Michael Lyngeled wrote:
> Hvordan checker man om knasterne er ok, og hvad skal man ellers
> gøre... Jeg har været inde på
http://www.hasselbalchs.dk og få nogen
> tips.
>
> Men er der ellers noget man skal være opmærksom på, når man køber en
> Suzuki GSX 600 F brugt, fra 92-95 med 30-50 Kkm på klokken
For at kunne se til knasterne er det nødvendig at pille ventildækslet af.
Det vil sige, at sidekåber, bundkåbe, tank samt en tværpind som tanken
hviler på, skal af først. Det er ikke noget større problem, men det tager
lidt tid, da der er mange skruer. Når man så har fået ventildækslet af (der
skal bakses lidt, før det kan gå ud mellem stel og kabler), er der frit
udsyn til knaster samt vipperarme. Du skal være opmærksom på, om der er
grater, afskalninger eller små huller på selve knasterne, og hvis det er
tilfældet så også undersøge vippearmene. Hvis vippearmene også her taget
skade, er det noget skidt, da de ikke kan skiftes uden at hale motoren op at
stellet, eller ihvertfald få den løftet lidt.
Jeg var selv møllen igennem sidste sommer, hvor indsugningsknasten havde en
smule slid mærker (det er en 95'er der på daværende tidspunkt havde gået
66.000 km). Vippearmene fejlede heldigvis ikke noget, og en ny knastaksel
kostede omkring 2000 kr med forsendelse fra
www.redcarmotorcycles.co.uk
Det er en god ide, at selv være med til at åbne motorcyklen, hvis man kan
overtale sælger til det. Så man kan få syn for sagen, og samtidigt se om
ventilerne står som de skal, eller om der skulle være noget rust på stellet.
Hvbis man kan finde ud af at læse en værkstedsmanual, anvende et topnøglesæt
samt søgeblade og ikke har alt for mange tommelfingre, skulle det kunne lade
sig gøre at ordne det selv.
--
Jens Rafaelsen
GSX600F
DT175