"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:b8dt7k$1ns0$9@news.cybercity.dk...
>
> Peter Jakobsen <pjakob-sletdette-@teliamail.dk> skrev i en
> news:3ea979ad$0$7623$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> > Jeg er efterhånden overbevist om at det er kronrørsleje(rne) der siger
> > "klonk", så jeg vil lige spænde det lidt... Men hvos meget må man spænde
> det
> > uden det tager skade ??? I Haynes siger de først 48 Nm, løsne helt, og
> > endelig 16 Nm... Men det kræver en speciel dims til momentnøglen at
spænde
> > leje med, så jeg vil bare lige give det et lille dask *g*.. Men hvor
meget
> > er for meget, 1/4 omgang, ½ omgang, eller ???.
>
> Kronrørslejerne skal stort set kun spændes til "med hånden + lidt mere".
> Hvis det drejer sig om kuglelejer skal der ikke særligt meget til førend
at
> kuglerne bliver trykket ned i banerne, hvorved at man får et "hak" i
styrets
> bevægelse når kuglerne komer forbi dette aftryk. For koniske rullelejers
> vedkommende skal der nok lidt mere til; men risikoen er der så afgjort!
>
> Jeg kender godt til disse *klonks*; men har nu aldrig kommet til
> irritationspunktet hvor overvejelserne over arnestedet har trådt ind,
> hvorfor jeg også har lurepasset lidt i tråden til d.d.
> Jeg tror dog ikke at det er i kronrøret at larmen skal findes; men til
> gengæld er det ulige lettere at kontrollere dette under kørslen end selve
> teleskopets mekanik:
> Du ved sikkert helt præcist i hvilke situationer hvor larmen forekommer,
og
> kan derfor uden videre køre ud og fremprovokere nogle *klonk´s*. Hvis du
gør
> det, så burde du samtidig kunne komme til at klemme med et par fingre
> omkring øvre bro ved kronrøret og således at stel/kronrør samtidig
berøres -
> Kan du dét, vil du tydeligt kunne mærke(!) om der er bevægelse eller ej
lige
> dér når *klonk'et* forekommer!
>
> Personligt tror jeg snarere at sagen ligger begravet i teleskopets
> støddæmper-mekanik der "sætter sig" når støddæmperens ventil lukker af for
> oliegennemgangen :-/
> Eller måske er det den øverste glidering der er en mm for kort og derved
kan
> lade sig flytte en smule førend at den lader inderrøret glide :-/
>
> --
> Armand.
> (der håber at strengen vil udvikle sig sålesdes at han kan blive klogere)
>
jamen, det irriterer mig egentlig heller ikke, jeg ville jo bare gerne vide
hvad det var der sagde sådan
Jeg er dog kommet lidt længere, det er IKKE bremse-relateret, da lydene godt
kan komme når man bruger forbremsen...
Det er (99% sikker) ikke kæden, da det kan forekomme under kraftig
acceleration.
Og "klonk" er måske et dumt ord, det er en nærmere som noget metal der
rasler lidt imod hinanden (ja, det lyder som om der er noget der sidder
løs)..
Men jeg mener jeg har chekket alt, og det bliver hverken værre eller bedre..
Der er INTET at mærke mht. styringen, hverken ved kraftige opbremsninger,
acceleration eller sving...
Hvis det er krontørslejet, der er en lille smule løs, hvordan skulle man så
mærke det når man kører ???
Måske skulle man bare gå over til Franz Kroon, inden jeg splitter det hele
ad, det er garanteret bare en bagatel..
--
M V H
Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000 THUNDERACE
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !