Richard <richardPUNKTUMpade@mail.dk> skrev i en
news:3EC2828C.8080502@mail.dk...
> GERT BO THORGERSEN wrote:
> > Jeg mener - absolut - at man godt kan blande dæk, altså forskellige
firmaer
> > produkter.
>
> Ja det kan man måske også godt i teorien - og især under de
> forudsætninger om samme type du nævner - men kan det betale sig for en
> privatperson at prøve sig frem med de priser, vi betaler for dæk?
> Det er da tankevækkende, at fabrikkerne, som har råd til at
> eksperimentere, yderst sjældent blander dæktyper på samme cykel.
>
> Jeg vil ikke afvise, at man kan parre to umage dæk for og bag på en
> given cykel - eller bil - og få nogle egenskaber, man sætter større pris
> på; men jeg tror ikke, det er umagen værd at forsøge - med mindre man
> har adgang til fabriksnye dæk ad libitum
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
> Dk.fritid.motorcykel-info:
http://dfm.divvy.dk/richard_pade
>
Med det jeg skrev mener jeg heller ikke at man skal begyndt at teste
kombinationer selv, for det er både dyrt og tidskrævende (når man skal gå
til det yderste med temperaturer). Men det kunne jo tænkes at en person fik
anbefalet at skifte til nogle andre dæk, og så det ene af dækkene var slidt
meget før det andet, så ville der jo ikke være noget galt ved det hvis i
første omgang kun det slidte dæk blev skiftet til det andet mærke hvis det
var samme type. Eller anbefalet at skifte til en kombination fra forskellige
producenter af en person der selv havde gode erfaringer desangående.
Eller som jeg mindes fra den store amerikanske test for mange år siden - som
jeg desværre ikke længere har/ved ikke hvor den er endt - var der 100 kg.
total bæreevne forskel fra det ene yderpunkt/fabrikat til det andet
yderpunkt/fabrikat. Dette oplyste jeg til nogle bekendte som kom i Stenløse,
da det par tilsammen, allerede uden bagage, overskred grænsen for deres dæks
tilladte belastning. Så i den sammen hæng kunne det jo være aktuelt at
skifte til et andet mærke af samme type dæk; og igen efterhånden som dækkene
blev udslidte.
Gert Thorgersen