Moller <news@molnit.com> skrev i en
news:3ec4c015$0$250$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > > 0-1/4 pilot , samt Bypass skruen ??? og så lige tomgangsdysen.
> >
> > Nix!
> > Pilot-jet'en (=tomgangs-dysen) sidder for sig selv og munder ud foran
> > gasspjældet. Derved bliver der "trukket" på dén under alle
gasstillinger -
> > Eller med din definition: 0 - fuld!
>
> Det vil sige ... at det er tomgangsdysen der bør stilles først så ????
> da den påvirker hele området.
NEJ! :-|
Tomgangsdysen påvirker tomgangen (hvor svært kan det være?)!
Er karbureringen tydeligt fed/mager i tomgang er det dér man skal trimme
dét - men eftersom at den rykker i hele området skal man kompensere på
hoveddysen for det man ændrer på tomgangsdysen, således at den samlede
mængde ved fuldgas er den samme!
Bypass-skruen, eller luftskruen, er kun til at kompensere for de uligheder
der måtte være i tilvirkningen af karbunaderne og tomgangs-dysernes boring
!!! :-|
> Og derved hvis man stiller tomgangs dyse, skal man stille hoveddysen
> om, og derved pga. man ændre hoveddysen, skal man lige tjekke nålen efter
???
Nix!
Nålenes funktion ændres ikke af hoveddysens størrelse (husk på at hoveddysen
kun er en plombering af den maksimale mængde der kan strømme til nålen (hvor
selve forstøvningen foregår).
Modsat ændres hoveddysningen ikke af at man ændrer på nålene.
På dén vis er dysning egentlig relativt stift i arbejdsgangen!
> Er du 100% sikker på den ikke har lidt påvirkning på nålen også, den
> giver jo også hvor let der kan suges benz op nede fra Nåledysen, som
> hoveddysen sider i enden af ??? jeg vil nu mene at hvis man fik stillet
> sin hoved dyse om, skal man teste sin nål om igen...
Test du bare - Du vil sikert kun få bekræftet at der ikke er ændret noget!
Og ér der sket en ændring er det fordi at du tester for nålen i et for højt
område :-/
Selve nålen kan jo have 1000 forskellige konusiteter, og hvem siger at det
absolut(!) maksimale er tilfældet for den originalt monterede !?
> > Hvor præcist at man skal regne hoveddysen for at træde til, er ikke så
> > væsentligt da man i praksis bør teste med fuld rulle; men ved visulelt
> > at vurdere nålens tilspidsning under gasgivning vil man kunne erkende
det
> > punkt hvor nålens tværsnit ikke ændres hen imod slutningen på
> > gasgivningen!
> Når folk alligevel vil optimere hoveddysen, er det vel i princippet
> ved fuld hane..., og derfor er skellet mellem nålens påvirken, og 100%
dyse
> vel
> ikke så vigtigt...
My words!
> > Og husk så at vi taler kun om gasstilling - IKKE om omdrejninger !!!
> Yepsen :) endnu en grund til at man laver mærker i gashåndtaget, og
> IKKE på rpm tælleren. :)
Jup!
Og ikke som Sebastian der fornyligt stressede over ikke at kunne dyse sig ud
af et hul i rpm-kurven!
> Nå, men som det ser ud nu... så skal jeg gøre følgende...
>
> varm op, stå i tomgang... og så indstille den via bypass air screw,
> og pilot jet, som foreskrevet.
Jeg tror at du skal holde dig helt og holdent fra tomgangsdysen, med mindre
at du har både rullefelt, co-tester og rutine at gøre det med :-|
Enhver inddysning bør forberedes med en grundig trimning (/synkronisering)
af tænding og karburering, og derunder kan en trimning v.h.a. luftskruerne
godt høre; men derefter har luftskruerne intet(!) med sagen at gøre :-|
> Der forventes så inden at tænding, flyder, luftfilter, samt udstødning
> er i sin rigtige stand, og derved er det kun kaburatoren der mangler...
Jup!
> hvis de ikke gir helt optimal tomgang, så vudere på tændrøret om den
> skal ha 1 op eller ned på tomgangs dysen (mange MZ'er for 1 størelse op
> der), og så gentage punkt 1 igen.
Jeg tror ikke at du kan vurdere tændrøret i tomgang - Dér varmes det ikke
effektivt nok op, hvilket du sikkert selv kender á tilsodning ved for meget
bykørsel!
Endvidere er det vel svært at vurdere tomgangen effektivt på lige den model
:-/
Som sagt: Hold dig fra at rode med tomgangs-inddysning!
> tag en tur, og me fuld hane i længere tid, slukkes, og laves
> tændrørstesten, til at få tjekke hoved dysen...
Jup!
> tag en tur, med ca. 1/4-2/3 gasgivning, (som jo er alm. kørsel, også
> på en MZ) og få stillet nålen ind efter dette..
Jup (jvf. en tændrørstest!)
> Er jeg helt forkert her så ??? med lige den forskel, da jeg er ved at
> køre den til, kan jeg ikke give den fuld rulle, og derved ikke har
> mulighed for at stille hoveddysen... men så længe de andre områder er
> som de skal være, så kan jeg vel vendte til den er kørt til, og så tage
hele
> turen incl. hoveddysen.
Kører du den ikke til med forhøjet olieblanding?
Mere olie i bensinen => mindre bensin i slutproduktet => magrere forbrænding
= spildt inddysning når du efter tilkøring kommer ned på std. olie-blanding
--
Armand.