Michael <mib@faaborg-vaerft.dk> skrev i en
news:69177850.0305042355.53634c7a@posting.google.com...
> Hej!
>
> Til tider kan jeg ikke geare ned på min CB500 ´01. Problemet opstår
> kun når jeg triller hen mod f.eks. et kryds og så holder helt stille.
>
> Jeg kan så kun skifte ned ved at trykke på gearskifteren samtidig med
> at jeg firer på koblingen. Hvis koblingen aktiveres fuldt kan der ikke
> skiftes overhovedet.
>
> Er det noget man må vænne sig til eller findes der en naturlig
> forklaring?
Der findes en naturlig forklaring: MC-gearkasser er ikke synkroniserede
ligesom bilers, og derfor kan tandhjulene ved stilstand komme til at stå
"tand mod tand" og derved ikke falde i hak!
At fire på koblingen er en måde at få det ene tandhjul (dét på motorsiden)
til at bevæge sig; men det er enklere at skubbe lidt frem/tilbage med
modellen og derved få det andet tandhjul (dét på udgangs-siden) til at
bevæge sig!
Så på en måde ér det noget du må vænne dig til!
Når du har problemet, så er det ikke fordi at du generelt glemmer at geare
ned når du bremser/sænker farten hen imod f.eks lyskryds? Dét er en meget
dårlig vane, derved at man altid bør befinde sig i et gear hvor motorcyklen
øjeblikkeligt kan accelerere (ud af en truende situation)!
Uanset, så vil det være mest praktisk hvis en af dine nye vaner bliver at
ende i 1. lige inden at motorcykler står stille!!
Og så er der lige det med kædeopspændingen:
En for stramt spændt kæde hæmmer gearskiftet generelt, og især i denne din
situation: For at tandhjulene af sig selv kan bevæges så de kommer fri af
"tand mod tand" behøver de lidt slup i systemet - Og dét kan den "slappe"
kæde stå for!
Når det kommer til kædeopspænding må kæden alene af hensyn til
gearskifte-komforten hellere være for løs end for stram; men da en for stram
kæde tillige belaster gearkassens udgangsleje (ved forreste tandhjul) og
baghjulslejerne (=> $$$ !) ér en stram kæde absolut af det onde!
På DMC's hjemmeside er der under FAQ'en en beskrivelse af hvorledes at man,
istedet for den til tider kryptiske fabriks-beskrivelse af opspændingen, kan
kontrollere sin egen kædes aktuelle opspænding under kørsel, og derudfra
justere kæden ind til det perfekte, for slutteligt at skabe sit eget
målepunkt derudfra! Læs det!!!
Link:
www.dmc-org.dk (FAQ'en er blandt "knapperne" ude til venstre)
Hvis det viser sig at din kæde èr for stram kan du jo skrive dig denne
fornemmelse bag øret til en anden gang og derved udvikle din
"fingerspitzengefühl"!
Har du én gang haft kæden perfekt opspændt, vil du på samme måde også kunne
fornemme når kæden fremover slides og bliver slappere
--
Armand.