"Tony Lorentzen" <tonyFJERNDETTE@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:b8qjjj$1m86$1@news.cybercity.dk...
> Men du kan jo svare på om det er KMD, der har udviklet ovenstående
> applikation for T&S?
Det er det ikke. Men du fik alligevel stemplet os som dyre og ringe, uden
den fjerneste begrundelse i virkeligheden, ikke?
> > Vi er ikke bare en af de virksomheder
> > i DK der har mest fokus på test, vi er også den eneste virksomhed med
> > et brugervenlighedstestcenter!
> Jeps og deri ligger en misforståelse. Hvor uvildigt tror du selv et
internt
> brugervenlighedstestcenter er overfor jeres egne projekter?
Vi bruger tydeligvis vores brugervenlighedstestventer meget anderledes end
dem du ellers har haft kendskab til! Jeg har haft 6-8 systemer til
udtalelse, og 4 systemer til test i centret. Som regel testes designet FØR
det implementeres, ellers er testen næsten ligegyldig, for så er det for
sent (dvs. for dyrt) at rette fejlene. Testen tjener det formål at sikre
godt design, og skeler ikke til udviklingsomkostninger - det er projekternes
egen opgave.
> Nu kender jeg
> ganske vist ikke til de kompetencer, der sidder i netop jeres afdeling og
> den måde I arbejder på...
Vort Usability lab blev de første år udviklet af Rolf Molich, et navn du må
have hørt, hvis du har med brugerinterface design at gøre. Måske du endda
har læst nogle af hans bøger? Kompetence er styrken i den biks jeg arbejder
i, det er derfor mange af vore konkurrenter er så sure på os. Vi råder over
en helt utrolig viden, såvel om teknik som om offentlig administration, og
opstår der en situation hvor vi mangler kompetence - så har vi ressourcerne
til enten at købe den, eller skabe den. Det er ret svært at konkurrere med.
> "Kunden har altid ret." siger
> man - og alt for ofte er det dem, der beslutter at spare penge på
> brugervenlighedsanalyser.
Sådan fungerer tingene i vores biks SLET ikke. Men det kan måske også
opklare lidt om hvorfor vi klarer os så godt i fri konkurrence.
> > Og så er vi iøvrigt markedsførende på et marked i fuldstændig fri
> > konkurrence - det bliver man ikke af at være hverken dyre eller ringe.
> Vi kan diskutere herfra og til evighed om hvorvidt KMD opererer i
> fuldstændig fri konkurrence eller ej.
Hæ, hæ, ja det kan vi. Men lad nu være med at være en dårlig taber. Faktum
er, at der nu er regler for hvad og hvornår der skal laves udbud, og der er
regler for hvordan man vælger leverandør efter en udbudsforretning - med
gode store bøder hvis reglerne ikke overholdes. Så diskuter du bare løs, der
er lovgivning på området.
Vi ville nok også komme til at diskutere _hvad_ fri konkurrence er, og jeg
ved godt vi nogle gange har opkøbt konkurrenter, men vi har også flere gange
ladet konkurrenter opkøbe nogle af vores produktområder (typisk hvor det
ikke var rentabelt med for mange leverandører på markedet), og vi opererer
nu i meget høj grad med strategiske partnere og joint ventures - Eboks er et
godt eksempel. Sådan er verden nu engang, og pas på - måske er vi
samarbejdspartnere en dag!
> Jeg har hørt (dvs. et rygte!) om at KMD i
> visse tilfælde har fået lov til at se konkurrenternes tilbudsmateriale før
> de selv har afgivet tilbud.
LOL! Det er strafbart. Hvem i alverden vilel have interesse i at lave sådan
et nummer? Men det er da en god historie, og man kan sige meget om store,
markedsdominerende virksomheder, men de (vi) vil altid være et godt mål for
den slags rygter, selvom de ikke er andet end vrøvl.
> Som selvstændig er det noget, der virkelig kan
> sætte mit pis i kog.
Ja. det kan det vel også at tabe? Jeg er ihvertflad altid sur, når en kunder
vælger en eller anden inferiør leverandørs billige lorteprodukt, når nu jeg
ved at mit er klart det bedste. Og hver gang florerer der nogel rygter
blandt os dybt skuffede udviklere om at "det var fordi der var aftalt spil
mellem kunden og TXX", eller "kunden fulgte ikke udbudsspillereglerne, de
ville af politiske grunde _bare_ ikke have et system fra KMD" og den slags.
Det er helt naturligt.
> At underbyde sine konkurrenter bevidst er sgu for
> lavt - og siger en del om den måde man driver forretning på hos KMD.
A-hvad? Ethvert udbud og enhver konkurrence går da bl.a. ud på at underbyde
konkurrenterne? At levere det samme eller bedre til en lavere pris? Og der
vil da altid opstå situationer hvor en aktør vil ind på et bestemt
markedssegment, og derfor byder så lavt, at salget giver underskud - i
forventning om at man over tid vil kunne skabe et overskud gennem salg af
andre systemer eller til nye kunder. Det er ihvertfald en taktik man ser
mange virksomheder bruge, også blandt vore konkurrenter.
> Nu kender jeg tilfældigvis en udvikler og en projektleder, der har
arbejdet
> hos KMD på et par web-projekter. Den ene fik mavesår efter et par år og
blev
> bedt af sin læge om at holde en pause med at arbejde og den anden fik sig
et
> job hos en konkurrent efter at have revet sig i håret og banket hovedet
mod
> muren i halvanden år. Det siger alt for mig.
Det siger desværre ikke mig ret meget. Men nu arbejder jeg jo også sammen
med mange som kommer fra andre virksomheder med lignende historier bag sig.
En projektleder med mavesår er vist ikke noget man kun ser hos KMD, det sker
mange steder. Og "hire them, tire them, fire them" metoden er ikke noget vi
bruger.
> Jeg er da glad for at høre at du (i modsætning til de andre jeg kender)
> lader til at synes det er en god arbejdsplads. Det kan da kun være med til
> at gøre mit syn på KMD bedre.
Tjah...
Jeg tror kun KMD er anderledes end andre IT virksomheder i kraft af sin
størrelse og sin dominerende rolle på markedet, ellers er det de samme
forhold og mekanismer man finder alle steder. Og "den store" ER altså den
der bliver skudt mest på, og løjet mest om. Sådan er det bare. Hvis man er
en del af et seriøst arbejdende team på det man mener er en moderne og
velfungerende virksomhed - så bliver det træls i længden at høre på de samme
løgne og fordomem igen og igen. Lidt ligesom jeg, da jeg kørte Harley, ikke
var ret vild med at høre trillebør-vitsen for 117. gang.
> Omend stadig langt fra lyserødt.
Se, DET ville ihvertfald også være løgn.
> Som du kan læse så har jeg masser af fordomme over KMD - men du skal være
> mere end velkommen til at omvende mig
Jeg prøver ihvertfald, men jeg har ikke de store forventninger til udfaldet.
Jeg deler pt. kontor med to studerende fra Aalborg Universitet. Det er et af
de tiltag vi har brugt i de sidste 5-6 år for at få skovlen under
fordommene, og få lidt konkret viden sat i stedet: Studentermedarbejdere.
Metoden har vist været ret udbredt i KBH i årevis, ansæt studerende
(potentielle fremtidige medarbejdere) på deltid til opgaver de er
kvalificerede til. Nogle gange bringer de lidt ny viden ind i de teams de
arbejder i, og samtidig bringer de et lidt mere reelt syn på virksomheden ud
blandt deres studiekammerater. Vi har ingen rekrutteringsproblemer, når vi
søger friske akademiker-kræfter fra Aalborg Universitet.
> (der håber at Rittig ikke tager det så personligt som det lader til)
Nej da. Men jeg lægger en ikke uvæsentlig del af min tid i den der biks, så
mens jeg bliver pinligt berørt over berettiget kritik, så kan uberettiget
kritik og fordomme godt bringe MIT pis i kog.
Vi kom _godt_nok_ off topic nu. Hvis detteher skal fortsætte, så send det
som mail til mig privat.
Rittig