|
| Hvor kraftigt ??? Fra : Jon Larsen |
Dato : 10-05-03 14:58 |
|
Hej i NG'en
Hvor meget vacuum suges egentlig af en bette motor som min.. ???
Der er tale om en GSX-R 250'er
Det kunne jo være man kunne lave et justeringsapparat selv...
--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
"Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "
| |
SØREN F. NIELSEN (10-05-2003)
| Kommentar Fra : SØREN F. NIELSEN |
Dato : 10-05-03 16:12 |
|
hej
hvad vil du justere ?
Mvh Søren
"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3ebd0580$0$76054$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej i NG'en
>
> Hvor meget vacuum suges egentlig af en bette motor som min.. ???
>
> Der er tale om en GSX-R 250'er
> Det kunne jo være man kunne lave et justeringsapparat selv...
>
>
> --
> MVH.
> Jon Larsen
> Stud.Procesteknolog.
> GSX 250 R Supersport
> "Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
> "Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "
>
>
| |
Bent F. (10-05-2003)
| Kommentar Fra : Bent F. |
Dato : 10-05-03 17:10 |
|
"SØREN F. NIELSEN " <sfnielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:mF8va.893$BQ.626@news.get2net.dk...
> hej
>
> hvad vil du justere ?
>
Synkroniseringen mellem karburatorene.
til jon:
efter som at man max kan suge omkring 1 bar undertryk så er det en ret lille
skala det bliver til any way, men find dig to vakuummetre så er du kørende.
du har kun justerings mulighed mellem de 2 dobbelt karburatore
mvh Tommy Fer
| |
SØREN F. NIELSEN (10-05-2003)
| Kommentar Fra : SØREN F. NIELSEN |
Dato : 10-05-03 17:25 |
|
En meget nem og præcis måde at gøre det på!!
Købe noget gennemsigtig plast slange med en diameter på ca 20 mm lave et U
med slangen og fyld bunden med olie så det står i bunden af slangen,
derefter sæt de to slange ender til indsugning studsen !!! du kan med dette
se om undertrykke er det sammen mellem to karburator. Det kan dog tage meget
lang tid at indstille hvis der er mere end to.
Husk at gøre det på en gennem varm motor !!
Mvh Søren
"Bent F." <bfc@FJERNDETTEfernet.dk> skrev i en meddelelse
news:b9j88m$mp8$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "SØREN F. NIELSEN " <sfnielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:mF8va.893$BQ.626@news.get2net.dk...
> > hej
> >
> > hvad vil du justere ?
> >
>
> Synkroniseringen mellem karburatorene.
>
> til jon:
>
> efter som at man max kan suge omkring 1 bar undertryk så er det en ret
lille
> skala det bliver til any way, men find dig to vakuummetre så er du
kørende.
> du har kun justerings mulighed mellem de 2 dobbelt karburatore
>
> mvh Tommy Fer
>
>
>
| |
Jon Larsen (10-05-2003)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 10-05-03 21:24 |
|
> En meget nem og præcis måde at gøre det på!!
>
> Købe noget gennemsigtig plast slange med en diameter på ca 20 mm lave et U
> med slangen og fyld bunden med olie så det står i bunden af slangen,
> derefter sæt de to slange ender til indsugning studsen !!! du kan med
dette
> se om undertrykke er det sammen mellem to karburator. Det kan dog tage
meget
> lang tid at indstille hvis der er mere end to.
> Husk at gøre det på en gennem varm motor !!
>
> Mvh Søren
>
xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ok.. og tak
Jeg så at de i Harald Nyborg havde et vacuum.manometer, men jeg vidste ikke
hvad undertrykket var i selve studsen, og derfor vidste jeg heller ikke hvad
skala manometeret skulle have..
Det i Harald Nyborg koster 85 kr. og med sådan 2 analoge måleinstrumenter
burde man vel være godt kørende, hvis man altså ikke laver olie/slange
tricket
Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men på mine indsugningsgummier er der
jo ikke studse som man kan tilslutte en slange til.. Men der sidder 2
slanger mellem 4 studse i alt på begge karburatorer.. er det der jeg skal
tilslutte slangen ?? eller hvad er de egentlig til ??? Disse studse har jo
direkte forbindelse med den side af karburatoren der går ind i
indsugningsgummierne.
Noget andet er at de nok ikke slutter tæt med en slange på 20 mm.
Det er jo 2 dobbelt karburatorer, så jeg skal vel tjekke en karb. af gangen
ikke ???
Og Allan.. Tak for oplysningen om undertrykket.. mm Hg kan man jo heldigvis
omregne til bar
--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
"Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "
| |
Allan Bojesen (10-05-2003)
| Kommentar Fra : Allan Bojesen |
Dato : 10-05-03 21:39 |
|
Jon Larsen wrote:
> Nu kan det godt være jeg spørger dumt, men på mine indsugningsgummier
> er der jo ikke studse som man kan tilslutte en slange til.. Men der
> sidder 2 slanger mellem 4 studse i alt på begge karburatorer.. er det
> der jeg skal tilslutte slangen ?? eller hvad er de egentlig til ???
> Disse studse har jo direkte forbindelse med den side af karburatoren
> der går ind i indsugningsgummierne.
Det er netop de 4 studse du skal bruge. Studsene på karb. 1 og 4 er
forbundet med en slange, og studsene på karb. 2 og 3 er tilsluttet, via
T-stykke til benzinhanen på tanken.
Allan Bojesen
| |
Jon Larsen (11-05-2003)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 11-05-03 09:07 |
|
">
> Det er netop de 4 studse du skal bruge. Studsene på karb. 1 og 4 er
> forbundet med en slange, og studsene på karb. 2 og 3 er tilsluttet, via
> T-stykke til benzinhanen på tanken.
>
> Allan Bojesen
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Dvs. at jeg skal tilslutte mine slanger til først studs 1 og 4, og justerer
dem først og så studs 2 og 3, og så justerer dem ???
--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
"Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "
| |
Allan Bojesen (11-05-2003)
| Kommentar Fra : Allan Bojesen |
Dato : 11-05-03 11:32 |
|
Jon Larsen wrote:
> Dvs. at jeg skal tilslutte mine slanger til først studs 1 og 4, og
> justerer dem først og så studs 2 og 3, og så justerer dem ???
Du tilslutter til 1 og 4 og synkroniserer de 2 karbs til lige stort vacuum.
Det gør du på den skrue der sidder på spjældakslen. Det er egentlig det
eneste du kan synkronisere, og så står drejespjældene korrekt. Det jeg mener
du får ud af at tilslutte 2 og 3 er at checke at der ikke er noget galt med
2 og 3, a stoppede dyser eller lignende. Hvis 2 og 3 ikke har samme vacuum
som 1 og 4 skal du søge andre steder - du kan ikke synkronisere dig ud af
det.
Allan Bojesen
| |
Jon Larsen (14-05-2003)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 14-05-03 15:06 |
|
> Du tilslutter til 1 og 4 og synkroniserer de 2 karbs til lige stort
vacuum.
xxxxxxxxxxxxxxxx
Jeg har lige kigget lidt på det..
Når man drejer den skrue du omtaler, så drejer man på spjældet i karb 3 og
4..
1 og 2 ( set fra venstre mod højre fra føre sædet ) justeres altså ikke....
Så jeg skal måske indstilel karb 3 og 4 efter karb 1 og 2 ????
Jeg købte en vacummåler hos Harald Nyborg idag, men den er nok ikke
anvendelig ellers også er der noget galt...
Når jeg sætter den til, fare nålen frem og til bage.. den står faktisk kun
stille når den går højt i tomgang.. omkring 5 - 7000 omdr.
--
MVH.
Jon Larsen ( som er røv sur )
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
"Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "
| |
Bjørn S (14-05-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 14-05-03 15:38 |
|
"Jon Larsen" <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev
>
> Jeg købte en vacummåler hos Harald Nyborg idag, men den er nok ikke
> anvendelig ellers også er der noget galt...
> Når jeg sætter den til, fare nålen frem og til bage.. den står faktisk kun
> stille når den går højt i tomgang.. omkring 5 - 7000 omdr.
Det er fordi den fanger variasjonerne i vakumet, som jo pulserer i takt med
motorens indånding.
På et rigtig synkroniseringssæt er der en stilleskrue hvor man kan begrænse
åbningen igennem slangen til uret for at modvirke pulserne.
Du kan måske lykkes med at klæmme slangen lidt, så længe der er en lille
gennemgang vil uret stadig vise korrekt.
Normalt kan man stille synkroniseringen mellem 1 og 2, og derefter 3 og 4,
for så til sidst mellem 2 og 3 (der hvor gaskabelet normalt kommer på) som
så jo tager 1 og 4 med på samme stilleskrue.
--
/Bjørn
| |
Bjørn S (14-05-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 14-05-03 15:43 |
|
"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev
> Det er fordi den fanger variasjonerne i vakumet, som jo pulserer i takt
med
> motorens indånding.
Ups, nu svaret jeg i forhold til at du havde købt 2 måleure, og ikke 1
vacum-måler.
Nej, det korte svar er at den nok ikke er særlig anvendelig til en mc, du
skal i det mindste ha 2 af slagsen.
--
/Bjørn
| |
Jon Larsen (14-05-2003)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 14-05-03 15:58 |
|
>> Du kan måske lykkes med at klæmme slangen lidt, så længe der er en lille
> gennemgang vil uret stadig vise korrekt.
>
Ok.. det vil jeg prøve så
> Normalt kan man stille synkroniseringen mellem 1 og 2, og derefter 3 og 4,
> for så til sidst mellem 2 og 3 (der hvor gaskabelet normalt kommer på) som
> så jo tager 1 og 4 med på samme stilleskrue.
>
> --
> /Bjørn
Jamen... karb 1 og 2 kan jeg jo slet ikke stille på !!!
Når jeg drejer på skruen er det kun spjældende i karb 3 og 4 der åbner og
lukker !!!
--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
"Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "
| |
Bjørn S (14-05-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 14-05-03 16:07 |
|
"Jon Larsen" <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev
> Når jeg drejer på skruen er det kun spjældende i karb 3 og 4 der åbner og
> lukker !!!
Så tror jeg ikke du har fundet alle skruerne. Mellem karburatorene er
spjældakslerne forbundet, og i denne forbindelse ligger normalt også
stilleskruen.
Men vent i det mindste til du har to ure, 1 duer ikke, og se samtidig om du
kan drosle ned åbningen i den vacummåler så det kan aflæses, f.eks. med et
spændebånd og en skrue indunder udenpå slangen.
Nålen behøver ikke at stå døn stille.
I alle tilfælder, er du ikke sikker på hvad du gør, og ikke kan få to ure
eller slanger til at vise det de skal bør du ikke begynde at stille på
noget, det ender kun med at cykkelen ikke kan køre
--
/Bjørn
| |
Jon Larsen (14-05-2003)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 14-05-03 16:38 |
|
">
> I alle tilfælder, er du ikke sikker på hvad du gør, og ikke kan få to ure
> eller slanger til at vise det de skal bør du ikke begynde at stille på
> noget, det ender kun med at cykkelen ikke kan køre
> --
> /Bjørn
xxxxxxxxxxxxx
Det kan den ikke i forvejen... jeg håbede på at hvis jeg kunne synce karbsne
at den ville køre bedre.
--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
"Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "
| |
Jon Larsen (14-05-2003)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 14-05-03 16:38 |
|
">
> I alle tilfælder, er du ikke sikker på hvad du gør, og ikke kan få to ure
> eller slanger til at vise det de skal bør du ikke begynde at stille på
> noget, det ender kun med at cykkelen ikke kan køre
> --
> /Bjørn
xxxxxxxxxxxxx
Det kan den ikke i forvejen... jeg håbede på at hvis jeg kunne synce karbsne
at den ville køre bedre.
--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
"Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (13-05-2003)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 13-05-03 07:22 |
|
> Dvs. at jeg skal tilslutte mine slanger til først studs 1 og 4, og
justerer
> dem først og så studs 2 og 3, og så justerer dem ???
Hej Jon
Skaf dig en værkstedsmanual. Der står det grundigt beskrevet hvordan man
gør. Har du en, eller skal jeg smide en ud på dk.binaer.motor igen?
--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
| |
Jon Larsen (13-05-2003)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 13-05-03 15:24 |
|
">
> Hej Jon
>
> Skaf dig en værkstedsmanual. Der står det grundigt beskrevet hvordan man
> gør. Har du en, eller skal jeg smide en ud på dk.binaer.motor igen?
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
> Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
xxxxxxxxxxxx
Har du lige frem et værkstedsmanual til den lille ???
Den kan jeg ellers kun finde på Japansk
Tror ikke jeg har den så du må gerne lægge den på binaer.motor
--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
"Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "
| |
Jacob Stegelmann (13-05-2003)
| Kommentar Fra : Jacob Stegelmann |
Dato : 13-05-03 18:38 |
|
"Jon Larsen" <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3ec0fff5$0$97195$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Skaf dig en værkstedsmanual. Der står det grundigt beskrevet hvordan man
> > gør. Har du en, eller skal jeg smide en ud på dk.binaer.motor igen?
> Den kan jeg ellers kun finde på Japansk
> Tror ikke jeg har den så du må gerne lægge den på binaer.motor
Nøj, Det vil være alletiders om du gad at smide den op
Der er vist ikke ret mange herhjemme der er i besiddelse af sådan en.
--
Jacob
| |
Armand (11-05-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-05-03 14:02 |
|
Jon Larsen <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
news:3ebd5fd7$0$76060$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
> Det i Harald Nyborg koster 85 kr. og med sådan 2 analoge måleinstrumenter
> burde man vel være godt kørende, hvis man altså ikke laver olie/slange
> tricket
> Og Allan.. Tak for oplysningen om undertrykket.. mm Hg kan man jo
heldigvis
> omregne til bar
Og hvis du gør dét, kan du hurtigt omregne at løftehøjden for vand i
bensinslangen er over to meter, hvilket tillige forøges hvis man bruger
(let) olie
istedet for.
Så man skal være sikker på at stå ved siden af en dyb brønd hvis man ikke
ligefrem skruer på loftet
--
Armand.
| |
Jon Larsen (11-05-2003)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 11-05-03 17:51 |
|
>
> Og hvis du gør dét, kan du hurtigt omregne at løftehøjden for vand i
> bensinslangen er over to meter, hvilket tillige forøges hvis man bruger
> (let) olie
> istedet for.
> Så man skal være sikker på at stå ved siden af en dyb brønd hvis man ikke
> ligefrem skruer på loftet
>
> --
> Armand.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Netop også min tanke, derfor ville jeg købe et skala-instrument...
Desuden har man jo ikke noget mål for noget, hvis man fylder en slange med
diverse væsker...Man mangler ligesom nogle tal eller en anden angivelse af
den målte værdi
--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
"Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "
| |
Armand (11-05-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-05-03 19:42 |
|
Jon Larsen <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
news:3ebe7f94$0$32528$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> >
> > Så man skal være sikker på at stå ved siden af en dyb brønd hvis man
ikke
> > ligefrem skruer på loftet
>
> Netop også min tanke, derfor ville jeg købe et skala-instrument...
> Desuden har man jo ikke noget mål for noget, hvis man fylder en slange med
> diverse væsker...Man mangler ligesom nogle tal eller en anden angivelse af
> den målte værdi
Det primære er nu også at få karbunaderne til at stå ens, fremfor på et
givent vacuum (som der ikke er steder at justere for) !!
--
Armand.
| |
Jon Larsen (12-05-2003)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 12-05-03 18:04 |
|
">
> Det primære er nu også at få karbunaderne til at stå ens, fremfor på et
> givent vacuum (som der ikke er steder at justere for) !!
>
> --
> Armand.
xxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ganske rigtigt er det primære mål jo at få dem til at stå ens, men det er
da, om ikke andet, lettere at forholde sig til en tal-værdi fremfor en skæv
næsten udvisket tuschstreg på en plastikslange !!!
--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
"Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "
| |
Bjørn S (12-05-2003)
| Kommentar Fra : Bjørn S |
Dato : 12-05-03 18:57 |
|
"Jon Larsen" <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev
> Ganske rigtigt er det primære mål jo at få dem til at stå ens, men det er
> da, om ikke andet, lettere at forholde sig til en tal-værdi fremfor en
skæv
> næsten udvisket tuschstreg på en plastikslange !!!
>
Det er helt klart en fordel at bruge ure, men f.eks sprinklerslangeslange
kan nu også bruges, du benytter jo i alle tilfælde minimum 2 stk, og lægger
den sammen f.eks over en trappestige eller lignende, så skal de suge lige
meget, enten det er ure eller slanger. Jeg har et eller andet sted set
metoden afbildet og beskrevet, men kan selvfølgelig ikke finde hvor det var.
Den nemmeste metode er nok at investere i et decideret synk-sæt, Louis.de
har et ok sæt til under kroner 400,- med nødvendige slanger og
tilkoblingsstudse til gængse modeller - art.nr 10034115 , så har du også et
ordentlig værktøj du kan ha glede af i mange år.
--
/Bjørn
| |
Armand (12-05-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-05-03 21:50 |
|
Jon Larsen <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
news:3ebfd403$0$76126$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> ">
> > Det primære er nu også at få karbunaderne til at stå ens, fremfor på et
> > givent vacuum (som der ikke er steder at justere for) !!
>
> Ganske rigtigt er det primære mål jo at få dem til at stå ens, men det er
> da, om ikke andet, lettere at forholde sig til en tal-værdi fremfor en
skæv
> næsten udvisket tuschstreg på en plastikslange !!!
Fidusen er jo også at man har flere slanger hvorved man kan vurdere
vædskeniveau'et indbyrdes!
På en fire-karbunades model er der kun tre justeringsmuligheder. Ergo er der
én karburator der ikke kan trimmes, og derfor som sådan altid må skulle
regnes for "trendsetteren" for de øvrige - Uanset det faktiske vacuum på
denne
--
ARmand.
| |
Allan Bojesen (10-05-2003)
| Kommentar Fra : Allan Bojesen |
Dato : 10-05-03 17:33 |
|
Bent F. wrote:
> men find dig to vakuummetre
> så er du kørende. du har kun justerings mulighed mellem de 2 dobbelt
> karburatore
Jeg har et sæt med 4 ure og sætter ur på alle 4 indsugninger. Hvis de 2
huller i hver karburator for sig ikke suger ens, er der nok en fejl et eller
andet sted. Der kan jo være en fejl i membran, fjeder eller andet.
Allan Bojesen
| |
Allan Bojesen (10-05-2003)
| Kommentar Fra : Allan Bojesen |
Dato : 10-05-03 17:28 |
|
Jon Larsen wrote:
> Hvor meget vacuum suges egentlig af en bette motor som min.. ???
>
> Der er tale om en GSX-R 250'er
> Det kunne jo være man kunne lave et justeringsapparat selv...
Hej Jon
De gange jeg har synkroniseret Vibekes har vacuum ligget på ca. 225 mm Hg v.
ca. 2000 omdr./m.
Allan Bojesen
| |
Jon Larsen (10-05-2003)
| Kommentar Fra : Jon Larsen |
Dato : 10-05-03 21:35 |
|
>
> Hej Jon
>
> De gange jeg har synkroniseret Vibekes har vacuum ligget på ca. 225 mm Hg
v.
> ca. 2000 omdr./m.
>
> Allan Bojesen
xxxxxxxxxxx
Det svare i øvrigt til 0,3 bar ca. hvis ellers jeg har regnet rigtigt..
1 bar = 750 mm Hg ( torr )
1 / 750 mm Hg * 225 mm Hg = 0,3 bar
--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."
"Fjern "SPAMSUCKS" fra min e-mail-addresse for svar "
| |
|
|