/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Olie?!
Fra : Benz...


Dato : 22-04-03 07:41

Hej NG

Kan jeg bruge 10W-50 istedet for 20W-50??

Der står i håndbogen 5 til 50grader skal den have 20W-50.

Hvad tror i så at der vil ske hvis den får noget 10W-50?
Ikke andet en at den vil bruge mere olie.? Eller vil det blive for tynt til
den kan tage det?

Det er en R6 2000 vi snakker om

mvh Benzon R6



 
 
Jens Jacob Bager Jen~ (22-04-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 22-04-03 09:12

> Kan jeg bruge 10W-50 istedet for 20W-50??

Hej Benz

10W-50 en del tyndere end 20W-50. Umiddelbart ville jeg ikke anbefale at
afvige så meget fra fabriksopgivelserne. Nu skriver du jo det er en R6 vi
snakker om. Det er jo en ny og veldesignet maskine, med kun få rygter om
olieforbrug. Det du risikerer er forhøjet olieforbrug og hvis du skamkører
den på groveste vis måske brud på oliefilmen. Det sidste er dog meget
usandsynligt.

I følge min CBR manual kan jeg i 10 graders varme køre med alt fra 10W30 til
20W50, så måske er det hele en storm i et gals vand. Jeg kører med 10W50
hele sæsonen.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Benz... (22-04-2003)
Kommentar
Fra : Benz...


Dato : 22-04-03 09:27

> Hej Benz
>
> 10W-50 en del tyndere end 20W-50. Umiddelbart ville jeg ikke anbefale at
> afvige så meget fra fabriksopgivelserne. Nu skriver du jo det er en R6 vi
> snakker om. Det er jo en ny og veldesignet maskine, med kun få rygter om
> olieforbrug. Det du risikerer er forhøjet olieforbrug og hvis du skamkører
> den på groveste vis måske brud på oliefilmen. Det sidste er dog meget
> usandsynligt.
>
> I følge min CBR manual kan jeg i 10 graders varme køre med alt fra 10W30
til
> 20W50, så måske er det hele en storm i et gals vand. Jeg kører med 10W50
> hele sæsonen.
>



Forbandet skidt! ;)

Jeg havde lige håbet!

Jeg står lige og skal bestille fra louis.de. Men der er kun delsyntetisk i
20W-50. Jeg ville jo gerne have fulsyntetisk. Bliver jeg så nødsaget til at
købe DELO eller CASTROL 20W-50 delsyntetist. eller er der andre steder man
kan købe noget 20W-50 fulsyn, til en forsvarlig pose penge. Og er det i det
hele taget bsværet vær?

En anden ting som jeg står og skal købe er en scott-oiler. Og har ikke i
sinde at købe scott-olie til efterfyldning, hvis jeg kan slippe med en meget
billigere motorolie i istedet. Men hvor tyk skal den være?


Nogen som har nogen erfaringer?

mvh Jess Mogensen R6



Bjørn S (22-04-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 22-04-03 10:07


"Benz..." <jezzuz@yahoo.com> skrev
>
> En anden ting som jeg står og skal købe er en scott-oiler. Og har ikke i
> sinde at købe scott-olie til efterfyldning, hvis jeg kan slippe med en
meget
> billigere motorolie i istedet. Men hvor tyk skal den være?
>

Nu følger den første 1/2 liter med hvis du køber en universalmodel som dem
Louis sælger, og det skulle da række langt.
Mener andre har foreslået savkædolie som et alternativ, da denne hænger
bedre ved end motorolie, men jeg vil ikke arresteres for det, da jeg ikke
vet hvordan o-ringskæder har det med denslags. Det er der måske andre som
har en mening om ?

--
/Bjørn



RacerNiels (22-04-2003)
Kommentar
Fra : RacerNiels


Dato : 22-04-03 10:10

"Benz..." <jezzuz@yahoo.com> wrote in message
news:g17pa.890$g4.16499@news1.nokia.com...

> Bliver jeg så nødsaget til at
> købe DELO eller CASTROL 20W-50 delsyntetist. eller er der andre steder man
> kan købe noget 20W-50 fulsyn, til en forsvarlig pose penge. Og er det i
det
> hele taget bsværet vær?

Jeg kiggede lige lidt hos Louis. De har netop Castrol 20w-50 delsynt.
best.nr. 10038234, men er der nogen der liiiige kan forklare hvorfor denne
olie skulle være specielt god til 2 cylindrede motorer??
Det lyder for mig som den værste salgssnak.. EVER!



Niels
S FAU *10w40 Castrol GP delsynt*.




Dennis Hellan Peders~ (22-04-2003)
Kommentar
Fra : Dennis Hellan Peders~


Dato : 22-04-03 10:19


"Benz..." <jezzuz@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:g17pa.890$g4.16499@news1.nokia.com...

> Forbandet skidt! ;)
>
> Jeg havde lige håbet!
>
> Jeg står lige og skal bestille fra louis.de. Men der er kun
delsyntetisk i
> 20W-50. Jeg ville jo gerne have fulsyntetisk. Bliver jeg så nødsaget
til at
> købe DELO eller CASTROL 20W-50 delsyntetist. eller er der andre
steder man
> kan købe noget 20W-50 fulsyn, til en forsvarlig pose penge. Og er
det i det
> hele taget bsværet vær?
>
> En anden ting som jeg står og skal købe er en scott-oiler. Og har
ikke i
> sinde at købe scott-olie til efterfyldning, hvis jeg kan slippe med
en meget
> billigere motorolie i istedet. Men hvor tyk skal den være?
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Hej Jess.

Hvis du ikke har større problemer, vil jeg godt have din tilværelse
)

Helt ærligt, så sælger Louis også Scottoiler olie til efterfyldning,
og det til 10,95 Euro, ca. 80 Dk kr !!, og så vil du til at hælde
noget andet sn** i din Scottoiler.

Jeg ville købe/køre på en Delo 10W-50 fuldsyntetisk til 24,95 Euro for
4 liter, og så bare holde godt øje med et evt. olieforbrug.


--
Hilsen
Dennis Pedersen
Suzuki GSF 1200 N '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=66



Moller (22-04-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 22-04-03 10:32

> Helt ærligt, så sælger Louis også Scottoiler olie til efterfyldning,
> og det til 10,95 Euro, ca. 80 Dk kr !!, og så vil du til at hælde
> noget andet sn** i din Scottoiler.

Kædesavs olie til 20-30kr. pr. Liter ... og som sagt så er en kædesavs
kæde udsat i en del barskere miljø end ens MC kæde, så om det er sn** , jeg
kalder scottoiler oliens pris for tyveri i stedet :) det er jo bare en skod
olie som skal blive på kæden, ikke wodka vi hælder ud :) selv om wodka'en
næsten kan fås billigere :)

> Jeg ville købe/køre på en Delo 10W-50 fuldsyntetisk til 24,95 Euro for
> 4 liter, og så bare holde godt øje med et evt. olieforbrug.

Samme her :) køre selv med den :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi... olie over 25Kr. / L til den er jo ren spild *GGG*
Suzuki GSF 1200 S ... hmmm, laaaaangsomt ind i sving... og kapooooww :)



Jens Jacob Bager Jen~ (22-04-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 22-04-03 10:43

> Helt ærligt, så sælger Louis også Scottoiler olie til efterfyldning,
> og det til 10,95 Euro, ca. 80 Dk kr !!, og så vil du til at hælde
> noget andet sn** i din Scottoiler.

Hej Dennis

Det er det samme! Nu ved jeg ikke hvor mange kilometer du kører om året, men
hvorfor ikke spare de penge og købe Silvans kædesavsolie, når nu jeg har
kørt 20.000km med det uden vanskeligheder overhovedet! Det har samme
viskositet. Det sidder på kæden lige så længe. Det er lige så nemt at få af
fælgen. Det får kæden til at holde lige så langt (min kæde er umåleligt
slidt). Det koster bare 1/5 del. Jeg ser ikke problemet? Hvorfor dog
anbefale scottoliers egen olie?

Jeg taler ikke for alle typer kædesavsolie, og jeg har hørt om typer der
ikke er egnet, men Silvans ChainTex (Frit fra hukommelsen) virker
fortræffeligt.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Dennis Hellan Peders~ (22-04-2003)
Kommentar
Fra : Dennis Hellan Peders~


Dato : 22-04-03 11:05


"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse
news:B88pa.807$AN4.702@news.get2net.dk...
> > Helt ærligt, så sælger Louis også Scottoiler olie til
efterfyldning,
> > og det til 10,95 Euro, ca. 80 Dk kr !!, og så vil du til at hælde
> > noget andet sn** i din Scottoiler.
>
> Hej Dennis
>
> Det er det samme! Nu ved jeg ikke hvor mange kilometer du kører om
året, men
> hvorfor ikke spare de penge og købe Silvans kædesavsolie, når nu jeg
har
> kørt 20.000km med det uden vanskeligheder overhovedet! Det har samme
> viskositet. Det sidder på kæden lige så længe. Det er lige så nemt
at få af
> fælgen. Det får kæden til at holde lige så langt (min kæde er
umåleligt
> slidt). Det koster bare 1/5 del. Jeg ser ikke problemet? Hvorfor dog
> anbefale scottoliers egen olie?
>
> Jeg taler ikke for alle typer kædesavsolie, og jeg har hørt om typer
der
> ikke er egnet, men Silvans ChainTex (Frit fra hukommelsen) virker
> fortræffeligt.
>>>>>>>>>>>>

Hej Jens + Moller.

Jeg plejer kun at køre omkring 15-16K kilometer

Læg lige mærke til at jeg skrev _i_ din scottoiler.

De kædesavs olier jeg har haft på fingrene har været noget sejt trådet
stads,
og at hælde det i en beholder, der faktisk skal tømme sig selv ,ved
hjælp af tyngdekraften ! ?
På en kædesav, pumper man jo, manuelt, olien ud over kæden, i hvert
fald på den kædesav, jeg selv engang havde.

Jeg skriver ikke om det er godt eller dårligt _på_ kæden, for det aner
jeg faktisk ikke noget om.
Men igen vil jeg tro, at en tyndere ?, olie har nemmere ved at trænge
ind mellem rullerne,
i stedet for bare at blive hængende på ydersiden af kæden.

Samtidigt sparer jeg/man jo også penge ved at give Louis 80 kr. i
stedet for 125 kr. her hjemme


--
Hilsen
Dennis Pedersen
Suzuki GSF 1200 N '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=66



Jens Jacob Bager Jen~ (22-04-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 22-04-03 11:13

> Læg lige mærke til at jeg skrev _i_ din scottoiler.
> De kædesavs olier jeg har haft på fingrene har været noget sejt trådet
> stads, og at hælde det i en beholder, der faktisk skal tømme sig selv,
> ved hjælp af tyngdekraften ! ?

Hej Dennis

Hvis nu Silvans kædesavsolie virker perfekt på alle måder i en Scottolier,
kan vi så ikke sige det er udmærket. Jeg anbefaler som tidligere skrevet
ikke alle typer kædesavsolie, men den de sælger billigt i Silvan virker
perfekt.

Prøv den! Den koster 40kr for 1L hvad er der at tabe?

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



MKS - 74 (22-04-2003)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 22-04-03 11:21

On Tue, 22 Apr 2003 12:13:20 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<news@abl1926.dk> wrote:

>Prøv den! Den koster 40kr for 1L hvad er der at tabe?

Ansigt ..... måske

Dennis Hellan Peders~ (22-04-2003)
Kommentar
Fra : Dennis Hellan Peders~


Dato : 22-04-03 13:01


"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse
news:KD8pa.814$M55.342@news.get2net.dk...
> Hej Dennis
>
> Hvis nu Silvans kædesavsolie virker perfekt på alle måder i en
Scottolier,
> kan vi så ikke sige det er udmærket. Jeg anbefaler som tidligere
skrevet
> ikke alle typer kædesavsolie, men den de sælger billigt i Silvan
virker
> perfekt.
>
> Prøv den! Den koster 40kr for 1L hvad er der at tabe?
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Hej igen.

En kæde

Burde en kæde der har kørt med Scottoiler, ikke holde længere end
20000 Km ?

Du skriver:
*men hvorfor ikke spare de penge og købe Silvans kædesavsolie, når nu
jeg har
kørt 20.000km med det uden vanskeligheder overhovedet!*

Og længere nede skriver du:

*Det får kæden til at holde lige så langt (min kæde er umåleligt
slidt)*

Kæden på min forhenværende cykel havde kørt 17000 Km ( med
Scottoiler ), og der var _overhovedet_ ikke tegn på slid.

Nårhh pyt, vi bestemmer jo selv hvor vi vil sparre


--
Hilsen
Dennis Pedersen
Suzuki GSF 1200 N '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=66





Jens Jacob Bager Jen~ (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 23-04-03 10:41

> *Det får kæden til at holde lige så langt (min kæde er umåleligt
> slidt)*
> Kæden på min forhenværende cykel havde kørt 17000 Km ( med
> Scottoiler ), og der var _overhovedet_ ikke tegn på slid.

