/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Bly-holdig benzin
Fra : Morten Mandrupsen


Dato : 15-05-03 09:59

Hej Gruppe!
Jeg er en lykkelig ejer af en maskine (Yamaha xs 400, 82') der kører på
blyholdig benzin. Da det efterhånden er svært at få fat i kunne jeg tænke
mig at skifte til blyfri. Så vidt jeg ved et det bare ventilsæderne der skal
skiftes.
Mine spørgsmål går på:
1. Er der nogle der ved hvor det er muligt at få det gjort i
københavnsområdet?
2. Er der eventuelt andre ting der skal ændres end blot ventilsæderne?

mvh MNM




 
 
Soren Lindholt (15-05-2003)
Kommentar
Fra : Soren Lindholt


Dato : 15-05-03 10:20


Morten Mandrupsen <s011571@student.dtu.dk> wrote in article
<PEIwa.62367$y3.4506770@news010.worldonline.dk>...
> Hej Gruppe!
> Jeg er en lykkelig ejer af en maskine (Yamaha xs 400, 82') der kører på
> blyholdig benzin. Da det efterhånden er svært at få fat i kunne jeg tænke
> mig at skifte til blyfri. Så vidt jeg ved et det bare ventilsæderne der
skal
> skiftes.
> Mine spørgsmål går på:
> 1. Er der nogle der ved hvor det er muligt at få det gjort i
> københavnsområdet?
> 2. Er der eventuelt andre ting der skal ændres end blot ventilsæderne?
>
> mvh MNM

Er du sikker på den behøver det, Japan har kørt blyfri siden 70erne?

--
Soren
http://motortosse.dk


Morten Mandrupsen (15-05-2003)
Kommentar
Fra : Morten Mandrupsen


Dato : 15-05-03 12:32

Soren Lindholt skrev:
Er du sikker på den behøver det, Japan har kørt blyfri siden 70erne?

Svaret er: Jeg ved det ikke, men hvor kan jeg finde ud af det?
Hvad sker der hvis jeg kører på blyfri om motoren ikke er bygget til det?
Er det kun ventilsæderne det bliver ødelagt eller tager resten af motoren
også skade af det?
Hvilke metallegering skal det være før ventilsæderne kan klare blyfri?
mvh MNM



Hans Joergensen (15-05-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 15-05-03 20:14

Morten Mandrupsen wrote:
> Svaret er: Jeg ved det ikke, men hvor kan jeg finde ud af det?
> Hvad sker der hvis jeg kører på blyfri om motoren ikke er bygget til det?
> Er det kun ventilsæderne det bliver ødelagt eller tager resten af motoren
> også skade af det?

Formodentlig ventilsæder samt ventiler ... og ikke andet.

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Martin Sørensen (15-05-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 15-05-03 18:20

> Jeg er en lykkelig ejer af en maskine (Yamaha xs 400, 82') der kører
> på blyholdig benzin. Da det efterhånden er svært at få fat i kunne
> jeg tænke mig at skifte til blyfri. Så vidt jeg ved et det bare
> ventilsæderne der skal skiftes.

Er det DOHC modellen, altså den der starter med 12E i stelnummeret?
Sådan en har jeg nemlig, og den kører fint på blyfri, det samme gør alle de
andre jeg har set.

Så vidt jeg er orienteret, så kan alle japanske motorcykler fra midt-70'erne
og frem køre på blyfri, men lige netop 12E'eren kan ihvertfald.

signing off.. Martin Sørensen



Morten Mandrupsen (15-05-2003)
Kommentar
Fra : Morten Mandrupsen


Dato : 15-05-03 18:33

> Er det DOHC modellen, altså den der starter med 12E i stelnummeret?
> Sådan en har jeg nemlig, og den kører fint på blyfri, det samme gør alle
de
> andre jeg har set.
>
> Så vidt jeg er orienteret, så kan alle japanske motorcykler fra
midt-70'erne
> og frem køre på blyfri, men lige netop 12E'eren kan ihvertfald.
>
Ja det er DOHC modellen, så vil jeg tanke blyfri næste gang. Tak Tak for
svaret.
mvh MNM





Christian Knudsen (15-05-2003)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 15-05-03 21:58


> Hej Gruppe!
> Jeg er en lykkelig ejer af en maskine (Yamaha xs 400, 82') der kører på
> blyholdig benzin. Da det efterhånden er svært at få fat i kunne jeg tænke
> mig at skifte til blyfri. Så vidt jeg ved et det bare ventilsæderne der
skal
> skiftes.
> Mine spørgsmål går på:
> 1. Er der nogle der ved hvor det er muligt at få det gjort i
> københavnsområdet?
> 2. Er der eventuelt andre ting der skal ændres end blot ventilsæderne?
>
> mvh MNM
>

Hej Morten

Jeg synes du skulle skille dig af med det der gamle lort, og se at få dig en
uddannelse....

mvmch
christian
jeg smadrer dig i bordfodbold makker !!!!!!!



Armand (15-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-05-03 23:21


Morten Mandrupsen <s011571@student.dtu.dk> skrev i en
news:PEIwa.62367$y3.4506770@news010.worldonline.dk...
> Hej Gruppe!
> Jeg er en lykkelig ejer af en maskine (Yamaha xs 400, 82') der kører på
> blyholdig benzin. Da det efterhånden er svært at få fat i kunne jeg tænke
> mig at skifte til blyfri. Så vidt jeg ved et det bare ventilsæderne der
skal
> skiftes.

Generelt:
Biler med støbejerns-topstykke har ikke seperate ventilsæder ipresset -
Ventilsædet er fræst direkte i støbejernet, og det er denne konstruktion der
fordrer bly i bensinen som en art stød-dæmper ved ventilens anslag!
Så snart vi taler om aluminiums-topstykker (og det har alle japanske
motorcykler jeg kan huske tilbage til før '70), er der ipresset et seperat
sæde i hårdtmetal, og det eneste tilfælde jeg kender til af ipressede sæder
der ikke tåler blyfri bensin er de tidlige luftkølede Ducati's!

--
Armand.





Orla Pedersen (16-05-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 16-05-03 09:20


Armand skrev i meddelelsen ...
>
>Generelt:
>Biler med støbejerns-topstykke har ikke seperate ventilsæder ipresset -
>Ventilsædet er fræst direkte i støbejernet, og det er denne konstruktion
der
>fordrer bly i bensinen som en art stød-dæmper ved ventilens anslag!


Og det er også overtro :-/

Ca. 60.000 km med skodamobil og blyfri gav ikke anledning til problemer, og
da den "brækkede sig" ved mangel på vand, og efterfølgende blev obduceret
var støbejerns-topstykket nok revnet, men der var intet slid på styr eller
sæder.
Og indtil nu 20.000 km med skodamobil 2 giver ikke anledning til løftede
øjenbryn.

Et familiemedlems mange hundredetusinde kilometers erfaring med Opel
støbejern giver heller ikke grundlag for at bly har nogen betydning
overhovedet.

Og så den gamle historie, min tidligere LT kassevogn med Audi 100
benzinmotor (alutop) måtte iflg VAG ikke køre blyfrit, men dog gerne på gas
Min BSA BM 33 kørte blyfrit uden problemer der kunne henføres til
benzinen (problemer var der nok af, Lucas opfandt mørket ! )

Så jeg mangler stadig at se et defekt topstykke hvor det påviseligt er
mangel på bly der har ødelagt det.

mvh
Orla


>
>--
>Armand.




p.jarnbak (16-05-2003)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 16-05-03 22:07


"Morten Mandrupsen" <s011571@student.dtu.dk> wrote in message
news:PEIwa.62367$y3.4506770@news010.worldonline.dk...
> Hej Gruppe!
> Jeg er en lykkelig ejer af en maskine (Yamaha xs 400, 82') der kører på
> blyholdig benzin.
Den skal bare have 92 blyfri.
Hej Palle.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409247
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste