne eller
> mekaniske havarier, og den faste bagstopper giver også lettere mulighed
for
> "forreste mand" at se, om alle er med - fx. når der holdes en kort pause
for
> at sikre at alle er med endnu. Når bageste mand ankommer, så er alle med,
og
> turen kan fortsætte. Der vil altid opstå en del elastik i rækken, så for
at
> sikre at flokken ikke knækkes i to, skal man altid holde øje med piloten
BAG
> sig. Er han pludselig væk, er rækken blevet knækket - måske at et styrt?
Man
> stopper og venter. Da alle holder øje med piloten bag sig, vil hele rækken
> stoppe op, og "forreste mand" kan så køre tilbage og undersøge hvad
> problemet var. Elastik i rækken, sagde jeg. Og denne elastiks natur er
> således, at de bageste nogle gange skal køre enormt hurtigt, for igen at
> samle rækken. Derfor bør de mest "grønne" køre oppe foran i rækken, og de
> mest erfarne (hurtigste) bør køre bagest, det er mest sjovt for alle idet
de
> "nye" ikke får så store problemer med at følge med, og de erfarne af og
til
> må lidt på gassen for at hente hovedfeltet.
>
> Disse generelle retningslinier for afvikling af fællestur efter på forhånd
> tilrettelagt plan, er generelt anvendelige, både ved kørsel på løst- og
> asfalteret underlag.
>
> Der er ydermere nogle håndsignaler som er praktiske at kende til:
> En løftet venstre hånd, som når cyklister giver tegn til stop (okay, det
er
> meeeeget teoretisk, vi ved jo alle at cyklister ikke giver tegn til en
> skid), betyder "Achtung!" der er noget der kræver opmærksomhed (udover den
> intense kamp med ham bag dig om at komme først til næste sving). Det kan
> være modkørende trafik, nervøse heste, sure bønder, gående på racerb...
> sludder, skovstien, eller andet forstyrrende.
> En bevægelse med venstre hånd, som når man klapper en lille hund på
hovedet,
> betyder "kør roligt", og kan fx. skyldes passage af gårdsplads, kørsel på
> velholdt vej som ikke må splittes ad, eller hensyntagen til rytter som ved
> normal forbikørsel typisk kastes af hesten og derefter bliver skide sur.
> En pegefinger højt løftet i vejret som beskriver en gentagen cirkulær
> bevægelse betyder "vend om". Oftest fordi forreste mand er så senil-dement
> at han ikke kan huske sin egen rute, og derfor har ledt flokken ind af en
> blind vej, men nogle gange simpelthen fordi ruten går igennem en eller
anden
> mands baghave, og denne mand er hjemme i dag, og selv på afstand ser han
> umådelig sur ud.
>
> Nu tilbage til emnet: Regelsæt specielt til DSB-strækninger. Reglerne for
> kørslen er de samme som på andre mere eller mindre offentlige vejnet, dog
> påhviler der forreste og bageste mand en ekstra pligt, nemlig at holde øje
> med vejnettets øvrige trafik. Forreste mand holde øje med modkørende, og
> bageste mand holder øje med bagfra kommende - dette er vigtigt, da
> vejnettets øvrige trafikanter ikke har mulighed for overhaling.
> Motorcyklister skal altid vige for vejnettets øvrige trafikanter, da de af
> praktiske grunde har forkørselsret. Kør pænt ud af sporet, og vent i 2 til
3
> meters afstand fra banelegemet, til trafikken er passeret. Hils pænt og
> høfligt under passagen, de er jo så venlige at låne os deres jernbane.
> Kørslen på dette vejnet adskiller sig lidt fra kørslen på andre veje, idet
> færdsel med under 60 km/t er uintelligent. Ved befordring omkring 40km/t
er
> der direkte risiko for at tænder rasler løse, lommer tømmes og synet
sløres.
> Dette skyldes at de lange jern-dimser i siderne er forbundet med
> tværliggende træ-pinde der kaldes "sveller", hvorimellem der er kastet
> skærver, og disse skærver er sjældent ret jævnt fordelt, derfor kan der
ved
> særlige hastigheder opstå en form for resonans der kan være yderst
> ubehagelig. Gudskelov opstår denne resonans som regel ved hastigheder der
> alligevel ikke har nogen større interesse hos motorcyklister.
> Når du nærmer dig en krydsende vej, vil du nogle gange observere syns- og
> høre-forstyrrelser, oftest som en ringen for ørerne og lysende røde
pletter
> for øjnene. Sker dette, skal du ikke stoppe op. Det følges nemlig oftest
af
> at bommene går ned, og dette holder den krydsende trafik tilbage.
Respekter
> trafikkens regler, og kryds vejen mens den øvrige trafik alligevel holder
> tilbage for dig.
> Den vigtigste regel er dog: Se op! Kig altid langt frem ved færdsel på
disse
> DSB-net, for krydsende grusveje implicerer ofte "overkørsler", en form for
> niveau-udligning for den krydsende vejs trafik, der oftest ikke kan
passeres
> af en motorcykel på banelegemet med 100, uden store efterfølgende
> reservedelsindkøb.
> Nej, det er nu ikke helt rigtigt: Den VIGTIGSTE regel er: Kend dit
bane-net.
> Vid, at nogle strækninger er mere attraktive end andre, for os
> motorcyklister. Mens nogle strækninger er stærkt trafikerede, og af tog
med
> meget høj hastighed, så er andre strækninger (godsbaner, veteranbaner
osv.)
> langt mere brugervenlige. Visse baner her i det nordjyske befordres kun af
> godstog 2 gange dagligt, og med maks. hastigheder på 30-40 km/t, og det er
> langt mere afstressende at køre en tur, hvis man ikke absolut behøver at
> kunne lyn-togenes køreplan på sekundet.
>
> Nu skulle jeg vist have rådet bod på weekendens manglende
> fællestur-instruktion. Håber jeg har udtrykt mig klart - hvis der skulle
> være smuttet noget, så bare spørg, så skal jeg respondere efter bedste
evne.
>
> Mvh.
> Rittig
Holder i jer så også informerede om forsinkelser?
Vær opmærksom på at nogle godstog kører op mod 100 km/t...
--
Venlig hilsen Rune
http://bandit600.netfirms.com
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=7
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (
http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.483 / Virus Database: 279 - Release Date: 19-05-2003