/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tuning
Fra : Kim Hansen


Dato : 26-04-03 18:07


Hej

Kan man hente en 10hk i topstykket på en 1 cylindret 650ér?
Jeg ved godt at der er nogle der er imod tuning, men jeg er bare så
glad for min Freewind, at jeg helst ikke vil af med den.
Jeg har været ude og prøve en TDM 900, som er i samme stil.
Men det eneste den har jeg kunne bruge er motorkraften, den er ikke
nær så sjov at køre på.
Den næste jeg skal ud og prøve er en V-strom, men hvis den heller
lever op til mine krav, vil jeg forsøge at give Freewinden en 10-15 hk
plus noget moment. Hvis det altså kan lade sig gøre.
Grunden er at når fruen plus oppakning er monteret bagpå piver den
lidt.


M.v.h.
Kim Hansen
Fyn

Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

 
 
Asger Steffensen (26-04-2003)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 26-04-03 19:03


"Kim Hansen" <ksh@postzone.dk> skrev i en meddelelse
news:okelav46o83jumtp7eluq8qb5ejvhr5hi7@4ax.com...
>
> Hej
>
> Kan man hente en 10hk i topstykket på en 1 cylindret 650ér?
> Jeg ved godt at der er nogle der er imod tuning, men jeg er bare så
> glad for min Freewind, at jeg helst ikke vil af med den.
> Jeg har været ude og prøve en TDM 900, som er i samme stil.
> Men det eneste den har jeg kunne bruge er motorkraften, den er ikke
> nær så sjov at køre på.
> Den næste jeg skal ud og prøve er en V-strom, men hvis den heller
> lever op til mine krav, vil jeg forsøge at give Freewinden en 10-15 hk
> plus noget moment. Hvis det altså kan lade sig gøre.
> Grunden er at når fruen plus oppakning er monteret bagpå piver den
> lidt.
>
>
Du kan godt få din Freewind til at levere omkring 60 hk, men næppe ved
modificering af toppen alene.
Ny udstødning og karburering, portning, anden knast, måske kan du også få
plads til lidt større ventiler i topstykket, etc., etc....
Bom, bom, bom, regne, regne, mon ikke det løber op i 20-30 K alt incl.?
Og så er der jo lige det at der nok aldrig har været en Suzuki ingeniør der
har tænkt at den skulle tunes, så der findes sikkert ikke tuningskit til den
=> specialfremstilling....
Og du kommer nok til at gå noget på kompromis, derved at du mister en del af
det gode bundtræk en Freewind har.
Hvad med at finde en DR 800 i stedet, hvis du vil køre 1-cyl. Suzuki?

Asger
ZX-10



Kim Hansen (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Kim Hansen


Dato : 27-04-03 07:24


>Du kan godt få din Freewind til at levere omkring 60 hk, men næppe ved
>modificering af toppen alene.
>Ny udstødning og karburering, portning, anden knast, måske kan du også få
>plads til lidt større ventiler i topstykket, etc., etc....
>Bom, bom, bom, regne, regne, mon ikke det løber op i 20-30 K alt incl.?

Det var mere end jeg havde troet, jeg regnede med omkr 10 K
1000.- pr hk

>Og så er der jo lige det at der nok aldrig har været en Suzuki ingeniør der
>har tænkt at den skulle tunes, så der findes sikkert ikke tuningskit til den
>=> specialfremstilling....

Jooeh nu du skriver det, så skulle CCM vist nok arbejde på et til
deres R 30. Det kunne være at man skulle holde lidt øje der.

>Og du kommer nok til at gå noget på kompromis, derved at du mister en del af
>det gode bundtræk en Freewind har.

Vil jeg helst ikke

>Hvad med at finde en DR 800 i stedet, hvis du vil køre 1-cyl. Suzuki?

Nope, jeg vil ikke af med Freewinden, den bliver kun skiftet hvis
v-stromén er lige så sjov og nem at komme rundt med.

>Asger
>ZX-10



M.v.h.
Kim Hansen
Fyn

Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

Asger Steffensen (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 27-04-03 11:56


"Kim Hansen" <ksh@postzone.dk> skrev i en meddelelse
news:4ctmav05fcn4hdvfpndtmr5mrn52b132u1@4ax.com...
>
> >Du kan godt få din Freewind til at levere omkring 60 hk, men næppe ved
> >modificering af toppen alene.
> >Ny udstødning og karburering, portning, anden knast, måske kan du også få
> >plads til lidt større ventiler i topstykket, etc., etc....
> >Bom, bom, bom, regne, regne, mon ikke det løber op i 20-30 K alt incl.?
>
> Det var mere end jeg havde troet, jeg regnede med omkr 10 K
> 1000.- pr hk
Det er normalt også det man regner med, men det er normalt ikke 1-cyl der er
udsat for tuning. Desuden regnede jeg med at det ville blive nødvendigt med
en del special arbejde. Men CCM havde jeg glemt, det var nok et godt sted at
starte.

Asger
ZX-10



Armand (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-04-03 16:54


Asger Steffensen <astNOSPAM@get2net.dk> skrev i en
news:3eabb7dd$0$139$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Kim Hansen" <ksh@postzone.dk> skrev i en meddelelse
> news:4ctmav05fcn4hdvfpndtmr5mrn52b132u1@4ax.com...
> >
> > >Du kan godt få din Freewind til at levere omkring 60 hk, men næppe ved
> > >modificering af toppen alene.
> > >Bom, bom, bom, regne, regne, mon ikke det løber op i 20-30 K alt incl.?
> >
> > Det var mere end jeg havde troet, jeg regnede med omkr 10 K
> > 1000.- pr hk
>
> Det er normalt også det man regner med, men det er normalt ikke 1-cyl der
er
> udsat for tuning.

Nej, det er nok 600/4'ere og 750/4'ere der oftest ses tunet og derved er vi
fluks oppe i klassen for 100 hk og mere.
Skal man kigge på tommelfinger-reglen med en tusse pr. HK holder dét måske
også i dén klasse; men kommer man ned i en 48Hk's enstamper skal man nok
snarere transformere tallet om til procenter:
At tune en 100Hk's 10Hk => +10%, hvilket nok kan gøres for omtrent 10.000,-
På samme måde skal der nok også omkring 10.000,- til at trække 10% merydelse
ud af Freewind'en - Og vice versa!

Som skrevet andetsteds løber man til gengæld hurtigt tør i muligheden for at
finde deciderede tunings-stumper (á knastaksel f.eks), hvorved at det bliver
dyrt købt håndværk der skal til for at pumpe Freewind'en

På den anden side, så er intet umuligt - Ved Karoline-mødet idag så jeg en
gammel (militær?) BSA B40 med lattergas monteret =

--
Armand.


Desuden regnede jeg med at det ville blive nødvendigt med
> en del special arbejde. Men CCM havde jeg glemt, det var nok et godt sted
at
> starte.
>
> Asger
> ZX-10
>
>



Mads Lund (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 28-04-03 08:02


> > Det var mere end jeg havde troet, jeg regnede med omkr 10 K
> > 1000.- pr hk
> Det er normalt også det man regner med, men det er normalt ikke 1-cyl der
er
> udsat for tuning. Desuden regnede jeg med at det ville blive nødvendigt
med
> en del special arbejde. Men CCM havde jeg glemt, det var nok et godt sted
at
> starte.

Det er da meget normalt at tune på 1 cyl motorer.

Jeg var f.eks til løb nær Frakfurt i weekenden med GS500'eren, og det
irriterer mig at jeg ikke havde luret at der var motardræs på programet, for
så skulle jeg have havt YZ'eren med.

Men i det tyske shorttrack meterskab er der et hav af voldtunede 1 cyl
motorer med. Og sådan en 600ccm KTM motor der bliver skudt af får de små hår
til at rejse sig.

Desuden var det en sær bane vi kørte på. Layout som en normal 330m speedway
bane, men belægningen var asfalt med 2 cm sand/grus oven på. Og da det
begyndte at regne var det som at køre på brun sæbe (hvilket er fint for 3
hjuleren)

Nok om det. 10 hk på en freewind, tjo en portning+ ændring af knastprofilen
+ en slipon potte med mindre modstand. Det skulle nok kunne gøres for ca 10k

Mads Lund
Ninja9RT



Asger Steffensen (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 28-04-03 20:44


"Mads Lund" <Mads.L@*nospam*Martin.DK> skrev i en meddelelse
news:1m4ra.14$AH1.11@news.get2net.dk...
>
>
> Men i det tyske shorttrack meterskab er der et hav af voldtunede 1 cyl
> motorer med. Og sådan en 600ccm KTM motor der bliver skudt af får de små
hår
> til at rejse sig.
DET tror jeg på!!

>
> Nok om det. 10 hk på en freewind, tjo en portning+ ændring af
knastprofilen
> + en slipon potte med mindre modstand. Det skulle nok kunne gøres for ca
10k
Men mon ikke de ville blive leveret noget højere oppe i
omdrejningsregistret, og dermed også give køb på en god del af det solide og
anvendelige bundtræk som Freewinden er i besiddelse af?

Asger



Kim Hansen (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Kim Hansen


Dato : 29-04-03 14:48

On Mon, 28 Apr 2003 09:02:03 +0200, "Mads Lund"
<Mads.L@*nospam*Martin.DK> wrote:

>Nok om det. 10 hk på en freewind, tjo en portning+ ændring af knastprofilen
>+ en slipon potte med mindre modstand. Det skulle nok kunne gøres for ca 10k

Hvor giver en portning effekt?
I toppen eller i mellemregisteret.
Hvis det er i toppen kunne man vel få fat i en knast til
mellemregisteret, ville man så ikke hæve det hele vejen?
Jeg er helt grøn hvad tuning angår ( endnu )



M.v.h.
Kim Hansen
Fyn

Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

Mads Lund (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 29-04-03 15:30

> Hvor giver en portning effekt?

Generelt 2 steder. Jo større et areal og modstandssvag en udformning man
har, jo mere luft kan cylindren suge ind. Naturligvis er problematikken
størst ved fuldgas, da luftflowet er størst. Men det hjælper hele vejen op.
Den anden effekt der er omkring indsugningskanalerne er den dynamiske
effekt. Hvis man har en snæver kanal vil indsugningsluften bevæge sig med en
højere hastighed, og holdes ventilen åben, når cylinderen er fuld, vil
hastigheden på luften kunne trykke lidt ekstra luft ind. Og denne effekt kan
udnyttes i hele omdrejningsregisteret. Så den rigtig gode portning
efterlader en kanal med lav modstand, og et optimalt areal som kompromis
mellem modstand, og dynamikken.

Det ses ganske ofte at der ved en portning fyldes materiale i kanalen, så
diameteren reduceres, for at optimere mellemområdet.

> I toppen eller i mellemregisteret.
> Hvis det er i toppen kunne man vel få fat i en knast til
> mellemregisteret, ville man så ikke hæve det hele vejen?
> Jeg er helt grøn hvad tuning angår ( endnu )

Det primære med kanal/knast er at opnå et passende kompromis mellem top og
mellem område. Ræsermotorer optimeres typisk mod 5hk på toppen og så er
mellem ligegyldigt, hvor gade optimeringer typisk sigter lidt lavere på
toppen og giver en bedre momentkurve. Genereltset kan man lave en bedre
profil end fabrikkerne kva udglatning af støbefejl og optimering af deres
"safety" kompromiser.

Mads Lund
Ninja9RT



Moller (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 29-04-03 16:25

> toppen og giver en bedre momentkurve. Genereltset kan man lave en bedre
> profil end fabrikkerne kva udglatning af støbefejl og optimering af deres
> "safety" kompromiser.

Især støbefejl .... daaaaam, man har set meget lort af en gang
støbninger snart... så frem med den fine smergel lærede :) og så i gang.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi ... som kan få 4-5% mere bare ved alene at få slebet
støbningerne fine og glatte igen.
Suzuki GSF 1200 S ... Dam, den har skjulte kræfter, det sjove ved tuning
forsvinder jo lidt der :)

>
> Mads Lund
> Ninja9RT
>
>



Jes Vestervang (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 29-04-03 20:39

Mads Lund wrote:

>> Hvor giver en portning effekt?
>
> ....Hvis man har en snæver kanal...

*fniiiiiiis*

Undskyld...
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
<http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>

Anneli (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Anneli


Dato : 28-04-03 21:55


"Kim Hansen" <ksh@postzone.dk> skrev i en meddelelse
news:okelav46o83jumtp7eluq8qb5ejvhr5hi7@4ax.com...
>
> Hej
>
> Kan man hente en 10hk i topstykket på en 1 cylindret 650ér?
> Grunden er at når fruen plus oppakning er monteret bagpå >piver den
lidt.

Kunne du ikke montere fruen + det halve af oppakningen på hendes egen
MC? ;0) Du slipper for at tune eller skifte, MC'en slipper for at pive
og jeg vil vædde på at fruen finder det sjovere også.

Stor hilsen Anneli og Savage -der også piver, men det er af andre
årsager....



Kim Hansen (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Kim Hansen


Dato : 29-04-03 14:48

On Mon, 28 Apr 2003 22:54:57 +0200, "Anneli" <anneli_jensen@yahoo.dk>
wrote:

>Kunne du ikke montere fruen + det halve af oppakningen på hendes egen
>MC? ;0) Du slipper for at tune eller skifte, MC'en slipper for at pive
>og jeg vil vædde på at fruen finder det sjovere også.

Jeg har forsøgt, iguder jeg har plaget hende om at tage det kort, så
hun kunne få sin egen. Men hun vil ikke ( jeg har ikke givet op endnu)
Det ville da også blive billigere har jeg sagt til hende, men lige
meget hjælper det.
Jeg ville også få det meget sjovere, når vi kører sammen med andre

>Stor hilsen Anneli og Savage -der også piver, men det er af andre
>årsager....

M.v.h.
Kim Hansen
Fyn

Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409248
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste