JA så kom jeg hjem fra en kortere tur på en 900 Supersport.
Førstehåndsindtrykket er nu ret godt. Det er en flot motorcykel, som skaber
megen opmærksomhed når man kører og parkere i byen. Opdagede flere gange at
folk var ved at dreje hovedet af led når de gik forbi. Den lyder lidt som om
den er ved at falder fra hinanden, men det er kun pga at den kører med
tørkobling. Den lyder godt når den kører, og får den et par " råverør " på
bliver den rigtig rå i lyden. puha det glæder jeg mig ti at høre.
Lad det være sagt med det samme. Jeg kan fandme godt forstå at han er blevet
opererert for en diskos... når han lider af dårlig ryg i forvejen. Den er så
hård at køre på. Affjedringen var alt for hård, der er mange vibrationer og
man sidder langt fremoverbøjet...... Når man sidder på den belaster man
lænden meget. Fik nogle klubkammerater til at sætte sig op på den for at
høre om det bare var mig. De mente oxo den var meget ekstrem. Well some like
it, others don´t.
Vi startede fra Harald Jensens Plads med 3 andre cykler. De havde lige fået
kort, og ville gerne ud og køre. Så turen gik til randers ad den gamle
randersvej. På landevejen køre Duke´en fint. Men man skal alligevel op over
4000 rpm for at den ikke ryster for meget. Maskineriet har 6 gear. 6 brugte
jeg aldrig. Hvis man smækkede den i 6 ved 110 følte man at man tabte fart.
Så det er vidst kun et motorvejsgear. Opstart fra lyskryds er fandme fedt.
Hold kæft den rykker fra ALT Ingen lir eller noget. V2 tager fat lige med
det samme, og der er træk hele vejen op til 170-180 og så kan man vikrlig
høre at luftfilteret snakker. Til tider synes det at snakke mere end de
original udstødninger den er født med. Herefter dør den lidt hen og topper
vidst nok ved 210 eller deromkring. Det fik jeg dog ikke prøvet.
Landevejskørsel synes jeg at lidt træls. Man ligger alt for meget over
cyklen så man bliver hurtig træt, og vil gerne dreje fra til mindre veje,
eller have mere fart vind for at modarbejde trykket på armene. Vi ankom vel
til Randers, fik sat de nye " rookies" af ved regnskoven, kørte op til Q8 og
fik en kop kaffe.
Nu var det på tide at komme på de små veje.. Randers har fandme mange fed
små veje med god/lang sigtbarhed, at køre på. Vi rullede ud af grenåvej,
drejede fra mod Clausholm og så gik det ellers over stok og sten. Lige
pludselig kommer sådan en 900 supersport mere til sin ret når den får lov at
arbejde i høje opdrejninger i 2, 3 og 4 gear. Kommer man op over 4 rpm, er
der virklig moment der trækker godt ud af krogen. Den svinger godt og præcis
i svingene, men det var alligevel lidt svært med en ekstrem hård affjedring,
over humblet vej.
Ducati 900 SuperSport er en flot og sjov cykel. Jeg ville ikke bytte med min
ThunderAce. Dertil er den slet ikke så brugbar som Yamahaen. Men skal man på
små ture rundt i danmark, og udfordre de danske landeveje/småveje, er den
virklig underholdende og sjov. Den flyver simpelthen ud over små bakketoppe,
og bremser rigtig godt. Ingen problem at lave stoppies hvis man ville. En
tur sydpå, ville jeg nok ikke anbefale, da ryggen nok ville være brækket
inden man ankom til den Østrigske grænse...
Dette var min oplevelse af Ducatien...
--
Med Venlig Hilsen
Brian Laursen
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155
http://home1.stofanet.dk/cashman