Hej DFM,
Jeg flyttede til Stockholm for et halvt års tid siden i forbindelse med mit
arbejde. Stockholm er bestemt en dejlig by, men ulempen er jo som bekendt at
der bor en hulens masse svenskere
Fordele er der dog også!
Igår hentede jeg min spritnye Aprilia RSV Mille R årgang 2003 "Diablo
Black", og jeg kan slet ikke få armene ned igen. Det er dog den fedeste
kværn!!
Öhlins forgaffel, Öhlins affjedring bag, Öhlins styrdæmper, Kulfiber
detaljer ud over det hele, køre-computer med lap timer, gennemsnits
hastighed, indstilling af max omdrejningstal, radialt monterede calipre,
anodiserede fælge, osv...
Pris: 110.000,- Danske kr
Og det er incl. levering! En anden forskel på SV og DK er f.eks prisen på en
nummerplade i Sverige 60SEK. Er det ikke noget i retning af en plovmand man
giver for det stykke blik i DK?!?
Forsikringen er dog heller ikke billig i Sverige! Forsikringsmæssigt
kategoriserer man MC'erne i Sverige fra flasse 1 til 7, hvor 7 er
"racer-klassen". Trygg Hansa's første tilbud til mig var 45000SEK om året
for en helförsäkring, der svarer til en kasko. Yikes!
Siden sidste år har klasse 7 præmierne fået et ordentligt hak opaf! Præmien
på en R1 er steget med op til 100%!! Det skyldes (ifølge
forsikringsselskaberne) at præcis denne model er indvolveret i forholdsvis
mange ulykker. Trygg Hansa som svarer til TopDK fortalte at omkring 40% af
alle de R1'ere som de har forsikret var indvolveret i ulykker sidste år!
Men her kommer vi så til endnu en god ting ved Sverige imho: Halvförsäkring.
En halvförsäkring dækker tyveri og brand, retshjælp, transport ved nedbrud
samt ansvar. Sådan en forsikring kunne jeg få til 4500SEK i kvartalet,
hvilket beløber sig til ca. 1200 danske kr om måneden.
Det synes jeg er acceptabelt! Selvfølgelig skal jeg så selv hoste op med
gysserne hvis jeg laver en skade, men det siger min erfaring mig at man
alligevel gør i DK selvom at man har kasko for at undgå bonustab, selvrisiko
osv. Så den risiko er jeg villig til at tage. Det vigtige for mig er
forsikringen mod tyveri!
Forsikringen kan bruges hele året, men hvis jeg ikke vil køre om vinteren
(og det er en MilleR vel næppe særlig velegnet til...?) så kan jeg afmelde
halvförsäkringen og tegne en garageförsäkring til ca. 950 kr om måneden.
Hvordan kører svinet så? Ubeskriveligt godt! Den originale potte har faktisk
en ganske god lyd når der bliver kildet lidt til gashåndtaget. Og hvilken
fornemmelse det er! Jeg er vant til 4-cylindrede maskiner så denne vibrerer
jo noget mere, men ved konstant hastighed mærker man ikke motoren. Når man
giver gas kan man mærke nogle vibrationer, men det er slet ikke
ubehageligt - Tvært imod giver det følelsen af en mere "brutal kraft". Jeg
elsker det!
Nu er jeg jo ifærd med at tillkøre Millen så jeg er nødt til at holde mig
under 6000 rpm, men momentet er egentlig også ganske fremragende dernede.
Jeg kan slet ikke vente på at komme til at mærke hvad der sker når den
kommer højere op..
Motoren virker meget veloplagt og den reagerer lynhurtigt på gassen. Men
igen som 4-cyl tilvænnet virker motorbremsen voldsom på mig. Det skal jeg
lige vænne mig til...
Affjredring og styreegenskaberne er utvivlsomt fremragende, men da jeg er
igang med at tilkøre både motor og ikke mindst dæk, kan jeg ikke rigtig
udtale mig kvalificeret om det endnu...
Og så er der jo udseendet... Det er jo som bekendt individuelt, men efter
min mening ser den bare fed ud!
Mere følger når jeg har lidt mere erfaring med dyret...
Hvor parkerer man sådan en MC? I mit soveværelse! Hvor ellers?
Nå jeg har da virkelig ikke tid til at skrive mere nu, for jeg skal ud og
trille en bette tur!
- Steen, RSV Mille R '03 (Ahh det var lækkert at skrive den signatur!
)