Hej Stephan,
Tillykke med dyret
Jeg købte selv en GS500 sidste år, og kan da komme med svar på et par af
spørgsmålene...
> Er der nogen af jer der kender til et sted hvor man kan se moment kurver
for
> en standard GS500E motor??
>
> Den yder selvsagt ikke alle 45HK ved 3000 rpm, så jeg kunne godt tænke mig
> at se grafisk kurve over hvad motoren yder ved hvilke omdrejningstal.
Rydbergs MC har en sådan lige her:
http://www.rydbergsmc.dk/rullefelt/Suzuki/sgs500.htm
> Nu til mine talrige begynder-spørgsmål:
Jeg har kun taget nogle af spørgsmålene
> 2. Jeg har 3 gange fået afvide - brug en go' kædespray - hver gang du
> tanker!!
> Men hvad er "en go' kædespray"?? Og hvad koster den?
En go' kædespray er vel hvad du vil ofre på den. Jo mindre du ofrer på den,
jo oftere skal du vel bare skifte din kæde pga. slid???
Jeg kører gerne 500km mellem hver smøring, vel at mærke i tørvejr. Hvis jeg
har kørt i regnvejr, smører jeg gerne kæden når jeg kommer hjem. Smører du
kæden for ofte, så kan det ses af fælgen bagpå, idet olien bare sætter sig
her istedet
Smør altid kæden efter en køretur, da der er noget
let-fordampeligt i olien (vel sagtens for det kan komme ud af spraydåsen?),
som lettere fordamper på en varm kæde end en kold.
> 3. Jeg har fået afvide at den olie der er på cyklen er en 10/40 (eller
> 40/10) - hvad betyder det??
Det har noget at gøre med tykkelsen af olien. Bare sørg for at det er den
samme type olie du efterfylder med, når du kommer der til. Ellers få skiftet
olie/oliefilter hvis du er i tvivl, og køb rigeligt med olie til at du har
til at efterfylde med mellem eftersynene (hvis du regner med at køre efter
det?). Min erfaring er, at den godt kan sluge en liter olie el. lign. i
løbet af de ca. 6000 km. der er mellem to eftersyn. Men det kommer an på
hvor råddent du har tænkt dig at køre
> 6. Er det et unormalt ønske at ville ha' almindelige bukser under sine
> MC-bukser?? Eller kører alle MC-folk med boxershorts under deres dragt?? -
> Hvis nej, kan man så få en MC-dragt hvor bukserne er "overtræk" og
beregnet
> til at tage af når man når frem, og skuldrene på jakken ikke ligner noget
> He-Man har lagt pasform til. Jeg er ikke så stor af omfang og vil gerne
ha'
> noget MC-tøj der beskytter for vind og vejr (og egentligt også styrt) men
> meget af det jeg har prøvet får mig i nogen grad til at ligne Neil
Armstrong
> på månen. Nogle anbefalinger der?? (Gerne med forhandler/priser osv!)
Jeg handlede tøj hos Harrys' Motor i Randers. Det er IXS, som vist er meget
udbredt. Jeg brugte ca. 2800,- på en jakke og ca. 1500,- på et par bukser
(så vidt jeg husker) - begge i kunststof. De er med udtageligt for, så det
kan bruges hele året (jeg har kørt i alt fra -6 til +30 grader). Jeg bruger
det som alt andet overtøj, med mit alm. tøj under.
Hvis du ønsker god beskyttelse, må du acceptere at ligne en månemand - der
er en grund til at der er fyldt alt det materiale i tøjet.
> 7. Hvor mange liter er der tilbage i tanken når den er "løbet tør" og
bliver
> slået over på "reserve"??
Jeg har aldrig kørt den helt tør, men når jeg slår over på reserve, har jeg
brugt ca. 12 liter. Ifølge bogen skal der kunne være 17 liter i tanken (2001
model), med 3.5 liter i reserve, men det passer altså ikke helt med mine
erfaringer. Jeg har aldrig fyldt over 14 liter på, på en gang.
> 8. Hvor langt kan man regne med at en GS500E kører på literen ... og
> derved - hvor langt kan man regne med at køre inden man skal tanke for
ikke
> at skulle "løbe tør" og gå over på reserve?
Jeg kører typisk 250 km. før reservetanken skal bruges. Jeg kører ca. 25
km./l. i snit. Min. 22 km./l., max 28 km./l.
> 9. Er der nogle generelle råd mht. kørsel/manorering/bugsering - der kan
> gives til en ny, grøn M-cykelist der gerne vil undgå at bide i asfalten
> eller vælte/tabe sit kæreste eje?? (læs: næst-kæreste - undskyld Jane!!)
Sørg altid for, at sidestøttebenet er helt fremme når du sætter motorcyklen
fra dig (min første brøler første dag, som kostede et koblingsgreb). Holder
du på en bakke, så sæt den i 1. gear, og kør den helt frem til motoren
bremser cyklen før du sætter den på sidestøtteben.
Ellers vil jeg bare sige, at det har været en kanon god startercykel for mit
vedkommende, og nu hvor jeg har fået en Kawasaki ZZR600, kan jeg virkelig
mærke, hvor let det er at køre en GS500 - på alle måder!
Hav en god sæson,
VH/Fastrup