Hej Dennis

Jeg har kørt 20.000km og jeg kan ikke se eller måle slid på den. Sliddet er
altså derfor umåleligt, ikke mådeligt

Jeg påstår stadig Silvans kædesavsolie er lige så god, bare meget billigere.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Dennis Hellan Peders~ (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Dennis Hellan Peders~


Dato : 23-04-03 17:21


"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev i en meddelelse
news:6rtpa.1497$NT2.1084@news.get2net.dk...
> > *Det får kæden til at holde lige så langt (min kæde er umåleligt
> > slidt)*
> > Kæden på min forhenværende cykel havde kørt 17000 Km ( med
> > Scottoiler ), og der var _overhovedet_ ikke tegn på slid.
>
> Hej Dennis
>
> Jeg har kørt 20.000km og jeg kan ikke se eller måle slid på den.
Sliddet er
> altså derfor umåleligt, ikke mådeligt
>
> Jeg påstår stadig Silvans kædesavsolie er lige så god, bare meget
billigere.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Hej Jens.

Ups ! Sorry, jeg læste ikke ordentligt, i mine øjne stod der umådeligt
slidt :-/


--
Hilsen
Dennis Pedersen
Suzuki GSF 1200 N '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=66





Armand (22-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-04-03 14:50


Dennis Hellan Pedersen <dhp(fjerndette)@dalbynet.dk> skrev i en
news:b8342s$ias$1@news.net.uni-c.dk...
>
>
> De kædesavs olier jeg har haft på fingrene har været noget sejt trådet
> stads,
> og at hælde det i en beholder, der faktisk skal tømme sig selv ,ved
> hjælp af tyngdekraften ! ?
> På en kædesav, pumper man jo, manuelt, olien ud over kæden, i hvert
> fald på den kædesav, jeg selv engang havde.

Hvis der ikke er én eller anden form for pumpevirkning i en Scott-oiler, så
er den ikke de 800,- værd som folk giver for den, så mon ikke at det er mere
end blot tyngdekraften der fører olien frem :-/

--
Armand.




Moller (22-04-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 22-04-03 15:54

> Hvis der ikke er én eller anden form for pumpevirkning i en Scott-oiler,

> er den ikke de 800,- værd som folk giver for den, så mon ikke at det er
mere
> end blot tyngdekraften der fører olien frem :-/

Nopes, detsvære... det eneste der er at vacumet åbner for det lille hul,
og så render det stille og roligt nedaf :)

VH
Lars Molnit


>
> --
> Armand.
>
>
>



Hans Joergensen (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 23-04-03 09:27

Armand wrote:
> er den ikke de 800,- værd som folk giver for den, så mon ikke at det er mere
> end blot tyngdekraften der fører olien frem :-/

Lige præcis derfor har jeg overvejet selv at lave en... det eneste
der skal til er jo en eller anden åbne-mekanisme..

// Hans
--
Support the Demo Scene: http://se2k.dk
Scene Event 2003 - Dude you're getting a demo

Bjørn S (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 23-04-03 09:36


"Hans Joergensen" skrev
>
> Lige præcis derfor har jeg overvejet selv at lave en... det eneste
> der skal til er jo en eller anden åbne-mekanisme..

Og noget som kan regulere flowet...
Lige der kunne det jo være mere praktisk med en som giorde det tilpasset
viskositeten (læs udetemperaturen) på olien.

--
/Bjørn



TA (25-04-2003)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 25-04-03 00:06


"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> wrote in message
news:efspa.29761$y3.2312443@news010.worldonline.dk...
>
> "Hans Joergensen" skrev
> >
> > Lige præcis derfor har jeg overvejet selv at lave en... det eneste
> > der skal til er jo en eller anden åbne-mekanisme..
>
> Og noget som kan regulere flowet...
> Lige der kunne det jo være mere praktisk med en som giorde det tilpasset
> viskositeten (læs udetemperaturen) på olien.

Netop.

Efter i mange år at have anvendt kædefedt smøres kæden i indeværende sæson -
som et forsøg - med gearolie, som påføres med en pensel efter endt kørsel.
Umiddelbart skulle det være forholdsvis simpelt, at smøre kæden automatisk
ved at lade gearolien dryppe på kæden fra en beholder under sædet ... som
Scottoileren.

Der behøves kun en doseringsanordning - evt temperaturkompenseret.

Har overvejet at dosere olien med en lille elektro-magnetisk on/off-ventil,
som i et kort interval åbner helt for olien, for derefter at være lukket i
en længere pause. Ventilen kunne fx være en type 6013 eller 6011 fra
Burkert. En simpel elektronisk generator kunne med jævne mellemrum aktivere
ventilen og åben-intervallets varighed kunne bestemmes ved at indstille
generatorens duty-cycle.

Da ventilen styres elektronisk ville der være mulighed for at kompensere for
oliens viskositet vha en simpel temperaturføler indbygget i oliebeholderen.
Spørgsmålet er om det er nødvendigt når bare slangen er tilstrækkelig tyk og
ikke påvirker oliens flow nævneværdigt. Ventilen skulle anbringes
umiddelbart over kæden.

Well, det må komme an på en prøve. Indledningsvis kunne ventilen åbnes
manuelt via en kontakt på styret.

Kommentarer ?

--
TA



Kåre Nejmann (25-04-2003)
Kommentar
Fra : Kåre Nejmann


Dato : 25-04-03 07:49

"TA" <not@active.invalid> wrote:

>Har overvejet at dosere olien med en lille elektro-magnetisk on/off-ventil,
>som i et kort interval åbner helt for olien, for derefter at være lukket i
>en længere pause.
Jeg har overvejet, om man ikke kan lave noget med en lille pumpe i
stedet. Så bliver man nemlig fri for at tage højde for temperatur,
olieviskositet, monteringshøjde og alle den slags ting, man ellers
skal kunne justere for.

Man kunne måske lave en type pumpe, som dem man fx. bruger på
hospitaler. Kort fortalt har man et trekantet hjul med afrundede
hjørner. I en havlcirkel herom ligger en blød slange, så et af hjulets
hjørner hele tiden klemmer slangen flad. Det betyder, at når hjulet
roterer, så skubbes væsken gennem slangen.

Man kunne så bruge enten et meget langsomt roterende pumpehjul, eller
måske en stepmotor(?) som drejer nogen grader med et vist interval.

Jeg har endda haft den tanke, at man kunne lade kæden trække et lille
tandhjul, som gennem en eller anden gearing, trækker sådan en pumpe...

Under alle omstændigheder: Skriv endelig igen, hvis du gør alvor af
planerne/ideerne.

--
Kåre

TA (27-04-2003)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 27-04-03 23:50


"Kåre Nejmann" <post@kan.dk> wrote in message
news:srlhavojrkakvvfi7oa00t3hoenmha6tgg@4ax.com...

Hej, og tak for dit svar.

> Jeg har overvejet, om man ikke kan lave noget med en lille pumpe i
> stedet. Så bliver man nemlig fri for at tage højde for temperatur,
> olieviskositet, monteringshøjde og alle den slags ting, man ellers
> skal kunne justere for.

Det har du ret i.

> Man kunne måske lave en type pumpe, som dem man fx. bruger på
> hospitaler. Kort fortalt har man et trekantet hjul med afrundede
> hjørner. I en havlcirkel herom ligger en blød slange, så et af hjulets
> hjørner hele tiden klemmer slangen flad. Det betyder, at når hjulet
> roterer, så skubbes væsken gennem slangen.

Ja, en såkaldt peristaltisk pumpe, som svjv anvendes i
hjerte/lunge-maskiner. Den ville være fin selvom pumpe + motor +
motorstyring måske gør den lidt dyr - særligt hvis den skal sælges.

En anden pumpetype - også kendt fra hospitaler - er den "motoriserede
injektionssprøjte", der anvendes til automatisk injektion af medicin. Her
drejer en stepmotor en spindel, som så trykker på sprøjtens stempel.

En simpel løsning kunne måske bygges med en lille stempelpumpe drevet af en
solenoide?

Prøv evt at se på <http://www.clarksol.com>, hvor der er forskellige
miniature stempel og peristaltiske pumper. Desværre uden priser.


--
TA



Ole Baun (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Ole Baun


Dato : 23-04-03 18:29


"Jens Jacob Bager Jensen" skrev i en meddelelse
news:B88pa.807$AN4.702@news.get2net.dk...

- snip -
>
> Jeg taler ikke for alle typer kædesavsolie, og jeg har hørt om typer der
> ikke er egnet, men Silvans ChainTex (Frit fra hukommelsen) virker
> fortræffeligt.

Silvans Clingtex 125 (frit fra etiketten på den dunk der står på bordet ved
siden af mig). Der står i øvrigt også Texaco på dunken.

Ole Baun
CB 500, ´96, 110 kkm, med Scottoiler der "kører" fortræffeligt på
kædesavsolie.



Jens Jacob Bager Jen~ (24-04-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 24-04-03 07:12

> > Silvans ChainTex (Frit fra hukommelsen) virker fortræffeligt.
>
> Silvans Clingtex 125 (frit fra etiketten på den dunk der står på bordet
ved
> siden af mig). Der står i øvrigt også Texaco på dunken.

Hej Ole

Det er netop den. Den virker fint.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Jens Jacob Bager Jen~ (22-04-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 22-04-03 10:00

> Jeg står lige og skal bestille fra louis.de. Men der er kun delsyntetisk i
> 20W-50. Jeg ville jo gerne have fulsyntetisk. Bliver jeg så nødsaget til
at
> købe DELO eller CASTROL 20W-50 delsyntetist. eller er der andre steder man
> kan købe noget 20W-50 fulsyn, til en forsvarlig pose penge. Og er det i
det
> hele taget besværet værd?

Jeg synes ikke det er besværet værd. er du i tvivl om din olies kvalitet, så
skift lidt oftere og skift filter hver gang. Så burde den være klaret. Ja,
jeg kører med fuldsyntetsik olie, men jeg har stadig ikke set det påvist at
fuldsyntetisk olie er så meget bedre.

> En anden ting som jeg står og skal købe er en scott-oiler. Og har ikke i
> sinde at købe scott-olie til efterfyldning, hvis jeg kan slippe med en
meget
> billigere motorolie i istedet. Men hvor tyk skal den være?

Jeg bruger Silvans kædesavsolie til 40kr for 1L. Det virker og føles PRÆCIST
lige som scottolier olie. Ingen forskel der. Sparede penge lige i lommen.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Rune D. Jørgensen (22-04-2003)
Kommentar
Fra : Rune D. Jørgensen


Dato : 22-04-03 17:33

Det var smuk og solrig dag da Benz... skrev
news:g17pa.890$g4.16499@news1.nokia.com i dk.fritid.motorcykel:

> Jeg står lige og skal bestille fra louis.de. Men der er kun
> delsyntetisk i 20W-50. Jeg ville jo gerne have fulsyntetisk. Bliver
> jeg så nødsaget til at købe DELO eller CASTROL 20W-50 delsyntetist.
> eller er der andre steder man kan købe noget 20W-50 fulsyn, til en
> forsvarlig pose penge. Og er det i det hele taget bsværet vær?

MOTORENOEL YACCO VOLLSYNT hos louis.de Hvis du ser på billederne står der
20W-50 på dunken, og der står 10W-50 i teksten. Men mon ikke det bare er en
skrivefejl, etiketten lyver nok ikke
Olien koster 2.95/literen.

--
Rune D. Jørgensen

RacerNiels (22-04-2003)
Kommentar
Fra : RacerNiels


Dato : 22-04-03 20:36

"Rune D. Jørgensen" <RUNE_dahl@hotmailREMOVE_THIS.com> wrote in message
> MOTORENOEL YACCO VOLLSYNT hos louis.de Hvis du ser på billederne står der
> 20W-50 på dunken, og der står 10W-50 i teksten. Men mon ikke det bare er
en
> skrivefejl, etiketten lyver nok ikke

Måske et modelfoto...??



Niels
S FAU



RacerNiels (22-04-2003)
Kommentar
Fra : RacerNiels


Dato : 22-04-03 10:04

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> wrote in message
news:YO6pa.25$PS3.20@news.get2net.dk...
>. Det du risikerer er forhøjet olieforbrug og hvis du skamkører
> den på groveste vis måske brud på oliefilmen. Det sidste er dog meget
> usandsynligt.

Ja, det vil jeg også mene. De 10w er jo så vidt jeg husker i kold tilstand,
og hvis Benz tæver sin R6 i kold tilstand skal han selv ha tæv med en
frossen porre!!


Mht til Scottoiler olie kan du bruge kædesavsolie.

: Niels





Armand (22-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-04-03 15:20


Benz... <jezzuz@yahoo.com> skrev i en
news:Yt5pa.864$g4.16463@news1.nokia.com...
> Hej NG
>
> Kan jeg bruge 10W-50 istedet for 20W-50??
>
> Der står i håndbogen 5 til 50grader skal den have 20W-50.
>
> Hvad tror i så at der vil ske hvis den får noget 10W-50?
> Ikke andet en at den vil bruge mere olie.? Eller vil det blive for tynt
til
> den kan tage det?

Jeg har tidligere oplevet at koblings-doseringen tabtes ved 10W eller under!
Desværre er der kun at teste selv herfor efter(!) at have skiftet til den
tynde kvalitet. Men til gengæld er det enkelt at udføre (også med den
nuværende!): Lav en højgears-start!
En højgearsstart fordrer en stor mængde "koblings-filen" og hvis man kan få
modellen igang uden at koblingen vedvarende hugger i således at motoren
dør, er der ingen ko på isen dér!

--
Armand.





Benz... (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Benz...


Dato : 23-04-03 08:56

> Jeg har tidligere oplevet at koblings-doseringen tabtes ved 10W eller
under!
> Desværre er der kun at teste selv herfor efter(!) at have skiftet til den
> tynde kvalitet. Men til gengæld er det enkelt at udføre (også med den
> nuværende!): Lav en højgears-start!
> En højgearsstart fordrer en stor mængde "koblings-filen" og hvis man kan

> modellen igang uden at koblingen vedvarende hugger i således at motoren
> dør, er der ingen ko på isen dér!
>
> --
> Armand.
>


Tak gutter.

Jeg har bestilt en delsyntetisk fra Castrol 20W-50 til en formue :(
Så vil jeg fame håbe at det er en god olie..

Samlet beløb for bestiling løber vel op i en 3,5-4 stærke. inc alarm, lader,
osv.
Så skal der istand sættes.
Har også lige bestilt Pilot Road. Forventet ankomst idag.

Så den er bare i top.

mvh Jess



Benz... (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Benz...


Dato : 23-04-03 09:55

Et andet spørgsmål:

Hvordan fnder jeg udaf hvilken tykkelse gaffelolie jeg skal bruge?
Jeg kan ikke finde det i manualen.


Jess R6 millennium.



Bjørn S (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 23-04-03 10:30


"Benz..." <jezzuz@yahoo.com> skrev
>
> Hvordan fnder jeg udaf hvilken tykkelse gaffelolie jeg skal bruge?
> Jeg kan ikke finde det i manualen.

Når du nu har handlet for en halv herregård hos Louis, så du så ikke det som
hed Motobase ?
Her finder du mange relevante informationer på din cykel, også olitype og
mængde på forgafler.
Forøvrig vil jeg anbefale en Haynes rep-manual til din cykel, de fåes til
godt og vel 200 kr !

--
/Bjørn



Benz... (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Benz...


Dato : 23-04-03 10:43


> Når du nu har handlet for en halv herregård hos Louis, så du så ikke det
som
> hed Motobase ?

Nej det så jeg ikke... Desværre.

> Her finder du mange relevante informationer på din cykel, også olitype og
> mængde på forgafler.

God ting.


> Forøvrig vil jeg anbefale en Haynes rep-manual til din cykel, de fåes til
> godt og vel 200 kr !

Kiggede godt på den.
Men jeg havde lidt forventet at den var på tysk. Og ville derfor heller købe
den på engelsk andet steds.
Men den er måske på Engelsk?


mvh Jess



Martin Sørensen (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 23-04-03 13:49

> > Forøvrig vil jeg anbefale en Haynes rep-manual til din cykel, de fåes
til
> > godt og vel 200 kr !
> Kiggede godt på den.
> Men jeg havde lidt forventet at den var på tysk. Og ville derfor heller
købe
> den på engelsk andet steds.
> Men den er måske på Engelsk?

Ja, Haynes-bøgerne er altid på engelsk.

signing off.. Martin Sørensen



Niels S. (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Niels S.


Dato : 23-04-03 14:11

Martin Sørensen skrev

> Ja, Haynes-bøgerne er altid på engelsk.

Jeg har en på svensk.

--
Niels S.
VFR800FI
Medlem af VFR klub Danmark (www.vfr.dk)



Benz... (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Benz...


Dato : 23-04-03 14:32


> Ja, Haynes-bøgerne er altid på engelsk.
>
> signing off.. Martin Sørensen
>



De skriver nu ellers:

Die legendären Haynes-Anleitungen endlich AUCH in deutscher Sprache. Die
Haynes Reihe "Wartung & Reparatur" bietet eine Informationsfülle, die nur
mit den Werkstattbüchern der Hersteller vergleichbar ist. Die Darstellung...


Så jeg syntes da eller at det ville være underligt hvis at de reklameret med
at den er kommet på tysk og så er den man får på engelsk.
Jeg ville ikke grokke mig men det ville en tysker nok! ;)

mvh Jess Mogensen

signing off



Bjørn S (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 23-04-03 15:04


"Benz..." <jezzuz@yahoo.com> skrev
>
> Så jeg syntes da eller at det ville være underligt hvis at de reklameret
med
> at den er kommet på tysk og så er den man får på engelsk.
> Jeg ville ikke grokke mig men det ville en tysker nok! ;)

Du har nok ræt i at den, som det meste andet fra Louis kommer på tysk. Tysk
er jo som bekendt et af verdenssprogene, og tyskerne holder som bekendt på
det
Jeg købte min direkte fra www.haynes.com via deres engelske henvisning,
(ca.kr.250 alt i alt) men det kan næsten ligså godt betale sig at gå direkte
til en dansk leverandør. Nogle har nævnt Birgers billige bøger som et
alternativ, Køster boghandel eller lignende, søg i gruppen via google så
finder du det nok, på de to navne, det er ikke mere end 1 måned siden sidst
de var nævnt. Er du med i MC Touring Club kan du også købe den derfra, eller
via en af www.mc-noegelen.dk 's forhandlere.

--
/Bjørn



Martin Sørensen (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 23-04-03 15:17

> > Ja, Haynes-bøgerne er altid på engelsk.
> De skriver nu ellers:
> Die legendären Haynes-Anleitungen endlich AUCH in deutscher Sprache. Die
> Haynes Reihe "Wartung & Reparatur" bietet eine Informationsfülle, die nur
> mit den Werkstattbüchern der Hersteller vergleichbar ist. Die
Darstellung...

Slå mig.

Man lærer (heldigvis) noget nyt hver dag.

signing off.. Martin Sørensen



Moller (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 23-04-03 16:10

> Kiggede godt på den.
> Men jeg havde lidt forventet at den var på tysk. Og ville derfor heller
købe
> den på engelsk andet steds.
> Men den er måske på Engelsk?

Værkstedsmanualer, servicemanualer osv.. hayens, clymer,s originale...
osv... købes 1 sted... nemmelig birgers billige bilbøger. bbb :)

De fås ikke billigere uden de så er brugt :)

http://www.danbbs.dk/~bbb/

VH
Lars Molnit



Armand (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-04-03 11:26


Bjørn S <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en
news:m2tpa.29769$y3.2314182@news010.worldonline.dk...
>
> "Benz..." <jezzuz@yahoo.com> skrev
> >
> > Hvordan fnder jeg udaf hvilken tykkelse gaffelolie jeg skal bruge?
> > Jeg kan ikke finde det i manualen.
>
> Når du nu har handlet for en halv herregård hos Louis, så du så ikke det
som
> hed Motobase ?

Motobase har et hul dér

--
Armand
(der dog kun har checket i sidste års udgave på sin harddisk)



MKS - 74 (23-04-2003)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 23-04-03 13:22

On Wed, 23 Apr 2003 12:25:38 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Motobase har et hul dér

Njah det har den nu rent faktisk ikke,men Yamaha bruger bare et lidt
andet system end opgivelse af det klassiske SAE-tal og opgiver i
stedet Yamaha 01 Fork oil,d.v.s deres "eget" mærke som specielt er
lavet til mange af deres gafler.Den svarer i egenskaber nogenlunde til
de fleste andre 5W-olier,men det er nu ikke så simpelt idet der er
mange måder at opgive data på forgaffelolie på og SAE-tallet anvendt
alene er en grov forsimpling.Vil man være på den sikre side køber man
bare den lidt dyre Yamaha 01 eller ækvivalent (Kayaba KYB 01),men der
er mange andre muligheder hvis man er villig til at eksperimentere
lidt.

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:
http://62.79.120.117/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177601
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409248
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste