Jens Jacob Bager Jensen <news@abl1926.dk> skrev i en
news:0fkAa.20$R44.7@news.get2net.dk...
> "
> F3 har bedre gearkasse.
Bedre?
Mere solid, bedre i funktion eller bedre fordeling af gearene??
>.............. Den er lidt kortere gearet, men kan tage 500rpm, så
> i sidste end giver det det samme.
I forbindelse med at jeg lagde Eddike's F2'ers gearinger ind i regneark,
bemærkede jeg at F3'eren havde en utraditionel fordeling af de højeste gear:
Hvor gearene normalt falder degressivt i springene jo højere gear der lægges
ind, er springet imellem de to øverste gear nærmest á ét skridt tilbage!
Fordelingen er som følger (á procentielt laver omdrejninger), startende med
det første spring til 2.gear:
42%; 25%; 20%; 14%; 15%(!)
På Lillefrøen er der på samme måde 10% spring såvel til 5.gear som til
6.gear, og dét havde jeg studset over under brugen inden jeg regnede
gearkassen igennem, så ligefrem et spring "tilbage igen" på F3'eren, burde
man kunne opfatte i retning af overdrive :-/
Der findes forøvrigt et HRC gearkasse-kit til CBR600; men det er tydeligvis
til F3'eren, da det slagter F2'erens sekvens fuldstændig i mellemgearene!
Fordelingen dermed er som følger (á ovenfor) :
4%; 75%; 14%; 14%; 14%! (og der ér ingen regne/skrivefejl hér!)
--
Armand.