Armand skrev i meddelelsen ...
>
>Generelt:
>Biler med støbejerns-topstykke har ikke seperate ventilsæder ipresset -
>Ventilsædet er fræst direkte i støbejernet, og det er denne konstruktion
der
>fordrer bly i bensinen som en art stød-dæmper ved ventilens anslag!
Og det er også overtro :-/
Ca. 60.000 km med skodamobil og blyfri gav ikke anledning til problemer, og
da den "brækkede sig" ved mangel på vand, og efterfølgende blev obduceret
var støbejerns-topstykket nok revnet, men der var intet slid på styr eller
sæder.
Og indtil nu 20.000 km med skodamobil 2 giver ikke anledning til løftede
øjenbryn.
Et familiemedlems mange hundredetusinde kilometers erfaring med Opel
støbejern giver heller ikke grundlag for at bly har nogen betydning
overhovedet.
Og så den gamle historie, min tidligere LT kassevogn med Audi 100
benzinmotor (alutop) måtte iflg VAG ikke køre blyfrit, men dog gerne på gas
Min BSA BM 33 kørte blyfrit uden problemer der kunne henføres til
benzinen
(problemer var der nok af, Lucas opfandt mørket ! )
Så jeg mangler stadig at se et defekt topstykke hvor det påviseligt er
mangel på bly der har ødelagt det.
mvh
Orla
>
>--
>Armand.