/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
hvordan skifter man dæk selv?
Fra : michelangelo


Dato : 19-05-03 22:16

Hejsa, jeg har en DR 500 og vil gerne skifte mit bagdæk selv, men hvad har
jeg brug for af værktøj og hvordan gør man?


Mvh Lasse



 
 
D@lby (19-05-2003)
Kommentar
Fra : D@lby


Dato : 19-05-03 22:48


> Hejsa, jeg har en DR 500 og vil gerne skifte mit bagdæk selv, men hvad har
> jeg brug for af værktøj og hvordan gør man?
>

(tyvstjålet fra tidligere indlæg - men sikkert ligeså godt)

1. Få løsnet dækket fra fælgkanten hele vejen rundt på begge sider. Hvis du
ikke kan træde det ned når hjulet ligger på gulvet (på noget stof,
gulvtæppe el. lign.) så må der skrappere midler til. Dækket ligger stadig på
gulvet. Tag en muggert og en bred flad ikke skarp mejsel (eller hellere en
særlig dækmejsel) og slå ind mellem fælgkant og dæk parallelt med dækkanten
mod fælgbunden. Når dækket begynder at løsne sig lidt vippes dækmejslen mere
og mere mod lodret. Tilsidst bliver dækket slået ned midt i fælgen hvor
fælgen har en noget mindre diameter. Få dækket løsnet hele vejen rundt på
begge sider.
2. Smør lidt "glidecreme" rundt langs kanten så dækket lettere kan glide af.
3. Tag et dækjern og sæt det på plads under dækket. Der hvor jernet rører
fælgen beskytter du fælgkanten evt med et stykke flækket vandslange som selv
sidder rimelig fast.
4. Pres derefter dækket ned midt i fælgen hvor diameteren er mindst modsat
hvor du har dækjernet. Dette gør at der bliver mere dæk at arbejde med hvor
du har dækjernet. Dette er meget vigtigt!
5. Tag så det andet dækjern og sæt det på plads på samme måde ca 10 cm fra
det første jern.
6. Nu vipper du det første dækjern ned. Det skulle køre rimeligt glat hvis
du har gjort pkt. 4. rigtigt.
7. Derefter vipper du dækjern nr to ned. Hvis det er for svært har du nok
været for grådig og lavet for stor afstand mellem de to jern.
8. Når begge jern er vippet ned tager du jern nr 1 fri og sætter det på
plads i kort afstand fra nr 2 som holdes vippet ned. Du kan evt holde nede
det med knæet.
9. Sådan fortsætter du nøk for nøk en gang eller to mere hvorefter hele
dæksiden glider fri.
Resten er herefter vist let nok.

Når dækket skal på igen gør du det hele i stort set modsat rækkefølge. Husk
at smøre med glidecreme og husk pkt 4 når dækket skal på plads med det
sidste stykke. Pkt 4 er langt hen ad vejen nøglen til succes! Endelig er det
vigtigt at arbejde i små nøk ad gangen. Tag ikke for store stykker af
gangen.


God fornøjelse

Lars D@lby



Per Milborg Pedersen (20-05-2003)
Kommentar
Fra : Per Milborg Pedersen


Dato : 20-05-03 18:43


"D@lby" <LarsdalbyNOSPAM@hotmail.com> wrote in message
news:efcya.3791$le5.2066@news.get2net.dk...
>
> > Hejsa, jeg har en DR 500 og vil gerne skifte mit bagdæk selv, men hvad
har
> > jeg brug for af værktøj og hvordan gør man?
> >
>
> (tyvstjålet fra tidligere indlæg - men sikkert ligeså godt)
>
> 1. Få løsnet dækket fra fælgkanten hele vejen rundt på begge sider. Hvis
du
> ikke kan træde det ned når hjulet ligger på gulvet (på noget stof,
> gulvtæppe el. lign.) så må der skrappere midler til. Dækket ligger stadig

> gulvet. Tag en muggert og en bred flad ikke skarp mejsel (eller hellere
en
> særlig dækmejsel) og slå ind mellem fælgkant og dæk parallelt med
dækkanten
> mod fælgbunden. Når dækket begynder at løsne sig lidt vippes dækmejslen
mere
> og mere mod lodret. Tilsidst bliver dækket slået ned midt i fælgen hvor
> fælgen har en noget mindre diameter. Få dækket løsnet hele vejen rundt på
> begge sider.

Nej nej og nej igen. Lad nu være med at opfordre folk til at slå løs på
deres dæk og fælge med en muggert. Som jeg også skrev i den tidligere tråd
så klem dækket fri i en skruestik hvor alt foregår stille og roligt uden
risiko for mærker i fælgen, hvis man atså ligger noget i mellem skruestik og
fælg. Hvad nu hvis man bare er punkteret og skal have dækket fri for at
komme til slangen. Dækket har sikkert ikke godt af at blive tæsket sådan på
og man risikerer i værste fald at ødelægge dækket.

Så nu siger jeg det igen. Skruestik, så ødelægger du hverken fælg, dæk, og
venstre hånd.





Claus Rittig (20-05-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 20-05-03 19:17

"Per Milborg Pedersen" <per_p@wanadooFJERNDETTE.dk> skrev i en meddelelse
news:3eca693e$0$253$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> > gulvet. Tag en muggert og en bred flad ikke skarp mejsel (eller hellere
> en
> > særlig dækmejsel) og slå ind mellem fælgkant og dæk parallelt med
> dækkanten
> > mod fælgbunden. Når dækket begynder at løsne sig lidt vippes dækmejslen
> mere

> Nej nej og nej igen. Lad nu være med at opfordre folk til at slå løs på
> deres dæk og fælge med en muggert. Som jeg også skrev i den tidligere tråd
> så klem dækket fri i en skruestik hvor alt foregår stille og roligt uden
> risiko for mærker i fælgen, hvis man atså ligger noget i mellem skruestik
og
> fælg. Hvad nu hvis man bare er punkteret og skal have dækket fri for at
> komme til slangen. Dækket har sikkert ikke godt af at blive tæsket sådan

> og man risikerer i værste fald at ødelægge dækket.
> Så nu siger jeg det igen. Skruestik, så ødelægger du hverken fælg, dæk, og
> venstre hånd.

Ja, ja, far.
Hvad er der nu galt med at lægge hjulet på gulvet og gå en tur rundt på det?
Det ødelægger ingenting, og det løser opgaven - det virkede for Stefan i
søndags.

Rittig



Morten Juel (19-05-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 19-05-03 22:51

> Hejsa, jeg har en DR 500 og vil gerne skifte mit bagdæk selv, men hvad har
> jeg brug for af værktøj og hvordan gør man?

Hejsa Lasse

Jeg har en tråd om det længere nede, men her er guldkornene, det hele er
CP'et og det er Kenneth der er manden med guldkornene og den virker bare
den beskrivelse, HUSK dækfedt/sulfo uden er det et helvede !!

"1. Få løsnet dækket fra fælgkanten hele vejen rundt på begge sider. Hvis du
ikke kan træde det ned når hjulet ligger på gulvet (på noget stof,
gulvtæppe el. lign.) så må der skrappere midler til. Dækket ligger stadig på
gulvet. Tag en muggert og en bred flad ikke skarp mejsel (eller hellere en
særlig dækmejsel) og slå ind mellem fælgkant og dæk parallelt med dækkanten
mod fælgbunden. Når dækket begynder at løsne sig lidt vippes dækmejslen mere
og mere mod lodret. Tilsidst bliver dækket slået ned midt i fælgen hvor
fælgen har en noget mindre diameter. Få dækket løsnet hele vejen rundt på
begge sider.
2. Smør lidt "glidecreme" rundt langs kanten så dækket lettere kan glide af.
3. Tag et dækjern og sæt det på plads under dækket. Der hvor jernet rører
fælgen beskytter du fælgkanten evt med et stykke flækket vandslange som selv
sidder rimelig fast.
4. Pres derefter dækket ned midt i fælgen hvor diameteren er mindst modsat
hvor du har dækjernet. Dette gør at der bliver mere dæk at arbejde med hvor
du har dækjernet. Dette er meget vigtigt!
5. Tag så det andet dækjern og sæt det på plads på samme måde ca 10 cm fra
det første jern.
6. Nu vipper du det første dækjern ned. Det skulle køre rimeligt glat hvis
du har gjort pkt. 4. rigtigt.
7. Derefter vipper du dækjern nr to ned. Hvis det er for svært har du nok
været for grådig og lavet for stor afstand mellem de to jern.
8. Når begge jern er vippet ned tager du jern nr 1 fri og sætter det på
plads i kort afstand fra nr 2 som holdes vippet ned. Du kan evt holde nede
det med knæet.
9. Sådan fortsætter du nøk for nøk en gang eller to mere hvorefter hele
dæksiden glider fri.
Resten er herefter vist let nok.

Når dækket skal på igen gør du det hele i stort set modsat rækkefølge. Husk
at smøre med glidecreme og husk pkt 4 når dækket skal på plads med det
sidste stykke. Pkt 4 er langt hen ad vejen nøglen til succes! Endelig er det
vigtigt at arbejde i små nøk ad gangen. Tag ikke for store stykker af
gangen.
Held og lykke. Det er ikke så svært men kræver nok lidt at man har prøvet et
par gange før det glider nemt. Men sådan er det jo med det meste!

Kenneth
NSU Supermax 1961"


--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Suzuki DR350SET --- TIL SALG SE PÅ: http://DR350.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i




ThomasT (20-05-2003)
Kommentar
Fra : ThomasT


Dato : 20-05-03 11:04

Kan det overhovedet betale sig at begynde selv? Jeg mener at jeg gave 250,-
for at få begge mine dæk skiftet sidst (havde købt dæk i tyskland)

ThomasT
GSX750L


"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
news:babjag$jo9$1@sunsite.dk...
> > Hejsa, jeg har en DR 500 og vil gerne skifte mit bagdæk selv, men hvad
har
> > jeg brug for af værktøj og hvordan gør man?
>
> Hejsa Lasse
>
> Jeg har en tråd om det længere nede, men her er guldkornene, det hele er
> CP'et og det er Kenneth der er manden med guldkornene og den virker
bare
> den beskrivelse, HUSK dækfedt/sulfo uden er det et helvede !!
>
> "1. Få løsnet dækket fra fælgkanten hele vejen rundt på begge sider. Hvis
du
> ikke kan træde det ned når hjulet ligger på gulvet (på noget stof,
> gulvtæppe el. lign.) så må der skrappere midler til. Dækket ligger stadig

> gulvet. Tag en muggert og en bred flad ikke skarp mejsel (eller hellere
en
> særlig dækmejsel) og slå ind mellem fælgkant og dæk parallelt med
dækkanten
> mod fælgbunden. Når dækket begynder at løsne sig lidt vippes dækmejslen
mere
> og mere mod lodret. Tilsidst bliver dækket slået ned midt i fælgen hvor
> fælgen har en noget mindre diameter. Få dækket løsnet hele vejen rundt på
> begge sider.
> 2. Smør lidt "glidecreme" rundt langs kanten så dækket lettere kan glide
af.
> 3. Tag et dækjern og sæt det på plads under dækket. Der hvor jernet rører
> fælgen beskytter du fælgkanten evt med et stykke flækket vandslange som
selv
> sidder rimelig fast.
> 4. Pres derefter dækket ned midt i fælgen hvor diameteren er mindst modsat
> hvor du har dækjernet. Dette gør at der bliver mere dæk at arbejde med
hvor
> du har dækjernet. Dette er meget vigtigt!
> 5. Tag så det andet dækjern og sæt det på plads på samme måde ca 10 cm fra
> det første jern.
> 6. Nu vipper du det første dækjern ned. Det skulle køre rimeligt glat hvis
> du har gjort pkt. 4. rigtigt.
> 7. Derefter vipper du dækjern nr to ned. Hvis det er for svært har du nok
> været for grådig og lavet for stor afstand mellem de to jern.
> 8. Når begge jern er vippet ned tager du jern nr 1 fri og sætter det på
> plads i kort afstand fra nr 2 som holdes vippet ned. Du kan evt holde nede
> det med knæet.
> 9. Sådan fortsætter du nøk for nøk en gang eller to mere hvorefter hele
> dæksiden glider fri.
> Resten er herefter vist let nok.
>
> Når dækket skal på igen gør du det hele i stort set modsat rækkefølge.
Husk
> at smøre med glidecreme og husk pkt 4 når dækket skal på plads med det
> sidste stykke. Pkt 4 er langt hen ad vejen nøglen til succes! Endelig er
det
> vigtigt at arbejde i små nøk ad gangen. Tag ikke for store stykker af
> gangen.
> Held og lykke. Det er ikke så svært men kræver nok lidt at man har prøvet
et
> par gange før det glider nemt. Men sådan er det jo med det meste!
>
> Kenneth
> NSU Supermax 1961"
>
>
> --
> Mvh
> Morten --- http://StarChild.dk
> Suzuki DR350SET --- TIL SALG SE PÅ: http://DR350.dk
> Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
> Jallagryde 320i
>
>
>



Carsten Eilersen (20-05-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Eilersen


Dato : 20-05-03 12:09


"ThomasT" <FJERN-DETTEthth@teliamail.dk> wrote in message
news:bacuj3$oh0$1@sunsite.dk...
> Kan det overhovedet betale sig at begynde selv? Jeg mener at jeg gave
250,-
> for at få begge mine dæk skiftet sidst (havde købt dæk i tyskland)
>
> ThomasT
> GSX750L

SNIP

Jow, jow - det ka' betale sig.
Jeg mener at kunne købe 3-4 flasker anstændig rødvin for en besparelse på
250 dask, så jeg får både rødvin og ved, at værkstedet ikke kan montere mine
sutter bedre end jeg selv gør

Carsten
BMW K1200 RS
Suzuki DR 250 S




Soren Lindholt (20-05-2003)
Kommentar
Fra : Soren Lindholt


Dato : 20-05-03 12:33


Carsten Eilersen <ceilersen@tiscali.dk> wrote in article
<Z6oya.71632$y3.5110883@news010.worldonline.dk>...
> Jow, jow - det ka' betale sig.
> Jeg mener at kunne købe 3-4 flasker anstændig rødvin for en besparelse på
> 250 dask, så jeg får både rødvin og ved, at værkstedet ikke kan montere
mine
> sutter bedre end jeg selv gør
>
Jep, og det er jo f.eks. typisk som i søndags kl 13 og man er LIIIGE kommet
ud i grusgraven når forhjulet bliver fladt, og ventilen flåes af, på trods
af dæklås og alt.
Så er det en rar ting at kunne fikse et hurtigt slangeskift så man ikke
spilder en dag med ligegyldige ting ..

Mine nyindkøbte sommerdæk til bilen derimod... der sætter mageligheden sku
grænsen!
--
Soren
http://motortosse.dk


Carsten Eilersen (20-05-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Eilersen


Dato : 20-05-03 13:11


"Soren Lindholt" <lindholt@REMOVEperson.dk> wrote in message
news:01c31ec3$a1918370$f20b12ac@pc4148...
>
> Carsten Eilersen <ceilersen@tiscali.dk> wrote in article
> <Z6oya.71632$y3.5110883@news010.worldonline.dk>...
> > Jow, jow - det ka' betale sig.
> > Jeg mener at kunne købe 3-4 flasker anstændig rødvin for en besparelse

> > 250 dask, så jeg får både rødvin og ved, at værkstedet ikke kan montere
> mine
> > sutter bedre end jeg selv gør
> >
SNIP
......
> Mine nyindkøbte sommerdæk til bilen derimod... der sætter mageligheden sku
> grænsen!
> --
> Soren
> http://motortosse.dk
>
Jeps - bildæk gider jeg heller ikke montere endsige afbalancere - især ikke,
når man har firmamadkasse - dér har vi nemlig folk til det grove

Carsten



Soren Lindholt (20-05-2003)
Kommentar
Fra : Soren Lindholt


Dato : 20-05-03 13:16


Carsten Eilersen <ceilersen@tiscali.dk> wrote in article
<gWoya.71667$y3.5113077@news010.worldonline.dk>...
> Jeps - bildæk gider jeg heller ikke montere endsige afbalancere - især
ikke,
> når man har firmamadkasse - dér har vi nemlig folk til det grove
>
Der findes jo også "firmamotorcykler" , ved paraden i Aalborg i fredags
kørte vi jo forbi brandstationen, og de stod ude på fortovet med
brandmotorcyklen, med blåt blink osv...
men de skifter nok heller ikke dæk selv.
--
Soren
http://motortosse.dk


Carsten Eilersen (20-05-2003)
Kommentar
Fra : Carsten Eilersen


Dato : 20-05-03 13:30


"Soren Lindholt" <lindholt@REMOVEperson.dk> wrote in message
news:01c31ec9$82ae8100$f20b12ac@pc4148...
>
> Carsten Eilersen <ceilersen@tiscali.dk> wrote in article
> <gWoya.71667$y3.5113077@news010.worldonline.dk>...
> > Jeps - bildæk gider jeg heller ikke montere endsige afbalancere - især
> ikke,
> > når man har firmamadkasse - dér har vi nemlig folk til det grove
> >
> Der findes jo også "firmamotorcykler" , ved paraden i Aalborg i fredags
> kørte vi jo forbi brandstationen, og de stod ude på fortovet med
> brandmotorcyklen, med blåt blink osv...
> men de skifter nok heller ikke dæk selv.
> --
> Soren
> http://motortosse.dk
>
Jow, jow - men skulle biksen gå ned, må kreditorerne hellere rende med
madkassen end med mine 2-hjulere

Carsten



Claus Rittig (20-05-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 20-05-03 17:32

"Soren Lindholt" <lindholt@REMOVEperson.dk> skrev i en meddelelse
news:01c31ec9$82ae8100$f20b12ac@pc4148...
>
> Carsten Eilersen <ceilersen@tiscali.dk> wrote in article
> <gWoya.71667$y3.5113077@news010.worldonline.dk>...
> > Jeps - bildæk gider jeg heller ikke montere endsige afbalancere - især
> ikke,
> > når man har firmamadkasse - dér har vi nemlig folk til det grove
> >
> Der findes jo også "firmamotorcykler" , ved paraden i Aalborg i fredags
> kørte vi jo forbi brandstationen, og de stod ude på fortovet med
> brandmotorcyklen, med blåt blink osv...

Ja, den var dælme tjekket! Jeg anede ikke der fandtes "brandmotorcykler".

Rittig



Mikkel Christensen (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 21-05-03 07:41

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> writes:

> "Soren Lindholt" <lindholt@REMOVEperson.dk> skrev i en meddelelse
> news:01c31ec9$82ae8100$f20b12ac@pc4148...
> >
> > Der findes jo også "firmamotorcykler" , ved paraden i Aalborg i fredags
> > kørte vi jo forbi brandstationen, og de stod ude på fortovet med
> > brandmotorcyklen, med blåt blink osv...
>
> Ja, den var dælme tjekket! Jeg anede ikke der fandtes "brandmotorcykler".

Der findes da også "avismotorcykler"...

Men man må da kunne pakke en del skumslukkere på sådan en Goldwing.

--
Mikkel
motortosse.dk | de-moc-ra-cy (di mok' ra see) n. Three wolves
| and a sheep voting on what's for dinner.
| <Author unknown - at least to me>

michelangelo (17-07-2003)
Kommentar
Fra : michelangelo


Dato : 17-07-03 22:23

Cool og tak for svarene - kunne ikke finde meddelelsen igen...men nu er den
pludselig dukket op???

Bestiller et nyt bagdæk imo

Mvh Lasse

"Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> skrev i en meddelelse
news:kkd1xyskdj7.fsf@rrnord.dk...
> "Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> writes:
>
> > "Soren Lindholt" <lindholt@REMOVEperson.dk> skrev i en meddelelse
> > news:01c31ec9$82ae8100$f20b12ac@pc4148...
> > >
> > > Der findes jo også "firmamotorcykler" , ved paraden i Aalborg i
fredags
> > > kørte vi jo forbi brandstationen, og de stod ude på fortovet med
> > > brandmotorcyklen, med blåt blink osv...
> >
> > Ja, den var dælme tjekket! Jeg anede ikke der fandtes
"brandmotorcykler".
>
> Der findes da også "avismotorcykler"...
>
> Men man må da kunne pakke en del skumslukkere på sådan en Goldwing.
>
> --
> Mikkel
> motortosse.dk | de-moc-ra-cy (di mok' ra see) n. Three
wolves
> | and a sheep voting on what's for dinner.
> | <Author unknown - at least to me>



Claus Rittig (20-05-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 20-05-03 17:33

"michelangelo" <essal@nospam.mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:3ec94970$0$97270$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hejsa, jeg har en DR 500 og vil gerne skifte mit bagdæk selv, men hvad har
> jeg brug for af værktøj og hvordan gør man?

Og når du så er færdig, vil du så ikke med ud at lege?

Rittig
(som leger mest i Nordjylland)



Peter (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 21-05-03 10:09


>
> Og når du så er færdig, vil du så ikke med ud at lege?
>
> Rittig
> (som leger mest i Nordjylland)
>

Jeg har været i Arden , fandt kun en nedlagt og bebygget grusgrav. Hvor
leger I ?

- peter



Claus Rittig (21-05-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 21-05-03 21:22

"Peter" <vixer@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3ecb41bc$0$5178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> > Og når du så er færdig, vil du så ikke med ud at lege?
> >
> > Rittig
> > (som leger mest i Nordjylland)

> Jeg har været i Arden , fandt kun en nedlagt og bebygget grusgrav. Hvor
> leger I ?

Vi leger faktisk mange forskellige steder. To forskellige grusgrave, en
knallert-cross bane, nogle marker i forskellige sogne, egnens forskellige
motocrossbaner og grus- og markveje... Vi leger faktisk RIGTIG mange steder.

Vi aftaler fra gang til gang hvor det skal være, og der er noget under
opsejling i en grusgrav på søndag - hvis du vil med, så send en mail, så
skal jeg holde dig orienteret.

I Arden har en venlig mand med en XL125 nogle gange lånt os lidt mark og
lidt mose, og en anden venlig mand låner os af og til en stump nedlagt
grusgrav.

Rittig



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177603
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409258
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste