--=Stone=-- <caraction@hotmail.com> skrev i en
news:3ec6731e$0$83068$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Nå men nu skal jeg have skiftet det olie på min forgaffel, så nu står jeg
> bare og mangler lidt hjælp til hvordan jeg skiller gaffel benene ad.
> Fik for ca. 1/2 år siden et par fine beskrivelser, som var scannet ind fra
> en Rep. håndbog.
> Der skulle vel ikke være en flink sjæl som ligger inde med disse scannet
> sider, som vil sende dem
Da Lillefrøens pakdåser (og inderrør?) oså trænger til udskiftning, gruer
jeg også lidt for det fremmede (USD) (og det er jo en USD'er der er hældt
på din hybrid, ikke?)
Jeg hár for længe siden købt mig den originale værkstedsmanual, som sidenhen
er blevet studeret nogle gange omkring emnet, men jeg synes at det ser
unødigt indviklet ud bl.a. fordi at skidtet jvf. den skal skilles ad á to
tempi (á: ovenfra hhv. nedenfra).
Bager står (stod?) overfor samme arbejde, og jeg lovede vistnok forøvrigt
ham et par scans af Lillefrøens manual derom(*)
Her til aften kom jeg til at snakke med Eddike om sagen, da han naturligvis
lige skulle pille ved venstre teleskopbens olierede overflade, og da jeg
fremturede med mine beklagelser over komplexiteten i sagen kunne han berette
at han netop havde skiftet olie på hans nyerhvervede R1'er og at dét slet
ikke havde været så slemt igen!
Mens jeg har det i erindringen, kan jeg derfor lige berette arbejdets
fremgangsmåde som af ham forklaret:
- Med hjulet afmonteret kan man komme ind til bundskruen som sidder under-op
i teleskopet og normalt skjult af akslen - Skru den ud/af (vær beredt med
afdækning og opsamlingskar, da olien vil strømme ud derved!)!
- Derefter kan top-proppen skrues af (vær beredt på at fjederen er forspændt
og vil skyde proppen op når den sidste gevind-rynke slipper!) og den samlede
fjeder/dæmper enhed vil kunne trækkes oven-ud.
- Samling i modsat rækkefølge!
Der er en fatning i bunden som skal modvirke at dæmper/fjeder blot drejer
endeløst med rundt når man spænder bolten i bunden af teleskopet-dæmperen
lige skal have fat i - Vær opmærksom på at dæmperen lige "falder i hak" i
den!
Samme fatning virker tilsyneladende centrerende, således at det er ligetil
at finde gevindet når bolten i bunden skal iskrues(**)
Øheh - Så var der lige det med olipåfyldningen!?
Mnjaeh - Det hængte jeg jeg sg' ikke ham op på under snakken; men mon ikke
at der er plads til at hælde på foroven inden montering af top-proppen
selvom fjeder/dæmper atter er fastskruet til bunden (= alligevel ikke
omvendt rækkefølge!) :-/
Jeg får lige dét specificeret når jeg snakker med ham på banen i morgen
aften :-/
For mit videre arbejde omkring pakdåserne er det jo et elementært sæt
teleskoprør, når først indmaden er fjernet, hvorfor dét job vel blot udføres
som vanligt :-/
(*):
Jeg ryger på scanneren herefter Bager!
(**):
En klubkammerat valgte (dovent?) at lade inderrøret på sin "normale"
forgaffel sidde tilbage i broerne da han engang adsklite sit teleskop, og
ved samlingen medførte dén beslutning store problemer omkring at fange
gevindet i bunden:
Dæmperens ende ville falde nedad i bunden af det skråtsiddende teleskop
hvorved at gevindhullet i dæmperenhende ikke flugtede med bund-hullet i
teleskoprøret
Følgelig besluttede han at han burde kunne centrere sagerne oppefra v.h.a.
et tyndt stykke rundjern, hvilket imidlertid også viste sig at være svært.
Til held(?) kom et medlem forbi og kunne derved hjælpe med at "pejle"
efter hullet altimens at ejeren kiggede under-op for at kunne vejlede om
hvilken retning at rundjernet skulle føres.
Situationen er let at forestille sig: En mand ved styret og én på knæ med
øre/nakke helt i gulvet for at lyse/kigge op i det snævre hul!
Begivenhederne vendte sig til et næsten fatalt udkomme, da makkeren
pludselig fik "hul igennem" og rundjernet formedelst skød igennem
bundhullet - - - - - og akkurat forbi øjet på ejeren således at der kom så
solid
en flænge i huden på kindben/tinding, at han måtte forbi skadestuen og få
et par sting til at holde sagerne sammen
Blot 5mm mere og beslutningen om lige at klare sagerne med inderrørene
monteret ville have kostet ham det ene øje! =
Be carefull out there!
--
Armand.