/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Spøjs kørelærer
Fra : Pein


Dato : 13-05-03 21:13

Min kone er ved at tage kørekort.
Den første køretime foregik på bane. Hun kunne slet ikke finde ud af det
sagde hun. Hun havde svært ved at holde balancen. Jeg fattede nada.

Så sagde hun, at hun kun havde turdet køre i 1. gear, og kørelæreren
havde ikke sagt hvordan man skifter gear. Og de der kegler var meget
svære.
Ja for pokker da. Så måtte jeg fortælle hende, at det ville jeg nok også
have svært ved. Prøv lige at snegle langsomt ud og ind mellem kegler i
1. gear uden at røre koblingen. Det kan være svært.

Jeg sagde at hun skulle gøre kørelæreren opmærksom på, at hun aldrig har
kørt noget større 2 hjulet end en automatisk knallert-30
(centrifugalkobling). De andre på holdet havde vist alle kørt cross før.
Og så i øvrigt vippe den i 2. gear, og/eller prøve at fedte lidt med
koblingen hvis det går langsomt.

/Pein



 
 
Tony Lorentzen (13-05-2003)
Kommentar
Fra : Tony Lorentzen


Dato : 13-05-03 21:31

Pein wrote:

> Så sagde hun, at hun kun havde turdet køre i 1. gear, og kørelæreren
> havde ikke sagt hvordan man skifter gear. Og de der kegler var meget
> svære.

Ja det tror f.... Nu jeg tænker over det så sagde vores kørelærer heller
ikke noget om at skifte gear. Det er egentligt lidt for dårligt for det kan
meget vel have været derfor en af de andre på holdet kørte ud over kanten og
røg ned af den tilstødende vold. Der skete heldigvis ikke noget med hende -
udover at hun var temmeligt chokeret.

--
Tony



Lars T. Thomsen (13-05-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 13-05-03 21:46

> Jeg sagde at hun skulle gøre kørelæreren opmærksom på, at hun aldrig har
> kørt noget større 2 hjulet end en automatisk knallert-30
> (centrifugalkobling). De andre på holdet havde vist alle kørt cross før.
> Og så i øvrigt vippe den i 2. gear, og/eller prøve at fedte lidt med
> koblingen hvis det går langsomt.

Ja.... Alt begyndelse er vel svært, det kan JEG i hvertfald tale med om! -
Her tænker jeg på min egen køreskoletid!

Men så kan I andre stå og grine, mens at I samtidig (gladeligt) fortræner
*alt* fra dengang, hvor I *første gang* skulle træde igennem på en
kickstarter eller trække en styrthjelm ned over fjæset...

Det kommer stille og roligt, men det skal nok komme!

Held og lykke og et efterfølgende: Tillykke herfra!

Hilsen
Lars



Rune D. Jørgensen (14-05-2003)
Kommentar
Fra : Rune D. Jørgensen


Dato : 14-05-03 20:29

Det var smuk og solrig dag da Lars T. Thomsen skrev
news:b9rlid$r36$1@sunsite.dk i dk.fritid.motorcykel:

Ja.... Alt begyndelse er vel svært, det kan JEG i hvertfald tale med
> om! - Her tænker jeg på min egen køreskoletid!

Så var det da heller ikke sværrere. Jeg havde hverken kørt knallert eller
andet før jeg tog mc-kort, og syntes da også at banens CB500'ere så meget
store ud da vi kom. Et par timer senere sled jeg da fodhvilerne, på den
fede måde. Noget jeg ikke har fået gjort på min egen mc endnu, så jeg har
på fornemmelsen at de sidder ret lavt på en CB500, set i forhold til en
gsx-r250.

--
Rune D. Jørgensen

Lars T. Thomsen (16-05-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 16-05-03 08:12

> Ja.... Alt begyndelse er vel svært, det kan JEG i hvertfald tale med
> > om! - Her tænker jeg på min egen køreskoletid!

> Så var det da heller ikke sværrere.

Nu hører gearskift måske også lidt til ekstremerne, men hvad der er banal
viden for nogen, er måske ikke banal viden for andre. Hvis denne del (og
andet) er kvittet (evt. fordi, at kørelæreren regner med, at *alle* har kørt
MC i det skjulte), det er da fint, at undgå at spilde tiden på unødvendig
viden! Men det gør ikke tingene nemmere, hvis man (som elev) starter med
bogstavet "A" i sin indre "MC-ABC"!

Man kommer vel for at lære og forstå, det kan gå langsomt eller hurtigt
afhængig af ens talent! - Men undre mig grænseløst, at kørelæreren ikke blev
opmærksom på, at een af eleverne ikke brugte gearene og hvorfor vedkommende
ikke gjorde det...

Hilsen
Lars



Sune (13-05-2003)
Kommentar
Fra : Sune


Dato : 13-05-03 23:14

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:3ec151dd$0$58836$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Min kone er ved at tage kørekort.
> Den første køretime foregik på bane. Hun kunne slet ikke finde ud af
det
> sagde hun. Hun havde svært ved at holde balancen. Jeg fattede nada.
>
> Så sagde hun, at hun kun havde turdet køre i 1. gear, og kørelæreren
> havde ikke sagt hvordan man skifter gear. Og de der kegler var meget
> svære.
[klip]

Hej Niels

Der står faktisk i U-planen at de først skal lære at skifte til andet
gear efter slalom-øvelsen.

Derefter kommer et par øvelser med andet gear. Men her slutter festen
faktisk (iflg. U-planen)

Men han skal helt bestemt have lært hende, at bruge koblingen og skifte
gear.


vh Sune



Pein (15-05-2003)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 15-05-03 18:58

"Sune" skrev ...
>
> Der står faktisk i U-planen at de først skal lære at skifte til andet
> gear efter slalom-øvelsen.
>
> Derefter kommer et par øvelser med andet gear. Men her slutter
> festen faktisk (iflg. U-planen)
>
Aha.
Ok så. Hun var oppe i 3. gear i går, og det gik meget bedre ifølge hende
selv. Så det går nok altsammen.

Hun skal til teoriprøve ret snart. Der må være nogle gode links man kan
bruge til at blive klog af. Anyone?

/Pein



Sune (15-05-2003)
Kommentar
Fra : Sune


Dato : 15-05-03 22:15

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:3ec3d521$0$58883$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
[klip]
> Aha.
> Ok så. Hun var oppe i 3. gear i går, og det gik meget bedre ifølge
hende
> selv. Så det går nok altsammen.

Ok, så ender hun måske i 6. gear en dag

> Hun skal til teoriprøve ret snart. Der må være nogle gode links man
kan
> bruge til at blive klog af. Anyone?

http://www.dk-u.dk/Teori/A/default.htm

Der kommer godt nok kun 5 spørgsmål af gangen, men de er ok.

Jeg har selv brugt CD og video - rimelig effektivt.

(har selv lige fået 0 fejl ud af 25

vh Sune

Ps. hvornår er du iøvrigt flyttet til Jylland
(vi mødtes engang ude hos Lydmuren, hvis du ikke ka' huske mig)




Pein (16-05-2003)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 16-05-03 22:29

"Sune" skrev ...
>
> (har selv lige fået 0 fejl ud af 25
>
Teløg

> Ps. hvornår er du iøvrigt flyttet til Jylland
> (vi mødtes engang ude hos Lydmuren, hvis du ikke ka' huske mig)
>
Øhh bøøhh, næh. Men min hukommelse er nu heller ikke ... øh (hvad var
spørgsmålet?).

Jeg flyttede til årsskiftet 2001/2002. Vi har købt et skønno gammelt hus
ved en skov: http://www.pein.dk/home/s27.htm kun 3 km. fra mit nye
arbejde.
Har aldrig haft det bedre.

Hvis du kommer til Jyllandsringen på søndag, så sidder jeg mageligt
tilbagelænet i en campingstol omme ved "hesteskoen" (for enden af
publikumslangsiden).
MC'en er stadig den blå TransAlp med dfm skilt bagpå.

Mvh. Niels



Edvard Korsbæk (14-05-2003)
Kommentar
Fra : Edvard Korsbæk


Dato : 14-05-03 15:30

Kørelærere er et spøjst folkefærd, der ikke altid har tænkt over, at kundrne
ikke allesammen bare skal have papir på hvad de kan i forvejen. En kone, der
aldrig havde prøvet at køre andet end Puch Maxi mødte til første køretime på
bane.

Køreskolen havde en håndfuld MZ ETS 250 med on/off kobling, og kørelærerens
instruktion lød efter sigende ca. sådan her :
Giv den godt med gas så den ikke går i stå. Træk koblingen ind. Træd på
gearskiftet. Slip koblingen og du kører.
Som sagt så gjort. Håndtaget helt rundt, træk koblingen, sæt i gear, slip
koblingen ved at trække hånden til sig og op på baghjulet. Styrthjelmen var
ca. 5 numre for stor, så den vippede ned foran øjnene. Puch Maxi erfaring
siger, at man skal trække i begge håndtag, så det gjorde hun. Motoren op i
utrolige omdrejninger, forhjulet med et låst forhjul falder ned ( Der sidder
samme Brembo skive på sådan en som på en BMW R 100/7!!!), stor
forskrækkelse, slipper begge håndtag, op igen!
Nu fik hun da lukket lidt for gassen, og hun fortalte bagefter, at det
eneste hun håbede på var at den rendte tør for benzin før hun ramte hegnet.
I stedet gik den i stå ca. halvejs over pladsen.

Hun fik aldrig MC kørekort, men har i dag stort kørekort og turistbus
certifikat.

Med venlig hilsen

Edvard (ex-)

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
news:3ec151dd$0$58836$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Min kone er ved at tage kørekort.
> Den første køretime foregik på bane. Hun kunne slet ikke finde ud af det
> sagde hun. Hun havde svært ved at holde balancen. Jeg fattede nada.
>
> Så sagde hun, at hun kun havde turdet køre i 1. gear, og kørelæreren
> havde ikke sagt hvordan man skifter gear. Og de der kegler var meget
> svære.
> Ja for pokker da. Så måtte jeg fortælle hende, at det ville jeg nok også
> have svært ved. Prøv lige at snegle langsomt ud og ind mellem kegler i
> 1. gear uden at røre koblingen. Det kan være svært.
>
> Jeg sagde at hun skulle gøre kørelæreren opmærksom på, at hun aldrig har
> kørt noget større 2 hjulet end en automatisk knallert-30
> (centrifugalkobling). De andre på holdet havde vist alle kørt cross før.
> Og så i øvrigt vippe den i 2. gear, og/eller prøve at fedte lidt med
> koblingen hvis det går langsomt.
>
> /Pein
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409248
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste