Tisser i bukserne
Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 01-05-03 19:31

Vores dreng, som blev 4 igår blev renlig i sommer. Det forløb problemfrit
dengang og han har måske haft to uheld i børnehaven på 8 mdr. Men for ca 1½
mdr. siden er han begyndt at tisse stort set konsekvent i bukserne hver gang
han skal.
Vi har prøvet at spørge ind til det, men der kommer ikke noget "fornuftigt"
svar, mere ala, fordi jeg har drukket vand... olig. Han virker ret ligeglad
med at bukserne er våde, men vi er efterhånden trætte af det. Der er ikke
sket store og voldsomme ting i hans verden så det er med andre ord ikke
psykisk betinget, jeg tror egentlig, at det er ren dovenskab af en slags.
Men nu det store spørgsmål, hvordan for vi ham vænnet af med det. Vi prøver
selvfølgelig på at minde ham om at gå på wc, men det glipper også tit, her
som i børnehaven, fordi det tidligere var noget han klarede selv.
Jeg hører meget gerne fra andre som har haft erfaringer med dette,

Hilsen Pernille (som er træt af buksevask....)

Fra : Vibeke J

Dato : 01-05-03 21:38

> [...]
> dengang og han har måske haft to uheld i børnehaven på 8 mdr. Men for ca

> mdr. siden er han begyndt at tisse stort set konsekvent i bukserne hver

Hejsa
Vi har prøvet lidt af det samme, men en dreng i samme alder. Dog var det
slet ikke så tit som du beskriver, måske en gang om dagen.
Vi gjorde det at vi indførte faste tisse-tidspunkter. Fx når han stod op,
efter morgenmad, efter frokost, efter aftensmad, inden sengetid. Og ellers
huskede vi ham også på det, hvis han så ud som om han skulle. Det var også
nemmere i børnehaven, den med efter frokost.
Jeg havde også på fornemmelsen at det var af dovenskab han undlod det.
Men det hjalp hos os - håber I finder en løsning for det kan godt blive
trættende i længden. Vi lod dog også vores dreng at vide at det ikke var ok
at tisse i bukserne. Altså ikke at han fik skæld ud, men vi snakkede med
ham.

/Vibeke

Fra : Bo Warming

Dato : 02-05-03 07:25

"Vibeke J" <a@a.dk> wrote in message news:b8s0im$9cs$1@news.cybercity.dk...
> [...]
ok
> at tisse i bukserne. Altså ikke at han fik skæld ud, men vi snakkede med

Er det helt umuligt at udskyde leverance af ny tørre bukser?

Hvis han må lide lidt ved sit oprør, så bliver det måske mindre spændende.

Skældud er en afsløring af hvor vigtigt det er for den voksne, men også
andre reaktioner viser barnet, at her har det fundet et ømt punkt

Ghita Nørby sagde til Kurt Strand i Profilen på DR at når hun som ung
kastede sig ud i noget farligt som skuespiller var det hendes INDRE
TERRORIST der drev hende

Barnet der tisser i seng eller bukser tager nok sig selv som GIDSEL og ved
,at det opnår magt derved, for forældrene vil gøre meget for at ingen skal
opdage at de har et barn med tissevåde bukser. Hvis barnet får gevinst med
sin gidseltagning, kan det bidrage til selvmordsforsøg senere - jeg har en
datter der tissede og siden lavede (fup)selvmordsforsøg, og alle vurderer at
der var tale om råb om hjælp eller ønske om opmærksomhed., i begge tilfælde.

Min datters stedfar gav en endefuld og så holdt sengetisning op - måske han
var klog.