On 5 May 2003 06:41:51 -0700, emilpaulsen@hotmail.com (emil) wrote:
>Er der nogle her på gruppen med gode/dårlige erfaringer med BSA
>Starfire 250 fra ´68? Jeg tænker på om den er rimeligt stabil, er den
>nem at rep. og er den OK at køre på? Jeg ved den faktisk kan gå som
>veteran-maskine men er den ubrugelig til mere jævnlige køreture? Hvad
>bør sådan en koste i rimelig stand?
>Håber der er nogle der kan hjælpe..
En Starfire 250 (B25) er blot lillesøsteren til B40WD, som i årene fra
ca. 1967 til 1980 var ordonnansmotorcykel i det danske forsvar.
Betegnelsen WD står således for "War Department".
Jeg købte min første B40WD i 1987 - min første motorcykel - og nummer
to i 1990, som reservedele - de er fra hhv. 1970 og 1968. I
studieårene, fra 1988 og fremtil jeg købte min Moto Guzzi i 1996,
foregik al min transport på disse to B40'ere - inklusiv den daglige
transport fra København til DTU i Lyngby, hele året rundt i sol, regn,
sne og slud. Først for to år siden fik jeg hus og garage, så i alle
årene forud, er al vedligeholdelse foregået ved kantstenen eller i min
fars værksted - det sidste krævede dog at cyklen skulle kunne klare
turen til Fyn :)
At holde motorcyklen kørende i 9 år, stort set ved hjælp af gaffatape
og tyggegummi, siger vel noget om kvaliteten? Selvfølgelig hjalp det
at have en ekstra man kunne tage reservedele fra (er nummerpladen
egentlig en reservedel?
.
Når cyklen er i god stand, alle motorbeslag efterspændte, hjulene
afbalancerede osv., så er cyklen udholdelig, også på en smuttur til
Jylland (man skal jo til Mosten MC's Engelsk Træf i Allingåbro, når
man har en BSA!), men regn ikke med stræk over 100-150km. Min BSA gik
vel omkring 130km/t i sine velmagtsdage, men det klarer B25'eren nok
ikke. Forvent et vist oliespild - de kan gøres tætte, men min blev det
aldrig. Tilgengæld gik den fint på genbrugsolie fra GS450'ere :)
I øjeblikket står min nr. 2 og afventer klargøring til næste vinter,
mens nr. 1 endnu ikke er kommet hjem, efter "flytte-eksil". BSA'en en
nemlig stadig min vintercykel, i det omfang jeg kører om vinteren.
Reservedele bør ikke blive det store problem - som en anden allerede
har skrevet, er der masser af steder i England, men der er også flere
herhjemme - såsom Vagn Jensen og Frode Sørensen.
Og så har vi da også en klub - Dansk BSA Klub. Her kan du få mere
information, via de øvrige medlemmer. BSA-klubben har også en
hjemmeside - <
http://www.bsa.dk/> (BSA er nemlig en forkortelse for
Birmingham Small Arms - ikke Business Software Alliance, som pressen
åbenbart tror!!!!).
--
Med venlig hilsen - Sincerely
Uffe R. B. Andersen - mailto:urb@twe.net
http://www.twe.net/
'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart