Eddy Folder <chill@ofir.dk> skrev i en
news:vGxpa.3754$0a3.3261@news.get2net.dk...
> Hej Rødder og Rødinder
>
> Efter en tur igår opdagede jeg at min kæde var blank inden i ledene, altså
> der hvor tænderne trækker. Det er så fint nok og jeg tænkte den normale
> tanke "Ups, tid til at smørre kæde" men så slog det mig lige igen at det
> blanke på kæden lå ovre i den ene side at kæden(er alle med her?? Det vil
> sige at hvis man kikker bagfra og ned på kæden, så kan man se at det kun
er
> halvdelen af ringene den trak på) Jeg så så efter om baghjulet også sad
> skævt, men det sad som det skulle. Er dette ganske normalt eller er det
tid
> til at skifte kæde og tandhjul??? Jeg har ikke spændt kæden op de sidste
> to sæsoner og heller ej skiftet den. Den er blevet smurt regelmæssigt og
har
> nu gået 20000 uden problemer og viser ingen andre tegn på at være slidt
> eller at have strukket sig.
>
> Mvh.
>
> Eddy Folder
>
Jeg er ikke sikker på om jeg har opfattet det hele korrekt. Men det sidste
først så ser du jo om kæden (og bedst med tandhjul samtidig) skal skiftes
til en ny ved om hvor meget du kan hive den fri af bagtandhjulet; jeg siger
altid som et sideleds tykkelse. For jo mere slidt en kæde er des større chok
for bagtandhjulet idet det jo kun er 1 tand der på skift bliver hevet i når
kæden bare er lidt slidt. Det du kalder ringene er vel det jeg kalder
kæderullerne. Hvis det kun er hver anden der er blank kunne det jo hvis der
på bagtandhjulet er et lige antal tænder tænkes et det var den derved ikke
ensartede slitage det resulterede i hver anden kæderulle er blank.
Nu skriver du jo også at kæderullerne er blanke i den ene side, i den
sammenhæng er det en god ting at undersøge om kædetandhjulene sporer når
for- og baghjulet gør det, dor hvis dette ikke er tilfældet vil der jo blive
trukket skråt på kæden. Det er jo forholdsvis let at spore begge dele med
blot en sytræd. Jeg var ude for på min Honda CB 750, da jeg til den købte en
uoriginal/forbedret bagsvinggaffel at der var produktionsfejl så når hjulene
var sporede var kædetandhjulene det ikke hvilket resulterede i sideslitage
på tandhjulene.
Mvh
Gert Thorgersen