On Tue, 22 Apr 2003 18:04:08 +0200, "wheeler" <bernhard_wheeler[remove
this]@hotmail.com> wrote:
Hej Bernhard.
>
Jeg har tumlet lidt med hvorvidt jeg skulle prøve at besvare dine
spørgsmål, idet svarene ikke er helt simple.
Jeg våger pelsen.
>
>3 Spm.
>
Flere svar
Allerførst:
For at få et overblik over hvad problemet med radiostøjdæmpning
egentlig er først nogle begreber.
Den radiostøjdæmpning der foretages skal betragtes fra to sider:
1) Beskyttelse mod forstyrrelse af andre folks radiomodtagelse.
2) Støjdæmpning der påvirker en radio installeret i (på) det køretøj
der skal dæmpes.
Det lovgivningen om radiostøjdæmpning (på moderne sprog EMC -
ElektroMotorisk Compertibilitet) er kun beregnet for at opfylde
kravene til det første tilfælde.
Selv om der er indbygget den lovpligtige EMC dæmpning kan det i mange
tilfælde være nødvendigt at støjdæmpe yderligere.
Det kan være noget af en opgave - specielt generatorhyl er et helvede
at få has på
Tændsystemet på en forbrændingsmotor kan elektrisk set opfattes som en
gnistsender.
En af radiokommunikationens fædre, Guglielmo Marconi (der påberåbte
sig at være "faderen"), arbejdede netop med en gnistsender.
Fidusen, set i sendermæssig sammenhæng, er at en gnist udsender
bredbåndet støj, så hvis man indfører en afstemning og en passende
antenne kan man "samle" støjen i et ønsket frekvensområde.
(Mange af de første radioamatører har bygget gnistsendere med en Ford
T tændspole).
Hvor langt sådan noget "skrammel" rækker afhænger af hvor meget energi
der er i gnisten og hvor god antennen er.
En god antenne er fremstillet af kobber, har en lav modstand og er
afstemt til frekvensen den skal arbejde på.
Altså skal antennen have en vis udstrækning for at der kommer noget ud
Hvis vi nu overfører det til et moderne tændsystem, kan man allerede
fra start se, at en af parametrene er opfyldt og en anden er ikke.
Der er rigelig med energi i gnisten, men antennen (tændkabler) er
ganske kort, hvorved udstrålingen fra den er rimelig begrænset.
Som før skrevet er et af kriterierne for at en antenne er god, at dens
ohmske modstand er lav.
Altså kan man "ødelægge" antennen ved at indføre en modstand i dennne
så tæt ved gnistkilden som muligt, altså i tændrøret eller tændhætten.
På biler med fordeler springer der også en gnist i fordeleren, så
derfor må den nødvendigvis også støjdæmpes med modstande.
Altså:
Jo tættre på gnisten des bedre, og se fra et EMC synspunkt: Jo større
modstand des bedre.
Altså indbygger vi tændrør med indbyggede modstande, tændhætter med
indbyggede modstande og evt fordelerdæksler med indbyggede / eksterne
modstande.
Hvad siger tændsystemet nu til den behandling?
Modstanden bevirker, afhængigt af dens størrelse, et vist
spændingstab.
Altså under forudsætning af at der går en strøm - Det er vigtigt at
huske.
Dvs. at så længe tændspolen bygger tilstrækkelig spænding op til at
gnisten kan springe, er modstanden uden betydning idet der ingen strøm
går.
Først i det øjeblik gnisten springer (er sprunget) vil der gå strøm i
modstanden og der vil være et spændingstab over den.
Man kan altså fastslå en ting med sikkerhed:
Modstanden vil ikke have indflydelse på tændingstidspunktet, idet den
spænding der opbygges for at få gnisten til at springe er uforandret,
modstand eller ej.
Hvordan ser det så ud med gnistens effektivitet - Hvor meget af
effekten fra tændspolen afsættes i modstanden?
Uden at bruge de store udregninger, men lidt logik kan man få et
fingerpeg.
Lad os tage en 5000 ohm modstand.
Med den fysiske størrelse modstanden har er den højest på 2 watt
(nærmere een)
En tændspole bruger godt 60 watt på 12 volt siden og hvis vi medtager
virkningsgrad på 50% vil modstanden højst kunne reducere udladningen
i gnisten med under 10% ellers ville den brænde af.
Konklussionen er altså, at hvis tændsystemet ellers er i orden vil det
ikke "se" en 5000 ohm modstand i serie med tændledningen.
>1. Jo lavere modstand i hætten - vel alt andet lige bedre - (eller er det
>helt underordnet) ?
Som du ser - Ingen betydning rent elektrisk, men set fra et EMC
synspunkt vil en 5Kohm modstand være mere effektiv.
>2. Selvom jeg ikke kører med ER-rør (som passer til 1K hætter), så er det
>vel kun et "problem" rent radiobølge-støjmæssigt?
JA!
>3. At jeg kører med 1K modstand i den ene side og 5K i den anden er vel
>underordnet i alle sammenhænge?
>
Ja
>
>Jeg har hørt at det i "gamle dage" var noget synsmændene var meget optaget
>af (?)
Det er fordi det står der i bogen at de skal - hvorfor ved de sikkert
ikke
Hvad pokker vil de nu stille op med motorer hvor tændspolen er
indbygget i tændrørshætten.
Her er der ingen "antenne" at dræbe, og formentlig også en meget ringe
udstråling - De eneste antenner der kan forekomme er hvis der skulle
være udstråling "baglæns" på kablet mellem spolen og tændboksen.
Men de spørger vel troelig om der er modstande i hætterne
)
Undskyld, jeg fik skrivekrampe - A ku' et' la' vær'
)
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk