Kent Sørensen <oks@esenet.dk> skrev i en
news:3eb29180$0$52101$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:b8tvct$2cf1$1@news.cybercity.dk...
> >
> > GERT BO THORGERSEN <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
> > news:b8thcj$o77$1@news.loxinfo.co.th...
> > >
> >
> > > .........bruges en tynd snor. Og så er det absolut bedst at der
> > > ikke er nogen kæde på tandhjulene, for så ser man når snoren på
> > > bagtandhjulet lige netop træder på hele fladen - man har taget snoren
så
> > > langt ned mod hjulakslen som muligt så man for den største/længste
> > > trædeflade på bagtandhjulet -
> >
> > Den snor kan så lige blive en rød tråd (i dette indlæg)
> >
> > Hvis man vikler et stykke seljgarn omkring hjulet så det kan trækkes fra
> > venstre kant af dækket og forbi lige under kæden på tandhjulet, og den
> anden
> > ende slutteligt lægges hårdt an mod dæksiden, hvor den krydser denne: Så
> kan
> > man tage et mål fra garnet('s bagside!) og ud til kædens bagside - Og
> dette
> > mål skal være de samme dér hvor kæden er nærmest dækkanten lige bag
> venstre
> > fodhviler
> >
> > > Hvis det drejer sig om baghjulene er det også bedst med en retskinne,
> > eller
> > > et lige bræt (kontrolleret meden snor), men igen er der ikke altid
plads
> > til
> > > andet end en snor når motorcyklen står på centralstøttebenet. Jeg
bruger
> > af
> > > den grund på min motorcykel en snor viklet omkring bagenden af dæk og
> > fælg,
> > > så højt oppe som muligt, og så ligge foran forhjulet holdende i begge
> > snorer
> > > så de netop træder på forenden af bagdækket, og så evt. få en til at
> dreje
> > > styret til forhjulet flugter med snorene og så iagttage om der er lige
> > megen
> > > luft på begge sider.
> >
> > Jup!
> > Men dét kræver stor omhyggelighed omkring hvornår at snoren ligger
> hvormeget
> > an imod dæksiden. Og man slipper ikke for en hjælper alligevel!
> > En skinne plejer der oftest lige akurat at være plads til et sted forbi
> > center-støttebenet, og det er enkelt at forvisse sig om inden arbejdet:
> Ned
> > på knæ bag baghjulet og flugt langs dækkanterne og se om ikke at
> støttebenet
> > er skjult af dækket et sted!!
> >
> > --
> > Armand.
> >
> > Hej Armand.
>
> Tak for dit indlæg. Ummidelbart vil jeg tro at det med brættet eller rør
er
> det nemmeste. Jeg forsøger mig med begge metoder.
>
> Hilsen
>
> Kent
> >
>
Det med bræt eller rør er det nemmeste hvis man har plads, da med snor jo i
nogle tilfælde kan komme ud for at snoren på bagdækket det ene sted går ind
i fordybningen i dækmønsteret. Men i den sammenhæng er det vel egentlig
lettest og enklest hvis man har et kort bræt, eller 2, som er lagt mod
bagdækket (derved bestemt længde) og der så på bagenden af dette er fastsat
en snor. Så vil man lettere når man ligger foran kunne føre snoren ind mod
forhjulet og se hvornår snoren netop træder på det korte bræt på baghjulet
over hele længden (eller hvis det er et hult bræt på for og bagende). Man
kan jo egentlig sætte 2 sådanne bræt op samtidig, på hver side af baghjulet,
via skruetvinger eller lange bolte.
Jeg gjorde nogen gange det at jeg bagved motorcylken kiggede og
baghjulsdækkets yderflader og samtidig fik en til foran at holde ind
tommelfinger på en tommestok ind på forhjuls for og bagende og dreje styret
til det blev ens mål for og bag på forhjulet og så skrive det ned og
bagefter gentage det på den anden side.
Jeg havde nemlig så meget mas med min Honda CB 750, med styrdæmper, ved at
den slingrede så jeg ikke kunne holde den ved 150 km/tim på en jævn
motorvej, og sporede igen og igen hjulene men intet hjalp det. Først da jeg
skildte den ad véd vintertid opdagede jeg ujævn slitage på fortandhjulet til
bagkæden, og tog så og sporede kædetandhjulene og det viste sig at disse
ikke sporede, og så viste det sig at den ene bagdæmper ikke havde været
trykket helt i bund som den anden havde været. Og det viste sig at en
bagsvinger købt fra Dresda i England, til Honda CB 750, var der fejl i så
baghjulet sad lidt for langt ovre i venstre side 3/16 " (tomme) og derved
var bagdæmperne ikke opsat som spejlbilleder af hinanden om i forhold til et
lodret plan gennem motorcyklens længde, og derved dæmpede dæmperne indbyrdes
forskelligt og dette resulterede i slingring ved ligeud kørsel selv med
sporede hjul. Jeg rykkede så svinggaflen 3/16 " over til højre (drejede af
konisk lejeholder og lavede afstandsstykke til den anden side) og sporede
hjul og kædehjul og kontrollerede dæmperne, og næste år kunne jeg køre samme
farter uden at holde på styret.
Gert Thorgersen.