|
| VTR 1000 F støj ? Fra : Orla Pedersen |
Dato : 17-05-03 16:57 |
|
Så er bæstet prøvekørt, og den _er_ meget letkørt, næsten som på den BSA BM
33 jeg havde, kan man bare ændre kurs midt i et sving akkurat som man
lyster. Styret er lidt for langt fremme til mine korte arme, og det kan
mærkes ved bykørsel, men der er plads i kåben til at styret kan flytte både
lidt op, og også lidt tilbage. Dog vil det kræve nye clip-on's.
Men der er en umiskendelig lyd af ligeskårne tandhjul fra motoren. Lyden
følger motoromdrejningerne, og er der uanset om cyklen er i gear eller ej.
Er det normalt ?? Motoren er ellers med de originale lydæmpere dejlig
lydløs, og hyletonen skæmmer faktisk, for den er den dominerende lyd fra
motoren i tomgang. OK det er ikke værre end på en del andre cykler, men
hvorfra kommer lyden ? Er der et geardrev til en hjælpeaksel ? For det er
næppe primærdrevet, så ville lyden ændre sig med belastning, og det gør den
ikke.
Og nej, jeg sætter ikke larmepotter på for at overdøve hylelyden !
Og letkørt, jo alt er relativt, men i forhold til XS så er det jo nærmest to
forskellige verdener. Og selv i forhold til RF 900 føles VTR'en som en lille
cykel.
mvh
Orla
| |
Tommy Fer (17-05-2003)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 17-05-03 17:42 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3ec65b51$0$32452$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Så er bæstet prøvekørt, og den _er_ meget letkørt, næsten som på den BSA
BM
> 33 jeg havde, kan man bare ændre kurs midt i et sving akkurat som man
> lyster. Styret er lidt for langt fremme til mine korte arme, og det kan
> mærkes ved bykørsel, men der er plads i kåben til at styret kan flytte
både
> lidt op, og også lidt tilbage. Dog vil det kræve nye clip-on's.
>
> Men der er en umiskendelig lyd af ligeskårne tandhjul fra motoren. Lyden
> følger motoromdrejningerne, og er der uanset om cyklen er i gear eller ej.
> Er det normalt ?? Motoren er ellers med de originale lydæmpere dejlig
> lydløs, og hyletonen skæmmer faktisk, for den er den dominerende lyd fra
> motoren i tomgang. OK det er ikke værre end på en del andre cykler, men
> hvorfra kommer lyden ? Er der et geardrev til en hjælpeaksel ? For det er
> næppe primærdrevet, så ville lyden ændre sig med belastning, og det gør
den
> ikke.
Mon ikke den har Tandhjulstrukne knaster som VFR modellerne?
Det er jo musik ikke støj!!
Hver gang du høre lyden skal du bare tænke... AHHH ingen knaskkæde der skal
skiftes, og knast kæde strammere der er for slappe osv....
Mvh Tommy Fer
VFR400R weeee weeeee weeee siger knast tandhjulene....
| |
MKS - 74 (17-05-2003)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 17-05-03 17:53 |
|
On Sat, 17 May 2003 18:41:36 +0200, "Tommy Fer"
<Tommy@fernet.ELLERNOGETDERSKALVÆKdk> wrote:
>Mon ikke den har Tandhjulstrukne knaster som VFR modellerne?
Det har den ikke,faktisk er der nogen diskussion om dens
knastkædestrammer i øjeblikket.
>VFR400R weeee weeeee weeee siger knast tandhjulene....
Ja ...det er lækkert
--
-Michael
| |
Armand (18-05-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-05-03 16:44 |
|
MKS - 74 <Priller@tiscali.dk> skrev i en
news:68qccvc5s6ige78755aii5cvjdmlof160c@4ax.com...
> On Sat, 17 May 2003 18:41:36 +0200, "Tommy Fer"
> <Tommy@fernet.ELLERNOGETDERSKALVÆKdk> wrote:
>
>
> >Mon ikke den har Tandhjulstrukne knaster som VFR modellerne?
>
> Det har den ikke,faktisk er der nogen diskussion om dens
> knastkædestrammer i øjeblikket.
Inden jeg kom til dette indlæg nåede jeg at følge op på mekanikken på
Parsfish's fiche'r, som jo viste at du har ret.
Men jeg studsede over at hvor VTR'eren herhjemme kaldes for "Firestorm"
kalder amerikanerne den for "Super Hawk" - De er tossede de amerikanere!
--
Armand.
| |
John Jensen (18-05-2003)
| Kommentar Fra : John Jensen |
Dato : 18-05-03 17:28 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:ba8bit$2sqf$2@news.cybercity.dk...
Men jeg studsede over at hvor VTR'eren herhjemme kaldes for "Firestorm"
> kalder amerikanerne den for "Super Hawk" - De er tossede de amerikanere!
>
> Armand.
Det er fordi der tidligere på det amerikanske var en 650 cc V-twin der hed
Hawk. !
Af andre finurligheder kan nævnes:
Firebladen kaldes CBR900/929/954 etc....
Valyrie kaldes F6C (eller omvendt)
VFR kaldes Interceptor
VT600C kaldes VLX
Osv......
/ John
| |
Armand (18-05-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-05-03 17:53 |
|
John Jensen <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> skrev i en
news:3ec7b3a4$0$5155$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:ba8bit$2sqf$2@news.cybercity.dk...
> Men jeg studsede over at hvor VTR'eren herhjemme kaldes for "Firestorm"
> > kalder amerikanerne den for "Super Hawk" - De er tossede de amerikanere!
>
> Det er fordi der tidligere på det amerikanske var en 650 cc V-twin der hed
> Hawk. !
> Af andre finurligheder kan nævnes:
> Firebladen kaldes CBR900/929/954 etc....
> Valyrie kaldes F6C (eller omvendt)
> VFR kaldes Interceptor
> VT600C kaldes VLX
Jup!
Og det var nærmest også kun fordi vi tidligere har været inde på at bl.a.
"Ninja" stammer fra USA, hvor alle Kawa's sportsmodeller altid har været
kaldt Ninja, ligesom at det samme gør sig gældende for de amerikanske
Suzuki-Katana'er!
De ér skøre de amerikanere!
--
Armand
| |
Brian W. (18-05-2003)
| Kommentar Fra : Brian W. |
Dato : 18-05-03 18:50 |
| | |
-V- (18-05-2003)
| Kommentar Fra : -V- |
Dato : 18-05-03 19:35 |
|
Brian W. wrote:
> Armand wrote:
>> Men jeg studsede over at hvor VTR'eren herhjemme kaldes for
>> "Firestorm" kalder amerikanerne den for "Super Hawk" - De er tossede
>> de amerikanere!
>
> Bliver de ikke oxo kaldet RTV derover????
Forklar mig lige, hvordan 'også' i himlens navn bliver til 'oxo'?
De hænger overhovedet ikke sammen?!!!
Jeg kan sagtens forstå sms-generationen (hvad det så end er for en
alder....), som laver 'internet' om til '1trn1' og så videre, men at 'også'
skulle kunne blive til 'oxo'.
PÅ en mobiltlf. bliver det til en del mindre knaptryk, hvis man da ikke har
intelligent ordbog (14 ift. 8, fro at være helt præcis), men herinde kan man
da godt gøre sig lidt umage.
Jeg undres.
-V-
| |
Brian W. (20-05-2003)
| Kommentar Fra : Brian W. |
Dato : 20-05-03 14:22 |
|
-V- wrote:
> Brian W. wrote:
>> Armand wrote:
>>> Men jeg studsede over at hvor VTR'eren herhjemme kaldes for
>>> "Firestorm" kalder amerikanerne den for "Super Hawk" - De er tossede
>>> de amerikanere!
>>
>> Bliver de ikke oxo kaldet RTV derover????
>
> Forklar mig lige, hvordan 'også' i himlens navn bliver til 'oxo'?
> De hænger overhovedet ikke sammen?!!!
>
> Jeg kan sagtens forstå sms-generationen (hvad det så end er for en
> alder....), som laver 'internet' om til '1trn1' og så videre, men at
> 'også' skulle kunne blive til 'oxo'.
>
> PÅ en mobiltlf. bliver det til en del mindre knaptryk, hvis man da
> ikke har intelligent ordbog (14 ift. 8, fro at være helt præcis), men
> herinde kan man da godt gøre sig lidt umage.
>
> Jeg undres.
>
>
> -V-
Dårlig vane. Tror faktisk den stammer fra chatrummene. Den har egentlig bare
hængt ved. Du er den eneste der har stillet spørgsmål ved.
jen tå træ = 1 2 3. oxo = også. det liggger i udtalen... undskyld mig hvis
jeg er lidt jydsk.
--
Med Venlig Hilsen
Brian Laursen
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155
http://home1.stofanet.dk/cashman
| |
Jes Vestervang (20-05-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 20-05-03 19:27 |
|
Brian W. wrote:
> -V- wrote:
>> Brian W. wrote:
>>> Bliver de ikke oxo kaldet RTV derover????
>>
>> Forklar mig lige, hvordan 'også' i himlens navn bliver til 'oxo'?
>> De hænger overhovedet ikke sammen?!!!....
>>....
> jen tå træ = 1 2 3. oxo = også. det liggger i udtalen... undskyld mig hvis
> jeg er lidt jydsk.
Jeg er jyde, og for mig er okser ikke det samme som også
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R
| |
Armand (19-05-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-05-03 00:21 |
|
Brian W. <Brian.wXXX@mail1.stofanet.dk> skrev i en
news:3ec7c7d2$0$7582$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Armand wrote:
> > Men jeg studsede over at hvor VTR'eren herhjemme kaldes for
> > "Firestorm" kalder amerikanerne den for "Super Hawk" - De er tossede
> > de amerikanere!
>
> Bliver de ikke oxo kaldet RTV derover????
Jeg fandt den nu som. "VTR 1000 - Superhawk"!
--
Armand.
| |
Richard (19-05-2003)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 19-05-03 18:31 |
|
Armand wrote:
>>>Men jeg studsede over at hvor VTR'eren herhjemme kaldes for
>>>"Firestorm" kalder amerikanerne den for "Super Hawk" - De er tossede
>>>de amerikanere!
>>
>>Bliver de ikke oxo kaldet RTV derover????
>
> Jeg fandt den nu som. "VTR 1000 - Superhawk"!
Men det er nu spøjst som de bruger navnene - i de dage havde de to
Ascot'er: den encylindrede FT500 og VT500 med to i V. Og sørme om de nu
ikke har genbrugt det hæderkronede V4-gadecykelnavn "Sabre" til
variantnavn for en af deres V2-Magna-choppere. Det er da ikke til at
styre efter
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
| |
Brian W. (20-05-2003)
| Kommentar Fra : Brian W. |
Dato : 20-05-03 14:24 |
| | |
Orla Pedersen (17-05-2003)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 17-05-03 22:28 |
|
Tommy Fer skrev i meddelelsen
<0Dtxa.69190$y3.4767945@news010.worldonline.dk>...
>
>Mon ikke den har Tandhjulstrukne knaster som VFR modellerne?
>
>Det er jo musik ikke støj!!
>
Den har kæder, men nu jeg tænker over det, så er der ikke plads til ret
store kædehjul i toppene, så der er sansynligvis en tandhjulsnedgearing,
måske fælles, i krumtaphuset. Og ja, det lyder af VFR, måske det er
"indbygget" med vilje, en slags "kvalitetslyd". Egentlig er jeg også mest
interesseret i om det er normalt.
mvh
Orla
>
>Mvh Tommy Fer
>VFR400R weeee weeeee weeee siger knast tandhjulene....
>
>
| |
Armand (17-05-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-05-03 18:38 |
|
Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en
news:3ec65b51$0$32452$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Styret er lidt for langt fremme til mine korte arme, ..................
> men der er plads i kåben til at styret kan flytte både lidt op, og også
lidt tilbage
For kåben nok - Men hvad med tanken??
--
Armand.
| |
Orla Pedersen (17-05-2003)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 17-05-03 22:23 |
|
Armand skrev i meddelelsen ...
>
>Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en
>news:3ec65b51$0$32452$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>>
>> Styret er lidt for langt fremme til mine korte arme, ..................
>> men der er plads i kåben til at styret kan flytte både lidt op, og også
>lidt tilbage
>
>For kåben nok - Men hvad med tanken??
Det er snært, men kombinationen af begge veje. I øvrigt nøjagtigt det man
har gjort ved modeller senere end 01. Det bliver noget i retning af to - tre
cm. midt på håndtagene, men selv det vil være en forbedring. Fidusen er, at
de skal være i ca. samme niveau hvor de passere kåben, altså for en stor
part også en anden vinkling. Som de er nu hælder de meget nedad.
mvh
Orla
>
>--
>Armand.
>
>
>
| |
cruiser (17-05-2003)
| Kommentar Fra : cruiser |
Dato : 17-05-03 23:36 |
|
Hej Orla
Jeg har en VTR fra 97 og jeg synes nu ikke den har den beskrevne hylelyd,
den har i alt fald ikke tandhjulslyden fra VFRén.
DU kan finde forskellige lydfiler på nettet med VTRén påmonteret forskellige
potter, jeg ved ikke om det kan hjælpe dig noget.
http://folk.uio.no/joakimt/vtr/sound_and_video.html
Hvis du bor i Århus området kan vi evt.også finde ud af noget med en
lydprøve hvis du har brug for det.
mvh
Bjarne
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote in message
news:3ec65b51$0$32452$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Så er bæstet prøvekørt, og den _er_ meget letkørt, næsten som på den BSA
BM
> 33 jeg havde, kan man bare ændre kurs midt i et sving akkurat som man
> lyster. Styret er lidt for langt fremme til mine korte arme, og det kan
> mærkes ved bykørsel, men der er plads i kåben til at styret kan flytte
både
> lidt op, og også lidt tilbage. Dog vil det kræve nye clip-on's.
>
> Men der er en umiskendelig lyd af ligeskårne tandhjul fra motoren. Lyden
> følger motoromdrejningerne, og er der uanset om cyklen er i gear eller ej.
> Er det normalt ?? Motoren er ellers med de originale lydæmpere dejlig
> lydløs, og hyletonen skæmmer faktisk, for den er den dominerende lyd fra
> motoren i tomgang. OK det er ikke værre end på en del andre cykler, men
> hvorfra kommer lyden ? Er der et geardrev til en hjælpeaksel ? For det er
> næppe primærdrevet, så ville lyden ændre sig med belastning, og det gør
den
> ikke.
>
> Og nej, jeg sætter ikke larmepotter på for at overdøve hylelyden !
> Og letkørt, jo alt er relativt, men i forhold til XS så er det jo nærmest
to
> forskellige verdener. Og selv i forhold til RF 900 føles VTR'en som en
lille
> cykel.
>
> mvh
> Orla
>
>
>
| |
Orla Pedersen (18-05-2003)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 18-05-03 08:47 |
|
cruiser skrev i meddelelsen
<3ec6b96d$0$32538$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>Hvis du bor i Århus området kan vi evt.også finde ud af noget med en
>lydprøve hvis du har brug for det.
>mvh
>Bjarne
>
Det viser sig, at der faktisk er en VTR til salg lige her i området, den vil
jeg se om ikke jeg kan få lov til at prøvekøre/lytte til. Hvem ved, måske er
den meget bedre Men hvis det ikke lykkes, så vil jeg gerne lytte til
din VTR.
mvh
Orla
| |
Orla Pedersen (18-05-2003)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 18-05-03 17:09 |
|
Orla Pedersen skrev i meddelelsen
<3ec74078$0$24708$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>
>cruiser skrev i meddelelsen
><3ec6b96d$0$32538$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>
>>Hvis du bor i Århus området kan vi evt.også finde ud af noget med en
>>lydprøve hvis du har brug for det.
>>mvh
>>Bjarne
>>
>
>
>Det viser sig, at der faktisk er en VTR til salg lige her i området, den
vil
>jeg se om ikke jeg kan få lov til at prøvekøre/lytte til. Hvem ved, måske
er
>den meget bedre Men hvis det ikke lykkes, så vil jeg gerne lytte til
>din VTR.
>
Så er det afklaret, en VTR har en lydmæssig "skavank"
>mvh
>Orla
>
>
| |
BoS (19-05-2003)
| Kommentar Fra : BoS |
Dato : 19-05-03 08:03 |
|
> Så er det afklaret, en VTR har en lydmæssig "skavank"
>
PROTEST!!!
Der er ingen lydmæssige skvanker på en VTR!
ps. jeg har også en du godt må høre på. Jeg bor i Nærum, men jeg har også et
par lydfiler i mp3 format.
pps. er du sikker på, at det ikke bare er den der "hyletone" de fleste
Hondaer har. Det er en kvalitets lyd og er ren sukkertøj for ørene
mvh Bo
| |
Orla Pedersen (19-05-2003)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 19-05-03 17:13 |
|
BoS skrev i meddelelsen <3ec8819c$0$97181$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
>
>PROTEST!!!
>Der er ingen lydmæssige skvanker på en VTR!
Jo, det _er_ en lydmæssig skavank, BASTA !
>ps. jeg har også en du godt må høre på. Jeg bor i Nærum, men jeg har også
et
>par lydfiler i mp3 format.
Jeg har smuglyttet til en mere, og de lød ens til trods for meget stor
forskel i km. tal, så det er endog en bevist skavank fra fabrikkens side
>pps. er du sikker på, at det ikke bare er den der "hyletone" de fleste
>Hondaer har. Det er en kvalitets lyd og er ren sukkertøj for ørene
Og desværre, SUK, nok en lyd jeg kommer til at vænne mig til hvad enten det
bliver VTR eller VFR. Den minder bare så forskrækkeligt om minutterne lige
inden kommutatoren exploderede i BSA'ens dynamo :-|
mvh
Orla
>
>mvh Bo
| |
Erling Egelund (20-05-2003)
| Kommentar Fra : Erling Egelund |
Dato : 20-05-03 07:06 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote in message
news:3ec92889$0$32431$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Og desværre, SUK, nok en lyd jeg kommer til at vænne mig til hvad enten
det
> bliver VTR eller VFR. Den minder bare så forskrækkeligt om minutterne lige
> inden kommutatoren exploderede i BSA'ens dynamo :-|
Ahhh... Det er måske et levn fra dengang de blot kopierede englænderne ????
Erling
748
| |
Orla Pedersen (20-05-2003)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 20-05-03 19:28 |
|
Erling Egelund skrev i meddelelsen
<3ec9c5c0$0$29519$d40e179e@nntp04.dk.telia.net>...
>
>"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote in message
>news:3ec92889$0$32431$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>Ahhh... Det er måske et levn fra dengang de blot kopierede englænderne ????
>
Ja hvem kopierede nu lige hvem DKW og doktor Schnurle, (ikke et ord
om stavefejl ) udviklede loop-scavenging og indførte flade stempler i
totaktere i RT 125 i trediverne. Dimensionen på boring og slaglængde, (54*54
mm), har "forfulgt" totaktere siden. BSA kopierede, og spejlvendte
tegningerne, og lavede Bantam, som Harley siden kopierede. Adler koblede to
RT 125 sammen og kaldte den MB 250, som Yamaha så siden kaldte YDS 1, Ariel
kaldte den Arrow, stadig samme dimensioner. IFA som blev til MZ "arvede" den
originale DKW fabrik, og fortsatte udviklingen af RT hjulpet af Walter
Kaaden. De opfandt og udviklede ekspansionskammer udstødningen, og havde
sikkert vundet et WM i 250 ccm hvis ikke Ernst Degner havde været så ked af
at bo i Øst-tyskland. Han fik stumper nok med sig til at Suzuki kunne lave
en så eksakt kopi, at selv specialværktøjerne kunne bruges på MZ også. Man
var endog så generøs ved en lejlighed hvor Kaadens værktøj ikke var kommet
frem til et løb, at man lånte ham Suzuki specialværktøjet Og en RG
500 er i princippet bare fire RT 125.
Den tværstillede række 4er tilhører vel Gilera, siden kopierede MV Agusta
Gilera'en og Honda lavede deres egen. Eneste modstand fra England var når
Norton fra tid til anden "tævede" dem med den encylindrede 500 ccm. Honda's
CB 750 kan vist næppe kaldes en kopi af noget engelsk eller noget andet for
den sags skyld. VTR'en er måske den Honda der kommer tættest på at have
kopieret fra englænderne, HRD Vincent's V2er havde nemlig også baggaflen
lejret i motorblokken, og i øvrigt monoaffjedring.
Alle lader sig inspirere, og enkelte kopierer, men det er godtnok ret
begrænset hvad englænderne har bidraget med de sidste 40 år. Og det er
måske i grunden udmærket
mvh
Orla
>
>
>Erling
>748
>
>
| |
Armand (20-05-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 20-05-03 21:51 |
|
Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en
news:3eca765e$0$5135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Erling Egelund skrev i meddelelsen
> <3ec9c5c0$0$29519$d40e179e@nntp04.dk.telia.net>...
> >
> >"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote in message
> >news:3ec92889$0$32431$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> >Ahhh... Det er måske et levn fra dengang de blot kopierede englænderne
????
>
> Ja hvem kopierede nu lige hvem DKW og doktor Schnurle, (ikke et
ord
> om stavefejl ) udviklede loop-scavenging og indførte flade stempler
i
> totaktere i RT 125 i trediverne. Dimensionen på boring og slaglængde,
(54*54
> mm), har "forfulgt" totaktere siden. ..............
> .............. Og en RG 500 er i princippet bare fire RT 125.
Jup. Forudsat at den med boringen holder :-|
I mine notater har jeg DKW/MZ 125'eren sat til 52mm boring!?
"Har forfulgt totaggere siden"!?
Siden CB500 four (1975) har der eksisteret et "neo-klassisk" 125ccm's
(cylinder)boring slaglængde-forhold á 56 x 50,6, som TS125 var den første
totakter til at annektere (1980), hvorefter DT, MTX, RD(500) og senest
superstreet'erne: KR-1, RGV og RS er røget på vognen
> Alle lader sig inspirere, og enkelte kopierer, men det er godtnok ret
> begrænset hvad englænderne har bidraget med de sidste 40 år.
Mnjarh :-/
Det lykkedes da for Norton at knække Wankel-problemerne :-|
--
Armand.
| |
Orla Pedersen (21-05-2003)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 21-05-03 15:10 |
|
Armand skrev i meddelelsen ...
>
>>RT 125 i trediverne. Dimensionen på boring og slaglængde,
>>(54*54
>> mm), har "forfulgt" totaktere siden. ..............
>> .............. Og en RG 500 er i princippet bare fire RT 125.
>Jup. Forudsat at den med boringen holder :-|
>I mine notater har jeg DKW/MZ 125'eren sat til 52mm boring!?
Hmm.. vil det sige at det var Adler der indførte 54*54 ?? Det kan
skrivemaskinefabrikken sgu' da ikke selv have fundet på :-|
Jeg vil ved lejlighed kigge efter i Kaadens historie fra den tid, om det
skulle være nævnt der.
>"Har forfulgt totaggere siden"!?
> Siden CB500 four (1975) har der eksisteret et "neo-klassisk" 125ccm's
>(cylinder)boring slaglængde-forhold á 56 x 50,6, som TS125 var den første
>totakter til at annektere (1980), hvorefter DT, MTX, RD(500) og senest
>superstreet'erne: KR-1, RGV og RS er røget på vognen
Det vil sige, at RD var de sidste med 54*54 henholdsvis 64*54 ??
>
>> Alle lader sig inspirere,
>Mnjarh :-/
>Det lykkedes da for Norton at knække Wankel-problemerne :-|
Mon ikke det er Mazda der skal have den ære, og den luftkølede version af
Nortons wankel flyttede ikke pålideligheden i positiv retning.
mvh
Orla
>
>--
>Armand.
>
>
| |
John Jensen (21-05-2003)
| Kommentar Fra : John Jensen |
Dato : 21-05-03 16:42 |
|
Endnu et beklageligt eksempel på hvordan et godt indlæg udvikler sig til
noget forfærdeligt
kævleri.!
/ John
| |
Armand (21-05-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-05-03 19:52 |
|
John Jensen <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> skrev i en
news:3ecb9d60$0$5135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Endnu et beklageligt eksempel på hvordan et godt indlæg udvikler sig til
> noget forfærdeligt
> kævleri.!
Mnjaeh :-/
Vi nåede tydeligvis ikke at lede snakken over i en OT-streng; men ligefrem
kævleri!?
Orla og jeg er i færd med at diskutere hvem der har mest fod på omtalte
emne, og det er da stadig en diskussions-gruppe, detteher :-/
Selvom det er dybt i detaljer, så kunne du suplere dit vid ved at nærlæse
frem for at regne for kævleri :-|
--
Armand.
| |
Orla Pedersen (21-05-2003)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 21-05-03 21:12 |
|
Armand skrev i meddelelsen ...
>
>John Jensen <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> skrev i en
>news:3ecb9d60$0$5135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Endnu et beklageligt eksempel på hvordan et godt indlæg udvikler sig til
>> noget forfærdeligt
>> kævleri.!
>
>Selvom det er dybt i detaljer, så kunne du suplere dit vid ved at nærlæse
>frem for at regne for kævleri :-|
Mon vi har "tabt" resten af gruppen ???
mvh
Orla
>
>--
>Armand.
| |
Jes Vestervang (21-05-2003)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 21-05-03 22:32 |
|
Orla Pedersen wrote:
>
> Armand skrev i meddelelsen ...
>>
>>John Jensen <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> skrev:
>>> Endnu et beklageligt eksempel på hvordan et godt indlæg udvikler sig til
>>> noget forfærdeligt kævleri.!
>>
>>Selvom det er dybt i detaljer, så kunne du suplere dit vid ved at nærlæse
>>frem for at regne for kævleri :-|
>
> Mon vi har "tabt" resten af gruppen ???
Overhovedet ikke - det er altid interessant med lidt motorhistorie!
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R
| |
Armand (21-05-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-05-03 23:23 |
|
Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en
news:3ecbe08c$0$32543$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Armand skrev i meddelelsen ...
> >
> >John Jensen <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> skrev i en
> >news:3ecb9d60$0$5135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >> Endnu et beklageligt eksempel på hvordan et godt indlæg udvikler sig
til
> >> noget forfærdeligt
> >> kævleri.!
> >
> >Selvom det er dybt i detaljer, så kunne du suplere dit vid ved at nærlæse
> >frem for at regne for kævleri :-|
>
>
> Mon vi har "tabt" resten af gruppen ???
Næppe alle!
Det er min erfaring at der altid er et par stykker som suuuger til sig af
trivielle detaljer.
Nogle af de flittigste har forøvrigt relativt hurtigt rejst sig som
kvalificerede problemknusere på gruppen. Og altimens kan man kun græmmes
over deres modpoler: De typer der til stadighed spørger og spørger selvom de
med tydelighed tidligere har været aktive i tråde hvori forklaringen ligger
:-|
--
Armand.
| |
Orla Pedersen (21-05-2003)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 21-05-03 21:09 |
|
John Jensen skrev i meddelelsen
<3ecb9d60$0$5135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>Endnu et beklageligt eksempel på hvordan et godt indlæg udvikler sig til
>noget forfærdeligt
>kævleri.!
Nu var det jo mig der startede tråden, og helt ærligt jeg hygger mig i godt
selskab lige nu ! Vi tester hukommelse, og når vi ikke har flere
muligheder tilbage, ja så henfalder vi til at slå op i den støvede
dokumentation, vi har stående på hylderne
mvh
Orla
>
>/ John
>
>
| |
Armand (21-05-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-05-03 19:58 |
|
Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en
news:3ecb88b7$0$76090$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Armand skrev i meddelelsen ...
> >
> >>RT 125 i trediverne. Dimensionen på boring og slaglængde,
> >>(54*54 mm), har "forfulgt" totaktere siden. ..............
> >> .............. Og en RG 500 er i princippet bare fire RT 125.
>
> >Jup. Forudsat at den med boringen holder :-|
> >I mine notater har jeg DKW/MZ 125'eren sat til 52mm boring!?
>
> Hmm.. vil det sige at det var Adler der indførte 54*54 ?? Det kan
> skrivemaskinefabrikken sgu' da ikke selv have fundet på :-|
Forløberen for Adlers 125'er var en 100-kubikker med 50*50, så det kan godt
se ud som Adler "havde set lyset" i et kvadratisk boring/slaglængde-forhold
:-/
> >"Har forfulgt totaggere siden"!?
> > Siden CB500 four (1975) har der eksisteret et "neo-klassisk" 125ccm's
> >(cylinder)boring slaglængde-forhold á 56 x 50,6, som TS125 var den første
> >totakter til at annektere (1980), hvorefter DT, MTX, RD(500) og senest
> >superstreet'erne: KR-1, RGV og RS er røget på vognen
>
> Det vil sige, at RD var de sidste med 54*54 henholdsvis 64*54 ??
I min liste har følgende kadratisk boring/slaglængde::
- GT250 ('78)
- "KR250" (forløberen for KR-1 - Med tandem-motor!)
- RG250 ('84) (og således også RG500!)
- Aprilia AF1, såvel som efterfølgeren: RS!)
Med den aktuelle RG125 er også Suzuki sprunget på 56mm's boring
> >Mnjarh :-/
> >Det lykkedes da for Norton at knække Wankel-problemerne :-|
>
> Mon ikke det er Mazda der skal have den ære, og den luftkølede version af
> Nortons wankel flyttede ikke pålideligheden i positiv retning.
Faktisk skulle det forholde sig sådan at Norton forbedrede wankelen på så
mange punkter at Mazda's licens-betaling for at bruge dé tricks skulle
udligne Nortons licens til Mazda!
Det var endvidere motorcyklen endsamt firmaets økonomiske konstruktion der
floppede, og ikke motoren. Norton eksisterer efter sigende stadig i bedste
velgående - - - - Som fabrikant af wankel-motorer til ultralight-fly og
stationær-motorer (á pumper o.lign.)!
--
Armand.
| |
John Jensen (21-05-2003)
| Kommentar Fra : John Jensen |
Dato : 21-05-03 20:15 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:bagi2n$dn6$7@news.cybercity.dk...
>
>
> Norton eksisterer efter sigende stadig i bedste velgående - - - - Som
fabrikant af wankel-motorer til ultralight-fly og
> stationær-motorer (á pumper o.lign.)!
>
> Armand.
Mig bekendt er Norton navnet opkøbt af en rigmand, for et par år siden var
der en artikel i MO hvor de
præsenterede en "ny" Norton med en e'n cylindret BMW 650cc motor i, - har
aldrig set eller hørt om den
siden.
De var også fremme for et par år siden med en 8 cylindret model, hvor der
bla. blev skrevet at Mike Tyson
havde bestilt en, - også dette projekt er vist i al ubemærkethed afgået en
stille død...
/ John
>
>
>
>
>
| |
Richard (21-05-2003)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 21-05-03 22:57 |
|
John Jensen wrote:
> Mig bekendt er Norton navnet opkøbt af en rigmand, for et par år siden var
> der en artikel i MO hvor de
> præsenterede en "ny" Norton med en e'n cylindret BMW 650cc motor i, - har
> aldrig set eller hørt om den siden.
Norton C652 SM International / Combat nåede vist i serieproduktion - har
set billeder og omtale både i D og UK siden.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
| |
Orla Pedersen (21-05-2003)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 21-05-03 21:05 |
|
Armand skrev i meddelelsen ...
>
>
>Forløberen for Adlers 125'er var en 100-kubikker med 50*50, så det kan godt
>se ud som Adler "havde set lyset" i et kvadratisk boring/slaglængde-forhold
>:-/
Du har jo ret, Skandinavisk motorjournal opgiver også RT 125 til 52*58, så
Adler må have æren for den kvadratiske motor. Så meget for min hukommelse.
Givet er det at Ernst Degner deserterede under et løb i Sverige, og tog MZ
dele med sig til Suzuki, og at de kopierede MZ så nøjagtigt omkring
drejeventilen, at samme specialværktøj kunne bruges.
>
>> Det vil sige, at RD var de sidste med 54*54 henholdsvis 64*54 ??
>
>I min liste har følgende kadratisk boring/slaglængde::
>- GT250 ('78)
Og GT380
>- "KR250" (forløberen for KR-1 - Med tandem-motor!)
>- RG250 ('84) (og således også RG500!)
>- Aprilia AF1, såvel som efterfølgeren: RS!)
>
>Med den aktuelle RG125 er også Suzuki sprunget på 56mm's boring
Og KH125 fra 79 har 56*50,6
>Faktisk skulle det forholde sig sådan at Norton forbedrede wankelen på så
>mange punkter at Mazda's licens-betaling for at bruge dé tricks skulle
>udligne Nortons licens til Mazda!
Det må have været den vandkølede model
>Det var endvidere motorcyklen endsamt firmaets økonomiske konstruktion der
>floppede, og ikke motoren. Norton eksisterer efter sigende stadig i bedste
>velgående - - - - Som fabrikant af wankel-motorer til ultralight-fly og
>stationær-motorer (á pumper o.lign.)!
Man mødte vist også en del modstand når man ville stille op i RR med hensyn
til volumen. Men det engelske politi aftog da en del af produktionen, men
økonomien i projectet har sikkert ikke været alt for fremragende.
mvh
Orla
>
>--
>Armand.
>
>
>
>
>
| |
Armand (22-05-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 22-05-03 00:05 |
|
Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en
news:3ecbe082$0$32543$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Armand skrev i meddelelsen ...
> >
>
> >Det var endvidere motorcyklen .............der
> >floppede, og ikke motoren.
>
> Man mødte vist også en del modstand når man ville stille op i RR med
hensyn
> til volumen.
Dét blev vist afklaret igennem hidtil gældende beregningsgrundlag, og
effektmæssigt matchede den ligeledes konkurrenterne rimeligt.
Dens største problem IMHO var derimod vægten: Den fremkom i en tid hvor
konkurrenternes respektive topmodeller blev lettere og lettere, og var selv
tung som hidtidige gademodeller
> > ................endsamt firmaets økonomiske konstruktion
> Men det engelske politi aftog da en del af produktionen, men
> økonomien i projectet har sikkert ikke været alt for fremragende.
Jeg læste et "post mortem" der angav at driften nærmest så ud til at være
baseret på at sagen skulle gå ned. Selv da det lakkede mod enden blev der
foretaget horribelt ulogiske stor-indkøb!
--
Armand.
| |
Richard (21-05-2003)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 21-05-03 22:52 |
|
Armand wrote:
> I min liste har følgende kadratisk boring/slaglængde::
> - GT250 ('78)
> - "KR250" (forløberen for KR-1 - Med tandem-motor!)
> - RG250 ('84) (og således også RG500!)
> - Aprilia AF1, såvel som efterfølgeren: RS!)
Hv' me' GT380, det var vel blot 1½ GT250 eller hvad Suzis tocylindrede
250cc'er hed dengang først i 70erne? Bare min 5øre.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
| |
Allan Bojesen (21-05-2003)
| Kommentar Fra : Allan Bojesen |
Dato : 21-05-03 20:47 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Mon ikke det er Mazda der skal have den ære, og den luftkølede
> version af Nortons wankel flyttede ikke pålideligheden i positiv
> retning.
Med fare for at have misforstået noget. Hvor ligger NSU's wankelmotor
tidsmæssigt i forhold til de 2 andre. Som seriefremstillet produkt var NSU
da tidligere ude end Mazda - eller hva'.
Allan Bojesen
| |
Richard (21-05-2003)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 21-05-03 23:04 |
|
Allan Bojesen wrote:
> Med fare for at have misforstået noget. Hvor ligger NSU's wankelmotor
> tidsmæssigt i forhold til de 2 andre. Som seriefremstillet produkt var NSU
> da tidligere ude end Mazda - eller hva'.
Tidligere; NSU trak læsset med udviklingen i 60'erne, udtog en masse
grundlæggende patenter på wankel-teknikken og solgte licens til bla.
Mazda (i starten af 70'erne/sidst i 60'erne?). Mazda også tog - har
taget, de laver den jo endnu - en stribe patenter på deres mange
finpudsninger af motoren. Det skulle faktisk ikke undre mig, om Mazda
har flere wankel-patenter end NSU nåede at få - men blot et gæt.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade
| |
Armand (21-05-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-05-03 23:50 |
|
Allan Bojesen <aboje@post9.tele.dk> skrev i en
news:3ecbd63c$0$48890$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Orla Pedersen wrote:
> > Mon ikke det er Mazda der skal have den ære, og den luftkølede
> > version af Nortons wankel flyttede ikke pålideligheden i positiv
> > retning.
>
> Med fare for at have misforstået noget. Hvor ligger NSU's wankelmotor
> tidsmæssigt i forhold til de 2 andre. Som seriefremstillet produkt var NSU
> da tidligere ude end Mazda - eller hva'.
NSU havde patentet, men gik ned i 70'erne, hvorefter at Mazda opkøbte
rettighederne hvilket de stadig har.
Norton "lånte" rettighederne på licens af Mazda!
--
Armand.
| |
Orla Pedersen (21-05-2003)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 21-05-03 22:14 |
|
Allan Bojesen skrev i meddelelsen
<3ecbd63c$0$48890$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
>Orla Pedersen wrote:
>> Mon ikke det er Mazda der skal have den ære, og den luftkølede
>> version af Nortons wankel flyttede ikke pålideligheden i positiv
>> retning.
>
>Med fare for at have misforstået noget. Hvor ligger NSU's wankelmotor
>tidsmæssigt i forhold til de 2 andre. Som seriefremstillet produkt var NSU
>da tidligere ude end Mazda - eller hva'.
NSU var først på markedet og "ejeren" af wankel med "fast" kammer, og
licensaftalen med Mazda blev skrevet i 1961. Første prototype Mazda 110S kom
to år efter og produktion startede i 1967.
Og Mogens H Damkier skriver i 1971 : "Hvis den japanske udgave af
Wankel-motoren holder, hvad den lover,vil der ikke være påviselig grund til
at beskæftige sig med en yderligere udvikling af den konventionelle
stempelmotor til personbiler."
mvh
Orla
>
>Allan Bojesen
>
>
| |
Armand (23-05-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 23-05-03 01:31 |
|
Orla Pedersen <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> skrev i en
news:3ecc59c0$0$97263$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Og Mogens H Damkier skriver i 1971 : "Hvis den japanske udgave af
> Wankel-motoren holder, hvad den lover,vil der ikke være påviselig grund
til
> at beskæftige sig med en yderligere udvikling af den konventionelle
> stempelmotor til personbiler."
Tjaeh, det er jo svært at spå, og den gode hr. Damkier kunne jo ikke forudse
energi-krisens komme og efterfølgede himmelflugt af brændstofpriserne
--
Armand.
| |
Jack Jensen (19-05-2003)
| Kommentar Fra : Jack Jensen |
Dato : 19-05-03 08:50 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote in message
news:3ec65b51$0$32452$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Men der er en umiskendelig lyd af ligeskårne tandhjul fra motoren. Lyden
> følger motoromdrejningerne, og er der uanset om cyklen er i gear eller ej.
> Er det normalt ??
VTR SP-1 og SP-2 har ligeskårne tandhjul til knasterne ligesom VFR.
- Men Firestorm har ikke.
Mvh
Jack
Medlem af VFR-Klub DK
www.vfr.dk
| |
|
|